Mitkä ovat nykyajan paskaduuneja?
Toisesta ketjusta tuli mieleen. Lastenhoitaja, tiskari, puhelinmyyjä, siivooja ja pakkaaja kuulemma eivät ole. Siis mihin "paskaduuniin" pääsee nykyään ilman alan koulutusta ja työkokemusta?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhan opettaja. Tai mikä VaKa-opettaja on nykyään. Surkea palkka ja huonot työolot.
Opettajaksi päiväkotiin tuskin pääsee ilman koulutusta.
Mutta pashaduunia se silti on.
Moni on paskaduunia, jos työoloihin/palkkaan vedotaan. Ap pyysi listaamaan ammatteja, mihin pääsee ilman koulutusta/kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikoksi
Ihan hyvä, mutta poliitikko ei ole oikea työ.
Paska palkka = paskaduuni. Jos työ ei anna kohtuullista palkkaa tekijälleen, semmoista työtä ei pidä tehdä.
Mua ärsytti valmistuessani ammattiin, että jotkut,ilmeisesti itsetunnottomat, pitivät ammattiin valmistumista heti jotenkin vähempiarvoisena kuin jos olisin ollut vaikka yliopistossa. Mutta hei, mun ala, mun opinnot ja jos kouluttaudun lisää, teen sen vain siksi että se ajatus lähtee minusta ja haluan sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti valmistuessani ammattiin, että jotkut,ilmeisesti itsetunnottomat, pitivät ammattiin valmistumista heti jotenkin vähempiarvoisena kuin jos olisin ollut vaikka yliopistossa. Mutta hei, mun ala, mun opinnot ja jos kouluttaudun lisää, teen sen vain siksi että se ajatus lähtee minusta ja haluan sitä itse.
Juuri näin, hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni nykyisin monet ajattelee että kaikki amistason työt on paskaduuneja.
Tämä on aika hyvä määritelmä. Ehkä kääntäisin sen vielä niin, että paskaduuni on duuni, johon ei tarvita korkeakoulututkintoa.
Ilotytön ammatti on taas nosteessa. Media suorastaan hehkuttaa moisista kevytytittäjistä. Suomalainen nimitys ilotyttö. Miksi muissa maissa kutsutaan heitä ei kutsuta nimellä Joy girl.
Semmoiset joiden palkka pyörii siinä köyhyysrajalla vaikka teet pitkää päivää. Lisäksi semmoisia joiden tekemisestä joutuu aikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt on arvokkaita, mutta jos olet kouluttautunut, tuntuu epäreilulta tehdä huonompipalkkaisia töitä lähes koko ikänsä. Mutta totuushan on, ettei samalla paikkakunnalla voi olla kaikille töitä just omalta alalta. Paitsi ehkä lähihoitajille.
Ei minulla olisi ongelmana tehdä huonompipalkkaisia töitä. Ongelmana on, että niihin ei oteta. Siis mihinkään ei oteta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työ on arvokasta ja se pitää tehdä htvin.
Kaikki työ on arvokasta mutta kusipää työnantaja voi tehdä mistä tahansa työstä paskaduunin.
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset joiden palkka pyörii siinä köyhyysrajalla vaikka teet pitkää päivää. Lisäksi semmoisia joiden tekemisestä joutuu aikaiseen hautaan.
Semmoisia työllisiä tämä hallitus just haluaa. Töitä joista ei lopulta jää paljon paskaakaan handuun. Kädestä suuhun. Onpa tosi palkitsevaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työ vaan kuinka teet sen. Työ on aktiivisen rakkauden muoto, se on hyväntekemistä, kaikki palvelemme toinen toisiamme, eikä sinällään ole arvottomia tai vähäarvoisia töitä, on vaan erilaisia tehtäviä.
Jokaisen työn voit tehdä hyvin ja itseäsi ja toista kunnioittaen, koska teet sen itsellesi ja sille toiselle.
