Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Monet opiskelijat harkitsevat jo yksiöistä lähtemistä - Syynä asumistuen leikkaukset

Vierailija
01.04.2024 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010324843.html

"Tuoreen Nuorten asumisen trendit -tutkimuksen mukaan miltei kolmannes yksiöissä asuvista pääkaupunkiseudun opiskelijoista harkitsee muuttoa halvempaan asuntoon asumistuen leikkausten myötä.

Vajaa neljännes opiskelijoista pohtii ylipäätään muuttoa edullisempaan asuntoon."

Oli käsittämättömän typerä päätös silloin vuonna 2017 ylipäänsä siirtää opiskelijat yleisen asumistuen piiriin. Tiesihän sen heti, että se tulee veronmaksajille aivan hirvittävän kalliiksi. Miten ihmeessä voi olla niin, että opiskelijoiden asumista yksiöissä tuetaan veronmaksajien rahoilla? On vain ja ainoastaan oikein, jos nykyiset asumistuen leikkaukset johtavat taas soluasumisen suosion kasvuun opiskelijoilla. Se tulee paljon halvemmaksi. Lisäksi se voi auttaa opiskelijoiden yksinäisyyteen, mikä on valtava ongelma opiskelijoiden keskuudessa.

Kommentit (260)

Vierailija
241/260 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla aikaisemmin joku hirvitteli millaiset korot oman lapsen opintolainalla tulee olemaan. Oletko miettinyt että voisit säästää itse sitä varten että tuet lasta opinnoissa? Asun ulkomailla ja täällä se että vanhemmat maksaa on ihan normaalia. Mun 2 ja 4 vuotiailla on 25,000 euron edestä rahaa sijoitettuna opintotilillä, valtio on kannustaa sijoittamaan antamalla 500 dollaria joka vuosi per lapsi jos itse sijoitat 2,500 dollaria. Lapset saa sitten aikanaan nostaa sijoitustulot omalla veroprosentillaan. Ehkä Suomessakin pitäisi olla jotain kannustimia sen sijaan että oletetaan että yhteiskunta tukee.

Vierailija
242/260 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin ja opintotuen asumislisä lakkkautettiin, arvasin että tulevaisuudessa käy näin. Mutta suurin osa ihmisistä oli silloin tyytyväisiä, koska yleinen asumistuki oli paljon isompi kuin se opintotuen asumislisä. Samaan syssyyn soluasuminen muuttui ei toivotuksi (jopa kela alkoi kyylätä onko soluasunnossa asuvat parisuhteessa keskenään jne ) ja rakennusyhtiöt alkoivat tahkota yksiöitä markkinoille olan takaa.

Eli kuka siitä oikeasti hyötyi, että opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin? No vuokranantajat tietysti. Ja rakennusyhtiöt. Veronmaksajien piikkiin on syydetty rahaa asumistuen muodossa näille tahoille aivan surutta. Kyllä oli ihan nähtävissä ettei tämä voi ikuisuuksia jatkua. No, nyt sitten ollaan siinä tilanteessa. Ja kenen nahkoista tämä otetaan? Tietenkin niiden yksittäisten opiskelijoiden, joilla ei varakasta perhettä tukemassa opiskeluaikana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/260 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskelijana jo valmiiksi halvimmassa yksiössä minkä sain. En olisi halunnut maksaa elämistä lainalla mutta oli kaikesta huolimatta pakko. 

Suurin osa köyhistä ei kokemukseni mukaan mitenkään valitse asua kalliisti, se otetaan mitä saadaan. Itse pitää joka tapauksessa maksaa osa asumisesta ja mitä kalliimpi asunto, sitä isompi se itse maksettava osuuskin on.

Säästin kyllä pari kymppiä kun ennen yksiötä asuin random kämppiksen kanssa, mutta mielenterveys ja opiskelu kärsivät kämppiksen ja vieraittensa laadun vuoksi. Olen silti asunut vuosia erilaisten kämppisten kanssa, mutta se on ihan tuuria millaisia osuu kohdalle. Helppo sanoa että muuttakaa jonkun kanssa, mutta aikuisena ja oikeasti opiskeluun panostavana sitä ei enää kestä jotain bilettäviä kakaroita.

