Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa.
Siis valtiolla, kunnalla, kelassa.
Itse en ole.
Meidän ylipaisunut julkinen sektori on iso osa ongelmaa. Julkista hallintoa on pakko tehostaa ja karsia kovalla kädellä, ellei saada taiottua merkittävästi lisää työpaikkoja yksityiselle sektorille. Kestämätön tilanne. Enkä tarkoita suorittavaa työtä tekeviä, heitä ei julkisella taida juuri millään alalla olla liikaa.
Taas tämä sama väite ylipaisuneesta julkisesta sektorista. Mainitse nyt se osa siitä, jota ei tarvita. Ihan konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se jokaiselle osuu kohdalle varsinkin kun mennään kovaa vauhtia kohti automaatiota ja tekoälyä. Nämä persut tuntuvat olevan vähän vanhempaa ikänsä jossain varastossa töissä olleita vähän yksinkertaisia ihmisiä...enimmäkseen. Joukossa tietysti vanhan liiton SMP:n kannattajia jotka eivät ole muuta elämänsä aikana tehneet kuin luoneet sontaa. Luultavasti 20 vuoden kuluttua työttömyysaste on yleisesti pohjoismaissakin 50% luokkaa joten eivätköhän tukimuodot ala kiinnostamaan.
Sillä sonnanluonnilla on kuule sinutkin kaikki nämä vuodet ruokittu!
Itse ole ollut työttömänäkin mutta silti kannatan ansiosidonnaisten leikkauksia. Tämä siksi että nimenomaan ansiosidonnaista käytetään paljon "väärin". Ei kaikki työttömät todellakaan ole pienipalkkaisia säälittäviä raukkoja. Kun työttömäksi joutuu/jää omasta tahdostaan hyvätuloinen, on hänen ansiosidonnaisensa niin hyvä että hän voi hyvin olla työttömänä niin kauan kuin ansiosidonnainen kestää. Rahat kyllä riittää koska he ovat usein jo kerryttäneet varallisuutta ja heidän ansiosidonnainen on parempi kuin monen palkka.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään.
Kannattaisiko työnkin ohessa kouluttautua, jotta oma osaaminen ei ole viisikymppisenä jäänyt ysärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia nämä saan aina halutessani töitä-tyypit. Saatko jos sairastut vakavasti tai ikä alkaa vitosella? Täälläkin öyhöttää selvästi parikymppiset märkäkorvat, joilla on korkeintaan pari vuotta kokemusta työelämästä ja vielä hyvä usko työnantajiin. Laittakaapa ikä aina kommentin perään.
Kannattaisiko työnkin ohessa kouluttautua, jotta oma osaaminen ei ole viisikymppisenä jäänyt ysärille.
Millä rahalla? Velaksi en elä, ellei ole vakituinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen tiedossa. Aikuiskoulutustukikin poistuu juuri nyt sopivasti ettei kouluttautuminen työn ohessakaan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole.
Meidän ylipaisunut julkinen sektori on iso osa ongelmaa. Julkista hallintoa on pakko tehostaa ja karsia kovalla kädellä, ellei saada taiottua merkittävästi lisää työpaikkoja yksityiselle sektorille. Kestämätön tilanne. Enkä tarkoita suorittavaa työtä tekeviä, heitä ei julkisella taida juuri millään alalla olla liikaa.
Taas tämä sama väite ylipaisuneesta julkisesta sektorista. Mainitse nyt se osa siitä, jota ei tarvita. Ihan konkreettisesti.
Ne turhaakin turhemmat paperinpyörittäjät ja hiirennapsuttelijat siellä konttorien uumenissa.
Tämä uusi hyvinvointialuehimmeli, jossa isoimman pomon ja suorittavan portaan välissä on 9 välipomoa.
Kaikenlaiset kulttuuritulkit ja muut sen sellaiset.
Totta kai voin joutua työttömäksi, siksi olenkin siihen varautunut mm. keräämällä riittävät säästöt jotta en ole valtion almujen varassa. Minä olen myös kouluttautunut ja kerännyt kokemusta niin, että olen haluttu työntekijä. Minulla on suunnitelma siitä, mitä muuta työtä voisin tehdä mikäli nykyinen firma vaikka menisi konkurssiin. Kertaalleen jo tein alanvaihdon kun ennakoin että edellinen yritys ei enää olisi kovin pitkäikäinen, lähdin omaehtoisesti noin vuoden ennen kuin siellä alkoi yt-neuvottelut jossa suuri osa väkeä sai lähteä. En siis vaan jää tuleen makaamaan ja surkuttelemaan kohtaloani, vaan toimin aktiivisesti sen eteen että minulla olisi jatkossakin töitä.
Nämä tyypit, jotka eivät koskaan tule olemaan pitkään työttömiä, ovat immuuneja myös vakavalle sairastumiselle.
Heitä eivät uhkaa henkilökohtaisen elämän kriisit, jotka voisivat viedä työkyvyn. Heidän taloudellinen tilanteensa kestää hyvin asunto- ja autolainan maksut vuosien ajan pienellä osa-sairaspäivärahalla. Erossa heillä riittäisi rahaa kattaa kaikki nykyisen elämisen kulut yksinkin, vaikka sairaana.
Heidän lapsensa tai läheisensä eivät sairastu koskaan.
Ja jos niin ikävästi kävisi, että oman elämän turvaverkko pettäisi, heitä ei haittaa, että ovat ahkerasti olleet mukana purkamassa yhteiskunnan turvaverkkoja. Koska toki jos he menettäisivät terveytensä, parisuhteensa, kotinsa ja tai työnsä, se olisi täysin heidän omaa ansiotaan ja he osaisivat kärsiä osansa ja olla vaatimatta tukea ahdinkoonsa yhteiskunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole.
