Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku luulee, että leikkausten puolustajat luulevat että ei joskus voisi itse joutua työttömiksi?
Itse olen pätkän ollut työtön ja kauhistelin sitä, että muutaman kuukauden ajan sai 3000 eur/kk tekemättä mitään... Nykyisellään pestikin on sellainen, että jos se loppuu niin ihan heti ei uutta työtä löydy, ainakaan kotiseudulta.
Silti, tämä yhteiskunnan kulurakenne on laitetteva vastamaan tulorakennetta. Se tarkoittaa kipeitä leikkauksia.
Bruttopalkkasi ennen työttömyyttä oli siis yli 6000€/kk. Senhän tarvitsee saadakseen noin korkeaa ansiosidonnaista. Taidat kirjoitella höpöjä koska et tiedä mitään tämän päivän palkkatasosta etkä ansiosidonnaisen todellisuudesta. Orpon ja Purran leikkaukset ansiosidonnaiseen ovat rajuja. Ne pudottavat saajan nopeasti köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku luulee, että leikkausten puolustajat luulevat että ei joskus voisi itse joutua työttömiksi?
Itse olen pätkän ollut työtön ja kauhistelin sitä, että muutaman kuukauden ajan sai 3000 eur/kk tekemättä mitään... Nykyisellään pestikin on sellainen, että jos se loppuu niin ihan heti ei uutta työtä löydy, ainakaan kotiseudulta.
Silti, tämä yhteiskunnan kulurakenne on laitetteva vastamaan tulorakennetta. Se tarkoittaa kipeitä leikkauksia.
Bruttopalkkasi ennen työttömyyttä oli siis yli 6000€/kk. Senhän tarvitsee saadakseen noin korkeaa ansiosidonnaista. Taidat kirjoitella höpöjä koska et tiedä mitään tämän päivän palkkatasosta etkä ansiosidonnaisen todellisuudesta. Orpon ja Purran leikkaukset ansiosidonnaiseen ovat rajuja. Ne pudottavat saajan nopeasti köyhyyteen.
Kerran oli lehdessä juttua, että maksussa on jopa 8000 euron ansiosidonnaisia. Siihen nähden tuon kommentoijan 3000e on varsin maltillinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä todennäköisesti oli sen verran hyvä palkka ja kokopäivätyö kun oli varaa asuntoa maksaa kahdella paikkakunnalla. Tänä päivänä siihen on harvoin varaa vaikka olisi kokopäivätyö. Ja puolisolla ilmeisesti myös kokopäivätyö.
Tunnen tälläkin hetkellä pari pariskuntaa, joilla asunnot eri paikkakunnilla työn vuoksi. Ihan tavallisia työntekijöitä, ei mitään varakkaita. Tunnen myös yhden perheen, jossa asuttiin eri paikkakunnilla vuosia ja mies oli välillä operaatiossa ulkomaillakin.
Oliko ihan erityisperaatiossa?
Minua kiinnostaisi etenkin kuulla kunnollinen vastaus näille, jotka kerskuvat opiskelleensa samalla täysaikaisena töissä ollessaan ties mitä. Konkreettisesti: Miten, missä ja millä ajalla? Yleensä kouluissa kun on läsnäolopakko tunneille ja luonnollisesti jos olet silloin töissä, et niillä tunneilla pysty olemaan. Jos taas kyseessä on jotain monimuoto opintoja, niitä on todella rajoitetusti. Eli taas ollaan tilanteessa, että suhteellisesti ehkä kahdella kymmenestä on mitään mahdollisuutta siihenkään.
On kyllä raskasta opiskella, jos työnantaja ei tue sitä jollain tavalla. Valtiolla voi opiskella muutaman päivän kuukaudessa palkallisena se on niiden työehtosopimuksessa. Mutta yksityisellä olet niin piipussa työpäivän jälkeen, että 4 - 6 tunnin opiskelu työpäivän jälkeen on ihan mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi etenkin kuulla kunnollinen vastaus näille, jotka kerskuvat opiskelleensa samalla täysaikaisena töissä ollessaan ties mitä. Konkreettisesti: Miten, missä ja millä ajalla? Yleensä kouluissa kun on läsnäolopakko tunneille ja luonnollisesti jos olet silloin töissä, et niillä tunneilla pysty olemaan. Jos taas kyseessä on jotain monimuoto opintoja, niitä on todella rajoitetusti. Eli taas ollaan tilanteessa, että suhteellisesti ehkä kahdella kymmenestä on mitään mahdollisuutta siihenkään.
