4-päiväinen työviikko. Kenelle kelpaa pienempi kuukausiliksa?
Jos siitä leikkaantuu 4 päivää ja palkkaa ei nosteta. Kyllähän se pitkä viikonloppu kelpaa, mutta miten pieni palkka hyväksytään?
Kommentit (49)
Oon ajatellut muutenkin downsiftata nelipäiväiseen. Lapsi viittä vaille aikuinen ja lainat maksettu joitain vuosia sitten.
Verotuskin kevenee, eli taloudellisesti tulee vähemmän takkiin.
Riippuu summasta. Nyt teen täysi viikkoja 1550 e bruttopalkalla.
Ei ainakaan minulle eikä miehelleni riitä 4 päiväinen työviikko.
On uusi omakotitalo ja lainan lyhennyksiin tarvitaan täysi palkkapussi, vielä useita vuosia. Eikä nelihenkinen perhe elä pelkällä pyhällä hengellä. Eikä vakuutuksia eikä muita normaalin elämän tavallisia menoja, asuntovelallinen maksa neljän päivän vkon tuloilla.
Hyvin harva tarvii täyden viikon palkkaa, vähempikin riittää.
Kyllä kelpaa. Mulla 3000€/kk ja ei mitään ongelmaa jos 4päiväinen työviikko 2500€/kk. Olen pienemmälläkin palkalla tullut hyvin toimeen. Moni ei huomaa kuinka arvokasta vapaa-aika on.
M37
Täällä mamma tehnyt viimeiset 7 vuotta 4 päiväistä työvkoa okei rahaa tulee vähemmän mutta saapahan enemmän elämään laatua ja Aawwhh vapaa-aikaa: rahalla kun EI saa kaikkea 🍀
4pv viikosta saan noin 2800€ ja se on mulle ok. Enempää työtä ei pää kestä, joten säästän tässä työnantajan rahoja monella tapaa, burnoutia estäen
Vierailija kirjoitti:
On uusi omakotitalo ja lainan lyhennyksiin tarvitaan täysi palkkapussi, vielä useita vuosia. Eikä nelihenkinen perhe elä pelkällä pyhällä hengellä. Eikä vakuutuksia eikä muita normaalin elämän tavallisia menoja, asuntovelallinen maksa neljän päivän vkon tuloilla.
Ei ne tulot vaan ne menot. Tuossa onkin maksettavaa piiiiiiiiiiitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Elätte sitten tulotasonne mukaan kun Suomi siirtyy nelipäiväiseen työviikkoon. Talo myyntiin vaan!
Jos siis työviikko on ollut 5 päiväinen, 40h, jatkossa 4 päivää, sama 40 h eli 10h päivässä. Palkka jatkossa viidenneksen pienempi esim 3000 eur/kk -> 2400 eur/kk.
Silloin kun lapset olivat pieniä, tein omasta tahdostani vuosikaudet lyhyempää työaikaa, mutta en 4 päivää viikossa, vaan 5 kuuden tunnin työpäivää viikossa. Loistovalinta oli, helpotti elämää huomattavasti.
Olenko väärässä jos kuvittelen, että tätä nelipäivästä työviikkoa himoitsevat ovat töissä ns. suorittavilla aloilla?
Olen korkeakoulutettu asiantuntija, enkä mitenkään saisi töitäni tehtyä neljässä päivässä, vaikka viikonloput ovatkin vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kelpaa. Mulla 3000€/kk ja ei mitään ongelmaa jos 4päiväinen työviikko 2500€/kk. Olen pienemmälläkin palkalla tullut hyvin toimeen. Moni ei huomaa kuinka arvokasta vapaa-aika on.
M37
Miksi 4-päiväisestä viikosta saisi suhteessa parempaa palkkaa kuin 5-päiväisestä työviikosta?
Jos siirrytään nelipäiväiseen viikkoon ja työpäivän pituus ei muutu, työttömyys vähenee eli ilman töitä oleville tulonsiirrot vähenevät, eli veroja voitaisiin laskea.
Työvoimasta tulisi oikeasti pula, mikä nostaisi palkkoja kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.
Nykyisin ei ole oikeaa työvoimapulaa, koska palkat eivät nouse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 80% tuloista riitä, elätte liian kalliisti eikä puskurirahoista taida olla tietoakaan... Mitä teette jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi?
Mä oon tehny monta vuotta 4pv viikko. Oon kotihoidossa töissä ja jaksan paljon paremmin töissä. Meillä muutama työkaverikin on sanonut, että teen 4 päivässä enemmän kun moni muu viikossa. Teen myös pelkkää aamuvuoroa. Palkkaa jää käteen n. 2000e/kk, koska mulla on maksimi henkilökohtainen lisä ja kokemuslisiä. 5 päivällä viikossa en jaksais harrastaa samalla tavalla kun nyt. Vaikka isompi palkka ois kiva niin arvostan vapaa-aikaani enemmän ja sitä, että jaksan työssä tehdä täydellä sydämellä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei 80% tuloista riitä, elätte liian kalliisti eikä puskurirahoista taida olla tietoakaan... Mitä teette jos toinen sairastuu tai jää työttömäksi?
Nää elää satumaailmassa jossa kyllä tekeville töitä riittää. Pudotus todellisuuteen voisi olla kova. Perhesurma pahimmassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Verotuskin kevenee, eli taloudellisesti tulee vähemmän takkiin.
Riippuu vähän siitä mistä kohden progressiotaulukkoa on lähtökohta. Kakkosella ei veroprosentti muuttuisi mihinkään.
Mulle on tähän asti sopinut. Vähän toista vuotta on menty näin.