Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee lähinnä se, että itketään kuinka rahat ei tahdo riittää mihinkään. No mitä helvettiä eihän tukirahojen (oli ne sitten mitä tahansa) kuulukkaan riittää muuhun kuin siihen että on ruokaa ja lämmintä. Ei se tukirahoilla eläminen mikään ammatti ole, vaikka siitä sellainen on Suomessa tullutkin vuosikymmenten saatossa. Onneksi ollaan terveempään suuntaan taas menossa.
Minun mielestä tuokaan ei ole noin yksinkertaista. Jos tosiaan rahaa ei KOSKAAN riitä yhtään minihkään muuhun, kuin siihen että on ruokaa ja lämmintä sellaisesta loukusta on myös todella vaikea nousta ikinä. Onko toivottavaa syrjäyttää osa porukasta lopullisesti?
Tukileikkaukset ovat välttämättömiä siksi, että niihin ei ole rahaa, koska väkimäärä kasvaa, mutta työntekijöitä ei löydy julkiselle. Syy löytyy anteliaasta rahanjaosta etenkin lapsiperheille.
Työtön työnhakija on syytön. Heitähän koskee aktiivimallikin. Sinne lapsiperheisiin, mihin kohdistuu eniten tulonsiirtoja ja palveluita ja missä on otollisin ikä tehdä työtä, pitäisi kaiken leikkaamisen kohdistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään asia ei ole koskaan 100 %:sen varmaa. Sen sijaan työttömäksi jäämisen todennäköisyyttä VOI pienentää. Esimerkiksi itse käytän kokoajan aikaa ja rahaa siihen. Opiskelen Duolingolla uusia kieliä, käyn erilaisia kursseja, joilla parannan ammattitaitoa, jotta olen mahdollisimman tuottava. Minulla on myös sivubusiness oman yrtiyksen kautta. Lisäksi kokoajan sijoitan indeksirahastoihin, jotta saan puskia, jolla voi tarvittaessa elää. Vain täydellinen typerys pitää taloutensa yhden tulolähteen varassa.
Koska osaan kieliä, voin tarvittaessa etsiä töitä myös Suomen rajojen ulkopuolelta, jos on tarvetta. Näillä toimenpiteillä työttömäksi jäämisen todennäköisyys on todella pieni.
Kunnes sinut ohittaa joku toinen joka on paljon parempi kuin sinä kaikesta siitä huolimatta mitä olet tehnyt. Toivossa on hyvä elää sitten.
Toki tämä on mahdollista, mutta pidän sitä itse todella epätodennäköisenä, koska työskentelen alalla, jossa on työntekijän markkinat.
Älä toki panttaa, vaan kerro ihan avoimesti millä alalla työskentelet niin työttömät osaavat hakea näihin töihin?
Kun korvaukset ovat liian suuria, se lisää tyhmyyttä ja vastuuttomuutta.
Insinööri ei mene siivoojaksi. tai hoitaja ei mene hautausmaalle haravoimaan.
Itse olen tehnyt töitä laidasta laitaan vaikka palkka on ollut huonompi kuin korvaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä todennäköisesti oli sen verran hyvä palkka ja kokopäivätyö kun oli varaa asuntoa maksaa kahdella paikkakunnalla. Tänä päivänä siihen on harvoin varaa vaikka olisi kokopäivätyö. Ja puolisolla ilmeisesti myös kokopäivätyö.
Tunnen tälläkin hetkellä pari pariskuntaa, joilla asunnot eri paikkakunnilla työn vuoksi. Ihan tavallisia työntekijöitä, ei mitään varakkaita. Tunnen myös yhden perheen, jossa asuttiin eri paikkakunnilla vuosia ja mies oli välillä operaatiossa ulkomaillakin.
Oliko ihan erityisperaatiossa?
Oli kuule palvelemassa rauhaa lähi-idässä, koska sehän on tänä päivänä suomalaisen tärkein tehtävä -huolehtia heimoriitojen melskeissä viihtyvien arabien hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Kun korvaukset ovat liian suuria, se lisää tyhmyyttä ja vastuuttomuutta.
Insinööri ei mene siivoojaksi. tai hoitaja ei mene hautausmaalle haravoimaan.
Itse olen tehnyt töitä laidasta laitaan vaikka palkka on ollut huonompi kuin korvaus.
