Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako omakotitaloa myydä?

Vierailija
31.08.2024 |

Houkuttee välillä muutto kerros- tai rivitaloon. Mutta kannattaako se?

Vastikkeet ovat yllättävän suuria, taloyhtiöissä paljon remontteja ja uusien hinnat todella korkeita.

Omakotiasumista on aina pidetty niin kalliina ja rikkaat niissä vain asuvat.

Mutta onko sittenkään näin?? Onko se sittenkään niin kallista. 

Ja vielä lisäksi se myyjän 5 vuoden vastuu. Huhhuh, pelottavaa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan osaa sanoa mikä tässä elämässä kannattaa ja mikä ei.

Neuvoni on että eläkää elämä läpi turhia murehtimatta, elämä on tässä ja nyt

Vierailija
2/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harkinnut myyntiä.  Myin rahastot kolmevuotta sitten ja ostin rivitaloasunnon. Kesät asun ok talossa ja talvet rivitalolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä. Minä en koskaan voisi asua rivi- tai kerrostalossa. Okt ainoa vaihtoehto.

Vierailija
4/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myisi, ellei joku terveydellinen syy tekiii asumisesta mahdotonta tai taloudellisesti olisi ihan pakko. Kerrostalossa viihdyin, mutta sattui hyvä taloyhtiö, kivat naapurit ja riittää että yksi kiva naapuri muuttaa ja tilalle tulee joku hankala ja koko asmismuoto voi muuttua paljon huonommaksi. Lisäksi taloutta ei voi samalla tavoin itse säädellä, remontit tulee kun tulee, omakotitalossa  sentään voi vähän ajoittaa ja lykätä tarvittaessa. Lisäksi oma rauha on niin erilainen omakotitalossa.

Vierailija
5/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua asua ok-talossa, niin saattaa se kannattaa myydä. Tai jos myynti pelottaa 5 vuoden vastuiden vuoksi, voi sen vuokrallekin laittaa. Kiinteistön vuokraaminen on siitä hyvä, että saa vähentää laskennalliset arvonvähentymisen poistot verotuksessa kuluina. Listaa itsellesi plussat ja miinukset paperille ja pohdi, mikä siinä kerrostalo- tai rivitaloasumisessa houkuttaa. Eihän siinä pelkkä raha ratkaise, vaan se, mitä rahalle saa vastineeksi ja mitä itse arvostaa.

Vierailija
6/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu henkilöstä. Minä en koskaan voisi asua rivi- tai kerrostalossa. Okt ainoa vaihtoehto.

Noin minäkin vannoin, mutta niin vaan muutin rivitaloon talveksi.  Kyllä sielläkin tekemistä löytyi aamusta iltaan.

Vierailija
7/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata myydä. Anna se ilman korvausta palokunnan harjoituspaikaksi.

Vierailija
8/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraaminen voi olla hyvä vaihtoehto, jos mietityttää. Laittaa talon vuokralle ja vuokraa itselleen vähäksi aikaa kerrostalo- tai rivitaloasunnon, niini saa kokemusta ja osaa sanoa paremmin. 

Minä en kyllä muuttaisi ok-talosta mihinkään. 

Vierailija
9/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa talosta vielä on ja jos myisin talon ja ostaisin halvemman asunnon, jonka jälkeen olisin velaton.

Mutta rakastan taloani ja viihdyn siinä niin hyvin joten muutto johonkin asuntoon kauhistuttaa ja masentaakin...

Eli vaikka nyt lainanmaksuun  meneekin rahaa, on se ehkä tämän mielenterveyden arvoista  :)

Ap

Vierailija
10/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos oot sellainen sohvalla istuskelija niin mitäs sitä oktaloa pitämään. Olen pistänyt merkille miten vähän naapureita edes koskaan oleskelee ulkona, sisällä olevat joka kelillä. Kannattais hommata sellainen oktalo jossa oma piha ei ole kenenkään ikkunoiden ympäröimä, ei sellaisella pihalla viihdy jossei ole mitään omaa rauhaa

Vierailija
11/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen olosuhteissa kyllä, koska laadukkaita kerrostaloja ei ole. Olen asunut maailmalla hyvissä pilvenpiirtäjissä, joissa omat uima-altaat. puistot ja kuntosalit sekä riittävästi henkilökuntaa ja kivijalkakauppoja ja -ravintoloita. Maailmalla on myös mukavia rivitaloyhtiöitä, joilla on oma muureilla aidattu alue ja yhteiskäytössä viihtyisät puistoalueet uima-altaineen, tenniskenttineen ja ravintola- ja lähikauppapalveluineen. Mutta Suomessa vain ok-talossa voi asua laadukkaasti.