Vierailija
244/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tämä voi joillakin opiskelijoilla johtaa myös siihen, että opiskeluaika asutaan vanhempien luona. Siis heillä, jotka asuvat jo valmiiksi opiskelupaikkakunnalla. Sekään ei ole ainakaan yhteiskunnan kannalta katsottuna lainkaan huono ratkaisu. Itse asiassa on jopa hieman surullista, kuinka aliarvostettua vanhemmilla asuminen on suomalaisessa mentaliteetissa. Monessa muussa maassa, varsinkin Etelä-Euroopan maissa, se on aivan normaalia vielä 25-30-vuotiaanakin. Jos nuoren itsenäistymisestä puhutaan, niin pitääkö sen tosiaankin tapahtua yhteiskunnan rahoilla?

Meidän opiskelija voi asua kotona, ja on ihan tyytyväinen. Velkaa ei tarvitse ottaa.

Vierailija
245/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion ja veronmaksajien ei pitäisi tukea rikkaiden perheiden kakaroiden asumista. Menkööt tölihin!

Vierailija
246/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisi vaan niitä halpoja soluja enemmän. Täällä päin on ollut aina välillä 2-3 tarjolla ja hinta melkein yksiön verran. 

Soluasuntoja on muutettu yksiöiksi...

Vierailija
247/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Tämä voi joillakin opiskelijoilla johtaa myös siihen, että opiskeluaika asutaan vanhempien luona. Siis heillä, jotka asuvat jo valmiiksi opiskelupaikkakunnalla. Sekään ei ole ainakaan yhteiskunnan kannalta katsottuna lainkaan huono ratkaisu. Itse asiassa on jopa hieman surullista, kuinka aliarvostettua vanhemmilla asuminen on suomalaisessa mentaliteetissa. Monessa muussa maassa, varsinkin Etelä-Euroopan maissa, se on aivan normaalia vielä 25-30-vuotiaanakin. Jos nuoren itsenäistymisestä puhutaan, niin pitääkö sen tosiaankin tapahtua yhteiskunnan rahoilla?

Meidän opiskelija voi asua kotona, ja on ihan tyytyväinen. Velkaa ei tarvitse ottaa.

Kai ymmärrät, että useimmille tämä ei ole mahdollista, kaikilla ei ole opinahjoa kotikulmilla?

Meilläkin yksi monimuoto-ammattikorkealainen asuu kotona ja tekee töitä.

Vierailija
248/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsin mielelläni menisin soluun jos siellä saisi elää rauhassa. En katsele sitä, että solussa hengaa koko ajan ulkopuolisia ja kun olen tekemässä ruokaa, on vastassani toisiaan lääppivä heteropari. Soluissa joutuu katsomaan ihmisrumbaa. Suomen kaltainen asuntoeläminen tuntemattomien kanssa ei toimi. Monissa maissa on dorm-käytävät jossa asutaan selkeästi erillään ja yksityisemmin, usein oman wc:n kanssa. Asunnot ei ole tehty tuntemattomien kanssa elämiseen joilla on usein täysin eri elämäntavat, vuorokausirytmi jne.

Puhumattakaan heteroparien naimisesta ja siitä että seksikumppanit käyttää samaa vessaa kanssani. Toisten naimisen kuunteleminen rikkoo mielestäni jo perusoikeuksia. Jos saisin tietää varmasti että solussa ei tällaista menoa ole, olisin jo mennyt soluun.

Usean vuoden solukokemuksella voin sanoa, että

Pitäisi pitää opiskelijoille hiljaisen panemisen kursseja. 

Voihan se sänky narista jne, mutta ei sitä huutaa tarvitse...

Vierailija
249/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vielä älyttömämpäähän on että armeijaan lähtevälle me maksetaan vuokra-asunto kokonaisuudessaan. Ei mitään väliä kuinka kallis vuokra mutta 100% korvataan. Eihän mies tai nuori edes ole siellä vaan kasarmilla. No tyttöystävä tai pikkuveli kyllä asuukin sitten ilmaiseksi. Korjaan, meidän rahoilla. Jotenkin tää meidän homma on lipsunut käsistä.

Vierailija
250/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elättäköön omat mukulansa. Vanhempien yksiöön punkkaamaan jos ei omat rahat riitä soluun vielä 25-30-vuotiaana.