Nostan hattua!
Korvaamattomia työntekijöitä löytyy paljon hautausmaalta, eivät vaan juttele. Ei kaikki ole vanhana kuolleita, siellä on myös niitä jotka on olleet ihan työelämässä. Harvan työpaikan olemassaolo on siihen loppunut, ellei ole ollut pienyrittäjä, joka pyörittää yritystään yksin.
Moni kuvittelee että olisi eliittiä työttömien joukossa koska tekee sitä ja tätä. Totuus iskee märkänä rättinä vasten kasvoja, kun eivät olekaan. Tässäkin ketjussa tuntuu olevan joku, joka kuvittelee että kun hän kehittää itseään niin ei voi käydä hänelle. Kyllä voi, ja on käynyt. Kannattaisi keskustelupasltojen trolleihin uskomisen sijaan kehittää itseään vieläkin vähän enemmän ja laajentaa osaamistaan. Näkeehän näistä keskusteluista välillä, että hyvinä tietotekniikan taitoina pidetään jotain Officella kaavioiden tekemistä, vaikka kyseessä on jo nykyään sellainen perusjuttu mikä vastaa jota kuinkin lukutaitoa. Eikä niitä kaikissa töissä tarvita, sen sijaan saatetaan tarvita vähän laajempaa osaamista ja varsinkin sitä, että osaa opetella uusien ohjelmistojen ja päivitysten käyttöä oma-alotteisesti. Office on jo vähän last season, kun toimittajilta löytyy suorat laskentaohjelmat vähän siihen ja tähän, ainakin meidän alalla. Pöytäkirjojen kirjoittamiseen ihan kätevä, kuka niitä sitten töissään tekee.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä raskasta opiskella, jos työnantaja ei tue sitä jollain tavalla. Valtiolla voi opiskella muutaman päivän kuukaudessa palkallisena se on niiden työehtosopimuksessa. Mutta yksityisellä olet niin piipussa työpäivän jälkeen, että 4 - 6 tunnin opiskelu työpäivän jälkeen on ihan mahdottomuus.
1970-luvulla pyysin esimieheltä 2-3 päivää virkavapaata, hän vastasi: "Jos yhdelle antaa, ovat kohta kaikki pyytämässä". Ei herunut, käytin kaikki lomani opiskeluun, kirjastoissa istumiseen jne.
Koska he pönkittävät omaa turvallisuuden tunnetta sättimällä työttömiä. He eivät halua käsittää miten hauraalla pohjalla heidänkin tulevaisuus on. Pahan olon peilaamista.
Kaikessa muussa kyllä toteutetaan EU:n oikut viimeistä piirtoa myöten, mutta yhtäkkiä ei se niin nuukaa olekaan, eikä sitä nyt kaikkea, mihin on sitoutunut tarvitsekaan noudattaa....
Euroopan neuvosto: Suomen sosiaaliturvan taso on edelleen liian alhainen
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009395774.html
Suomi sai jo kolmannen kerran Euroopan neuvoston moitteet liian alhaisesta perusturvan tasosta
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/suomi-sai-jo-kolmannen-kerran-euroopa…
Vierailija kirjoitti:
Aina leikataan huono-osaisilta ensiksi. Ubm- kymnenen saa valtion tukia 8 miljoonaa euroa vuosittain vaikka tekee kovaa tulosta, ja maksaa osakkaille huimia summia vuosittain.. Myös laivayhtiöt esim. Viiginline. saa tukia 5 mijoonaa vuosittain, joista osa valuu osakkeiden omistajille. Eläkekatto on monissa maissa esim. Ruotsissa 3000€ ja puoletukia valtio maksaa monta miljoonaa, niin miksi niistä ei leikata?
Suomi ei kestä laiskojen elättämistä.Entäs nämä isojen firmojen osakkaat joille valuu valtion tukemaa rahaa tekemättä mitään?
Olen sen verran toimelias, etten voisi kuvitellakaan jääväni vailla työtä. Tekemätöntä työtä on niin paljon Suomessa, etten ymmärrä miten kukaan voi olla työtön. Välillä voi painaa ympäripyöreää päivää ja välillä olla vaikka pari kuukautta kokonaan pois, jos ei kiinnosta. Kuitenkin sitä työtä on aina tarjolla.
