Eikö vanhemmat enää "valmenna" lapsiaan esim. lukemisessa?
Omat lapseni opetin lukemaan jo reilusti ennen kouluikää. Sen jälkeen katsoin, että hyvää luettavaa on aina tarjolla. Kirjastossa käytiin miltei joka viikko.
Kummankin lapseni äidinkielen numero oli 10, kun pääsivät peruskoulusta.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset vietävät älylaitteilla enemmän aikaa, kuin vanhemmat haluavat tunnustaa.
Laitteet(tai niiden tarjoamat sisällöt) myös koukuttavat niin, että ruutuajan ulkopuolella mieli palaa niihin, eikä keskittyminen kirjaan onnistu.
Näinpä. Ja jotkut vielä selittävät, miten kirjoja ja kirjahyllyä ei enää tarvita, koska kaiken voi lukea kännykältä.
Ja ekaluokkalaiselle hankitaan äänikirjoja kun lukeminen ei suju...
Olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme valmentaneet lasta SYK:n pääsykokeisiin lähes syntymästä asti. Oppi lukemaan 4-vuotiaana ja aloitti matematiikan opiskelun 5-vuotiaana.
SYK:n lukio ei ole enää kolmen parhaan joukossa yo-tuloksissa.
Ehkä ei, mutta peruskoulu (luokat 3-9) on koko Suomen paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen joitakin vanhempia, ihan keskiluokkaisia, mukavasti menestyneitä nuoria aikuisia, jotka eivät lue ollenkaan kirjoja. Joku kehui, että on yhden lukenut, se oli Harry Potter ja liekehtivä pikari. Ei ihme, että yleissivistys, sanavarasto, kirjoitustaito, yhdyssanat ja keskustelutaitokin ovat mitä ovat nykyään. Pikaviestit ja klikkiotsikot riittävät liian monille. Kännykät ja padit kädessä vain lapsillakin, surullista.
Eihän nykyään jakseta edes katsoa juonellisia leffoja, jotkut päättömät erikoistehostepläjäykset on ihan maksimi.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo valmennus on vähän kaksipiippuinen juttu. Jotkut lapset on tosi hyviä valmennettavia, toiset taas kavahtavat ajatustakin. Itselleni on sattunut lapsiksi sellaisia vastarannan kiiskiä, että varmasti olisivat pistäneet jarrut päälle, jos olisin sanonut että nyt treenataan.
Tällaisten lasten kanssa parasta valmennusta on, että lukee lapsille iltasadut ja istuu itse nenä kirjassa kun on ns. omaa aikaa.
nimim. 3 lasta, kaikki oppineet lukemaan 5-vuotiaina, olleet yleensä luokkansa nopeimpia lukijoita.
Käytin lainausmerkkejä, jos et huomannut. Ei ne nyt kirjaimellisesti tietenkään mitään oppitunteja olleet. Luettiin paljon joka päivä ja siinä sivussa käytiin myös kirjaimet ja äänteet läpi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme valmentaneet lasta SYK:n pääsykokeisiin lähes syntymästä asti. Oppi lukemaan 4-vuotiaana ja aloitti matematiikan opiskelun 5-vuotiaana.
No millä se mitataan? Ei ole yhtään mitään mittaria minkä perusteella voisi väittää tuollaista.
Enhän minä nyt omia lapsiani kouluta ja elätä sehän on yhteiskunnan tehtävä että minä saan nauttia elämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sitten se polarisaation toinen ääripää. Osaa vanhemmista ei kiinnosta, osaako lapsi lukea vai ei, sitten joku päivittää koko ajan päässään reaaliaikaista lukiorankingia. Se itse pääasia, eli lapsen terve henkinen kasvu sivistyneeksi ihmiseksi jää jonnekin jalkoihin.
Ruutuviihdekin on muuttunut.
Ketjussa jo on mainittu tehostepläjäysleffat, joiden tuotanto tulee samasta putkasta kuin tietokonepelit. Elokuvien keskeisin sisältö tuntuu olevan nykyään visuaalisesti pökerryttävä nopea toiminta.
