Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela kehoittaa muuttamaan halvempaan mutta milläs pääsen kun olen toimeentulotuella oleva ulosottovelkainen työtön?

Vierailija
01.04.2024 |

Ideoita?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin on herttaisen yhdentekevää missä laskujen maksunsa ryssinyt sosiaalipummi jatkossa asuu, kunhan asuu halvemmalla kuin nyt.

Sehän tässä se pointti oli että miten mä pääsen halvempaan kun olen luottotiedoton eikä ole varaa muuttaa muuttoon menisi ainakin tonni, perseestäkö se pitäisi repäistä?

Ap

Mikäs ihme siinä muutossa tonnin maksaa? Itse muutin muuttoliikkeitä kilpailuttamalla kaksion kamat pääkaupunkiseudulta Lappiin 600 eurolla.

Lyhyeen muuttoon kaveri autoineen avuksi ja kalusteliikkeestä kympin traileri päiväksi käyttöön, ei tule muutolle hintaa kuin muutama kymppi.

Rekan vuokraus, 3 kantajaa, rekka kuski, pakkausmateriaalit, yms.

Höpö höpö. Mihin tarvitset kuskin lisäksi kolmea kantajaa? Oma muuttoni Lappiin maksoi siis tuon 600 euroa, ja hinta sisälsi rekan ja kuskin, joka oli myös kantoapuna. Kahdestaan siis kannoimme kamat kuskin kanssa. Ja edellisen muuton hoidin aiemmin mainitsemallani traileritaktiikalla, hintaa tuli reilusti alle satku.

Kuulostaa vähän siltä ettet edes halua löytää ratkaisua ongelmaasi, kun mikään ehdotus ei tunnu kelpaavan.

Vierailija
102/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus pitäisi olla olemassa. Tilanne, jos henkilö itse tuomitaan maksukyvyttömäksi ja luottotiedottomaksi, joten häneltä kuittaantuvat velat ja maksuhäiriömerkinnät pois. Henkilölle kuitenkin pitäisi joka tapauksessa asettaa luotonantokielto, jolloin hän ei joudu uudestaan velkavankeuteen. Eli mitään lainoja ja kulutusluottoja ei jatkossa tippuisi.

Eh, kannatetaan. Helsingissä oli pakko luottovelkaisen ottaa velkaa elääkseen v. 2010. Tai näin eräälle väitettiin Ai miten niin pakko? No siten niin,että oli kyseessä perheellinen opiskelija joka ei saanut opintolainaa. No koska 200€ opintorahalla ei elä kukaan, oli pakko ottaa sitä lainaa jitta sai käteen minimitoimeentulotulotuen mukaisen summan elämiseen itselleen ja lapsilleen.  Tuo sääntö poistuikin äkkiä. Olihan se surkuhupaisaa. Ulosottovelkaiselle lainaa elämiseen

Tarkoitat siis edelleen voimassa olevaa tulkintaa, että opintolaina katsotaan opiskelijan tuloksi ja oikeus toimeentulotukeen tulee vasta tämän lisäksi/jälkeen?

Osa opiskelijoista käytti hyväkseen sitä, että luottohäiriömerkinnän saanut ei saanut opintolainaa ja sen tilalle oli myönnettävä toimeentulotukea. Korjasivat sitten järjestelmää siten, että luottotiedotonkin sai nostaa valtion takaamaa opintolainaa tai nostaa sosiaalista luotto, jotta heille ei tarvinut maksaa opiskelujen ajalle toimeentulotukea. Ongelmana tuossa luottohäiriömerkinnän  hankkimisessa oli se, että merkintä säilyi vuosia velkojen maksamisen jälkeen. Luottohäiriömerkintä vaikeutti siis työpaikan saamista, joten korjasivat tilannetta siten, että nykyään luottohäiriömerkintä poistuu kun maksaa velat pois. Jokainen voi tykönään miettiä, millaiseen sukuun syntynyt voi heti opiskelujen päättymisen maksaa velkansa pois ja sen jälkeen puhtain luottotiedoin hakea työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä lappiin 600 eurolla muuttanut oli polkuhinta. Luultavasti olisi muuten ajanut tyhjällä autolla lappiin.

