4-päiväinen työviikko. Kenelle kelpaa pienempi kuukausiliksa?
Jos siitä leikkaantuu 4 päivää ja palkkaa ei nosteta. Kyllähän se pitkä viikonloppu kelpaa, mutta miten pieni palkka hyväksytään?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä jos kuvittelen, että tätä nelipäivästä työviikkoa himoitsevat ovat töissä ns. suorittavilla aloilla?
Olen korkeakoulutettu asiantuntija, enkä mitenkään saisi töitäni tehtyä neljässä päivässä, vaikka viikonloput ovatkin vapaita.
Väännetään rautalangasta. Työaikasi pidetään samana, mutta palkka putoaa viidenneksellä. Korvaukseksi saat valita haluamasi päällikkö-tittelin.
Minä olen käytännössä tehnyt nelipäiväistä viikkoa jo monta vuotta. Periaatteessa perjantai on myös työpäivä, mutta ehdin oikein hyvin tehdä työni neljässä päivässä. Rahanahneena varmaan tekisin perjantainakin töitä, mutta pomo ei ehdi myymään tarpeeksi.
Tosin saahan tällä 4-päiväiselläkin viikolla jo 6000€/kk. Tuosta jää 4000€/kk käteen ja siitä 2000€/kk säästöön. Eli oikeastaan pärjäisin 2-päiväisellä viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä jos kuvittelen, että tätä nelipäivästä työviikkoa himoitsevat ovat töissä ns. suorittavilla aloilla?
Olen korkeakoulutettu asiantuntija, enkä mitenkään saisi töitäni tehtyä neljässä päivässä, vaikka viikonloput ovatkin vapaita.
No et tietenkään ehdi, kun sinulla menee pelkkiin työpaikkalounaisiin kaksi tuntia päivässä. Kahvitaukoihin ja kahvihuoneessa juoruiluun ainakin tunti. Loppuaika turhia kokouksia ja tärkeilyä, tyhjänpäiväisiä palavereja ja Teams-shittiä. Käsien heiluttelua. Äkkiäkös tuossa aika menee ja tuntuu, ettei mitään ehdi ja aikaa ei riitä kuin ehkä tunti työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetään rautalangasta. Työaikasi pidetään samana, mutta palkka putoaa viidenneksellä. Korvaukseksi saat valita haluamasi päällikkö-tittelin.
Vähänkään järkeä omaava ottaisi lopputilin ja menisi työpaikkaan jossa noudatetaan työaikoja. Työnantaja voisi sitten tehdä hommat itse tai pistäisi lapun luukulle. Kilpailu pudottaisi vilunki lafkat pois.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suunnitteluinsinööri. Nelipäiväisellä tekisin sen mitä 4 päivässä ehtii. Jos meidän kaikki inssit jää nelipäiväselle, firmalla on varaa palkata pari vastavalmistunutta paikkaamaan kiirettä ja opettelemaan hommaa. Se lienee tarkoituskin.
Olen tehnyt 80 % työaikaa nyt kolmisen vuotta. Tuntuu palkassa yllättävän vähän, kun verotus helpottuu. Perheen toinen aikuinen on vieläpä pienituloinen yksinyrittäjä, jonka tulot jäävät yleensä puoleen omistani ja väliin voi tulla tulottomiakin kuukausia. Silti pärjätään hyvin ja elämä on hyvää -toki meidän perheen arvot ovat muutenkin ekologiset eikä materia ole meille tärkeää.
Yli jäävällä ajalla teen tutkimusta (ilman palkkaa tai muita kuin kuluihin haettuja apurahoja). Se on minulle intohimo ja rakas harrastus, joka ei kuitenkaan riittäisi takaamaan perheelleni tuloja kokopäiväisesti. Nyt pystyn rahoittamaan sen omalla työlläni.
Käytännön arjessa on ihanaa, kun saa kolmena päivänä seitsemästä herätä omaan tahtiin, ulkoilla talvellakin valoisassa, aikatauluttaa päivää koirien hyvinvointia ajatellen ja käyttää tarvittaessa arkenakin aikaa virka-aikana välttämättömien asioiden hoitamiseen.
