Kaikkein todellisuudesta irtautunein kommentti, jonka olet kuullut?
En tiedä muotoilinko otsikon oikein, mutta siis jos muistellaan vaikka Sari Essayahin arviota maitopurkin hinnasta, mitä vaataavanlaisia kommentteja olette itse kuulleet? Jos jätetään nyt nettikirjoitukset sekä julkkisten ja poliitikoiden julkiset kommentit pois tästä.
Kommentit (212)
Olen maksanut itse eläkkeeni. T. Suuri ikäluokka
Tasa-arvo on jo toteutunut Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä opiskeluaikoina kaverin kommentti siihen, kun sanoin, ettei ole mahdollisuutta lähteä puoleksi vuodeksi vaihtoon Japaniin. Mut voisithan sä käyttää säästöjä, siis mun mielestä tää on asia, mihin kannattaa panostaa. Kun sanoin, ettei minulla ole mitään säästöjä, hän kertoi, että no onhan sulla nyt varmasti ainakin lapsilisät tai kesätöistä jokunen kymppitonni.
Joo, ei ollut.
"Kaverisi" oli selvästikin rikkaiden vanhempien lellikkikakara.
Oletteko raskaana vai kätilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkin hintatietoisuus ei ole todellisuudesta irtautuneisuutta, vaan arjen yhden yksityiskohdan tietämättömyyttä. Tällä palstalla sitä vastoin on usein ja paljonkin todellisuudesta irtautunutta juttua, mutta ne ovat isompia kokonaisuuksia. Henkilö siis hahmottaa jotain väärin. Ei siis niin, ettei tiedä jostain asiasta jotain yksityiskohtaa. Otan nyt vaikka esimerkiksi nykyisen lakkotilanteen. Iso osa ei hahmota eroa poliittisella lakolla ja työmarkkinalakolla. Se on siis puute havainnoida kokonaisuutta, jotka näennäisesti ovat lähellä toisiaan, mutta isossa kuvassa oikeasti täysin eri asioita. Kun jotkut huutavat että lakko-oikeutta ei pidä rajoittaa, se on todellisuudesta irti oleva kommentti. Mutta palstan taso on älyllisesti ihan oikeasti tosi vajaa. Jos joku sanoo jotain väärin, ei tiedä jotain yksityiskohtaa, niin porukka ihan pokkana pitää henkilöä tyhmänä. Todellisuudessa älykkyys ja todellisuuden ymmärtäminen on jotain ihan muuta, kuin ti
Voi olla, että Essayah ei itse käytä maitoa lainkaan, mutta siitä huolimatta maitopurkki-episodi osoittaa hänen puutteellisen tietämyksensä perusasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen metsiä on suojeltava. Kasvavat hitaammin kuin hakataan. Luke.
Lukesta on tullut ikävä vihervassareiden käsikassara: woketus levinnyt siihenkin puljuun.
Hyvien perheiden lapset eivät kokeile tai käytä huumeita.
Tuon lisäksi on myös harhaista kuvitella, että voi vain ulkoisista merkeista päätellä perheen "hyvyyden".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkin hintatietoisuus ei ole todellisuudesta irtautuneisuutta, vaan arjen yhden yksityiskohdan tietämättömyyttä. Tällä palstalla sitä vastoin on usein ja paljonkin todellisuudesta irtautunutta juttua, mutta ne ovat isompia kokonaisuuksia. Henkilö siis hahmottaa jotain väärin. Ei siis niin, ettei tiedä jostain asiasta jotain yksityiskohtaa. Otan nyt vaikka esimerkiksi nykyisen lakkotilanteen. Iso osa ei hahmota eroa poliittisella lakolla ja työmarkkinalakolla. Se on siis puute havainnoida kokonaisuutta, jotka näennäisesti ovat lähellä toisiaan, mutta isossa kuvassa oikeasti täysin eri asioita. Kun jotkut huutavat että lakko-oikeutta ei pidä rajoittaa, se on todellisuudesta irti oleva kommentti. Mutta palstan taso on älyllisesti ihan oikeasti tosi vajaa. Jos joku sanoo jotain väärin, ei tiedä jotain yksityiskohtaa, niin porukka ihan pokkana pitää henkilöä tyhmänä. Todellisuudessa älykkyys ja todell
Voi olla, että Essayah ei itse käytä maitoa lainkaan, mutta siitä huolimatta maitopurkki-episodi osoittaa hänen puutteellisen tietämyksensä perusasiassa.
Vaalitenttikyselyt eri asioiden hinnasta ei ole juuri muuta kuin median omaa populismia. Ei kukaan tiedä kaiken hintaa koska oikeasti ihmisten ostotottumukset ja kulutustottumukset ja elämäntilanteetkin on erilaiset. Eikä ole olemassa mitään täydellistä keskivertokuluttajaa joka kaikkien pitäisi tuntea. Pikemminkin keskiverto on hyvin iso joukkio ja toimittajat ei itsekään tunne tuota joukkoa niin hyvin kuin mitä vaativat poliitikoilta koska tekevät omassa elämässään omat valintansa.
