Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(
Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.
Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Tuo jos mikä on hymiön paikka!
😂
Vierailija kirjoitti:
oikeaan käteen puutumisena
Vasempaan kai se vastaa
Jos kohtaus päällä, et kirjoittelis
Vierailija kirjoitti:
Voiko troponiini olla koholla ilman syytä? Tuo asia olisi ollut hyvä selvittää. Lääkäri halusi vain ap:sta eroon. Sitten ihmetellään Suomen korkeaa sydänkuolleisuutta. Täällä ei tutkimuksiin pääse ennenkuin on vähän kuoleman portteja käynyt kolkuttelemassa. Tietty patologin on jo helpompi tutkia kuolinsyytä kun ei ole enää mitään menetettävää.
Ei voi olla koholla ilman syytä. Ap takaisin lääkäriin.
Päivystyksessä hoidetaan kiireellistä hoitoa tarvitsevat, nyt tarvetta sille ei ollut. Kun kerran oireet jatkuu, kannattaa hakeutua perusterveydenhuoltoon. Soittele siis omalle terkkarille.
Vierailija kirjoitti:
Jos kohtaus päällä, et kirjoittelis
https://www.apteekki.fi/terveydeksi/uutiset/oireeton-sydaninfarkti-yhta…
Vähäoireisiin eli hiljaisiin sydäninfarkteihin liittyy samanlaisia riskejä kuin tyypillisiin oireita aiheuttaviin infarkteihin.
Mahdollisesti jopa puolet sydäninfarkteista jää tunnistamatta.
Sairastatko diabetesta, ap?
https://www.iltalehti.fi/sydan/a/2277bcea-828e-4838-bc3f-28284ad21161
Kipu puuttuu kokonaan varsinkin vanhuksilla, muistihäiriöisillä sekä diabetesta tai munuaisten vajaatoimintaa sairastavilla.
Erään arvion mukaan jopa joka viidennellä diabeetikoilla on ollut huomaamatta jäänyt hiljainen sydäninfarkti.
Voin kertoa, että kärsin vyötärölihavuudesta, verenpaineeni on ollut normaali mutta veren triglyseridit toistuvasti korkealla tasolla (yli 5) ja läheiseni oli kuolla sairaalassa pari viikkoa sitten, joten olen kärsinyt erittäin kovasta stressistä viime viikkoina. Joku varmaan ihmettelee, miksi edes kirjoitan tänne?
Saadakseni vertaistukea
ap
Kai ap olis jo kuollut jos olis infarkti päällä? Eihän tollanen kohtaus voi monta päivää kestää?
Jos närästyslääkkeet eivät ollenkaan auta niin ei tuo voi pelkkää närästystä olla...
Vierailija kirjoitti:
Kai ap olis jo kuollut jos olis infarkti päällä? Eihän tollanen kohtaus voi monta päivää kestää?
Kylläpäs voi
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa, että kärsin vyötärölihavuudesta, verenpaineeni on ollut normaali mutta veren triglyseridit toistuvasti korkealla tasolla (yli 5) ja läheiseni oli kuolla sairaalassa pari viikkoa sitten, joten olen kärsinyt erittäin kovasta stressistä viime viikkoina. Joku varmaan ihmettelee, miksi edes kirjoitan tänne?
Saadakseni vertaistukea
ap
Ota ap aspiriini. Se liuottaa tukoksia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tehdä testamentti, jättää tärkeät paperit pöydälle jne..
Ehdottomasti listaan myös salasanat ja polkupyörän yhdistelmälukon koodi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan sen sijaan että odottaa kuolevansa varmaan varata aikaa terveyskeskukseen. Kyllä sieltä saa vielä nykyaikanakin varalle reseptin nitroihin ja lähetteen labrakokeisiin ja sepelvaltimotaudin tutkimuksiin.
Nitroja voi kokeilla ihan varallekin ja kannattaa tehdä. Nyt on varmaan hyvin korkea aika tutkia riskitekijät ja hoitaa verenpaineet, sokeriarvot ja kolesterolit kohdilleen.
Akuutissa rintakipuoireessa hakeudutaan yleensä sairaalapäivystykseen eikä terveyskeskukseen.
Siellähän ap oli jo käynyt. Tää on niin tätä, terveys on sitä että jonkun muun pitää tutkia ja hoivata hänet kuntoon. Ei yhtään nappaa että ottaisi vastuuta omasta terveydestään: verenpaineet, kolesteroli, sokeriarvot, mahdollinen verenohennuslääkitys, vuosittaiset labrat, kokeilla nitroja, mennä polkupyöräergometriin. Ihan liikaa vaivaa, helpompi vaan ulista että kun joku ei hoivaa kuntoon niin jään kotiin odottamaan kuolemaa. 😆 Kyllä se vielä tulee kun vaan odottaa, emme vaan tiedä minä vuonna. Mutta varalle kannattaa laittaa paperit pöydälle kuten täällä ehdotettiin, niin saa sitten hoivaaja syytteen kun ei hoivannutkaan.
Sori. Ensisijaisesti terveys on jotain mitä tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010237583.html
Nainen käännytettiin sairaalasta kotiin kuoli seuraavana päivänä
https://kuntalehti.fi/uutiset/paivystyksesta-kotiin-passitettu-vanhus-k…
Päivystyksestä kotiin passitettu vanhus kuoli lääkärille sakkotuomio käräjiltä
Käräjäoikeuden päätös: lapsipotilas kuoli lääkäreiden huolimattomuuden vuoksi kahdelle sakkotuomio
Aina kuolee joku. Hoito on pääasiassa todennäköisyyksien poissulkua, kaikille ei voida tehdä kaikkia tutkimuksia ja makuuttaa vkoa srlassa "jos vaikka tulisi jotai ".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadakseni vertaistukea
ap
Ota ap aspiriini. Se liuottaa tukoksia.
..ja lisää sitä närästystä. Älä ota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.
Deffa ei iske infartimuutoksiin vaan sydänpysähdykseen eikä sitä nappia tarvitse itse painaa vaan kone tunnistaa jos on iskettävä rytmi.
Paitsi että ei auta pysähtyneeseen sydämeen. Siihen auttaa vain painelu - jos enää sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekg otettiin, siinä ei kuulemma näkynyt mitään, mutta jostain syystä tosiaan tnt-pitoisuus oli noussut 7h odotuksen aikana, mutta tämä ei ole lääkärin mielestä merkittävää, koska arvo on edelleen kuulemma "pieni"
ap
Täällä taas joku luulee tietävänsä labra-arvoista enemmän, kuin lääkäri.
Mua aina naurattaa nää ihmiset. Voin sanoa 99% varmuudella, että ap on vielä viikon päästä elossa ja "sydäninfarkti" on jo unohdettu.
Mua itkettää ihmiset jotka luulee että yksi lääkäri on joku ylijumala.
Voi säteillä oikeaan hartiaan ja käteen. Minulla koski oikeata korvaa, hampaita ja leukaperiä. Oli infarkti, olisi pitänyt lähteä aiemmin hoitoon.
Siksi että on tärkeä asia keskustella. Asia junnaa terveydenhuollossa ei ap:lla. Yksityisellä kardiologin vastaanotot ja tutkimukset ovat todella kalliita ja ap kertoi pienituloisena eläkeläisenä ettei hänellä ole varaa. Mutta ellei ole sydänperäistä olisihan tuo ollut hyvä selvittää mistä oireet johtuvat. Troponiini ( sydänmerkkiaine) oli koholla. Voiko se olla ilman mitään syytä?