Minulle sopisi. Olen siis hoitoalalla. Voisin tehdä sen viidennen päivän aina haittakorvauksella ja ylityö korvauksella. Paremmin tienaisin näin
20 % palkan alennus ei vaikuta nettopalkkaan kovinkaan paljon. Veroprosentti pienenee niin paljon, että että käteen jäävä palkka ei käytännössä pienene lähelläkään 20 prosenttia.
Itse olen vuosia sitten lyhentänyt työaikaani 50 % ja yllätyin siitä kuinka vähän se pienenisi nettotuloja. Olin varautunut paljon suurempaan palkan alennukseen.
Nelipäiväisen työviikon idea ei koskaan ole ollut, että kuukausipalkka pienenisi, vaan se, että sama työ tulee tehtyä vain tiiviimmässä ajassa. Kaikissa ammateissa se ei ole mitenkään mahdollista, kuten vaikkapa sairaanhoitajalla tai vartijalla. Mutta on lukuisia ammatteja missä se taas on hyvinkin mahdollista, esimerkiksi arkkitehti tai suunnittelija. Näihin jälkimmäisenkaltaisiin ammatteihin sisältyy viisipäiväisessä viikossa paljon "höttöä", koska se nyt yleensä vain on työn luonne. Toki on ajanjaksoja milloin on todella kiire ja viisi työpäivääkään ei meinaa riittää, mutta vastaavasti on ajanjaksoja kun arkkitehdilla on yksi ainoa asiakasprojekti meneillään ja viikon työt ehtisi tekemään miltei yhdessä päivässä jos oikein puristaisi.
Ajatus on siis että sama työn tulos ja sama palkka, mutta työaika vain olisi viiden päivän sijasta neljä. Jos se ei onnistu, niin nelipäiväistä viikkoa ei voida toteuttaa. Jos se taas onnistuu, niin työnantaja saa saman vastineen mitä ennenkin, mutta työntekijän hyvinvointi lisääntyy.
Ei tässä muutenkaan työllä tule toimeen niin ihana sama vaikka vähän vähentäisi.
Kyllä kelpais mulla, tai vaikkapa kolmepäiväinen viikko. Ei oo velkoja, kulut pienet ja pääomatulojakin on. Mistään ei vaan saa 3-4 päiväistä. Pitäs vaan raataa ja raataa. Ihme touhua.
Mulle. Mutta mulla on toinen työ. Tekisin sitä vaan enemmän. Eli käytännössä ei vaikutusta. Mulla olis mahdollista tehdä siihen toiseen enemmän nytkin mutta koetan pitää lomaakin joskus.
Vierailija kirjoitti:
Nelipäiväisen työviikon idea ei koskaan ole ollut, että kuukausipalkka pienenisi, vaan se, että sama työ tulee tehtyä vain tiiviimmässä ajassa. Kaikissa ammateissa se ei ole mitenkään mahdollista, kuten vaikkapa sairaanhoitajalla tai vartijalla. Mutta on lukuisia ammatteja missä se taas on hyvinkin mahdollista, esimerkiksi arkkitehti tai suunnittelija. Näihin jälkimmäisenkaltaisiin ammatteihin sisältyy viisipäiväisessä viikossa paljon "höttöä", koska se nyt yleensä vain on työn luonne. Toki on ajanjaksoja milloin on todella kiire ja viisi työpäivääkään ei meinaa riittää, mutta vastaavasti on ajanjaksoja kun arkkitehdilla on yksi ainoa asiakasprojekti meneillään ja viikon työt ehtisi tekemään miltei yhdessä päivässä jos oikein puristaisi.
Ajatus on siis että sama työn tulos ja sama palkka, mutta työaika vain olisi viiden päivän sijasta neljä. Jos se ei onnistu, niin nelipäiväistä viikkoa ei voida toteuttaa. Jos se taas onnis
Kenen mukaan tuo idea on se oikea. Olet täysin väärässä. Aivan kujalla. Pihalla kuin lumiukko.
Oikea idea on se, että teknologian kehitys ajaa yhä enemmän ihmisiä työttömiksi ja osa-aikatyölle ja työnantajat halpuuttavat työn hintaa mahdollisimman paljon ellei yleistä työaikaa lasketa.