Tässä esimerkki tv-sarjasta, josta tykkäsin lapsena kuin hullu puurosta:
T: nimim. Assburger, syntynyt 1971
Lapselle on pienestä pitäen luettava paljon. Mikä ihana yhteinen rauhottusishetki se onkin, lapsi sylissä ja yhdessä uppoutuminen kirjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No millä se mitataan? Ei ole yhtään mitään mittaria minkä perusteella voisi väittää tuollaista.
Esimerkiksi sillä, että ainoastaan parempi aines pääsee kouluun, jolloin voidaan mennä aiheissa pidemmälle ja syvemmälle. Tavallisiin peruskouluihin pääsee sillä, että asuu tietyssä osoitteessa, joten oppilasmateriaali on laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sillä, että ainoastaan parempi aines pääsee kouluun, jolloin voidaan mennä aiheissa pidemmälle ja syvemmälle. Tavallisiin peruskouluihin pääsee sillä, että asuu tietyssä osoitteessa, joten oppilasmateriaali on laidasta laitaan.
Yksityisiä kouluja on jokaisella vähän isommalla paikkakunnalla, ja jokaisella on omat sisäänpääsykriteerinsä. Ei ole ehkä paljon oppi mennyt perille, jos jankuttaa ilman sen kummempaa tietoa, miten jokin koulu on Suomen paras.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AINA on ollut vanhempia jotka ei ole opettaneet lapsilleen yhtään mitään. Ennen vain koulu otti paremmin koppia lapsista ja paikkasi.
Juu ja ne huonotkin oppilaat lukivat sarjakuvia, kun mobiililaitteita ei ollut.
Kaikki eivät välitä lukemisesta. Oma poikani ei koskaan kiinnostunut kirjoista, vaikka kuinka kannustettiin lukemaan ja luettiin pienenä iltasatuja. Sarjakuvat kelpasivat jotenkuten. Oli kuitenkin luokkansa paras ja hänestä tuli dippainssi. Vaikka lukeminen ajanvietteenä ei kiinnostaisi lasta, pitää varmistaa, että hänen lukutaitonsa on kuitenkin hyvä. Esim. yliopistossa täytyy selvitä oppikirjoista, jotka ovat useimmiten englanninkielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on pienestä pitäen luettava paljon. Mikä ihana yhteinen rauhottusishetki se onkin, lapsi sylissä ja yhdessä uppoutuminen kirjaan.
Tämä on selvää.
Mutta kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, se ei enää riitä, kuten ennen riitti.
Minun äitini luki minulle iltakirjaa, kun olin pieni.
Meillä ei tainnut olla kuin kolme kirjaa. Lisäksi tuli Aku Ankka.
Äitini opetti minut lukemaan, vaikka ei itse harrastanut lukemista, eikä hän ole käynyt kuin kansa- ja kansalaiskoulun.
Aloitin peruskoulun 1978, jossa muuten siihen aikaan pidettiin huonona juttuna silloin, että osasi lukea ennen koulua...
Enää ei tarvinnut vanhempien minulle lukea, koulun kirjasto oli minulle käsittämätön aarreaitta, josta ahmin tieto- ja seikkailukirjoja.
N. 10v vanhana sitten jaksoikin polkea 10km matkan kirkonkylän kirjastoon.
Niin, yritin tarjota omille lapsilleni saman kirjojen ihmemaan siinä onnistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo valmennus on vähän kaksipiippuinen juttu. Jotkut lapset on tosi hyviä valmennettavia, toiset taas kavahtavat ajatustakin. Itselleni on sattunut lapsiksi sellaisia vastarannan kiiskiä, että varmasti olisivat pistäneet jarrut päälle, jos olisin sanonut että nyt treenataan.
Tällaisten lasten kanssa parasta valmennusta on, että lukee lapsille iltasadut ja istuu itse nenä kirjassa kun on ns. omaa aikaa.
nimim. 3 lasta, kaikki oppineet lukemaan 5-vuotiaina, olleet yleensä luokkansa nopeimpia lukijoita.