Vierailija
12/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea onko omakotitalossa korjaustarvetta nyt ja lähivuosina. Uusin kerrostalo ei remontteja. Vanha kerrostalo täytyy ottaa huomioon monta asiaa samaten rivitalo. 

Vierailija
13/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa Hgissä ja käyn maaseudulla omakotitalossa välillä. 

Vierailija
14/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laskea onko omakotitalossa korjaustarvetta nyt ja lähivuosina. Uusin kerrostalo ei remontteja. Vanha kerrostalo täytyy ottaa huomioon monta asiaa samaten rivitalo. 

Uusissa taloissa voi ilmetä yllättäviä vikoja, joita pitää korjailla. Ainakin osa menee takuiden piiriin eli osakkaiden ei tarvitse välttämättä kustantaa, mutta häiritseehän se asumista.

Vierailija
15/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa talosta vielä on ja jos myisin talon ja ostaisin halvemman asunnon, jonka jälkeen olisin velaton.

Mutta rakastan taloani ja viihdyn siinä niin hyvin joten muutto johonkin asuntoon kauhistuttaa ja masentaakin...

Eli vaikka nyt lainanmaksuun  meneekin rahaa, on se ehkä tämän mielenterveyden arvoista  :)

Ap

Äh, no jos ei tuolle pohdinnalle muita syitä ole kuin raha, ja halu olla velaton, niin unohda tuollaiset spekuloinnit. Hanki mieluummin vaikka sivutyö, josta voit tienata enemmän rahaa ja lyhentää lainaa nopeammin. Tai pistä tosiaan se talo pariksi vuodeksi vuokralle ja asu halvemmassa asunnossa, lyhennä lainaa vuokratuloilla. 

Vierailija
16/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee n. 200 €/kk 80-neliöisen talon ylläpitoon, sis. lämmitys, vakuutus, jäte, vesi, sähkö, netti yms. Siis ihan kaikki kulut yht. mitä asumisesta tulee. 75-neliöisessä rivitalossa pelkkä vastike oli 310 €/kk, eikä se sisältänyt nettiä, lämmitystä tai sähköä, vesimaksu ja autopaikka oli vastikkeessa. Tutustuin taloyhtiön kuluihin ja järkytyin miten ison osan pelkkä isännöinti imi taloyhtiöltä, sikamaiset hinnat. Myin asunnon, kun löysin pienen ok-talon ja todellakin säästän rahaa. Molempiin tulee ennen pitkää jotain remonttia ja molemmissa tapauksissa maksan ne itse - as oy remonteissa remonteissa maksaja on aina osakkeenomistaja, harvoin taloyhriöillä on niin paljon rahaa, että esim. putkiremonteista ei seuraisi osakkaillekin maksettavaa. Älä ap myy taloa, jos ei ole pakko, asu siinä.

Vierailija
17/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen olosuhteissa kyllä, koska laadukkaita kerrostaloja ei ole. Olen asunut maailmalla hyvissä pilvenpiirtäjissä, joissa omat uima-altaat. puistot ja kuntosalit sekä riittävästi henkilökuntaa ja kivijalkakauppoja ja -ravintoloita. Maailmalla on myös mukavia rivitaloyhtiöitä, joilla on oma muureilla aidattu alue ja yhteiskäytössä viihtyisät puistoalueet uima-altaineen, tenniskenttineen ja ravintola- ja lähikauppapalveluineen. Mutta Suomessa vain ok-talossa voi asua laadukkaasti.

Jep. ja jokaiselle omat tilavat ja katetut parkkipaikat. Korkeisiin kerrostaloihin yleensä rakennetaan muutama alin kerros parkkihalliksi. Tämän kun tajuaisivat Suomessakin tehdä, niin ei tarvitsisi kadulta etsiä parkkipaikkaa, eikä menisi laajoja maa-alueita pihasta parkkipaikkoihin, vaan voisi tosiaan tehdä pihalle vaikka puiston. 

Vierailija
18/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös omakotitalo hyvin keskeisellä paikalla mutta toki remontoitavaa kokoajan löytyisi. Omakotitalossa parasta on iso oma piha eikä vaivaa naapureista kuten kerros., rivi- tai paritalossa. Muita asumismuotoja puoltaisi se että jos ostaisi uuden edullisemman ja pienemmän asunnon niin olisi ehkä vaivattomampi ainakin enemmäiset vuodet.

Vierailija
19/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat myi omakotitalonsa ja katuivat sitä suunnilleen joka päivä.

Vierailija
20/28 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonko voittoa siitä saa. Tappiolla ei kannata myydä. Itse olen rakentanut kaikkiaan kolme taloa joista kaksi myin hyvällä voitolla ja rakensin kolmannen jossa nyt asun itse. Kerros tai rivitaloa en ole koskaan edes harkinnut, koska niissä omistaisi vain osakkeet, ei mitään muuta.