4-päiväinen työviikko. Kenelle kelpaa pienempi kuukausiliksa?
Jos siitä leikkaantuu 4 päivää ja palkkaa ei nosteta. Kyllähän se pitkä viikonloppu kelpaa, mutta miten pieni palkka hyväksytään?
Kommentit (49)
48 tuntia= 32 tuntia/viikko ja ..... nykyisellä palkkatasolla 3-vuotinen sopimus. Sairaspoissaolot vähenee, työssä viihtyminen paranee. Kannattaako kokeilla.
Itse olen lasten ollessa pieniä tehnyt 80% työaikaa. Joko 4pv/viikko tai 6h päivässä/5 pv viikossa. Palkka on työajan mukainen (brutto noin 2000 e/kk) ja hyvin ollaan pärjätty.
Minulle raha ei korvaa vapaa-aika ja jaksaminen ollut ihan erilaista.
Voisin tehdä 8h 4päiväistä työviikkoa vaikka 1500€/kk palkalla. Asuntolaina maksettu niin helposti pärjäisin yksin 👍
Jos vaikka jatkais päiviä 9 tuntiin, niin pärjäis todella hyvin. Säästyy rahaakin yhden päivän työmatkoista ja elämän laatu ois paljon parempi. Noi työmatkat ja ruokatunnit on siis omaa aikaa, etkä saa niistä palkkaa, etkä voi niitä mitenkään hyödyntää.
Tuokin miten paljon töissä on turhaa, on työpaikkakohtaista. Itse olen yksityisellä, mutta meillä on ollut jotain projekteja julkisen sektorin kanssa yhteistyössä tai niin että julkinen sektori on asiakas. Voi herran jestas miten tehotonta se julkisen toiminta edelleen on. Olin nuorempana siellä töissä ja samanlaista sekin oli. Palaverit pitää pitää joka viikko, vaikka ei olisi yhtään mitään tärkeää asiaa mitä palaverissa pitää käsitellä - vs. yksityisellä puolella meidän alalla työmaapalaverit on kerran kuukaudessa ja tarvittaessa ja joskus voidaan jopa päättää että palaveri perutaan, koska käsiteltäviä asioita ei ole. Sitten niissä käsitellään ja jahkataan samaa asiaa moneen kertaan ja monesta suunnasta - saadaan käytettyä puoli tuntia asiaan, mikä olisi hoidettavissa muutamassa minuutissa.
Sen hassun parin sadan takia jotka menee stresssissä alkoholiin voi jättää pois, kun on pidempi aika omaa aikaa.
Vähemmän palkkaa, niin tahtikin on rennompi, koska pitää kilpailuttaa ja kaikkea ei anneta työnantajalle. Tehoja nostetaan kun liksaa lisätään. Sellainen tyhjän saa tekemättäkin meno on jatkunut liian pitkään.
Jos viikonloppulisät poistetaan, niin ne ahneemmatkin jättää menemättä töihin viikonloppuisin. Minua ei saa ylitöihin edes lisillä.
Kelpaa.
Toki erityisesti meidän pienipalkkalaisten kannalta on hyvä muistaa että lukuisat 4pv viikon kokeilut ovat johtaneet työtehon merkittävään paranemiseen joten olisi täysin kohtuullista saada samaa kuukausipalkkaa 20% vähemmillä tunneilla.
Hyväpalkkaisten kohdalla toki hyvä jos haluavat vähentää työaikaa tulojen putoamisenkin uhalla, koska tutkitusti elintason nousu tietyn pisteen jälkeen ei enää automaattisesti lisää onnellisuutta, ja turha kulutus on vain ympäristölle tuhoisaa.
Lisääntyvä vapaa-aika taas lisää onnellisuutta aivan varmasti jos on varaa harrastaa ja nauttia elämästä, siihen ei tutkimuksia tarvita.😊
En aio enää palata 5 päivään. Palkka saisi noista huomattavasti, että työnteko kannustaisi. Sama se saako muutaman satasen nettona vähemmän. Lisääntynyt vapaa on sen arvoinen.
Tekoäly tulee lujaa vauhtia. Iso osa töistä pystytään suorittamaan tekoälyllä. Koskee varsinkin toimistotöitä. Keskimäärin ei selvitä sillä, että työvìikko putoaa 4-päiväiseksi. Iso osa jalkautetaan tappelemaan jäljelle jääneistä töistä.