Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sydäninfarktin oireet, lääkäri kotiutti päivystyksestä :(

Vierailija
02.04.2024 |

Korventava/polttava kipu rinnassa, säteilee oikeaan käteen puutumisena ja käden heikkoutena, kipu pahenee rasituksessa. Uusi oirekuva, jota ei ole aiemmin ollut. Lääkärin mielestä pelkkää närästystä, vaikka tnt-pitoisuus veressä nousi sinä aikana kun istuin 7h siellä odottamassa.

Täytyy kai odottaa, että kuolee kotiinsa...

Kommentit (377)

Vierailija
61/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palleatyrä oireilee myös noin. Uudestaan lääkäriin ja mieluiten yksityiselle joka kirjoittaa tarvittaessa lähetteen julkiselle.

Miksei se yksityinen tee itse sitä diagnoosia. Eihän tuossa tapauksessa asiasta hyödy kukaan muu kuin rahastava lääkäriasema. Eikös tässäki tapauksessa potilas mennyt suoreen sinne julkiselle, miksi hän olisi siihen privaatilääkärin lähetteen tarvinnut. Eikö privaatti osaa senkään vertaa diagnosoida sydäninfarktia?

Vierailija
62/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan sen sijaan että odottaa kuolevansa varmaan varata aikaa terveyskeskukseen. Kyllä sieltä saa vielä nykyaikanakin varalle reseptin nitroihin ja lähetteen labrakokeisiin ja sepelvaltimotaudin tutkimuksiin. 

Nitroja voi kokeilla ihan varallekin ja kannattaa tehdä. Nyt on varmaan hyvin korkea aika tutkia riskitekijät ja hoitaa verenpaineet, sokeriarvot ja kolesterolit kohdilleen. 

Akuutissa rintakipuoireessa hakeudutaan yleensä sairaalapäivystykseen eikä terveyskeskukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kaveriksi kotiin jos mahdollista.

Vierailija
64/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

Ei sydäninfarkti jatku useita päiviä. Luultavimmin on esofagiittivaivaa.

Onko mitään aikarajaa tälle luulemiselle, lähinnä että missä vaiheessa kannattaa lopettaa luuleminen ja hankkiutua selvittämään asia? Vaikka no, kyllähän se selviää tietysti ruumiinavauspöytäkirjastakin...

Vierailija
65/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös puristavaa kaulakipua on. Närästystä on nyt jatkunut usean päivän ajan eikä siihen auta närästyslääkkeet

ap

No huh huh

Vierailija
66/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61be6c98-2d65-4215-b564-a37e09ab92e6

79-vuotias savolaisnainen hakeutui päivystykseen korkean kuumeen ja kovien kipujen vuoksi maaliskuisena iltana vuonna 2019.

Päivystävä erikoislääkäri arvioi, ettei nainen ollut välittömässä sairaalahoidon tarpeessa ja kotiutti tämän.

Nainen kuoli kotonaan seuraavana päivänä.

Valitettavasti tällaista tapahtuu joka puolella maailmaa. Lääkäri arvioi tilanteen ja jokaista oireilevaa potilasta ei voi sairaalaseurantaan tai tutkimuksiin ottaa päivystyksellisesti, koska tällöin sairaala olisi jo yhdessä vuorokaudessa käytäviä myöten täynnä, eikä todellisia sairaustapauksia mahtuisi enää käytävillekään. Epätyypilliset tapaukset ovat vaikeita eikämaailmassa ole niin taitavaa lääkäriä, että ne kaikki voisi tunnistaa.

Vierailija
67/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketjussa kenties joku lääkäri/hoitaja kun tuntuu niin kovasti menevän tunteisiin tämä aihe :D

Sitä en tiedä, mutta ihan maalaisjärjellä pitäisi ymmärtää, että kaikkia epätyypillisiä tapauksia ei kukaan voi millään tunnistaa.

Vierailija
68/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla ei ehkä vielä ole sydäriä mutta sellainen saattaa olla kehitteillä - googlettakaapa " sydänkohtaus ennakko-oireet"

Voi hyvänen aika 🤣, ennakko oireiden ollessa pumpun ekg:ssa näkyy jo muutoksia. Myöa infarktin jälkeen näkyy.

Eipä pidä paikkaansa.

Selitätkö tarkemmin, miksi ei näkyisi tuolla oirekuvalla?

Vierailija
69/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Närästykseen auttaa heti maidon juominen. Kokeileppa  nyt heti. katoaa

Olisipa asia noin helppoa, mutta eipä taida olla.

Vierailija
70/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/61be6c98-2d65-4215-b564-a37e09ab92e6

79-vuotias savolaisnainen hakeutui päivystykseen korkean kuumeen ja kovien kipujen vuoksi maaliskuisena iltana vuonna 2019.

Päivystävä erikoislääkäri arvioi, ettei nainen ollut välittömässä sairaalahoidon tarpeessa ja kotiutti tämän.

Nainen kuoli kotonaan seuraavana päivänä.

Käsittääkseni ap on 39-vuotias eikä ikäihminen, jos siis on kyse samasta henkilöstä, joka kirjoitteli tänne aiemmin samoin oirekuvauksin.

Vierailija
71/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon se tnt arvo nousi? Mikä arvo oli alussa ja sitten toisessa verikokeessa?

Lääkäri ei suoraan kertonut sitä, sanoi vain että alussa tnt alle 10 ja noussut odotusaikana, mutta "edelleen" kuitenkin alle 15

ap

Eli ei diagnostinen varsinkin kun EKG koko ajan muuttumaton.

