68v eläkeläisen inhorealistisia mietteitä nykyisten pari-kolmekymppisten tulevaisuudesta
UPM:n suorittavaan työpaikkaan haki 12,000 hakijaa, Finnkinon kassalle 800 (kahdeksan euron tuntipalkka), Baronan varastotöihin nollatuntisopimuksella 1200 hakijaa.
Töiden määrä tulee romahtamaan. Ellei ole hyvin kapean alan ammattilainen kuten lääkäri tai ohjelmoija, automaatio ja tekoäly vie olemassaoleviakin töitä pois (pikaravintolan kokin sijasta robotti ja palvelukioski, taksia, junaa, metroa ajaa AI-ohjelmisto).
Mitä tämä tarkoittaa nuorille: Rahaa ei voi saada mistään edes omalla ahkeruudella, kovalla työmoraalilla ja sinnikkyydellä.
Ellei peri rahaa tai saa ennakkoperintöä, mikä ei useimmissa suvuissa ole realismia, nuori tulee kärvistelemään vuokrayksiössä läpi elämän samalla kun tukia rapautetaan entisestään, ja niistäkin tehdään velvoittavia; eli työstä josta ennen sai palkkaa, saa nyt työmarkkinatukea.
Miten voisin auttaa omaa jälkikasvuani selviämään tällaisessa dystopiassa, kun en rikas ole? Asunnon saavat kyllä aikanaan perinnöksi, muttei se sataa tonnia enempää tuo. Miinus verot.
Kommentit (42)
rikollisuuden määrä lisääntyy sitä mukaan kun laillisesti 10 euron tienaaminen käy vaikeammaksi js vaikeammaksi, mutta rötöshyöty voi muutaman minuutin teolla olla satoja tai tuhansia euroja.
Hesarissa kerrottiin joku aika sitten miten moni näistö pätkäduunareista ja nuorista joille tarjolla pelkkää palkatonta harjoittelua jne. selviää.
Vanhemmat tai isovanhemmat laittavat tilille rahaa. Näin yksinkertaista se on.
Ei se eroa mitenkään "parempien piirien" touhusta vuosisatojen ajalta, täysi-ikäistyttyä on jopa ostettu lapsille asunnot ja autot.
Ennen pystyi luottamaan siihen että kyllä ahkera nuori aina jonkun työn jostain saa. Enää ei.
Olen kolmekymppinen enkä Aspergerin oireyhtymän vuoksi ole tähänkään mennessä löytänyt paikkaa työelämästä, joten olen pyrkinyt elämään elämääni sillä ajatuksella, että en selviä täällä enää kovin montaa vuotta. Vanhemmilta mahdollisesti saatavasta perinnöstä aion heti kieltäytyä, sillä heillä ei voi olla paljon rahaa ja vaikeasti rahaksi muutettavissa olevasta talosta joutuu vain suurempiin ongelmiin.
Olen juuri hiljattain herännyt tähän dystopiaan, kun seurannut omien lasteni epätoivoista kesätyöpaikkojen hakua. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen on 17-vuotias lukiolainen. Hakemuksia hakemusten perään, mihinkään ei pääse 😑
Kaiken lisäksi olen nyt itse lomautettuna, tulevaisuus hyvin epävarmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa kerrottiin joku aika sitten miten moni näistö pätkäduunareista ja nuorista joille tarjolla pelkkää palkatonta harjoittelua jne. selviää.
Ei se eroa mitenkään "parempien piirien" touhusta vuosisatojen ajalta, täysi-ikäistyttyä on jopa ostettu lapsille asunnot ja autot.
Ennen pystyi luottamaan siihen että kyllä ahkera nuori aina jonkun työn jostain saa. Enää ei.
Pappa/mamma betalar oli ennen ivailua kermaperseille. Tulevaisuudessa se on yksi harvoja tapoja joilla nuori jolta leikataan jatkuvasti eikä palkkatyötä saa hakemisesta huolimatta, selviää hengissä.
se on kuulkaa se huutava työvoimapula (mistään muusta ei ole pulaa paitsi ilmaistyöntekijöistä)
Vierailija kirjoitti:
Nyt ainoastaan erotuksena se että nyt kaikki kokevat olevansa parempaa piiriä, koska ovat saaneet ilmaisen korkeakoulututkinnon. Siltä pohjalta oletetaan että ollaan oikeutettuja tiettyihin asioihin, vaikka oikeasti ollaan ihan vasta luokkaretken alussa.
Vierailija kirjoitti:
rikollisuuden määrä lisääntyy sitä mukaan kun laillisesti 10 euron tienaaminen käy vaikeammaksi js vaikeammaksi, mutta rötöshyöty voi muutaman minuutin teolla olla satoja tai tuhansia euroja.
Jokainen voi omallakin käytöksellään estää joutumasta rikoksen uhriksi. Rikolliset valitsevat uhreiksi heikkoja ja vanhoja. Pitäkää huoli lähimmäisestänne.
Tuotahan tuo on ollut aina. Suomessa on aina ollut korkea työttömyys. Ennen vanhaan oli massavaellukset Ruotsiin tehtaille. Nykyään ei ole sitäkään mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olen juuri hiljattain herännyt tähän dystopiaan, kun seurannut omien lasteni epätoivoista kesätyöpaikkojen hakua. Toinen opiskelee yliopistossa, toinen on 17-vuotias lukiolainen. Hakemuksia hakemusten perään, mihinkään ei pääse 😑
Kaiken lisäksi olen nyt itse lomautettuna, tulevaisuus hyvin epävarmaa.
Sama juttu. Lapsi tullut juuri kesätyöikään toissa vuonna; Minnekään ei pääse kun jokaikiseen paikkaan on jopa tuhat hakijaa ja paikkoja ihan olematon määrä.
Ja aloitti kyselyn jo tammikuussa (!). Meillä ei ole kesämökkiä, eli apaattisena istuu huoneessaan taas kesän. Hän haki vaikka kuinka moneen paikkaan ja sieltä valiteltiin vain hakijatulvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuoroin vieraissa, nuoret hoitavat sitten vanhukset. Meno on ku kehitysmaissa. Gröönlannissa vietiin vanhus jäätikölle ja riisuttiin vaatteet tarpeessa oleville, luonto hoiti lopun siisti ja halpa systeemi😬
Olen 31v ja koko elämä on valmistumisen jälkeen ollut silpputyötä ja harjoittelua josta ei ole muuta tarjottu kuin "lämmintä kättä" palkan sijasta.
Ei näihin olosuhteisiin voi mitään lasta suunnitella. Sukuni kuolee tämän sukuhaaran osalta minuun, kun vanhempi siskoni jäi myös lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuotahan tuo on ollut aina. Suomessa on aina ollut korkea työttömyys. Ennen vanhaan oli massavaellukset Ruotsiin tehtaille. Nykyään ei ole sitäkään mahdollisuutta.
jenkeissäkin latinot vaeltavat aavikon läpi sinne "paremman elämän toivossa".
sitä vaan ei ole, ja jopa maassa asuvat latinot itse haluavat estää näiden maahantulon.
maailma on ikäänkuin valmis ja lyöty lukkoon, se rahatilanne mikä nyt on, pitää hyväksyä hamaan tappiin saakka. jos orjana syntyy, orjana myös pysyy.
Jokainen voi opetella tekemään tuottavasti jotain työtä ja myydä palveluksiaan siten omalla y-tunnuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi omallakin käytöksellään estää joutumasta rikoksen uhriksi. Rikolliset valitsevat uhreiksi heikkoja ja vanhoja. Pitäkää huoli lähimmäisestänne.
On niitä muitakin lajeja kuin mummojen töniminen.
Iso osa tulee kohdistumasn yrityksiin, kauppoihin, varastoihin ja yksityisomaisuuteen.
Jos ajattelen äitini ikävuosia 20-25 jolloin osti lapsuuden kotini niin se maksoi hänen 3 vuoden bruttopalkan. Minä saisin tässä ajassa ostettua talon 10 vuoden bruttopalkallani.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi opetella tekemään tuottavasti jotain työtä ja myydä palveluksiaan siten omalla y-tunnuksella.
Että ihan jokainen? Kaikki 3 miljoonaa palkollista voivat myydä jotain tuotetta tai palvelua jolle löytyy maksavia asiakkaita
Ei se kaukaista tulevaisuutta ole vaan jo nykypäivää, ja menee hirveämmäksi. tuen tytärtä sen minkä voin kun leikkauksia tulee, parisataa euroa kuussa.
Mutten itsekään ole rikas enkä voi ratkaista kaikkia yhteiskunnan ongelmia. hän on akateeminen, olen auttanut hakemaan jopa tavallisia suorittavia työpaikkoja yhdessä kuten siivousta, fakta on että nämä paikat eivät vastaa mitään, tai jos soittaa sanovat että ei saa soittaa, emme hoida rekryjä puhelimen kautta.
Ihmettelen että nuoret vielä sinnittelevät selväjärkisenä. Maa on todella muuttumassa eläväksi helvetiksi niille jotka eivät elä pääomatulojen turvin tai joita eivät vanhemmat avusta.