"Tappaa meidät, jos emme muuten kuole" - päiväkotiarkea Suomessa
Että sellaisia herranterttuja päiväkodeissa: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24294946-f6b6-4151-b36e-a1aa9e258f7b
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980- ja 1990-luku pilasivat suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan.
No ei todellakaan kasarilla ja ysärillä ollut tuollaista. Kyllä se vasta 2000-luvulla meni tuollaiseksi.
Olet itse käynyt koulusi 2000-luvulla? Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa. Tuossa esitettiin väittämän mitä tuli kasarin ja ysärin lapsisita, jotka kasvattavat nyt näitä nykyisiä sukupolvia.
Sanoo hän, joka ei itse ymmärrä lainkaan lukemaansa :D Millä ihmeen petssilmällä oikein luet, kun teet tuollaisia tulkintoja tekstistä?
Vierailija kirjoitti:
On muuten raskas ala, vaikka ihan näin ääripään tapauksia en ole kokenut.
t.vakaope
Ammatinvalintakysymys mutta päiväkodinkin vaikutus lasten elämään on jo aika suuri joten vastuuta myös sinne kuten kouluihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen näistä AINA lasun. Lapsella ei ole asiat hyvin, jos käyttäytyy väkivaltaisesti.
T: vakaope
On hyvä tarkastaa myös päiväkotiolosuhteet, kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Toivottavasti ymmärrätte tunteista ettekä uhriudu ja dramatisoi asioita.
Vierailija kirjoitti:
On muuten raskas ala, vaikka ihan näin ääripään tapauksia en ole kokenut.
t.vakaope
Voi sanoa että tässä 20v työvuoden aikana muutos on huomattava mitä tulee lasten ja perheiden käytökseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella vakava käytöshäiriö. Mitä tekevät vanhemmat? Kieltäytyvät yhteistyöstä neuvolan, päiväkodin kanssa, lasta ei saada tutkimuksiin ja avun piiriin. Lapsi kuulemma leimautuu.
Vanhemmat eivät välitä jälkikasvunsa kasvattamisesta tuon taivaallista. Päiväkotiin, opettajalle, jne he toki lähettävät vihapostia, kun omaa kullannuppua on toruttu pahanteosta ja lukemattomista läksyistä. Kuitenkin elämme aikaa, jolloin vanhemmilla on ennätysmäärä vapaa-aikaa, jonka he voisivat käyttää jälkikasvunsa kouluttamiseen ja ohjaamiseen. Mutta ei. Kaikki tämä on ulkoistettu ilmaiselle päiväkodilla, koululaitoksella, tai jos se ei riitä, poliisille. Vapaa-ajan voi käyttää hyödyllisemmin golf-kentillä tai lähipubissa.
Vierailija kirjoitti:
"Päiväkotipäivän päätteeksi lastenhoitaja oli toivottamassa käsiheipat lapselle, kun samalla hakemaan tullut äiti lähestyi lastenhoitajaa vihaisena ja uhkaavana.
Äiti huusi, ettei lastenhoitaja saisi antaa käsiheippoja lapselle, koska lastenhoitaja on rasisti. Äidin käytös pelotti lastenhoitajan mukaan paikalla olleita muita lapsia.
Lastenhoitajan mukaan syynä äidin käytökseen oli aiemmin päiväkodin ohjelmassa ollut akvaarioprojekti, jossa lapset olivat tehneet sateenkaaren väreissä olevia kaloja.
Äiti oli tehnyt tästä johtopäätöksen, että tamperelaisessa päiväkodissa opetetaan lapsille homoseksuaalisuutta."
Kenelle tulee yllätyksenä, että persun kakara ei osaa käyttäytyä? Uuusia koskelanpoikia kasvaa roppakaupalla.