Ylipaisunut julkinen sektori paisuu vaan lisää. Minäkin siirryin alkuvuodesta vientiteollisuuden yrityksestä valtiolle töihin.
Vienti ei ole vetänyt enää pitkään aikaan kunnolla. Ongelmia oli jo vuosi sitten ja ne ovat vain pahentuneet koko ajan. Ahtaajien lakko ei ole mitenkään merkittävästi vaikuttanut tilanteeseen. Osa yrityksistä käyttää sitä vain tekosyynä työntekijöiden kyykyttämiselle.
Parannusta tilanteeseen voidaan odottaa vasta sitten kun Saksassa, Kiinassa ja muissa suurissa viennin kohdenaissa talous kohenee. Suomen ahtaajat eivät siihen pysty vaikuttamaan.
Viera kirjoitti:
Kyllä se jokaiselle osuu kohdalle varsinkin kun mennään kovaa vauhtia kohti automaatiota ja tekoälyä. Nämä persut tuntuvat olevan vähän vanhempaa ikänsä jossain varastossa töissä olleita vähän yksinkertaisia ihmisiä...enimmäkseen. Joukossa tietysti vanhan liiton SMP:n kannattajia jotka eivät ole muuta elämänsä aikana tehneet kuin luoneet sontaa. Luultavasti 20 vuoden kuluttua työttömyysaste on yleisesti pohjoismaissakin 50% luokkaa joten eivätköhän tukimuodot ala kiinnostamaan.
Tulevan 20 v. aikana suomalaiset ovat myös huomattavasti vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla? Velaksi en elä, ellei ole vakituinen työpaikka heti valmistumisen jälkeen tiedossa. Aikuiskoulutustukikin poistuu juuri nyt sopivasti ettei kouluttautuminen työn ohessakaan onnistu.
Työpäivien jälkeen, viikonloppuisin ja lomilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä. Meidän työpaikalla hankalimmin työtä on niille, joiden tietotaidot ovat jääneet viime vuosituhannelle. Itse otan työtä mistä kohteesta vaan ja olen esim kolmen viime vuoden aikana opetellut paljon uusia asioita. Koneita, laitteita ym työhön liittyvää.
On ehdottoman varmaa, että työtä on edelleen tarjolla sille, joka jo osaa kaiken, on halukas oppimaan uutta ja pärjää kymmenissä eri työkohteissa, kuin sille, joka on jäänyt kehityksessä jälkeen ja joka pärjää kolmessa työkohteessa.
N43v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
Nalle ei saa euroakaan maataloustukea ihan siksi, että ei omista Suomessa maatalousmaata. Kuka tahansa voi ostaa maatilan ja ryhtyä rikkaaksi, joten miksi et tee niin?
Vierailija kirjoitti:
Nämä tyypit, jotka eivät koskaan tule olemaan pitkään työttömiä, ovat immuuneja myös vakavalle sairastumiselle.
Heitä eivät uhkaa henkilökohtaisen elämän kriisit, jotka voisivat viedä työkyvyn. Heidän taloudellinen tilanteensa kestää hyvin asunto- ja autolainan maksut vuosien ajan pienellä osa-sairaspäivärahalla. Erossa heillä riittäisi rahaa kattaa kaikki nykyisen elämisen kulut yksinkin, vaikka sairaana.
Ja jos niin ikävästi kävisi, että oman elämän turvaverkko pettäisi, heitä ei haittaa, että ovat ahkerasti olleet mukana purkamassa yhteiskunnan turvaverkkoja. Koska toki jos he menettäisivät terveytensä, parisuhteensa, kotinsa ja tai työnsä, se olisi täysin heidän omaa ansiotaan ja he osaisivat kärsiä osansa ja olla vaatimatta tukea ahdinkoonsa yhteiskunnalta.
Typerä on sellainen ihminen, joka mitoittaa oman elämänsä täysimääräisesti muiden varaan. Fiksu luottaa vain itseensä ja siihen mitä hänellä on. Velkaantuminen on äärimmäisen tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan omaa tyhmyyttä ylipäätään ostaa auto lainarahalla, tai ottaa niin suurta asuntolainaa että siitä ei selviäisi vaikka tarvittaessa yksinkin. Ei ole mikään pakko elää yli oman varallisuutensa.
Suurin osa työttömistä on potkittu pois töistä.
Persut kehtaa haukkua loisiksi ja mene töihin kommentella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko todellakin niin yksinkertainen, että luulet ikäsyrjinnän johtuvan osaamisen puutteesta.
Todellisuudessa kyse on siitä, että työnantaja haluaa palkata heikomman osaamistason työntekijöitä, sillä heille voi maksaa pienempää palkkaa.
Toinen syy on se, että työnantaja pelkää vanhemman työntekijän sairastuvan ja jäävän työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos niin käy, niin se nostaa kaikkien työntekijöiden eläkemaksuja. Myös tulevina vuosina palkattavien uusien työntekijöiden osalta. Varsinkin suurissa yrityksissä sellainen tulee kalliiksi.
Lähtökohtaisesti en hauku työttömiä, mä ymmärrän osan haluttomuuden olla tekemättä töitä. Tukia täytyy silti järkevöittää, jotta se työn tekeminen houkuttaisi. Olen ollut kolme kertaa työttömänä itse ja kesän jälkeen olen taas siihen kastiin toipumassa ellei ihmeitä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain työpaikkaa ja korostin uutta osaamistani. Oli saman kevään uusi tutkinto. Aiempaa työkokemustakin. Valintaa perusteltiin mm. uudella osaamisella ja tuoreella tutkinnolla. Valittu en ollut minä, vaan sellainen, jolla oli 4 vuotta vanha tutkinto, eikä ko.alan työkokemusta.
-eri