Esimerkkejä: kasvissyöjä tuskin tietää mitä lenkkimakkara tai kanasuikaleet maksaa. Eikä keskiverto sekasyöjä osaa sanoa itujen hintaa tai soijapurupaketin (tai mitä se sitten olikaan, en käytä) Tupakoimaton ei tiedä tupakan hintaa eikä raitis tiedä mitä kaljatuoppi maksaa helsinkiläisbaarissa. Etc. Tyyppi jolla ei ole autoa tietää ehkä fillarien hinnat muttei bensan hintaa, tai autoilija ei tiedä millä hinnalla saa fillarin. Köyhältä on turha kysyä asunnon varainsiirtoveroista tai osaketuottojen veroprosentista. Joku jolla ei ole varaa matkailla ei tiedä mitä lento thaimaahan maksaa viikoksi, joku jolla ei ole lemmikkiä ei tiedä mitä koiranruoka tai kissanruoka maksaa, Joku jolla ei ole lapsia ei tiedä millä hinnalla syksyllä sille tenavalle pitää ostaa uudet vaatteet kouluun tai tarvikkeita kuten reppua ja kyniä ja vihkoja yms.
Ja silti kaikki nuo esimerkit on ihan tavallista elämää eli onko jokaisen poliitikon tiedettävä tuo kaikki ja paljon muuta jotta saa median hyväksynnän valinnalleen? Eli kuten sanottua, kyse on median omasta populismista eikä tärkeästä asiasta valinnan kannalta.
'Kyllä sun olis pitänyt jo tietää tämä, sun kuuluu tehdä tää kerran viikossa'
-sanottu työpaikassa kaksi kuukautta palkkaamisen jälkeen, jossa sain surkean perehdytyksen ja opetettiin vain murto-osa asioista
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki työttömät ovat juoppoja". Tämä itse asiassa täyttää jopa kunnianloukkauksen kriteerit. Kun itse sain tätä kuulla ja paljon muutakin kun hain ahkerasti töitä (lopulta myös sain) harkitsin vakavasti kunnianloukkaussyytettä. Tuo on todella todellisuudesta irtaantunutta, sillä työttömien joukossa on yhtä erilaista väkeä kuin väestössä muutenkin.
Varsinkin parikymppiset ylilaudalla luuhaavat kakarat tuntuvat levittävän tätä hokemaa. Kaikki työttömät ovat myöskin kannabista polttelevia lökäpöksy makeja ja kukaan työtön ei ole koskaan muka maksanut veroja. Näille uhkuville pennuille on jotenkin hirveän vaikea tajuta että monet työttömät ovat tehneet pidemmän työuran JA makselleet veroja pidempään kun louskuleuat ovat edes olleet elossa. Aivan järkyttävää vihaa omamaalaisia kohtaan.
Penskojen toinen vakio "mutta työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee kun on sairas." Joopa joo..näillä ei ole mitään kokemusta todellisuudesta..
Tuttuni, joka elää tuilla ja väistelee työtä, sanoi hallituksen vievän hänen rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole rasismia.
Todellakin on, meinaan omanmaalaisia kohtaan. Edes suomalaisissa mainoksissa ei enää pahemmin näe pelkästään suomalaisia. Ei tule toista maata mieleen missä kantiksia ihan näin lujaa potkitaan päähän. Imaamin ja somalien sanoin, Suomi kuuluu heille.
Työkaveri joka oli ollut samalla työnantajalla 30 v: koskaan ei kannata itse irtisanoutua. Ei perustellut mitenkään. Itse olen irtisanoutunut useamman kerran.
Tuttuni, joka käy töissä ja väistelee työttömyyttä, sanoi hallituksen vievän hänen rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Naiset voi olla vain viattomia uhreja ja kaikki vika on aina pelkästään miehissä.
Kaikki me tiedämme että suurimman osan yhteiskunnan ongelmista aiheuttaa naiset kun ei hallitse tunteitaan
Ai senkö takia vankilat on pääasiassa miehille ja rikoksesta tuomitut on pääosin miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitopurkin hintatietoisuus ei ole todellisuudesta irtautuneisuutta, vaan arjen yhden yksityiskohdan tietämättömyyttä. Tällä palstalla sitä vastoin on usein ja paljonkin todellisuudesta irtautunutta juttua, mutta ne ovat isompia kokonaisuuksia. Henkilö siis hahmottaa jotain väärin. Ei siis niin, ettei tiedä jostain asiasta jotain yksityiskohtaa. Otan nyt vaikka esimerkiksi nykyisen lakkotilanteen. Iso osa ei hahmota eroa poliittisella lakolla ja työmarkkinalakolla. Se on siis puute havainnoida kokonaisuutta, jotka näennäisesti ovat lähellä toisiaan, mutta isossa kuvassa oikeasti täysin eri asioita. Kun jotkut huutavat että lakko-oikeutta ei pidä rajoittaa, se on todellisuudesta irti oleva kommentti. Mutta palstan taso on älyllisesti ihan oikeasti tosi vajaa. Jos joku sanoo jotain väärin, ei tiedä jotain yksityiskohtaa, niin porukka ihan pokkana pitää henkilöä tyhmänä. Todellisuudessa älykkyys ja todell
Minulla on maitoallergia ja silti tiedän mitä maito maksaa koska en ole sokea kuten Sari on eläinten ja ihmisten oikeuksille.
SAK n lakko puheet ja vaatimukset.