Yliopistossa on aika vähän läsnäolopakkoa ja monesti laitostentit ovat klo 16 eli siihen yleensä ehtii. Lisäksi ainakin Helsingissä menee kesällä paljon kesäkursseja ja kesätenttejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa on aika vähän läsnäolopakkoa ja monesti laitostentit ovat klo 16 eli siihen yleensä ehtii. Lisäksi ainakin Helsingissä menee kesällä paljon kesäkursseja ja kesätenttejä.
Olen kyllä itse käynyt yliopistoa, jossa oli käytännössä joka päivä läsnäolo pakkoa. Luentoja ei myöskään taltioitu.
Suomesta löytyy joka vuosi useampia uusia lottomiljonäärejä kuin 8000 euron ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa saavia.
Vierailija kirjoitti:
En hauku työttömiä, mutta työkykyisen ja -ikäisen henkilön tulisi olla oman elämänsä ohjausvastuussa. Tätä vastuuta ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle, persuille, vassareille, Kelalle tms. vihaamalleen taholle, vaan omista valinnoistasi ja tekemisistäsi vastuu on vain sinulla itselläsi.
Ns. varma työpaikka ei nykyään tarkoita sementoitua asemaa saman työnantajan palveluksessa koulusta valmistumisesta eläkkeelle jäämiseen saakka. Tänä päivänä varmaan työpaikkaan vaaditaan 1) sellaista osaamista, jolle on kysyntää sekä 2) kattavat verkostot. Lisäksi on oltava aina suunnitelmat B ja C, jos suunnitelma A (nykyinen työ) syystä tai toisesta loppuu. Ilman verkostoja ja varasuunnitelmia olet työttömäksi jäädessäsi auttamatta takamatkalla.
Periaatteessa olet oikeassa. Tämä "aikuisen ihmisen" vastuu tuntuu olevan hukassa muissakin asioissa. Suomessa menee joka vuosi 6miljardia! lihavuudesta johtuvien vammojen ja sairauksien hoitoon. Suomalainen työikäinen on myös Vierumäen urheiluopiston mukaan niin rapakuntoinen, ettei hänen fysiikkansa kestä kuin 6h. kevyttä istumatyötä.
Lihavuus on suuri yksittäinen tekijä jonka arvioidaan lähitulevaisuudessa vaikuttavan negatiivisesti Suomen BKT:hen.
Nyt ikävä kyllä, realiteetit on ne, että suurimmalle osalle työttömistä ei löydy Suomesta työpaikkoja. Yhteistyöverkot katkeavat yleensä työttömyyteen. Työttömyyden yksi suurimmista tragedioista on se, että säkällä koko ystäväpiirisi ja yhteistyöverkostosi on samassa työpaikassa ja lähtee työpaikan mukana. Kyllä! köyhiltä ja työttömiltä vaaditaan enemmän. Köyhän perheen lapselta vaaditaan enemmän kuin rikkaan. Mutta "leppeät tuulet eivät synnytä hyviä purjehtijoita".
Itse olen huomannut urani aikana, että yhteistyöverkostot laajenevat sen mukaan, mitä enemmän ylenet, mutta en hetkeäkään epäile, etteikö ne katoaisi kuin tuhka tuuleen, jos jäisin työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko tämän ketjun ikityöttömistä opiskelee kiinaa vapaa-ajallaan (jota lienee runsaasti)?
Hyvällä kiinan kielen osaamisella luulisi työnsaantimahdollisuuksien paranevan ainakin jonkin verran. Kielellistä lahjakkuutta palstalaisilla on ainakin siitä päätellen miten kärkkäästi täällä korjataan kirjoitusvirheitä.
Niin eli käsi ylös, kuka opiskelee kiinaa ja millä tasolla osaaminen on tällä hetkellä?
Ystäväni äidinkieli on kiina. Hän puhuu myös hyvää suomea ja englantia. On opiskellut Suomessa liiketalouden amk-tutkinnon. Ei silti ole onnistunut saamaan töitä.