Nykyajan naisille ei saa sanoa mitään mistä he loukkaantuvat. Näistä tarinoista havaitsee selkeästi kuinka uhriudutaan ja esitetään järkyttynyttä mutta huoltajillakin on oikeus sanoa ja näyttää kaikki tunteensa, tärkeä osa tunnetaitoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980- ja 1990-luku pilasivat suomalaiset lapset. Silloin alettiin puhua itsetunnosta. Lasta piti kannustaa, vaikkei tämä osaisikaan hommaan.
No ei todellakaan kasarilla ja ysärillä ollut tuollaista. Kyllä se vasta 2000-luvulla meni tuollaiseksi.
Olet itse käynyt koulusi 2000-luvulla? Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei velvollisuutta oppia ymmärtämään lukemaansa. Tuossa esitettiin väittämän mitä tuli kasarin ja ysärin lapsisita, jotka kasvattavat nyt näitä nykyisiä sukupolvia.
Sanoo hän, joka ei itse ymmärrä lainkaan lukemaansa :D Millä ihmeen petssilmällä oikein luet, kun teet tuollaisia tulkintoja tekstistä?
hih hih
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo tarinat on kiehtovia juuri siksi, että hoitajat eivät näe mitään tarvetta muuttaa käytöstään. Lapsi voi tuosta vain saada hedelmäveitsen eikä 2 aikuista saa sitä pois lapsen kädestä. Lapsia kaatuilee, putoilee jne. aika lailla holtittomasti eikä kukaan voi tehdä mitään?
En kiellä, etteikö meillä olisi väkivaltaisia lapsia, psyykkisistä ongelmista ja pahoista mielenterveysongelmista kärsiviä lapsia tai etteikö vahinkoja sattuisi, mutta aika monessa noista kerrotuista jutuista ongelma on minusta enemmänkin päiväkodin aikuisissa ja heidän tavoissaan tehdä töitä. Joku aloittaa nyt varmasti valituksen siitä, että liikaa töitä, liikaa sijaisia jne., mutta minä väitän, että liian vähän aikaa lasten kanssa ja liikaa kaikenlaisia päiväkodin aikuisten keksimiä sääntöjä, joilla ei ole mitään pedagogista pohjaa. Niillä helpotetaan aikuisten arkea, ei lasten.
Samoihin asioihin kiinnitin huomiota. Ammattitaidottomia nykyajan hoitajat, loukkaantuvat lastenkin tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen näistä AINA lasun. Lapsella ei ole asiat hyvin, jos käyttäytyy väkivaltaisesti.
T: vakaope
On hyvä tarkastaa myös päiväkotiolosuhteet, kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Toivottavasti ymmärrätte tunteista ettekä uhriudu ja dramatisoi asioita.
Tämä. Minun päiväkodin hoitajat olivat ihan mielisairaita.
"Se johtaa harhaiseen itsekuvaan, jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin."
Tämä on tullut hyvin esille näissä viime aikaisissa lakkokeskusteluissa. Äänestäminen ei muuttanutkaan Suomea sellaiseksi kun minä olisin halunnut ja nyt ollaan rankasti pettyneitä.
Hoitolapsen toivotus hoitotädille "Fuck you, motherfucker!" ei mielestäni viittaa persutaustaan. Persuthan ovat täysin kielitaidottomia.
"Ammattitaidottomia nykyajan hoitajat"
Hoitajilla on noussut se koulutus ns päähän. Hehän ovat korkeastikouluttettuja varhaiskasvattajia, ei suinkaan vain hoitajia. Kun kaikki ei menekään niin kuin ohjekirjoissa sanotaan menee se sormi suuhun mitä minä nyt teen ja mennään nurkkaan itkemään, yhyy kun mulla on nyt paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo tarinat on kiehtovia juuri siksi, että hoitajat eivät näe mitään tarvetta muuttaa käytöstään. Lapsi voi tuosta vain saada hedelmäveitsen eikä 2 aikuista saa sitä pois lapsen kädestä. Lapsia kaatuilee, putoilee jne. aika lailla holtittomasti eikä kukaan voi tehdä mitään?
En kiellä, etteikö meillä olisi väkivaltaisia lapsia, psyykkisistä ongelmista ja pahoista mielenterveysongelmista kärsiviä lapsia tai etteikö vahinkoja sattuisi, mutta aika monessa noista kerrotuista jutuista ongelma on minusta enemmänkin päiväkodin aikuisissa ja heidän tavoissaan tehdä töitä. Joku aloittaa nyt varmasti valituksen siitä, että liikaa töitä, liikaa sijaisia jne., mutta minä väitän, että liian vähän aikaa lasten kanssa ja liikaa kaikenlaisia päiväkodin aikuisten keksimiä sääntöjä, joilla ei ole mitään pedagogista pohjaa. Niillä helpotetaan aikuisten arkea, ei lasten.
Ei, vaan vanhemmat jättävät lapsen kasvattamatta kotona. Lapselle ei opeteta edes alkeellisempia käytöstapoja, lapselta ei saa vaatia mitään, vaan lapsi saa elää kotona kuin pellossa ja lapsen ehdolla.
Ja näitä lapsia löytyy jokaisen tuttava- ja sukulaispiireistä. Ei edes isovanhemmat jaksa näiden kanssa, kun elävät kuin pellossa, eikä ketään kunnioiteta tai huomioida.
Eikä syy ole lasten, vaan vanhempien.
Ymmärrän lasten sairaudet ja neurologiset ongelmat, mutta sekään ei poista lapsen kasvatusvastuuta. Päinvastoin esim. jos lapsella ADHD, niin lapsi tarvitsee ohjausta ja kasvatusta moninkerroin enemmän. Ja tiedän tämän kokemuksesta.
Koettu on noita tilanteita. Työntekijällä ei turvaa. Ollaan hys, hys. Irtisanouduin. Päälle vielä kaikki taudit ja syyhypunkit, täit.
Oma lapseni on vielä kohdussani, mutta mietin jo nyt, miten koskaan uskallan laittaa häntä päiväkotiin. 😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä vaan tulee mieleen että nää taulapää vanhemmat eivät osaa sanoa ei lapsilleen ettei sille tule paha mieli. Kaikkien ei tarvis tehä niitä kakaroita ku eihän ne kerkeä niitä kasvattaa ja sitte vanhemmat itkee ku päiväkodin työntekijät ei kasvata niitten puoesta niitä.
Tämäkin mutta sitten ovat hyvin uhmakkaat lapset ja kaikki vaikutus koko elämän osalta. Täytyisi aina ymmärtää mistä on kysymys eikä syyttää automaattisesti äitiä tai isää kaikesta.
Kaikki lapset ovat "uhmakkaita" ja haluaisivat kasvaa kuin pellossa, mutta vanhempien tehtävä on kasvattaa ja vaatia käytöstavat ja pelisäännöt. Ja lapsen kasvattaminen lähtee jo hyvin pienenä.
Ja myös vanhempien oma asenne, käytös ja kielenkäyttö antavat lapselle mallin ja esimerkin, miten käyttäydytään.
Ja ei tarvitse lukea kuin tätä palstaa, millaista esimerkkiä ja mallia monet lapset saavat vanhemmiltaan. Esim. noi anoppi jutut
Näillä lehtijutuilla kyllä taatusti saadaan syntyvyys laskuun. Valtaosa lapsista käyttäytyy perushyvin ja tarvitsee vain ohjausta eri tilanteissa. Lehdet mässäilevät näillä kriisitilanteilla. t. vakaope
Mistä noin pieni lapsii oppii että väkivaltaiset teot ja tappaminen on ylipäätään mahdollisia?
Tämäkin mutta sitten ovat hyvin uhmakkaat lapset ja kaikki vaikutus koko elämän osalta. Täytyisi aina ymmärtää mistä on kysymys eikä syyttää automaattisesti äitiä tai isää kaikesta.