Itse muutin 11 km ja paras tarjous oli tuntiveloituksella. Loppulasku olisi ollut reippaasti yli 600 euroa, vaikka olisivat juosten kantaneet ja minä siinä lisänä, joten vuokrasin pakettiauton. Nykyään tuo ei ehkä onnistuisi, koska vaativat lähes kaikissa paikoissa luottokorttia.

Vierailija
104/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä henkilökohtaisen konkurssin mahdollisuus pitäisi olla olemassa. Tilanne, jos henkilö itse tuomitaan maksukyvyttömäksi ja luottotiedottomaksi, joten häneltä kuittaantuvat velat ja maksuhäiriömerkinnät pois. Henkilölle kuitenkin pitäisi joka tapauksessa asettaa luotonantokielto, jolloin hän ei joudu uudestaan velkavankeuteen. Eli mitään lainoja ja kulutusluottoja ei jatkossa tippuisi.

Eh, kannatetaan. Helsingissä oli pakko luottovelkaisen ottaa velkaa elääkseen v. 2010. Tai näin eräälle väitettiin Ai miten niin pakko? No siten niin,että oli kyseessä perheellinen opiskelija joka ei saanut opintolainaa. No koska 200€ opintorahalla ei elä kukaan, oli pakko ottaa sitä lainaa jitta sai käteen minimitoimeentulotulotuen mukaisen summan elämiseen itselleen ja lapsilleen.  Tuo sääntö poistuikin äkkiä. Olihan se

Muistaakseni tilanne muuttui niin että luottohäiriöinenkin sai opintolainaa, jos  velkaa oli vain vähän. Tuo varmaan sen takia, että ei olisi niitä, jotka tahalleen hankkisi maksuhäiriömerkinnön, jotta voisivat opiskella ilman lainaa ja saada tt tukea.

Ei nuo merkinnät poistuneet ennen heti mutta muistaakseni n. 3v kuluttua siitä kun oli maksettu poistuivat eli eivöt ne nyt niin kauan opintojen jälkeen siellä olleet. 

Ehkä jotkut todella käyttivät tuota jippoa, mutta nimenomaan tuossa piti mielestäni ottaa huomioon velan suuruus. 

Hieman kohtuutonta on evätä tt tuki ja näin pakottaa ottamaan lainaa, jos henkilöllä on vaikka useiden tuhansien velkaa.

Yleensä tällainen tilanne ei ole sellainen, että se velka olisi otettu juuri ennen opintojen aloittamista pitäen silmällä lainavapautta. 

Esim. jos usean tonnin velat syntyneet 10 v. ennen opintojen aloittamista on hieman kohtuutonta pitää tilannetta samanlaisena kun esim.18v. opiskelija, jolla joku 100€ maksuhäiruömerkintä juuri ennen opintoja. 

Eli henkilö jolla lapsia monen tonnin velat, jotka syntyneet 10 v. sitten, sama kun 18v. opiskelija, jolla 100€ velkaa? Huomastko eron?

Vierailija
105/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä usko, että kukaan otti tahalleen tuhansien velat ja päästi ulosottoon, jotta saisi opiskella tt tuella. Ei edes ne, joilla olisi mahdollisuus maksaa ne pois melko nopeasti. Korkoa kasvoivat hirveästi ja maksuhäiriömerkinnön kanssa vaikeaa. 

Vierailija
106/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan monilla tullut yrityksistä konkurssejakin ja nekin velat on maksettava. Jollain on autovelkaa kymppitonnin autosta ja unohtanut jakopäänhihnan vaihtaa ja auto menee rikki, mutta velka maksettava, opintolainoja etc....