Ei mikään yksittäinen taito avaa ovia onneen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ongelmapesäke on että kotona makaa porukkaa jotka ovat täysin työkykyisiä. Olen yrittäjä ja voisin työllistää lisää työntekijöitä vaikka heti. En vaan jaksa katsella kuinka saamatonta väki nykyään on. Kyllä se niin on että työntekijän on osoitettava työnantajalle että on työpaikkansa ansainnut. Siitä varmasti palkitaan hyvällä työpaikalla. Voin vannoa että kukaan työnantaja ei hyvästä työntekijästä mielellään luovu.
Mistäs sen sinun yrityksesi löytää? Tuskin ainakaan työkkärin sivuilta etsit työvoimaa.
Ällöttää nämä oleilijat, tukia pitäisi leikata. Ja kyllä niitä vielä leikataankin, ja hyvä niin.
Meille on kasvanut oikein sukupolvi näitä tukikikkailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luita lehdestä?
Tosiasian kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.
Työttömistä on tosiaan tehty syntipukkeja. Työtön on se joka lähti 18vuotiaana opiskelemaan väärää alaa 20 vuotta sitten, Tuli avioero ja työttömyys ja häntä syyllistetään kun hän oli aikoinaan mennyt hankkimaan ne pari lasta ja vielä sen koiran. Hän myös kehtaa asua Helsingissä ja viedä asunnon työssäkäyvältä. Kun hän muuttaa maalle halvempaan asuntoon, häntä syytetään, että miksi hän asuu korvessa, ei sieltä ainakaan töitä löydä ja joutuu pitämään kallista autoa kun ei ole julkisia kulkuvälineitä.
"Olen kyllä itse käynyt yliopistoa, jossa oli käytännössä joka päivä läsnäolo pakkoa. Luentoja ei myöskään taltioitu."
Niin sehän riippuu ihan siitä mitä opiskelee. Lääkis ei varmasti onnistu päivätyön ohessa, mutta moni muu ala onnistuu.
Mua häiritsee lähinnä se, että itketään kuinka rahat ei tahdo riittää mihinkään. No mitä helvettiä eihän tukirahojen (oli ne sitten mitä tahansa) kuulukkaan riittää muuhun kuin siihen että on ruokaa ja lämmintä. Ei se tukirahoilla eläminen mikään ammatti ole, vaikka siitä sellainen on Suomessa tullutkin vuosikymmenten saatossa. Onneksi ollaan terveempään suuntaan taas menossa.
No niin menipä tämäkin aloitus sitten haukkumiseksi. Hohhoijaa kun kyllästyttää näistä samoista asioista jankkaaminen. Ukrainassa tapetaan naisia ja lapsia, ja suomalaiset ei keksi muuta kuin haukkua työttömiä.
Palstan papat ja mammat kuvittelee, että täällä kirjoittelevat edustavat enemmistöä väestöstä 🤣
Vierailija kirjoitti:
No niin menipä tämäkin aloitus sitten haukkumiseksi. Hohhoijaa kun kyllästyttää näistä samoista asioista jankkaaminen. Ukrainassa tapetaan naisia ja lapsia, ja suomalaiset ei keksi muuta kuin haukkua työttömiä.
Tai ulista mielestään liian pienistä sosiaalituista.
En hauku työttömiä, mutta työkykyisen ja -ikäisen henkilön tulisi olla oman elämänsä ohjausvastuussa. Tätä vastuuta ei voi ulkoistaa yhteiskunnalle, persuille, vassareille, Kelalle tms. vihaamalleen taholle, vaan omista valinnoistasi ja tekemisistäsi vastuu on vain sinulla itselläsi.
Ns. varma työpaikka ei nykyään tarkoita sementoitua asemaa saman työnantajan palveluksessa koulusta valmistumisesta eläkkeelle jäämiseen saakka. Tänä päivänä varmaan työpaikkaan vaaditaan 1) sellaista osaamista, jolle on kysyntää sekä 2) kattavat verkostot. Lisäksi on oltava aina suunnitelmat B ja C, jos suunnitelma A (nykyinen työ) syystä tai toisesta loppuu. Ilman verkostoja ja varasuunnitelmia olet työttömäksi jäädessäsi auttamatta takamatkalla.