Vierailija
72/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilta-Sanomat kirjoitti sydäninfarktista ja sen oireista muutama päivä sitten. Turun yliopistollisen keskussairaalan kardiologian professori Juhani Airaksinen kertoi, että jopa viidesosa sydäninfarktin saaneista ei koe tyypillistä rintakipua.

- 20 prosenttia infarkteista on oireettomia tai sellaisia, ettei ihminen ymmärrä oireista, että hänellä voi olla sydäninfarkti, Airaksinen sanoo.

Mikä ei suinkaan tarkoita sitä, että läheskään kaikki rintakehällä tuntuva kipu tai polte olisi sydänperäistä. Tämän vuoksi tarkistetaan se EKG ja TnT parinäytteenä. Jos kriteerit eivät täyty, ei voi diagnosoida sydäninfarktia.

Rintakehän tuki- ja liikuntaelinperäiset kiputilat

https://www.duodecimlehti.fi/duo16239

Itselläni oireili Tietzen syndrooma aivan kuin sydänperäisen oireilla. EKG oli täysin normaali, samoin TnT viiterajoissa.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/10/06/tietzen-oireyhtyma

Vierailija
73/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Deffa ei iske infartimuutoksiin vaan sydänpysähdykseen eikä sitä nappia tarvitse itse painaa vaan kone tunnistaa jos on iskettävä rytmi.

Vierailija
74/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.eeva.fi/jutut/nelikymppisen-marjun-sydaninfarktia-luultiin-…

Olin kärsinyt erilaisista oireista jo pari vuotta. Kurkkuun ja leukaperiin sattui ja vasen käsi puutui. Samoin kävi, kun olin kiukkuinen tai itkuinen. Perheen kanssa kävelyllä jäin muista jälkeen. Olin käynyt lääkärissä, mutta sydänkäyrässä ja verikokeissa ei näkynyt mitään. Oireeni oli pantu närästyksen ja hartiajumien piikkiin.

Minut lähetettiin päivystävään ensiapuun, jossa otettiin sydänkäyrä ja verikokeita. Yksi hoitaja sanoi, että minun pitäisi roikkua enemmän puussa, että saisin hartiani auki. Toinen kysyi, koska olen viimeksi vaihtanut tyynyn.

Vierailija
75/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollasen pikkuvian takia tarvi lääkäriin mennä. Jokainen voi hankkia deffan kotiin, olkkarin seinälle ja kaikkien näkösälle. Kun slaagia pukkaa, niin lämiskät rinnuksiin ja toosan ohjeiden mukaan painaa nappia. Tee itse ja säästä.

Tämä tulee varmaan olemaan tulevaisuutta: lopetetaan suurin osa  terveyskeskuksista ja sairaaloista ja laitetaan ihmiset hoitamaan itse itseään, kun muutenkin elämme tee-se-itse- yhteiskunnassa: maksetaan laskut itse, tankataan auto itse, viedään tarjotin kahvilassa pois itse, jne jne. Miettikää mikä säästö jos ihmiset vain itse hoitaisivat infarktinsa jatkossa! Ei tarvi kouluttaa lääkäreitä eikä maksaa kalliista sairaalarakennuksista!

Sitähän mä just mietin! Sitäpaitsi ei oo temppu eikä mikään opetella miltä näyttää normirytmi ja erottaa se flimmeristä, fut

Ei niitten opettelu todellakaan niin helppoa ole. Rytmejä on kymmenittäin eikä todella ole aina helppoa niitä erottaa. Sydäninfarktimuutokset toki on aika helppo erottaa ja EKG kone osaa itsekin aika tarkkaan siitä antaa lausunnon toisin kuin rytmihäiriöistä.

Vierailija
76/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei sydäninfarkti jatku useita päiviä. Luultavimmin on esofagiittivaivaa.

Onko mitään aikarajaa tälle luulemiselle, lähinnä että missä vaiheessa kannattaa lopettaa luuleminen ja hankkiutua selvittämään asia? Vaikka no, kyllähän se selviää tietysti ruumiinavauspöytäkirjastakin...

Ei pidä tuntikausia odottaa.

Vierailija
77/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No huh huh

Eli jos tällaisella oirekuvalla EKGssä ei ole muutoksia niin ei se nyt ainakaan sydäninfarkti ole.

Vierailija
78/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei auttaneet mullakaan mitkään käsikauppa-närästyslääkkeet silloin kun 16 vuotta sitten sairastuin refluksitautiin. Oireina minulla oli silloin mm. polttava tunne ruokatorvessa ja rintakehässä, vatsakipu (joka säteili myös selkään) sekä hengenahdistus. Vasta kun aloin ottaa reseptillä saatavaa happosalpaajaa, niin oireet helpottivat pikkuhiljaa.

Vierailija
79/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Sinulla on ehkä ranka jumissa. Juo paljon vettä ja käy hierojalla.

Vierailija
80/377 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lääkärin määrämiä närästyslääkkeitä vai itsehoitoon apteekin hyllystä? Tehossa vinha ero ja kuuria täytyy syödä se pari viikkoa, että tehon näkee ja tietysti lakata syömästä närästystä aiheuttavia ruoka-aineita.

Mun mies on lähetetty pariin kertaan sydänfilmiin, kun on työterveyteen mennyt valittamaan närästystä. Lääkärin mielestä on ollut sydänkohtauksen oireet. Tiedän useammankin, jolla on ollut samanlaisia oireita ja passitettu sydänfilmiin ja ekg:ssä ei ole mitään sykäriä näkynyt ja edelleen ovat hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän