Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Itse ole ollut työttömänäkin mutta silti kannatan ansiosidonnaisten leikkauksia. Tämä siksi että nimenomaan ansiosidonnaista käytetään paljon "väärin". Ei kaikki työttömät todellakaan ole pienipalkkaisia säälittäviä raukkoja. Kun työttömäksi joutuu/jää omasta tahdostaan hyvätuloinen, on hänen ansiosidonnaisensa niin hyvä että hän voi hyvin olla työttömänä niin kauan kuin ansiosidonnainen kestää. Rahat kyllä riittää koska he ovat usein jo kerryttäneet varallisuutta ja heidän ansiosidonnainen on parempi kuin monen palkka.
Jos joku jää omasta tahdostaan työttömäksi, joku toinen vastaavasti työllistyy. Työttömien määrä pysyy samana. Jos joku työtön ei hakeudu johonkin työpaikkaan, sen saa joku toinen. Tämä usein unohtuu.
Nälkä on hyvä konsultti ja motivaattori. Paisuneet työttömät hoikistuu ja työllistyy.
Pitää nähdä ne positiiviset puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa.
Siis valtiolla, kunnalla, kelassa.
Itse en ole.
Meidän ylipaisunut julkinen sektori on iso osa ongelmaa. Julkista hallintoa on pakko tehostaa ja karsia kovalla kädellä, ellei saada taiottua merkittävästi lisää työpaikkoja yksityiselle sektorille. Kestämätön tilanne. Enkä tarkoita suorittavaa työtä tekeviä, heitä ei julkisella taida juuri millään alalla olla liikaa.
Taas tämä sama väite ylipaisuneesta julkisesta sektorista. Mainitse nyt se osa siitä, jota ei tarvita. Ihan konkreettisesti.
Ne turhaakin turhemmat paperinpyörittäjät ja hiirennapsuttelijat siellä konttorien uumenissa.
Tämä uusi hyvinvointial
Paperinpyörittäjiä ja hiirennapsuttelijoita konttorien uumenissa. Ei kovin konkreettista.
Tulkit mainisit konkreettisesti. Kiitos siitä. Kuinka turhia he ovat, on sitten oma lukunsa.
Olen ollut työtön ja köyhäkin. Varoitin koko viime hallituskauden siitä että vastuuton velkaantuminen johtaa vaan leikkauksiin mutta vasurien tampiot päätti että syyn voi vierittää tulevan hallituksen niskaan joten nuo teki sen varoituksista piittaamatta. Ja nyt on koko vasurien aktivistikaarti hokemassa joka paikassa että leikkaukset on tämän hallituksen vika unohtaen oman roolinsa asiassa.
Voin olla köyhä mutten tyhmä ja tajuan että nuo leikkaukset on jostain tehtävä, pidin minä siitä tai en. Ja jos viime hallituksen täysin vastuuttomaan asioidenhoitoon vertaa niin ehkä tällä hallituksella on jotain parempaa otetta jos siis ay-liike ei saa kaadettua loppuakin maasta sekoilullaan ja tyhmä mediamme ei ylimielisyyttään avusta noita siinä.
Työttömyyttä ehkäisee parhaiten runsaat määrät avoimia työpaikkoja. Eli asia jolle mm. viime hallitus ei tehnyt mitään paitsi valehteli että ne työkkärin 20-30 tuhatta avointa paikkaa olikin jotenkin kummasti 100-200 tuhatta avointa paikkaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
Nalle ei saa euroakaan maataloustukea ihan siksi, että ei omista Suomessa maatalousmaata. Kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ryhtyä rikkaaksi, joten miksi et tee niin?
Pörssiyhtiö Koneen pääomistaja Antti Herlin saa viljelijätukea yli 400 000 euroa vuosittain. Hän on Suomen rikkain mies.
Maataloustuet maksetaan suurille yrittäjille. Pienviljelijöitä ei tueta. Tässä pätee sama kaava kuin yritystuissa. Suuret, hyvää tulosta tekevät yritykset saavat suurimmat yritystuet. Pienyritykset eivät saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voin joutua työttömäksi, siksi olenkin siihen varautunut mm. keräämällä riittävät säästöt jotta en ole valtion almujen varassa. Minä olen myös kouluttautunut ja kerännyt kokemusta niin, että olen haluttu työntekijä. Minulla on suunnitelma siitä, mitä muuta työtä voisin tehdä mikäli nykyinen firma vaikka menisi konkurssiin. Kertaalleen jo tein alanvaihdon kun ennakoin että edellinen yritys ei enää olisi kovin pitkäikäinen, lähdin omaehtoisesti noin vuoden ennen kuin siellä alkoi yt-neuvottelut jossa suuri osa väkeä sai lähteä. En siis vaan jää tuleen makaamaan ja surkuttelemaan kohtaloani, vaan toimin aktiivisesti sen eteen että minulla olisi jatkossakin töitä.
Kylläpä olet hyvä ihminen. Selvänäkijä ja kaikkea. Miksi kaikki eivät voi olla kaltaisiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään.
Kannattaisiko työnkin ohessa kouluttautua, jotta oma osaaminen ei ole viisikymppisenä jäänyt ysärille.
Millä rahalla? Velaksi en elä, ellei ole vakituinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen tiedossa. Aikuiskoulutustukikin poistuu juuri nyt sopivasti ettei kouluttautuminen työn ohessakaan onnistu.
Työpäivien jälkeen, viikonloppuisin ja lomilla.
Millä rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ole ollut työttömänäkin mutta silti kannatan ansiosidonnaisten leikkauksia. Tämä siksi että nimenomaan ansiosidonnaista käytetään paljon "väärin". Ei kaikki työttömät todellakaan ole pienipalkkaisia säälittäviä raukkoja. Kun työttömäksi joutuu/jää omasta tahdostaan hyvätuloinen, on hänen ansiosidonnaisensa niin hyvä että hän voi hyvin olla työttömänä niin kauan kuin ansiosidonnainen kestää. Rahat kyllä riittää koska he ovat usein jo kerryttäneet varallisuutta ja heidän ansiosidonnainen on parempi kuin monen palkka.
Jos joku jää omasta tahdostaan työttömäksi, joku toinen vastaavasti työllistyy. Työttömien määrä pysyy samana. Jos joku työtön ei hakeudu johonkin työpaikkaan, sen saa joku toinen. Tämä usein unohtuu.
Jos niitä todellisia ja palkkaa maksavia paikkoja on vaikka 30 tuhatta kuussa, niihin otetaan pääasiassa (70-80%) työpaikan vaihtajia, ja työttömiä tuo loppu 20-30%. Eli alta 10 tuhatta työtöntä työllistyy. Työttömiä on myös jotain 500 tuhatta jotka haluaisi enemmän tai palkallista työtä. Tuossa määrässä 10 tuhatta ei tunnu missään varsinkin kun avautuva työpaikka usein tarkoittaa sitä että joku jää työttömäksi ja siten työttömienkin määrä lisääntyy. Ei tää karuselli tuosta mihinkään liiku ennen kuin paikkoja saadaan luotua merkittävästi enemmän suomeen ja tuohon tarvitaan yrityksiä, tavalla tai toisella. Palkkaa maksavia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön ja köyhäkin. Varoitin koko viime hallituskauden siitä että vastuuton velkaantuminen johtaa vaan leikkauksiin mutta vasurien tampiot päätti että syyn voi vierittää tulevan hallituksen niskaan joten nuo teki sen varoituksista piittaamatta. Ja nyt on koko vasurien aktivistikaarti hokemassa joka paikassa että leikkaukset on tämän hallituksen vika unohtaen oman roolinsa asiassa.
Voin olla köyhä mutten tyhmä ja tajuan että nuo leikkaukset on jostain tehtävä, pidin minä siitä tai en. Ja jos viime hallituksen täysin vastuuttomaan asioidenhoitoon vertaa niin ehkä tällä hallituksella on jotain parempaa otetta jos siis ay-liike ei saa kaadettua loppuakin maasta sekoilullaan ja tyhmä mediamme ei ylimielisyyttään avusta noita siinä.
Työttömyyttä ehkäisee parhaiten runsaat määrät avoimia työpaikkoja. Eli asia jolle mm. viime hallitus ei tehnyt mitään paitsi valehteli että ne työkkärin 20-30 tuhatta avointa paikkaa ol
Et vissiin huomannut että nyt velkaannutaan vieläkin kovemmalla vauhdilla. Nykyinen hallitus ottaa velkaa enemmän kuin edellinen. Missä ovat varoituksesi nyt?
