Omakotitaloni on omalla tontilla. Mitä ajatuksia herättää? Onko omakotitalo omalla tontilla suurin haaveesi?
Omakotitaloni on omalla tontilla joten kiinnostaa mitä ajatuksia se herättää
Kommentit (119)
Kyllä, mutta ei suomesta. Italia tai espanja kiinnostaisi. Ei tätä synkkyyttä koko ikää kestä, saati että siitä pankille maksaisi 20 vuotta.
Oli aluksi kaupungin vuokratontilla. Mut lunastettiin omaksi. Kiinteistövero on pienempi kuitenkin kuin tontin vuokra vuodessa.
Mitä mietteitä avaamassa herättää, että talo on velaton ja lämmitysjärjestemä edullinen?
Olen aina halunnut kerrostalokyttääjäksi. Puuttua toisten elämään. Kiusata toisia. Olla siellä määräävässä asemassa. Valvoa toisten kulkemista ja ääntelyä ja tehdä ilmoituksia.
Mikään ei voita kerrostaloasumista. Se tuo elämään ihanaa perverssiä. Sisältöä, mistä et muualta saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suurin haaveeni. Kun lapset lähtivät kotoa muutimme kerrostaloon. Mies ei viihdy, joten palaamme omakotitaloon. Itse olisin halunnut jäädä kerrostaloon.
Ok.
Ei ole minun unelmani, mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä, mulla on vuokratontti ja maksan siitä vuodessa 800 e. Jos olisi oma, niin maksaisin kiinteistöveroa 600 e vuodessa. Minusta ihan halpa hinta tontista, kun pystyin sijoittamaan tonttirahat tuottavampaan kohteeseen.
Joudut kyllä maksamaan kiinteistöveroa tontilla olevista rakennuksista. Yleensä se on suurempi kuin tontin kiinteistövero, joka kuuluu maapohjan vuokraantajan vastuulle. Tuskin säästät yhtään mitään kokonaiskuluissa, vaikka toisin yritän kertoa.
Vierailija kirjoitti:
En ikinä haluaisi asua omakotitalossa.
Entä jos on omalla tontilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä haluaisi asua omakotitalossa.
Entä jos on omalla tontilla?
🤣
Olen asunut jo yli 35 vuotta omakotitalossa omalla tontilla ja sitä ennen rivitalossa. Kerrostaloon en halua muuttaa koskaan. Tukehtuisin kerrostalossa. Niissä on aina huono sisäilma.
Kun on kaksi ihmistä tekemässä omakotitalon lumityöt, ruohon leikkuut, puutarhan hoidot, rännien siivoukset, haravoinnit, niin se on mukavaa hyötyliikuntaa ja yhdessä oloa. Tämän lisäksi liikumme toki muutenkin, käymme luontopoluilla ja lenkillä päivittäin.
Omakotiasuminen ei sovi vetelyksille, jotka eivät elä edes 5-kymppisiksi.
Ei herätä minkäänlaisia tuntemuksia.
Kiva sulle, jos siitä tykkäät. Ei oo mun juttu. Itse tykkään asua keskustassa, käydä erilaisissa tapahtumissa ja tulla kävellen tai julkisilla yöksi kotiin. Puoliso tykkää ulkohommista ja viihtyy omakotitalossa hyvin. Molempi parempi.
No ei ole munkaan juttu, asutaan kerrostalossa. Kesämökki on kyllä omalla tontilla. Kaupungilla tonttivuokrat nousee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on omakotitalo omalla hieman yli hehtaarin tontilla. Helsingin keskustassa sijaitsevan 51 neliön kaksioni hinnalla voisin ostaa ainakin 30 tuollaista omakotitaloa. Mitä ajatuksia tämä herättää?
Sen, että Helsingissä asunnot ovat ylihintaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on omakotitalo omalla hieman yli hehtaarin tontilla. Helsingin keskustassa sijaitsevan 51 neliön kaksioni hinnalla voisin ostaa ainakin 30 tuollaista omakotitaloa. Mitä ajatuksia tämä herättää?
Sen, että Helsingissä asunnot ovat ylihintaisia.
Se on markkinataloutta. Kysyntä ja tarjonta. Helsingin hinnat eivät ole yhtään mitään verrattuna Tukholmaan, Kööpenhaminaan tai Osloon. Ainakin asunnosta saa vähintään omansa takaisin ja asunto on nopeasti myyty pois. Itse jäin viime asuntokaupoilla 60 000€ voitolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut omakotitalo omalla tontilla yli 20 vuotta. Alkaa mitta täyttyä ja rahat loppua. Myyntiä mietin ja muuttoa kerrostaloon.
Mihi teillä rahat muka menee. Mulla okt ja rahaa tulee kpko ajan vaan lisää. Kerrostaloon en muuta ikinä.
Omenapuussako sulla rahat kasvaa. Itse tein juuri lämmitysrempan mihin upposi 25 000 e. Seuraavaksi pitäisi uusia katto. Kaikki kulut on muutenkin noussut lähivuosina huimasti ja talon arvo ei remonteista huolimatta ole ainakaan noussut. Mutta hyvä, jos muut viihtyy okt.ssa. Ehkä löytyy sitten ostajakin joskus. Onhan tässä toki ollut mukavakin asua.
Saako toisen tontille rakentaa? Kysyy nimim. Epätietoinen.
Asun toiveasunnossani Helsingin ydinkeskustassa. Sellaista omakotitaloa ei täällä ole näkynyt, johon haluaisin vaihtaa, jos ei sitten jossain Kaivarissa ole, mutta taitavat olla lähetystöjä eikä vertaudu omakotitaloon. Laru ja Kulosaari myös poissuljettu, liian kaukana minua kiinnostavista asioista.
Eli vaihtamalla tarkoitan, että saisin asua. Tietenkin vaihtaisin oman reilun millin kämpän monen miljoonan omakotitaloon, mutta myisin samoin tein ja muutaisin takaisin keskustaan. Jos vain "asumisoikeuden" saisi päittäin vaihtaa niin ei kiinnosta.
Good for you on ajatus joka herää ja toivottavasti nautit.
Minunkin on, mitä sitten. Onko mielestäsi tilanne jotenkin ihmeellinen ja tavoittelemisen arvoinen. Kannattaisi ehkä saada elämässä jotain muutakin aikaan kuin mökki pläntillä.
Oli omakotitalo omalla tontilla. Asuin siinä lapsesta asti paitsi kun muutin kotoa rivitaloon 18-vuotiaana. Sitten perin sen talon tontteineen ja muutin sinne. Asuin siellä noin 5 vuotta ja myin ja muutin takaisin rivitaloon.
Ei ole mun juttu. Viihdyn rivarissa paremmin.