Vierailija
251/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos yksiössä haluaa asua pitää sen ja solun kustannusero maksaa ihan itse 

Jos ei oo varaa niin ei oo varaa 

Vierailija
252/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija voi tehdä hieman töitä 

hus siivoamaan ja kaupankassalle. Niin mekin pärjättiin aikoinaan 

Vierailija
253/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskelijana solussa 2000-luvun alussa. Vuokra oli jotain 230€, tuet yhteensä vähän yli 400€. Juuri ja juuri selvisin ottamatta lainaa. Minulle sattui itselle sopivat kämppikset, kaikki olivat hiljaa omissa huoneissaan ovet kiinni. Ekstrovertimpi olisi voinut olla loukkaantunut.

Vierailija
254/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin 1995-1999, opiskelututuista 2 asui solussa ja hekin sai yksiöt kun ylioppilaskylän remontti eteni. Asumislisällä ja opintotuella itsekin asuin laitakaupungilla yksiössä vuokralla, oiskohan 50 mk jäänyt ruokarahaa.

Vierailija
255/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enää puuttuu ne solukämpät, jotka ei olisi miltei yksiön hinnoissa ja lisäksi järkyttäviä lääviä.

Niitä oli tullu tyhjillään kun ei kelvanneet ja purettiin pois. Hoasilla solukämppä oli 240-270€/kk vielä tuossa pari vuotta sitten. 

Vierailija
256/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, en tiennytkään että nykyisin luksustellaan yksiöissä. Itse asuin solukämpässä aikoinaan, siihen oli juuri varaa. 

Kaikki hienoimmat, uusimmat ja kalleimmat on opiskelijoiden vuokraamia.

Vierailija
257/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos yksiössä haluaa asua pitää sen ja solun kustannusero maksaa ihan itse 

Jos ei oo varaa niin ei oo varaa 

Pienemmillä paikkakunnilla yksiön ja solun välinen hintaero ei ole suuren suuri, varsinkin jos tinkii vähän sijainnista eikä oleta saavansa vastaremontoitua asuntoa! 

Vierailija
258/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Yksiö, usein vieläpä tilava ja hyvällä sijainnilla ei ole mikään jokaisen opiskelijan perusoikeus. 

Vierailija
259/260 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Yksiökin voi olla kallis, se koirankoppi. Ellei aleta miettiä mistä nämä markkinahinnat tulevat, kenelle se on haitta ja hyöty. Eikö asumisen pitäisi olla saavutettavaa, helpompaa ja yksinkertaista, siitä on tullut monimutkainen taidemuoto ja myös kuluista rahastuskone.

Vierailija
260/260 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää tuon uutisen kommenttiosiossa ne jotkut henkilöt, jotka valittavat omaa huonoa eläkettään monien uutisten kommenteissa ja selittävät tyyliin, ettei vuonna 1950 opiskelijat mitään tukia saaneet, niin eivät tarvitse nytkään.

Samalla voisi sitten kai todeta, että mitä eläkeläiset rutisevat nykyään, heillä on paljon paremmin asiat kuin vuoden 1950 eläkeläisillä. Oliko silloin edes eläkejärjestelmää? Palataanko eläkkeiden osaltakin tuohon aikaan, eikö olisi reilua, jos kerran opiskelijoiden pitäisi pärjätä kuten ennen muinoin? Viedään koko yhteiskunta takaisin 50-luvulle...🙄

Ja ei, en ole opiskelija, vaan tiukasti työelämässä oleva 46-vuotias. Oma 23-vuotias lapseni on yliopisto-opiskelija ja asuu kotona, koska se on taloudellisesti järkevintä tässä kohtaa. Hän on muuten hakenut myös kesätöitä useista paikoista, mutta parista haastatteluun pääsystä huolimatta ei ole toistaiseksi tärpännyt. Eli eip

Piti tulla jakamaan vielä vähän positiivisuuttakin tähän perään. Kesätyöpaikka tälle kesälle varmistui, mikä on ihan mahtavaa. Selkeästi vaikutti positiivisesti myös itsetuntoon, että "kelpasi" johonkin. Tsemiä muillekin, toivottavasti tärppää!