Työnantajat tietysti ulisevat kuin potkaistut koirat ettei tätä tapahtuisi, mutta niin ne tekivät silloinkin kun siirryttiin 8 tunnin työpäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulle eikä miehelleni riitä 4 päiväinen työviikko.
On uusi omakotitalo ja lainan lyhennyksiin tarvitaan täysi palkkapussi, vielä useita vuosia. Eikä nelihenkinen perhe elä pelkällä pyhällä hengellä. Eikä vakuutuksia eikä muita normaalin elämän tavallisia menoja, asuntovelallinen maksa neljän päivän vkon tuloilla.
Elätte sitten tulotasonne mukaan kun Suomi siirtyy nelipäiväiseen työviikkoon. Talo myyntiin vaan!
Sivusta: Suomi ei siirry nelipäiväiseen työviikkoon vielä pitkiin aikoihin.
Ja miksi jonkun pitäis myydä rakennettu omakotitalonsa, perheen asunto.
Ensin säästeetään asuntosäästäjinä vuosia rahaa pankkiin, jotta saadaan asuntolaina. Siinä
sivussa maksellaan opintolainat pois. Ja tehdään ne lapset. Kun sitten se unelmien asunto on lopulta rakennettu, niin kateelliset huutelee sivusta, että myykää se.
Kyllä Suomessa asuu ihan vuokra-asunnoissa ihmisiä, joille ei riittäisi nelipäiväisen viikon tili.
Ei täällä Suomessa niin hulppeat palkat kellään ole, että niistä voisi tinkiä, lyhyemmän työajan takia.
Ja hukkaan menis hyvä ja kallis koulutus, ellei sitä vois täysillä hyödyntää itselleen ja yhreiskunnalle veroina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suunnitteluinsinööri. Nelipäiväisellä tekisin sen mitä 4 päivässä ehtii. Jos meidän kaikki inssit jää nelipäiväselle, firmalla on varaa palkata pari vastavalmistunutta paikkaamaan kiirettä ja opettelemaan hommaa. Se lienee tarkoituskin.
Minäkin olen. Mulla on välillä kiire mutta joskus jää aikaa niin että ehdin lukea ammattilehtiä ja muokata Cad-sovellusta tehokkaammaksi ja tehdä töitä tehostavia makroja ohjelmia Exceliin tai etsiä toimittajilta laskentaohjelma yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa kiinni ajatuksestasi.
Teen itsekin asiantuntija työtä ja teen 3 päivän työviikkoa. 3 päivässä ehtii tietenkin vähemmän kuin 5 päivässä, mutta mitä merkitystä sillä on jos projektin kesto lasketaan kuukausissa tai vuosissa.
Pidemmät lepotauot joka tapauksessa tukevat luovuutta. Ne antavat alitajunnalle aikaa hoksata sellaisia asioita, jotka jäisivät hoksaamatta tiukan puurtamisen aikana. Sieltä alitajunnasta tulee sellaisia uudenlaisia ajatuksia, jotka voivat nopeuttaa koko projektin valmistumista, tai muulla tavoin tuoda lopputuotantoa tehostavia ideoita.
Oikein toeteutettuna ei pienene palkka eikä lisäänny päiväkohtainentyöaika.
Ja Saksassa taas kokeilu tehty lyhyemmästä työviikosta palkkaan kajoamatta. Suuri menestys! Suomen versio, lyhennetään työaikaa, pienennetään palkkaa, nostetaan verotusta JA pidetään tavoitetaso samana kuin täyttä työaikaa tekevällä. Mikä voisi mennä pieleen ?XDD
Tein itse joskus 15v sitten lyhennettyä työviikkoa eli 80% työviikkoa. Ei paljoa tulotasossa näkynyt kun verotus tasaa eroja. Tänä päivänä, kun kaikki=eläminen on kallistunut niin paljon ei onnistuisi millään. Ei vaan rahat riittäisi edes pakollisiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne työt tekemällä lopu
Työnantajasi palkkaa lisää väkeä tai sitten tehdään vähemmän. Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä.