Tapasin baari-illan jälkeen traumatisoituneen ex-sotilaan. Järkyttävää mihin henkiseen kuntoon ihmisiä jätetään
Hän oli taistellut Ruandassa. Mies oli täysin yhteiskunnasta syrjäytynyt ja henkisesti niin huonokuntoinen että en ymmärrä miten tuollainen edes selviää itsekseen. Hänellä valui kyyneleet ja räkä kun hän puhui elämästään. Puhe oli jäsentämätöntä, irtonaisia lauseita ja yksittäisiä sanoja, joissa kertoi sodasta ja kokemuksistaan. Hän oli siinä kunnossa etten usko enää edes minkään kuntoutuksen auttavan.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Trolli asialla.Aiheesta oli teevee dokumentti ja sieltä napanut jutun.
Opetteli myös sujuvan ranskan kielen taidon, jotta trollaus olisi uskottavampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni joutui kestämään sodassa vaikka ja mitä (ja kyllähän se jollain tapaa jälkensä jätti). Silti ei syrjäytynyt, vaan menestyi hyvin elämässään. Ja näitä tarinoita oli Suomessakin paljon
Oliko empaattinen ihminen, pysyikö mielenterveys hyvänä?
Minun pappani oli erittäin empaattinen ja mieleltään tasapainoinen ihminen. Oli sodan jälkeen käynyt ryyppäämässäkin (mummon kertoman mukaan), mutta oli aina sovinnollisin mielin tullut kotiin, ei koskaan haastanut riitaa edes kännipäissään. Menetti sodassa kuulon toisesta korvastaan, muutoin selvisi "ehjin nahoin".(eri kuin tuo eka kommentoija)
Mulla on ripuli. Varmaan posttraumaattinen stressireaktio puolison isän 80-vuotispäiviltä lauantaina upseerikerholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli asialla.Aiheesta oli teevee dokumentti ja sieltä napanut jutun.
Opetteli myös sujuvan ranskan kielen taidon, jotta trollaus olisi uskottavampaa?
Je ne ce crois pas. C'est très facile de lire de français à l'écolè.
Tapailin muukalaislegioonalaista, mutta hän oli lopulta liian tosikkomainen minulle. Ehkä juuri tuo ammatti vaikutti? Ei ole siis vielä itse sotinut, mutta oli vähällä joutua.