Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia että isovanhemmat eivät käy koskaan kylässä?

Vierailija
01.04.2024 |

Lapsen isovanhemmat ovat hyväkuntoisia ja työssäkäyviä, ja asuvat 2 tunnin ajomatkan päässä. Lapsi on yli 2-vuotias, eivätkä isovanhemmat ole käyneet kylässä koskaan, pyynnöistä huolimatta. Lapsi on tavallinen rauhallinen lapsi, ei mitään nepsy-diagnooseja. Onko muilla samanlaista? 

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ihmettelen, kun omassa lapsuudessani isovanhempani halusivat nähdä minua ja kävivät usein kylässä. Tuntuu erikoiselta, että joku ei haluaisi nähdä omaa lapsenlastaan, mutta kai se on sitten ihan tavallista.

Ap 

Vierailija
62/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsutteko? Tulisitteko ensi viikon sunnuntaina lounaalle?  Itse en mene kutsumatta edes lasteni luo kylään, vaikka asuvat samassa kaupungissa.

En ole ap, mutta kyllä ollaan usein kutsuttu, mutta on niin nihkeää ja vaikeaa... Ja kyse nimenomaan MINUN vanhemmista eikä mistään anoppivihasta mitä täällä jotkut jaksaa jankuttaa. Noin 60v., reippaita ja muuten meneviä liikunnallisia ihmisiä, mutta se on liikaa ajaa 10 kilometriä meille. Sinne täytyisi kyllä aina mennä ja haluavat lapsia luokseen ja heidän kanssa jopa laivareissuille... Niin ja asutaan omakotitalossa, ettei kenenkään ahtaanpaikankammoisen tarvitse ängetä sinne kerrostalokaksioon. Niin ja vielä lisäyksenä: me emme vaadi heitä kotihommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia jos asutte kerrostalo kopperossa. Miten sinne yleensäkään ketään vieraita voisi tulla?

Miten kahvipöydässä ja olohuoneessa istuminen on erilaista 80 neliö kerrostalossa vs omakotitalossa?

Jos ajaa kahden tunnin päähän niin on mukava käydä välillä vaikka puutarhassa tai lokotella sohvalla. 

Vierailija
64/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle nämä vierailut ovat tärkeitä, niin tärkeitä että pitää niitten epänormaaliutta tai normaaliutta edes pohtia ja kysellä? Nykyään kaikki elävät omaa elämäänsä ja tekevät miten tekevät ja elävät sitten mahdollisten seuraamusten kanssa ja ottavat oman vastuunsa. Eivätkä nillitä.

Tämä aika on sellainen että sukupolvien välinen juopa kasvaa ylipääsemättömäksi. Itse en ymmärrä nykymenoa, en ole herran vuosiin ymmärtänyt. Ja nyt en enää edes yritä.

Jotenkin on niin hyvässä muistissa vielä oma lapsuus ja nuoruus. Muistanko väärin, mutta silloin ei tullut kysymykseenkään etteikö vanhuksia (ja vanhempia yleensä) olisi kohdeltu kunnioittavasti. Lasten ei annettu hyppiä vanhempien silmille, pilkata tai väheksyä mitenkään. 

Kuka haluaa kokea epäkunnioittavaa kohtelua, eikö ole pikemminkin normaalia että sellaiselta haluaa säästää itseään. Vanhalla ihmisellä on ihan tekemistä elämässää

Kyllä osa ikäihmisistä osaa olla erittäin huonokäytöksisiä, mutta heille pitäisi olla laittamassa eteen punaista mattoa koska korkea ikä. Ei onnistu. Se ei sinänsä ole saavutus, että on elänyt kauan. 

Vierailija
65/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani asuvat 20km päässä ja siellä käydään 1-2 kertaa kuukaudessa, ei mitään ongelmaa. Anoppi ja Appi asuvat 450km päässä ja siellä käydään sitten kun jaksetaan mennä. Joululomalla ei jaksettu, hiihtolomalla ei jaksettu, pääsiäislomalla ei jaksettu. Hyvä että on saatu kerättyä sen verran tässä 4 pvn aikana energiaa että huomenna jaksaa taas mennä töihin. Jos on heille joku ongelma ettei ole tultu käymään niin en jaksa murehtia siitä. Ovat eläkkeellä, eikä siellä paikkakunnalla enää asu heidän lapsiaan, ei vanhempiaan jne. Yksi sukulainen asuu. Muuttakoon lähemmäksi jos haluavat.

Vierailija
66/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on outoa. Kaikki tuntemani isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan, niin kotonaan kuin muuallakin.

No sinäpä sen sanoit. Sinähän et tunne kaikkia maailman isovanhempia. 

Vierailija
67/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mone vanhukset haluavat olla kotona. Ovat tottuneet tiettyyn elämänrytmiin ja siitä on vaikea poiketa. Vierailu vaatii isoa ponnistelua.

Vierailija
68/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle nämä vierailut ovat tärkeitä, niin tärkeitä että pitää niitten epänormaaliutta tai normaaliutta edes pohtia ja kysellä? Nykyään kaikki elävät omaa elämäänsä ja tekevät miten tekevät ja elävät sitten mahdollisten seuraamusten kanssa ja ottavat oman vastuunsa. Eivätkä nillitä.

Tämä aika on sellainen että sukupolvien välinen juopa kasvaa ylipääsemättömäksi. Itse en ymmärrä nykymenoa, en ole herran vuosiin ymmärtänyt. Ja nyt en enää edes yritä.

Jotenkin on niin hyvässä muistissa vielä oma lapsuus ja nuoruus. Muistanko väärin, mutta silloin ei tullut kysymykseenkään etteikö vanhuksia (ja vanhempia yleensä) olisi kohdeltu kunnioittavasti. Lasten ei annettu hyppiä vanhempien silmille, pilkata tai väheksyä mitenkään. 

Kuka haluaa kokea epäkunnioittavaa kohtelua, eikö ole pikemminkin normaalia että sellaiselta haluaa säästää itseään.

En ikinä menisi paikkaan missä on punainen matto laitettu koska olen tulossa. On niin typerä jo lauseena, saati sitten käytännössä. Vanhoja ihmisiä ei kunnioiteta, piste. Siinä mitään punaisia mattoja tarvita asiaa kuvaamaan. Lapset ovat huonokäytöksisiä, vaikka ovat hyvinkasvatettuja. Kyllä veikkaan että moni muori ja vaari huokailee kotiin päästyään. Helpotuksesta ja rasituksesta.

Vierailija
69/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kannattaisi kysyä suoraan niiltä isovanhemmilta, ehkä jopa omalta isiltä tai äidiltä, miksi eivät käy vaikka kutsutaan? Mitä sitä täällä kyselemään.

Vierailija
70/78 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni muutimme pois toiselta paikkakunnalta ihanasta kodista, kun saimme tiedon lapsenlapsen syntymästä. Siis halusimme olla ja asua lähellä tyttären perhettä ja olla tukena ja apuna.

Olin tuohin aikaan aktiinvinen 50+ ja hoidin paljon lapsenlastani. Vein heille ruokia ja autoimme lapsen tarvikkeiden hankinnoissa. Olimme pikkutytön kanssa vuosia parhaat ystävät. Nyt käymme vain kahveille kuukauden välein ja etäännystä on, koska teinejä ovat jo lapset. Mutta se hyvä yhteys on varmaan aina siellä pohjalla olemassa. Sukupolvien ketjut ovat hyväksi, en kannata välirikkoja, jos on normaalit ihmiset kyseessä.

Vierailija
71/78 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä yksi syy, miksi isovanhemmat tai muutkaan sukulaiset  eivät halua vierailla. Monessa suvussa löytyy ihan omakohtaista kokemusta, siksi eivät pyydä kylään tai halua vierailla, kun meno lapsilla  on kuin villissä lännessä. Ei vain jaksa. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24294946-f6b6-4151-b36e-a1aa9e258f7b…;

Vierailija
72/78 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He hankkivat lapsia vain koska se oli tapana. Tänäpäivänä he olisivat veloja.

Ikäviä tapoja ollut heillä. Valitettava asia, että olette päässeet syntymään tänne maailmaan. Olen pahoillani että olette olemassa, eivätkä välittäneet käyttää ehkäisyä.

Itse olen vähän vanhempaa saapumiserää. Sitä erää jolloin vanhempani ei noin vaan poimineet sitä ehkäisyä joka marketin hyllystä, eikä menty kouluterkalta hakemaan niitä ilmaisia pillereitä. 

Vierailija
73/78 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi ihmettelen, kun omassa lapsuudessani isovanhempani halusivat nähdä minua ja kävivät usein kylässä. Tuntuu erikoiselta, että joku ei haluaisi nähdä omaa lapsenlastaan, mutta kai se on sitten ihan tavallista.

Ap 

Mitä he ovat sanoneet, kun olet tästä heidän kanssaan  keskustellut? 

Vierailija
74/78 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat ei käy koskaan lapsilla, mutta toivovat kyllä että me käydään siellä. Varmaan sama malli kuin omilla vanhemmillaan - minun lapsuudessakin me kävimme aina mummoloissa, mutta mummot ja papat ei koskaan käyneet meillä. Heidän tapauksessa olivat maalaisia jotka tuskin koskaan olivat poistuneet kotipitäjistään, eikä niitä kiinnostanutkaan poistua. Vanhempani taas ovat ihan kaupunkilaisia, jotka matkustelevatkin. Mutta jotenkin kai jäänyt sellainen kuvio päälle, että lapset ja lapsenlapset käy mummolassa, ei mummot ja papat lapsilla. Eikä siinä mitään vikaa, eipä tarvitse vieraita passata vaan pääsee siellä valmiiseen pöytään.

Vierailija
75/78 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia 

Vierailija
76/78 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta on outoa. Kaikki tuntemani isovanhemmat haluavat nähdä lapsenlapsiaan, niin kotonaan kuin muuallakin.

Tähän täytyy kommentoida, että kyllä meilläkin haluavat nähdä lapsenlapsia. Siitä ei One kysymys. Aina vaan olisi tultava heille. Koskaan eivät vahingossakaan tule meille. Eivät vaikka pyydetään ja kutsuja on esitetty vuosien ajan. Luuleeko ne oikeasti, että yksipuolinen kyläily jatkuu loputtomiin? 

Muualla kyllä vieraillaan ja kehutaan oikein, kuinka oli mukava nähdä sitä ja tätä Ville-Annikkia. 

Oudoiksi ne muuttuvat jotkut vanhetessaan. Syyllistämistä kyllä saa kuulla omasta käymäytömyydestä. Mitta alkaa olla täysi. 

Vierailija
77/78 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en tykännyt, kun isovanhemmat kävi meillä. Oli paljon helpompaa käydä itse lasten kanssa isovanhempien luona.

En tiedä, mistä tämä johtui. Mutta jos tulivat meille, stressasin siivouksesta ja tarjottavista ja viihdyttämisestä. Mummolaan kun meni, tilanne oli aivan toinen

Vierailija
78/78 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on itsesuojeluvaisto. Lukeneet av:tä.