Töihin kannattaa silti mennä. Siten säilyttää itsearvostuksensa. Velat ei vanheme usein 25 vuodessakaan. 

Vierailija
107/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä usko, että kukaan otti tahalleen tuhansien velat ja päästi ulosottoon, jotta saisi opiskella tt tuella. Ei edes ne, joilla olisi mahdollisuus maksaa ne pois melko nopeasti. Korkoa kasvoivat hirveästi ja maksuhäiriömerkinnön kanssa vaikeaa. 

Kyllä opiskelijat tietoisesti tilasivat verkkokaupoista tuotteita ja jättivät laskut maksamatta, jotta saivat luottohäiriömerkinnän. Opiskelujen jälkeen oli ihan eri tilanne olla kymmeniä tuhansia eroja velkaa kuin velaton. Jälkimmäinen voi heti alkaa kerryttämään omaisuutta ja toinen makselee muutamia vuosia opintolainojaan pois.

Vierailija
108/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumo ja Sato kyllä vuokraavat myös luottotiedottomille. Sen takia en itse halua noilta yhtiöiltä vuokrata asuntoa.

Vierailija
109/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalautq tuostakin on varmaan vaikka mitä valheita ollut liikkeeklä erään perheen kohdalla.

Juujuu lapsikin halusi maksuhäiriömerninnän.

Ei pölvästi! Se hsl 80€ tarkastusmaksu oli liian paljon kuules äitille juuri silloin ja ihan unohtui. Iskälle ei uskaltanut tuollaisia lisälaskua pistää koska "huuto."

Eli ihan huolimattomuusvahinko.

Anna mä arvaan. Mustamaalaajat: "Ei välitetä mistään." "Opetetaan lapsi sossupummiksi ja olla välittämättä laskuista" "Tahalleen ulosottoon vaan."

Haistakaa v! ette voi enempää väärässä olla. 80€ väärällä hetkellä siirtyy helposti myöhemmäksi ja voi unohtua. Tuosta ei muuten tullut muistutuksia uo tyypeiltä. No onneksi merkinnät sentään poistuu kun on maksettu nykyään. Melko kohtuutonta olisi esim..  80€ hsl maksun takia merkintä monta vuotta!

Tuo merkintä tuli muuten melkoisella väijytyksellä. Tyttö juoksi metroon ja tadaa sillä hetkellä tarkastaja ovella. Kas kun sattui!

Eiköhän laiteta kaikki asiat selviksi joku päivä?

Älä väitä jotain kun et tiedä!

Vierailija
110/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungista riippuen löytyy erilaisia säätiöitä, jotka voivat auttaa asunnon hakemisessa esim sininauhasäätiö. Kaupungilta voit myös saada sosiaalipalveluista apua.

Vierailija
111/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys yhdenvertaisuusvaltuutettuun. Jos Kela kehottaa muuttamaan halvempaan, on kysymys lain vastaisesta häirinnästä.

Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Syrjintä on kielletty riippumatta siitä, perustuuko se henkilöä itseään vai jotakuta toista koskevaan tosiseikkaan tai oletukseen.

Henkilön ihmisarvoa tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaava käyttäytyminen on häirintää, jos loukkaava käyttäytyminen liittyy 8:n 1 momentissa tarkoitettuun syyhyn ja käyttäytymisellä luodaan mainitun syyn vuoksi henkilöä halventava tai nöyryyttävä taikka häntä kohtaan uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.

Vierailija
112/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsele niitä halvempia ja ole rohkeasti yhteydessä heti vuokranantajiin. Kysy heti vaikuttaako se ja siten etenet.

Ei ole ajokorttia joten en saisi millään kaikkia mun kalusteita ja stereoita muutettua...

Ap

Kun olet kerran toimeentuloen saaja niin Kelasta maksavat muuttosi. Ole sinne yhteydessä.

Kelassa kannattaa käydä ehdottomasti keskustelemassa asiasta. Eihän muutto ole mahdollinen jos et saa apua. Ei ihan niin tyhmiä ole.

