Tapasin baari-illan jälkeen traumatisoituneen ex-sotilaan. Järkyttävää mihin henkiseen kuntoon ihmisiä jätetään
Hän oli taistellut Ruandassa. Mies oli täysin yhteiskunnasta syrjäytynyt ja henkisesti niin huonokuntoinen että en ymmärrä miten tuollainen edes selviää itsekseen. Hänellä valui kyyneleet ja räkä kun hän puhui elämästään. Puhe oli jäsentämätöntä, irtonaisia lauseita ja yksittäisiä sanoja, joissa kertoi sodasta ja kokemuksistaan. Hän oli siinä kunnossa etten usko enää edes minkään kuntoutuksen auttavan.
Kommentit (45)
Ei tuollaiseen käyttäytymiseen tarvita sotimista, pelkkä ihonväri riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oli valkoinen kantasuomalainen.
Ap
Missä vaiheessa suomalaiset ovat taistelleet Ruandassa? Jossain kansainvälisessä palkka-armeijassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaiseen käyttäytymiseen tarvita sotimista, pelkkä ihonväri riittää.
No en tiedä, mutta olen tavannut erilaisiakin valkoihoisia.
Olen mäkin tavannut baarissa entisen legioonalaisen. Kun mä rupesin puhumaan sille ranskaa niin sille tuli kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Missä vaiheessa suomalaiset ovat taistelleet Ruandassa? Jossain kansainvälisessä palkka-armeijassa?
Ranskan muukalaislegioona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruandassa ei ollut suomalaisia.
Olihan sielä ainakin muukalaislegioonan kautta suomalaisia?
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/6394949
Ihan itse hakeutuu tuollaiseen paikkaan. En Ihan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Keksi siis päästään koko jutun.
Ennen oli muukalaislegioonalainen jokaisessa baarissa sössöttämässä, vaikka ei ollut Ranskassa päin ollutkaan. Nykyään taitaa olla Ukrainan sota sellainen mihin kaikki on osallistuneet ainakin puheissaan. Afrikka on vähän eksoottisempi toki.
No tämä tapaamani, vanhempi mies puhui sujuvasti ranskaa. Osaan ranskaa myös itse. Onpas ikäviä viestejä täällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ranskan muukalaislegioona
Käyköhän yhtään etukäteen mielessä, että huvimatkoja ei ole luvasa?
Vierailija kirjoitti:
No tämä tapaamani, vanhempi mies puhui sujuvasti ranskaa. Osaan ranskaa myös itse. Onpas ikäviä viestejä täällä.
Ap
Heti alkaa ainakin rasistiset viestit tulvimaan kun puhutaan Afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se niin pahasti oli baari-illan jälkeen traumatisoitunut?
Minä ainakin saan 30 vuoden jälkeenkin ahdistuskohtauksia nuoruuden baari-illoista.
Trolli asialla.Aiheesta oli teevee dokumentti ja sieltä napanut jutun.
Olis jäänyt sinne Ruandan riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ilmenikö kuka hänet oli ostanut?
Vierailija kirjoitti:
Ei se missään ole taistellut. Minäkin aikoinaan kännipäissäni kusetin samantyylisillä tarinoilla ihmisiä baarissa.
Miksi ihmeessä? xD
Ei millekään rintamalle asti tarvitse lähteä päätyäkseen henkisesti romuksi. Meillä täällä suomessa ihan koulu- tai työkaveri voi hoitaa homman. Osa pätevöityy jo lastentarhassa, ja mikä parasta, tästä hommasta ei jäädä ikinä eläkkerlle.
Vierailija kirjoitti:
Isoisäni joutui kestämään sodassa vaikka ja mitä (ja kyllähän se jollain tapaa jälkensä jätti). Silti ei syrjäytynyt, vaan menestyi hyvin elämässään. Ja näitä tarinoita oli Suomessakin paljon
Sama minun pappa. Puhui sodasta paljon ja varsinkin veljiensä ja ikätovereiden kanssa. Kuitenkin tasapainoinen ja rakastava ihminen, kävi töissä, ei ollut väkivaltainen eikä käyttänyt alkoholiakaan. Toki tietynlainen jyrkkä isänmaallisuus hänessä oli eikä todellakaan ollut itänaapurin ystävä.
Mutta dementoiduttuaan puhui joka päivä itkien siitä että mie en ymmärrä miten mie sieltä ikinä hengissä selvisin. Sie et tiiä miten paljon minnuu siel pelotti eli kyllä se jälkensä jätti.
Onhan jo aika lyhyen aikaa Ukrainassakin vapaaehtoisesti taistelleet todella traumatisoituneet ja tarvitsisivat terapiaa. Niistä on ylellä dokumentteja Areenassa.
Jos on ollut pidempään jossain, niin on varmasti hajalla.
Baari-illan jälkeen? Eikö silloin kaikki ole huonossa kunnossa, ellei ole kohtuullinen juominen tai ei mene sinne. Ikävä toki kuulla. Sastamalassa 2000-luvun alussa keskustan baarissa joku mies kehui olleensa rauhanturvaajana ulkomailla ja potkineensa lasten pääkalloja, oikein innokkaasti puhui siitä. Aika pelottava tyyppi oli.