Käytin lainausmerkkejä, jos et huomannut. Ei ne nyt kirjaimellisesti tietenkään mitään oppitunteja olleet. Luettiin paljon joka päivä ja siinä sivussa käytiin myös kirjaimet ja äänteet läpi.
Ap
Aivan ilman lainausmerkkejä kerroit opettaneesi lapsesi lukemaan ennen kouluikää. Se on kieltämättä hienoa, mutta on paljon sellaisiakin lapsia, jotka oppivat itse paremmin kuin vanhemman opettamana. Vanhemmalle sopii usein paremmin kehujan ja kannustajan rooli.
Vaikka tässä ketjussa aivan oikein ollaankin jyrkkiä ruuturiippuvuuksia kohtaan, nostan kuitenkin esiin Ekapelin. Uskon sen olevan syynä siihen, että nykyään hyvinkin puolet kouluun tulevista lapsista osaa lukea. Ja sitä pelataan monessa eskarissakin.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tehneet paljon töitä lasten lukemisen ja koulun kanssa. Mutta molemmilla lapsilla on lukivaikeus ja toinen ehti saamaan sen seurauksena myös henkisiä ongelmia, ennen kuin löydettiin oikeat keinot auttaa.
Eli meidän lapsemme ovat luokkiensa heikoimpia lukijoita, vaikka olemme varmasti tehneet lukemisen ja koulun eteen vanhempina paljon enemmän kuin suurin osa muista vanhemmista. Kiva kuulla pätemistä helposti oppivien vanhempien lapsilta, kuinka vanhemmat ovat niin erinomaisia ja aivan heidän reippautensa ansiota, että lapsilla on helppoa.
On ihmisille tyypillistä käytöstä kuvitella kaiken myötätuulen elämässä olevan heidän omaa ansiotaan. Vastaavasti toisten ihmisten elämän haasteiden ajatellan olevan näiden omaa syytä, joko he eivät ole olleet riittävän ahkeria tai ovat tavallista tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tehneet paljon töitä lasten lukemisen ja koulun kanssa. Mutta molemmilla lapsilla on lukivaikeus ja toinen ehti saamaan sen seurauksena myös henkisiä ongelmia, ennen kuin löydettiin oikeat keinot auttaa.
Eli meidän lapsemme ovat luokkiensa heikoimpia lukijoita, vaikka olemme varmasti tehneet lukemisen ja koulun eteen vanhempina paljon enemmän kuin suurin osa muista vanhemmista. Kiva kuulla pätemistä helposti oppivien vanhempien lapsilta, kuinka vanhemmat ovat niin erinomaisia ja aivan heidän reippautensa ansiota, että lapsilla on helppoa.
On ihmisille tyypillistä käytöstä kuvitella kaiken myötätuulen elämässä olevan heidän omaa ansiotaan. Vastaavasti toisten ihmisten elämän haasteiden ajatellan olevan näiden omaa syytä, joko he eivät ole olleet riittävän ahkeria tai ovat tavallista tyhmempiä.
Verkossa on tyypillistä myös asioiden liioitteleva kaunistelu. Tässäkin ketjussa on monia vanhempia, joiden lapset ovat olleet luokkansa parhaita oppilaita. Ainakaan minulla ole aavistustakaan, ovatko lapseni olleet parhaita vai eivät. Hyviä ovat olleet koulussa, mutta ei minun tarvitse painaa muita alaspäin kertomalla omieni olleen parempia. Mistä voisin sellaista edes tietää?
Huvittaa nämä väitteet ennen koulua lukemaan oppivista lapsista. Kukaan ei lapsi ei opi lukemaan ilman erityistä myötävaikutusta eli opettamista, sillä kirjaimet ja lukeminen/kirjoittaminen on ihmisen keksimä keinotekoinen konsepti.
