Eikö vanhemmat enää "valmenna" lapsiaan esim. lukemisessa?
Omat lapseni opetin lukemaan jo reilusti ennen kouluikää. Sen jälkeen katsoin, että hyvää luettavaa on aina tarjolla. Kirjastossa käytiin miltei joka viikko.
Kummankin lapseni äidinkielen numero oli 10, kun pääsivät peruskoulusta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin vanhemmat ovat "valmentaneet" lapsiaan mitenkään runsain määrin? Olen itse käynyt peruskoulun 80-luvulla ja silloinkin toki jotkut vanhemmat opettivat jotain, mutta linjaus oli se, että koulu hoitaa homman. Opin itsekin koulussa lukemaan, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, sehän oli koulun tehtävä. Nyt tehtävänä on ilmeisesti opettaa ilmiöitä ja kriittisyyttä ja luovaa itseilmaisua, lukeminen ja laskeminen yms. ovat so last season. Sätitään sitten vanhempia, että mitäs ette opeta. Mistä ihmeestä me enää koululaitoksessa maksamme? En kaipaa enää lainkaan vanhempien syyllistämistä tässä asiassa vaan sitä, että koululaitoksen laatu otetaan oikeasti syyniin. No, kansaa on helppo hallita, kun laittaa heidät tukkanuottasille keskenään. Äidit täällä kiillottavat omaa sädekehäänsä ja kehuvat, kuinka MEIDÄN Villevilma osaa KAIKEN aivan täydellisesti, koska ME olemme kunnon va
Toki koulussa edelleen opetellaan vaikka lukemista, mutta käytännössä lukutaito jää ilmeisesti heikommaksi kuin kultaisella 80-luvulla. Ilmeisesti opsissa on nykyisin niin paljon kaikkea sälää, ettei enää ehditä rauhassa lukemaan, eli en syytä opettajia, mutta eivät vanhemmatkaan ole syypäitä koulun rappioon.
"Verkossa on tyypillistä myös asioiden liioitteleva kaunistelu. Tässäkin ketjussa on monia vanhempia, joiden lapset ovat olleet luokkansa parhaita oppilaita. Ainakaan minulla ole aavistustakaan, ovatko lapseni olleet parhaita vai eivät. Hyviä ovat olleet koulussa, mutta ei minun tarvitse painaa muita alaspäin kertomalla omieni olleen parempia. Mistä voisin sellaista edes tietää?"
Hupsis, tulin juuri tehneeksi noin. Tarkoitus ei kuitenkaan ollut kehuskella sillä, että lapseni oli luokkansa paras. Kirjoitin sen vain siksi, että halusin huomauttaa, että kaikkien lasten ei tarvitse välttämättä harrastaa lukemista, jos se ei kiinnosta. Silti voi pärjätä opinnoissa ihan hyvin, kuten tämä minun kirjoista kiinnostumaton lapseni. Lapsen lukutaidon tulee kuitenkin olla riittävän hyvä ja sanavaraston kattava.
Eiks lapset ite sitä tee ? Ei mua ainakaan kukaan koskaan aikoinaan auttanu läksys. Mun kouluajoista on jo yli 35-vuotta. Ei se kuulu vanhempien yms tehdä mitään ! Itse ne on tehtävä kukin. Ei saa auttaa ! Se ei ole oikein. Vaan, et tarkistaa, onks ne oikeen vai väärin, ei saa sanoo rumasti, vaan hellästi, et ny meni vähän väärin, kokeilen uudestaanei kaikki lapset oo mitään esim matikkaneroja..ite en tosin tehny läksyjä juuri koskaanen vaan jaksanu.enkä lukenu koskaan kokeisiin..ihan sama, mikä aine.
En ole ajatellut, että lukemaan oppiminen olisi vanhemman vastuulla. Paitsi silloin, jos lapsella on vaikeuksia. Itse opin lukemaan ekaluokan syksyn aikana, niin kuin suurin osa. Ei vanhempani opettaneet. Omalla pojallani onkin sitten lukivaikeus. Havahduin asiaan liian myöhään. Nyt jo kakkosella eikä lukeminen vieläkään suju kunnolla. Nyt sitten kotonakin opetellaan.
Pointtina, että jos kaikki on normaalisti, lapsi kyllä varmasti oppii lukemaan aika nopeasti koulun alettua ilman, että sitä olisi kotona mitenkään opetettu.
Hei. Ap, voi voi. Meidän lapsemme harjoitteli 40 tuntia vuorokaudessa, kunnes huomasimme että hänen ei tarvitse harjoitella lainkaan. Ilman harjoittelua tuli samat arvosanat kuin teillä. Kaikki lähti rullaamaan niin hyvin että....🤪 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme valmentaneet lasta SYK:n pääsykokeisiin lähes syntymästä asti. Oppi lukemaan 4-vuotiaana ja aloitti matematiikan opiskelun 5-vuotiaana.
SYK:n lukio ei ole enää kolmen parhaan joukossa yo-tuloksissa.
Mitä tekemistä SYK:n lukiolla on tämän kanssa? Tässä haetaan SYK:n peruskouluun.
Esikoisen äitinä ajattelin myös näin ja hyvänä äitinä yritin istua lukea lapselle. No lapsipa pomppasi välittömästi ylös ja singahti toiseen huoneeseen ennen kuin olin lausetta loppuun ehtinyt saada. (Eikä ollut harjoituksen puutetta: Lähti menemään jo ennen kuin osasi kävellä: Ryömi tai konttasi terhakkaasti muualle, kun yritti rauhoittua kirjan ääreen.) Aivan itsekseni sain lukea. Vasta toisen lapsen kanssa tajusin, miten lapselle tosiaan voi lukea, kun lapsi pysyy paikallaan tai edes samassa huoneessa.
Esikoinen ei koskaan olekaan sitten pysähtynyt vaan pysynyt aina liikkeessä. Liikunnallisesti lahjakas, mutta epäillään adhd:tä.