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on hyvä konsultti ja motivaattori. Paisuneet työttömät hoikistuu ja työllistyy.
Pitää nähdä ne positiiviset puolet.
Päinvastoin. Työssä ollessa olen aina paisunut kuin pullataikina, on varaa ostaa mitä tahansa helppoa ja nopeaa ruokaa, eikä ole aikaa ja jaksamista liikkua työpäivien jälkeen. Kahdeksan tunnin istuminen päivässä ei varsinaisesti hoikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
Nalle ei saa euroakaan maataloustukea ihan siksi, että ei omista Suomessa maatalousmaata. Kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ryhtyä rikkaaksi, joten miksi et tee niin?
Pörssiyhtiö Koneen pääomistaja Antti Herlin saa viljelijätukea yli 400 000 euroa vuosittain. Hän on Suomen rikkain mies.
Maataloustuet maksetaan suurille yrittäjille. Pienviljelijöitä ei tueta. Tässä pätee sama kaava kuin yritystuissa. Suuret, hyvää tulosta tekevät yritykset saavat suurimmat yritystuet. Pienyritykset eivät saa mitään.
Unohdat nyt että pitää sitä olla isot määrät peltoakin viljeltynä että saa isot määrät tukea. Eli kyllä nuo jotain sen tukensa eteen tekeekin eikä vaan nostele silkalla statuksella viljelijätukea kuten sinä annat ymmärtää. Muuten suomalaisella maaseudulla on välillä taipumus takertua vanhoihin perinteisiin eikä suurentaa tilakokoja kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyttä ehkäisee parhaiten runsaat määrät avoimia työpaikkoja. Eli asia jolle mm. viime hallitus ei tehnyt mitään paitsi valehteli että ne työkkärin 20-30 tuhatta avointa paikkaa ol
Miksi varakkaiden ja eläkeläisten ei pidä osallistua mitenkään talkoisiin? Päinvastoin heille annetaan lisää. Miksi heikennykset koskevat eniten vain työssäkäyviä pienituloisia naisia ja opiskelijoita? Sitten vielä ihmetellään kun lapsia ei synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyttä ehkäisee parhaiten runsaat määrät avoimia työpaikkoja. Eli asia jolle mm. viime hallitus ei tehnyt mitään paitsi valehteli e
Et vissiin huomannut että nyt velkaannutaan vieläkin kovemmalla vauhdilla. Nykyinen hallitus ottaa velkaa enemmän kuin edellinen. Missä ovat varoituksesi nyt?
Ja montako kertaa sinulle pitää kertoa että nykyinen velkaantumistahti on täysin edellisen hallituksen vasurihölmöjen ansiota? Ihan samaa jankutusta tää on aina teidän kanssanne. Hoette valeitanne kerta toisensa jälkeen ja kerta toisensa jälkeen väitteenne korjataan. Sitten saatte valehteltuanne riittämiin ketjun poistettua ja sama valespämmi alkaa kohdallanne tuhannetta kertaa alusta.
Sinä vasurina voit olla hölmö kuten tiedän viestiänne toistava mediakin on. Minä en ole hölmö. Eikä iso osa kansastakaan kun vasurien kannatus vaan pienenee tuolla hokemisellanne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä höpiset? Kannatan tukijärjestelmän keventämistä ja en todellakaan elättele mitään kuvitelmia että en itse jonain päivänä saattaisi joutua esim työttömäksi.
Näen työttömyyden vain paljon todennäköisempänä sellaisessa maassa
jossa yrittäminen ei kannata,
jossa vientiyritykset ovat muutaman risuparta-ahtaajan armoilla,
jossa julkisen sektorin työpaikkoja on kohta yhtä paljon kuin yksityisen sektorin työpaikkoja,
jossa talous ei kasva samaa tahtia naapurimaiden kanssa,
jossa yritykset eivät uskalla palkata ihmisiä koska joutuvat ottamaan näistä vastuun näiden lopputyöuran ajaksi,
ja jossa on kannattavampaa köllötellä kotona kuin yrittää työllistää itsensä.