Meidän luokallamme oli tasan yksi lapsi joka oli oppinut lukemaan ennen koulua ja hänellä oli sitten hieman haasteita kielen rakenteiden kanssa, koska oli opetellut lukemaan kokonaisia sanoja ilman sen syvempää opetusta. Ilmeisesti äiti oli ollut paljon kotona ja ehtinyt opetttaa. Oma äiti oli työssä käyvä akateemisesti koulutettu eikä hän ehtinyt töiden ja kodin hoitamisen ohessa juuri mitään opettaa. Kannusti kylläkin. Mutta ei hätää, koulussa onneksi opetettiin ja kirjoitin kiitettävillä arvosanoilla itseni ylioppilaaksi.
Mutta ongelma kuitenkin on todellinen ja huomaan sen nykyajan lapsista. Heidän keskittymisensä ei kestä kirjojen lukemista kun huomiosta kilpailevat heti duuria dopamiinipurskeita antavat pelit ja videosovellukset. Koulussakin on siirrytty sähköisiin oppimateriaaleihin ja kiusaus lukea vain minimi ja tehdä koneella sitten muuta on suuri. Jos kotona kukaan ei seuraa ja kannusta lukutaidon kehittymistä niin tulos voi olla tosi surkea. Ehkä ollaan menossa taas kohti sellaista yhteiskuntaa jossa vain ylin sosiaaliluokka osaa lukea ja kirjoittaa. Tiedä sitten onko se hyvä vai huono.
Milloin vanhemmat ovat "valmentaneet" lapsiaan mitenkään runsain määrin? Olen itse käynyt peruskoulun 80-luvulla ja silloinkin toki jotkut vanhemmat opettivat jotain, mutta linjaus oli se, että koulu hoitaa homman. Opin itsekin koulussa lukemaan, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, sehän oli koulun tehtävä. Nyt tehtävänä on ilmeisesti opettaa ilmiöitä ja kriittisyyttä ja luovaa itseilmaisua, lukeminen ja laskeminen yms. ovat so last season. Sätitään sitten vanhempia, että mitäs ette opeta. Mistä ihmeestä me enää koululaitoksessa maksamme? En kaipaa enää lainkaan vanhempien syyllistämistä tässä asiassa vaan sitä, että koululaitoksen laatu otetaan oikeasti syyniin. No, kansaa on helppo hallita, kun laittaa heidät tukkanuottasille keskenään. Äidit täällä kiillottavat omaa sädekehäänsä ja kehuvat, kuinka MEIDÄN Villevilma osaa KAIKEN aivan täydellisesti, koska ME olemme kunnon vanhempia ja näin propellipäiset asiantuntijat saavat työrauhan (ja muhevan palkan) suunnitella taas uusia ihania uudistuksia koulujärjestelmäämme, mammat vain tappelevat keskenään siitä, kuka on paras äiti.
Vierailija kirjoitti:
Milloin vanhemmat ovat "valmentaneet" lapsiaan mitenkään runsain määrin? Olen itse käynyt peruskoulun 80-luvulla ja silloinkin toki jotkut vanhemmat opettivat jotain, mutta linjaus oli se, että koulu hoitaa homman. Opin itsekin koulussa lukemaan, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, sehän oli koulun tehtävä. Nyt tehtävänä on ilmeisesti opettaa ilmiöitä ja kriittisyyttä ja luovaa itseilmaisua, lukeminen ja laskeminen yms. ovat so last season. Sätitään sitten vanhempia, että mitäs ette opeta. Mistä ihmeestä me enää koululaitoksessa maksamme? En kaipaa enää lainkaan vanhempien syyllistämistä tässä asiassa vaan sitä, että koululaitoksen laatu otetaan oikeasti syyniin. No, kansaa on helppo hallita, kun laittaa heidät tukkanuottasille keskenään. Äidit täällä kiillottavat omaa sädekehäänsä ja kehuvat, kuinka MEIDÄN Villevilma osaa KAIKEN aivan täydellisesti, koska ME olemme kunnon vanhempia ja näin propellipäiset asiantuntijat saava
Kyllä edelleen koulussa on matematiikkaa ja lukemista.
Taas yksi näistä käsittämättömistä ylpeilyn aiheista, ei olla koskaan luettu yhtään oikeata kirjaa.