Tämä on hyvin kaunis ajatus. Jokainen työ ei kuitenkaan ilmaise hyvän tekemistä aivan yhtä jaloin muodoin, jokainen työ ei aivan yhtä selkeästi palvele muiden etua. Ihminen voi kuitenkin kohdata asiakkaansa ja työtoverinsa aktiivisen rakkauden hengessä, vaikkei itse työ sisällöltään hyväntekemisen määritelmää täyttäisikään.
Entä työntekijöiden henkilökohtaiset ominaisuudet ja tarpeet? Nekin vaihtelevat, eli millaisen työn tekeminen ihmiselle luontaisesti soveltuu ja millaisen työn tekemisestä ihminen löytää tyydytystä. On kaunis ajatus että kaikki työskentelisivät silkasta palvelevan rakkauden asenteesta kumpuavalla vakaumuksella, mutta luulisin motiivien ja tarpeiden kirjon olevan vielä hieman monimuotoisempi.
Joku saa tyydytystä auttamalla muita ja on empaattinen, toinen saa tyydystä keskustellessaan ihmisten kanssa ja on sosiaalinen, kolmas saa tyydytystä suunnittelemalla monimutkaisia laitteita ja on looginen, neljäs saa tyydytystä ansaitsemalla paljon rahaa ja on kunnianhimoinen, viides saa tyydytystä pitämällä yllä järjestystä ja on oikeudenmukainen, kuudes saa tyydytystä tekemällä fyysistä työtä ja on urheilullinen.
Usein meitä näyttäisi ohjailevan useampikin persoonallinen ominaisuus, tarve ja motiivi.
Vaikuttimemme työnteolle voivat siis vaihdella huomattavasti yksilöittäin. Yleensä me kuitenkin löydämme tavalla tai toisella tyydytystä tekemästämme työstä; kuka rahasta, kuka työn tuomasta asemasta ja auktoriteetista, kuka sosiaalisesta ulottuvuudesta, kuka kaavamaisuudesta ja toistosta, kuka itse ilmaisusta ja uuden luomisesta, kuka muiden auttamisesta, kuka yllätyksellisyydestä ja vaarasta, kuka monimutkaisten ongelmien ratkaisusta jne.
Me siis teemme työtä ennen kaikkea palvellaksemme itseämme, joka tiedostetusti tai tiedostamatta, toki saatamme siinä sivussa palvella muitakin, työnkuvastamme riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työ on arvokasta ja se pitää tehdä htvin.
Jos puhelinmyyjiä ei olisi, niin maailma olisi parempi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työt on arvokkaita, mutta jos olet kouluttautunut, tuntuu epäreilulta tehdä huonompipalkkaisia töitä lähes koko ikänsä. Mutta totuushan on, ettei samalla paikkakunnalla voi olla kaikille töitä just omalta alalta. Paitsi ehkä lähihoitajille
Ei minulla olisi ongelmana tehdä huonompipalkkaisia töitä. Ongelmana on, että niihin ei oteta. Siis mihinkään ei oteta.
Mutta jos sul on jo oman alan työ, niin tarviiko hakeakaan huonompaan?
Kyllä se on niin että pienipalkkaiset työt ei ole arvokasta työtä. Palkka on se mittari mikä määrittää kuinka arvokas työ se on.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikoksi
Et tee mitään ja saat hulppeaa palkkaa, en kyllä laskis paskatyöks vaan unelmahommaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhan opettaja. Tai mikä VaKa-opettaja on nykyään. Surkea palkka ja huonot työolot.
Opettajaksi päiväkotiin tuskin pääsee ilman koulutusta.
Mutta pashaduunia se silti on.
Moni on paskaduunia, jos työoloihin/palkkaan vedotaan. Ap pyysi listaamaan ammatteja, mihin pääsee ilman koulutusta/kokemusta.
Itse olen päässyt ainakin Heselle ja kaupan kassalle.
Eli edelleenkään ei yhtään työtä, johon pääsisi ilman alan koulutusta. Että menkää vaan niihin paskaduuneihin ensin :p