Suomessa pitäisi ehdottomasti helpottaa uuden työntekijän palkkaamista. Se onnistuu, jos "hankalan tai ei-sopivan" henkilön saa irtisanoa ilman kalliita oikeusprosesseja ja valituksia. Irtisanottavalle pitää maksaa 1kk palkka, jotta ihminen ei jää kokonaan tyhjän päälle. Samaan aikaan tarvitaan uudistus, jossa irtisanottu alkaa nopeasti saada tukea, millä elää. Myös pitäisi saada työtodistus nopeasti eikä monen kuukauden kuluttua. Helpo irtisanominen kuulostaa kamalalata, mutta käytännössä se voisi helpottaa työhön pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyttä ehkäisee parhaiten runsaat määrät avoimia työpaikkoja. Eli asia jolle mm. viime hallitus ei tehnyt mitään paitsi valehteli e
Miksi varakkaiden ja eläkeläisten ei pidä osallistua mitenkään talkoisiin? Päinvastoin heille annetaan lisää. Miksi heikennykset koskevat eniten vain työssäkäyviä pienituloisia naisia ja opiskelijoita? Sitten vielä ihmetellään kun lapsia ei synny.
En minä sanonut eläkkeistä mitään, eli olet joku vasuri jolla on maneerina vaihtaa puheenaihetta joka kommentissa. Koitas pysyä asiassa.
Olisin voinut heti koulusta työelämään päästyäni vetää velkalimiitit tappiin asti. Olis hienot autot ja talot, matkustelua ja kaikkea kivaa. Olisin voinut ajatella, että jos kaikki menee pieleen niin kyllä yhteiskunta hoitaa.
En tehnyt enkä ajatellut niin.
Elin säästäväisesti, sijoitin, keräsin "pahanpäivänvaraa" ja myös sitä paljon ilkuttua kotivaraa. Ja teen näin edelleen.
Jos nyt päälle nelikymppisenä jäisin työttömäksi, enkä enää koskaan työllistyisi ja vaikka työkyky menisi, ei minulla olisi mitään hätää. Ainoa turvaverkkoni olen minä itse. En ole koskaan laskenut elämääni yhteiskunnan tukien varaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 miljoonaa turkistarhoille löytyi tuosta vain.
No minua ainakin häiritsee nämä jutut työttömistä, jotka saavat jopa useita tuhansia tukia tai yrittäjää joka saa asumistukea vaikka saa ihan hyvin tuloja muualta. Tai joku valittaa tukien pienuudesta vaikka on ns. elämäntapatyötön ja silti pitäisi kaikki saada. Itse olen pienipalkkainen mutta en saa tukia ja kituutan palkallani.
Tiedän kyllä että suuri osa työttömistä haluaisi töitä ja joidenkin tuet kuten eläkkeetkin ovat pieniä. Itsekin olen ollut työttömänä joten kokenut myös sen. Mutta ymmärrän kyllä miksi ihmiset puolustavat tukileikkauksia ja haukkuvat työttömiä. Syynä juuri nämä jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään.
Kannattaisiko työnkin ohessa kouluttautua, jotta oma osaaminen ei ole viisikymppisenä jäänyt ysärille.
Millä rahalla? Velaksi en elä, ellei ole vakituinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen tiedossa. Aikuiskoulutustukikin poistuu juuri nyt sopivasti ettei kouluttautuminen työn ohessakaan onnistu.
Tämähän on ihan idiootin vellikellon puhetta. Jos ei uskalla ottaa mitään riskiä ei tietenkään ole elin
200 euron lainanlyhennykset + siihen päälle ehkä 500 euron korot (riippuen lainan määrästä, voi olla isommatkin) pari kertaa vuodessa on tosi rattoisa asia kelatyöttömyyskorvauksista maksettavaksi. Vasurit ei tosiaan tehneet mitään sellaisen maailman eteen jossa opiskelijat ja työttömät voisi työllistyä ja jossa olisi tarvittavia avoimia työpaikkoja riittävästi. Ehei, nuo keskittyi lähinnä sossutukiaisten minimaalisiin korjauksiin ja sitten vastuuttomaan velkaantumiseen kun laskivat sillä saavansa hyvän keinon valittaa tulevan hallituksen leikkauksista, kuten nuo nyt tekeekin kuten nähdään.
Tämähän on ihan idiootin vellikellon puhetta. Jos ei uskalla ottaa mitään riskiä ei tietenkään ole elinkelpoinen yksilö. Kouluttautuminen kannattaa aina, myös velkarahalla, jos tekee fiksuja valintoja.