Miksi työttömien haukkujilla ja tukileikkauksien puolustajilla on ihme oletus että juuri he eivät koskaan joudu työttömiksi?
Mikä juuri teistä tekee niin korvaamattomia? Ei voi olla terveyden pysymisestäkään niin varma.
Kommentit (482)
Näille on kai luvattu joku puoluesidonnainen suojatyöpaikka loppuelämäksi eli eivät kai ikinä jää työttömiksi
Koska he ovat eläkeloisia, joita ei kosketa työelämän heikennykset,
Miksi Persujen ja Kokoomuksen poliisiäänestäjät ja kapiaiset elävät veronmaksajien piikkiin? Poliisi ei saa selvitettyä edes rikoksia ja puolustusvoimat on pohjaton rahareikä.
Miksi puhut monikossa? Ei täällä ole kuin se yksi trolli.
Vierailija kirjoitti:
Se on sen ajan murhe. Fakta vain on että Suomella ei ole enää varaa törsäilyyn.
Näkyy olevan varaa kun Nallen maataloustukiin ja yritystukiin ei kosketa eikä veronkiertoon puututa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhut monikossa? Ei täällä ole kuin se yksi trolli.
Ei tämä palsta ainoa ole jossa näistä asioista vängätään.
Mitä ihmettä höpiset? Kannatan tukijärjestelmän keventämistä ja en todellakaan elättele mitään kuvitelmia että en itse jonain päivänä saattaisi joutua esim työttömäksi.
Näen työttömyyden vain paljon todennäköisempänä sellaisessa maassa
jossa yrittäminen ei kannata,
jossa vientiyritykset ovat muutaman risuparta-ahtaajan armoilla,
jossa julkisen sektorin työpaikkoja on kohta yhtä paljon kuin yksityisen sektorin työpaikkoja,
jossa talous ei kasva samaa tahtia naapurimaiden kanssa,
jossa yritykset eivät uskalla palkata ihmisiä koska joutuvat ottamaan näistä vastuun näiden lopputyöuran ajaksi,
ja jossa on kannattavampaa köllötellä kotona kuin yrittää työllistää itsensä.
Mun lähes kaikki kaverit on julkisella töissä. Ei heitä työttömyys uhkaa.
Siis valtiolla, kunnalla, kelassa.
Itse en ole.
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat eläkeloisia, joita ei kosketa työelämän heikennykset,
Olen "eläkeloinen" mutta en todellakaan hauku työttömiä enkä kannata heikennyksiä.
Kyllä se jokaiselle osuu kohdalle varsinkin kun mennään kovaa vauhtia kohti automaatiota ja tekoälyä. Nämä persut tuntuvat olevan vähän vanhempaa ikänsä jossain varastossa töissä olleita vähän yksinkertaisia ihmisiä...enimmäkseen. Joukossa tietysti vanhan liiton SMP:n kannattajia jotka eivät ole muuta elämänsä aikana tehneet kuin luoneet sontaa. Luultavasti 20 vuoden kuluttua työttömyysaste on yleisesti pohjoismaissakin 50% luokkaa joten eivätköhän tukimuodot ala kiinnostamaan.
Kyllä tässä maassa töitä riittää ja jos ei riitä, voi aina hakeutua länsinaapureihin paremmalla palkalla. Kannattaa opiskella ala jossa on töitä ja olla ahkera. En ole ensimmäisen työpaikan (opiskeluaikana) haun jälkeen hakenut töitä, vaan niitä on tarjottu minulle.
No tein kyllä töitä jo 17 vuotiaana ilman koulutusta, ei niitäkään ollut mitenkään vaikeaa saada.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole.
Lisään tähän, että lähes kaikki (toisin kuin minä ja vanhempani) sukulaiset on yrittäjiä menestyvissä yrityksissä. Heillä on niin paljon rahaa, että ei haittaa, vaikka yritys menisi nurin. Ovat listoilla, joissa on suurimmat pääomatulot omaavia.
En mä ole niin väittänytkään, etten joutuisi ikinä työttömäksi. Mä en vaan usko, että mun kohdalla työttömyys kestäisi pitkään, kun nykypäivänä on työvoimapula vähän kaikkialla ja kaikilla aloilla. Ei se haittaa, jos on 2-3kk työttömänä pienillä tuloilla.
On kaksi koulutusta työvoimapulasta kärsiviltä aloilta. Työttömänä ei todellakaan tarvitse olla. Jos joku sairaus tulee ja vie niin sittenpä lopuu muidenkin puolesta raataminen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tunnin junaan on vaikka pitäisi velalla rakentaa.
Työttömyysturva on väliaikainen apu selviytymiseen, ei mikään palkka. Suomessa on aivan kohtuuttoman suuret tuet, saa saman verran lusmuilemalla kuin matalapalkkatyöstä. Hyvä jos tähän vihdoin tulee muutos. Ei työt lopu kun ei nirsoile.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole.
Minä olin kunnalla töissä ja jouduin yllättäen työttömäksi. Olin kuvitellut, että kunta on varma työpaikka enkä voi koskaan joutua työttömäksi. Kunta päätti liikelaitostaa osan toiminnoistaan ja lopulta myydä ne. Tuossa rytäkässä moni meistä sai lähtöpassit, koska toiminnot ostanut yritys ei tarvinnut niin paljon henkilöstöä.
En tosin haukkunut työttömiä koskaan.
Christiiina kirjoitti:
En mä ole niin väittänytkään, etten joutuisi ikinä työttömäksi. Mä en vaan usko, että mun kohdalla työttömyys kestäisi pitkään, kun nykypäivänä on työvoimapula vähän kaikkialla ja kaikilla aloilla. Ei se haittaa, jos on 2-3kk työttömänä pienillä tuloilla.
Hyvin on propaganda uponnut. Sitten kun joudut hakemaan niitä "työvoimapula"-paikkoja niin saat taistella satojen itseäsi nuorempien kanssa valinnasta.
Siihen uskomukseen kuuluu, että työttömäksi voi jäädä vain omasta syystä. Jos kunnon ihminen joutuu työttömäksi, hän on hetken päästä taas töissä. Toki he jonakin päivänä voivat herätä todellisuuteen, mutta se on sen ajan murhe kuten joku jo totesi.