Työkyvyttömyyden varalta hyvä vakuutus, jotta sitten jos kävisi huonosti, niin saa korvauksen.
Elintasosairaudet välttää lähes 100% varmuudella terveillä elintavoilla. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin menipä tämäkin aloitus sitten haukkumiseksi. Hohhoijaa kun kyllästyttää näistä samoista asioista jankkaaminen. Ukrainassa tapetaan naisia ja lapsia, ja suomalaiset ei keksi muuta kuin haukkua työttömiä.
Tai ulista mielestään liian pienistä sosiaalituista.
Asiasta ulisevat kun ne on todettu euroopan ihmisoikeuskomissiossa moneen kertaan liian pieniksi. Tuet ovat lisäksi alikäytöllä. Kaikki eivät siis hae tukia, vaikka olisivat oikeuttettuja niihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Persujen ja Kokoomuksen poliisiäänestäjät ja kapiaiset elävät veronmaksajien piikkiin? Poliisi ei saa selvitettyä edes rikoksia ja puolustusvoimat on pohjaton rahareikä.
Juurikin noin!
Poliisin määrärahoja on korotettu 25 vuotta putkeen ja toiminta senkuin huononee. Mitä PS tarjoaa ratkaisuksi? Lisää rahaa poliiseille! Varmaa on ettei lisärahan antaminen ainakaan paranna toimintaa. Sitä on jo kokeiltu. Lisärahalla ostetaan ääniä seuraavissa vaaleissa.
Kun Suomea on kovasti moitittu alhaisesta sosiaaliturvan määrästä, niin miksi ei koskaan kerrota mitä sen sitten pitäisi olla ja kuinka hyvin tuolla muualla (muka) onkaan??? Saisivat ihan vapaasti tulla tutustumaan tähän etuusverkkoon, mikä täällä pyörii ja ihmetellä että "aijaa, teillä on muutakin kuin perustoimeentulotuki ja siinä määritelty raja."
Sekä minä että mieheni olemme työpaikoissa, jotka eivät ole olleet julkisesti auki. Tuskinpa kumpikaan meistä olisi saanut näitä paikkoja, jos emme olisi olleet paikanvaihtajia. Itselläni oli määräaikainen ja sitä olisi jatkettu, mutta ehdin saada tämän työn katkon aikana. Puolisoani ei valittu heti, mutta sitten myöhemmin hänetkin otettiin.
Olin työtön kauan sitten. En saanut yhdestäkään oma-alotteisesti hakemastani paikasta mitään vastausta. Se määräaikainen oli auki työkkärin sivulla. Siihen oli 42 hakijaa, vaikka siihen oli koulutus- kokemus- ja tiettyjen ammattiohjelmien osaamisvaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran toimelias, etten voisi kuvitellakaan jääväni vailla työtä. Tekemätöntä työtä on niin paljon Suomessa, etten ymmärrä miten kukaan voi olla työtön. Välillä voi painaa ympäripyöreää päivää ja välillä olla vaikka pari kuukautta kokonaan pois, jos ei kiinnosta. Kuitenkin sitä työtä on aina tarjolla.
Työkyvyttömyyden varalta hyvä vakuutus, jotta sitten jos kävisi huonosti, niin saa korvauksen.
Elintasosairaudet välttää lähes 100% varmuudella terveillä elintavoilla. Helppoa.
Elät lapsen haavemaailmaa. Sulle ei tule elintasosairauksia elintavoista johtuen, voi tulla muuten vaan. Diabetes voi olla pienellä lapsella ja sydänkohtauksiin kuolee päälle päin terveitä. Sydänvikoja voi olla vauvoillakin.
Vakuutukseen usko on kuin uskoisi joulupukkiin. Tutun mies joutui työtapaturmaan, useita todistajia paikalla. Vakuutuslääkärin tulkinta: Iän tuoma kuluma, ei korvata. Kyseessä tuolloin nelikymppinen mies.
"Eläkettä kertyy korkeakoulu- tai ammattitutkinnosta 857,15 euron (2024) perusteella 18-vuotiaasta lähtien. Ylempi korkeakoulututkinto: eläkettä kertyy enintään 5 vuodelta. Ammattikorkeakoulututkinto ja muut vastaavat tutkinnot: eläkettä kertyy enintään 4 vuodelta."