Vierailija
113/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesko kerta on kun teet saman aloituksen?

Etkö ymmärrä että AP:n kaltaisia on tuhansia ihmisiä tässä maassa? Ei tänne yksi ja sama ihminen näitä kirjoita.

Itselläni myös on sama tilanne kuin ap:lla. Olen kirjoittanut tälle palstalle siitä kun luottotietoni menetin isäni kuoleman jälkeen kun en saanut euroakaan perintöä mutta tuhansien eurojen perintöveron maksettavaksi.

Sitäkään täällä ei tietenkään uskottu. En tajua missä kiven alla ihmiset oikein elävät kun tällaiset tilanteet ovat muka täysin keksittyjä valheita.

Tosin Suomessa noin puolella on äo alle 100 joten se selittää paljon miksi ihmiset ei vaan ymmärrä

Vierailija
114/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain yksityiseltä heti rohjettuani yrittää.

Kiitos tästä viestistäsi. Antaa toivoa muillekin.

Vierailija
115/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vinkki vuokranantajille: Nyt kun köyhät muuttavat halvempiin, niin ottakaa vuokralainen edullisella kuukausivuokralla ja nostakaa sitten reilusti. Ei köyhällä ole heti varaa halvempaan muuttaa. Voisitte ehkä auttaa työtöntä hakeutumaan töihin kun nälkä toimii kannustimena.

Selvittelee vaan kaikessa rauhassa Kelan kanssa tilanteen. Parhaassa tapauksessa maksavat taas vuokrasi, muuttosi ja takuusi ja saatat saada jopa paremman asunnon. Turha näiden kanssa on hermoilla. katsoo vaan mitä tuleman pitää. Jos vuokra nousee tolkuttomasti niin ei se sinun vikasi ole. Teet vaan nöyrästi mitä käsketään ja valittelet ja surkuttelet tilannetta. Sama kun työkkärin kanssa. On vaan nöyränä niin ne on tyytyväisiä. Ainakin itse olen oppinut pelaamaan niiden säännöillä ja kertonut heille sen mitä haluavat kuulla.

Vierailija
116/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne kuin ap lla. Jokainen vuokrafirma pyytänyt 3kk takuut. Sosku ei suostu maksamaan tuota, vaikka olisi halvempi asuntokin. Ei ole myöskään ystäviä, ei ajokorttia. Jumissa ollaan. Tälle viikolle on työhaastattelu, toivon todella että saan töitä.

Valehtelet. 2kk takuu on lain mukaan maksimi, mitä saa pyytää. 

Älä puhu sontaa, 3kk on maksimi. Sitä ei saa ylittää. Sosiaalitoimi myös maksaa 3kk vakuuden hyvällä perusteella, lukee ihan heidän sivuillaan. Kuten sekin että lain mukaan voi pyytää 3kk takuuden.

Minusta tuntuu että se vakuus ei ole RAHAA vaan pelkkä paperi joskus opiskeluaikoina jäi muka joku nurkka siivoamatta ja KYLLÄ JOUDUIN ITSE MAKSAMAAN opiskelija- asuntolan lähettämän laskun,  huolimatta takauksesta. Että ei se mitään auta muuta kuin että se takuu tuli kuitattua. 

Vierailija
117/117 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä mieluusti maksaisin velkani mutta kun olen yhdeksättä vuotta putkeen työtön haen töitä neljä kertaa kuussa ja mihinkään ei oteta haastikseen koska työtön.

Niin en voi maksaa, joku muu saa maksaa?

Ap

Tuo kommentti siis liittyi velkasaneeraukseen, jossa saavat velkojaan anteeksi. Työtön ei taida saada velkojaan anteeksi, vaan velat kasvaa ja seuraa hautaan saakka. Takaajan rooli taitaa olla sama eli velkasaneeraukseen ei pääse. Vai onko tilanne muuuttunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän