Onko muille omistusasunnossa asuville sinkuille tullut ongelmana tapailukumppanin vuokralla asuminen?
Eli usein ongelmaksi ainakin itsellä muotoutuu tuo, että itse asun omassa ja toinen taas vuokralla. Itselleni voisi sopia omat asunnot, mutta usein se toinen haluaa muuttaa jossain vaiheessa yhteen. Oma kaksio on mielestäni hieman pieni kahden asuttavaksi, mutta yhteistä asuntoakaan on vaikea ostaa, kun toisella ei ole laittaa juuri mitään pääomaa.
Kommentit (61)
En luovu omastani, enkä ota ketään asumaan. Jos ei se toiselle käy niin se on sit voi voi.
Ei kai tapailutyyppien kanssa kukaan muuta yhteen? Pitäähän suhteen ensin olla paljon vakavampi.
Etsi varakkaampi kumppani, tingi jostain muusta, kun raha on sulle selvästi tärkeää..
Aina kun olen vuokralla asujan kanssa, lopulta tulee ilmi, että he kärsivät peräsuolen laskeumasta.
Vierailija kirjoitti:
Etsi varakkaampi kumppani, tingi jostain muusta, kun raha on sulle selvästi tärkeää..
Populistisen jeesutelun sijaan, miten itse ratkaisisit järkevästi tuollaisen yhtälön?
Samantyyppinen elämäntilanne edesauttaa yhteiseloa, mutta jos tahtoa riittää varmasti tästäkin haasteesta on mahdollista päästä eteenpäin
Vuokralla asujallakin voi olla omaisuutta vaikka enemmän kuin sinulla kaksion omistaja. Ei kaikkien varallisuus ole kiinni asunnossa.
Kokeile keslustelua: "Rakas, haluaisin yhteisen omistusasunnon, voitko jotenkin kohentaa taloustilannettasi?"
Yksi ratkaisu voisi olla se, että muutatte yhdessä vuokra-asuntoon, jonka maksatte yhdessä ja laitat samalla oman kämppäsi vuokralle. Veroja tietty joutuu maksamaan vuokratuloista, joten ei tällä systeemilläkään voitoille jää.
Oleellisinta tässä tapauksessa on se, maksaako hän itse omat vuokransa vai onko muiden elätti ja myös millainen rahankäyttäjä hän muutoin on. Tuollaiset asiat selviää aika nopeasti. Näet onko hänen kulutustyylillään mahdollisuuksia esim yhteiseen asuntoon joskus myöhemmin, niin että molemmat maksaa omaa osuuttaan asuntolainasta.
No siinä mielessä joo, että vuokralla asuva on liki poikkeuksetta ollut kovinkin hanakka muuttamaan nopsasti yhteen eli siis sanomaan oman vuokra-asuntonsa irti, koska "ainahan me melkein ollaan saman katon alla" ja turha se on kahdesta maksaa..
Yhden kerran menin tuohon halpaan vain huomatakseni, ettei mies maksanut asumisestaan enää yhtään mitään kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Populistisen jeesutelun sijaan, miten itse ratkaisisit järkevästi tuollaisen yhtälön?
Olen eri, mutta jos kerran kumppanin vuokralla asuminen on ongelma, niin eikös silloin kannata etsiä sellainen, jolla on omistusasunto? En ainakaan minä tuohon yhtälöön muuta ratkaisua keksi.
KYLLÄ! Haluaisin näin 40+ iässä, asuntolainan jo pois maksaneena, kumppanin joka tuo tullessaan muutakin pöytään kuin vain "tuulenhuuhtoman p*rseen".... Jos ei löydy niin olen mieluummin yksin.
Miten sinkku voi muuttaa kumppaninsa kanssa yhteen? Ja miksi? Joko on sinkku tai ei.
Itselläni on oma asunto, mutta ei haittaa yhtään toisen varallisuus tai varattomuus. Ei se ole niitä asioita, mitä suhteesta haen.
Olen itse ajatellut vaihtaa omistusasumisen jossain vaiheessa vuokralla asumiseen. Se ei tee minusta köyhää. Ehkä jopa päinvastoin on käyttörahaa enemmän muuhun. Ap:n tapaukseen joku jo antoikin ohjeen: yhteinen isompi vuokra-asunto ja ap laittaa omansa vuokralle (jos ei näytä sitä vielä halua).
En ole koskaan valinnut kumppaniani hänen taloudellisen tilanteensa perusteella.
Onko tuo jotenkin naisille tyypillinen luonteenpiirre?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ajatellut vaihtaa omistusasumisen jossain vaiheessa vuokralla asumiseen. Se ei tee minusta köyhää. Ehkä jopa päinvastoin on käyttörahaa enemmän muuhun. Ap:n tapaukseen joku jo antoikin ohjeen: yhteinen isompi vuokra-asunto ja ap laittaa omansa vuokralle (jos ei näytä sitä vielä halua).
Tuossa ongemana on, että maksat asunnosta täyttä vuokraa ja samaan aikaan maksat omistusasuntosi vuokratulosta pääomaveroa.
T. Viisi asuntoa omistava
että sä jaksat näitä luokkajako kyselyjä
JSS