Maailman suurin autovalmistaja: Sähköautot saavuttavat vain noin 30% markkinaosuuden tulevaisuudessakin
Maailman suurimman autovalmistajan eli Toyotan hallituksen puheenjohtaja sanoo että riippumatta siitä miten paljon sähköautojen tekniikka kehittyy tulevaisuudessa, tulevat maailmanlaajuisesti jäämään vain noin 30% markkinaosuuteen pitkälle tulevaisuudessakin.
"- Riippumatta siitä, kuinka paljon sähköautojen tekniikka kehittyy, uskon että niillä on edelleen tulevaisuudessa vain 30%:n markkinaosuus. Sitten loput 70% ovat hybridi-, polttokenno- ja vetymoottoriautoja, Toyoda totesi."
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f1228ca0-23b9-46b8-a165-ff44e102…
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä miksi Norjassa on paljon sähköautoja. Norja on vauras maa joka jakelee tukia niin paljon, että polttomoottoriauton ostaminen ei kannata. Suomi on paljon köyhempi maa, tukia ei enää jaeta koska ne kohdistuivat vain niihin joilla on muutenkin varaa hankkia sähköauto. Suomalaisille 50 t euron auto on liian kallis. Ei niitä tulla ostamaan paljoa. Normaalille työssä käyvälle tuollaisen voisi hankia 7-8 vuoden osamaksulla, tuskin kiinnostaa montaa henkilöä.
Siksipä markkinoille onkin tullut halvempia autoja alle 50k segmenttiin.
Ja lisää pukkaa koko ajan. Tesla model 2 tähtää $25k hintaan plus verot ja muut kulut. Eikä valmistusmaa ole edes Kiina, vaan näillä näkymin USA ja Saksa.
Eli ihan rauhassa kannattaa odotella hintojen laskua ja tekniikan kehittymistä, kuten totesi kansainvälisen IT-firman konsulttikin, jonka varallisuus ei riittänyt sähköauton hankkimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä miksi Norjassa on paljon sähköautoja. Norja on vauras maa joka jakelee tukia niin paljon, että polttomoottoriauton ostaminen ei kannata. Suomi on paljon köyhempi maa, tukia ei enää jaeta koska ne kohdistuivat vain niihin joilla on muutenkin varaa hankkia sähköauto. Suomalaisille 50 t euron auto on liian kallis. Ei niitä tulla ostamaan paljoa. Normaalille työssä käyvälle tuollaisen voisi hankia 7-8 vuoden osamaksulla, tuskin kiinnostaa montaa henkilöä.
Ja lisää pukkaa koko ajan. Tesla model 2 tähtää $25k hintaan plus verot ja muut kulut. Eikä valmistusmaa ole edes Kiina, vaan näillä näkymin USA ja Saksa.
Eli ihan rauhassa kannattaa odotella hinto
Auto vaihdetaan yleensä jostain syystä. Ikuisesti ei voi vain odotella, että tulossa on vielä halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ihan rauhassa kannattaa odotella hinto
Aika heikko konsultti kun ei ole varaa sähköautoon vaikka tällaisella taviksellakin on.
Vierailija kirjoitti:Auto vaihdetaan yleensä jostain syystä. Ikuisesti ei voi vain odotella, että tulossa on vielä halvempi.
Ja hyvää autoa ei usein kannata vaihtaa lainkaan. Sähköautojen hinnatkin on tulleet alaspäin siinä määrin, että ostajia vituttaa kun vaihtoarvoa on kadonnut jopa 10 000 euroa yhdessä yössä. Ihan rauhassa kannattaa siis odotella ja katsoa mikä tulee olemaan hintojen taso 1 - 2 vuoden päästä kun ne koko ajan laskevat.
Vierailija kirjoitti:Aika heikko konsultti kun ei ole varaa sähköautoon vaikka tällaisella taviksellakin on.
Palkkaa maksettiin kykyjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Auto vaihdetaan yleensä jostain syystä. Ikuisesti ei voi vain odotella, että tulossa on vielä halvempi.
20 000 hinnasta pois ja solid state-akut, niin alkaa sähköauto vähän jo kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Auto vaihdetaan yleensä jostain syystä. Ikuisesti ei voi vain odotella, että tulossa on vielä halvempi.
Ja hyvää autoa ei usein kannata vaihtaa lainkaan. Sähköautojen hinnatkin on tulleet alaspäin siinä määrin, että ostajia vituttaa kun vaihtoarvoa on kadonnut jopa 10 000 euroa yhdessä yössä. Ihan rauhassa kannattaa siis odotella ja katsoa mikä tulee olemaan hintojen taso 1 - 2 vuoden päästä kun ne koko ajan laskevat.
Minä olen vaihtanut aina ennen kuin tiedossa alkaa olla vähitellen isompaa remonttia, koska en halua roudailla autoa kovin usein huoltoihin ja hankkia sijaisautoa. Se väliraha palaisi kuitenkin korjaamoille. Nyrkkipajoilla korjauttaminenkin on kaksiteräinen miekka, koska autokaupassa moista toimintaa ei arvosteta ja taas tarjotaan hyvitystä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaihtanut aina ennen kuin tiedossa alkaa olla vähitellen isompaa remonttia, koska en halua roudailla autoa kovin usein huoltoihin ja hankkia sijaisautoa.
Meidän bensa-auto on mennyt 10 vuotta ihan perushuolloilla merkkiliikkeessä. Noin kerran vuodessa tehty huolto ja tarkastukset sen jälkeen kun takuu loppui. Eli aina kun auto on myös katsastettu. Sijaisauton saa aina pariksi tunniksi korjaamolta. Jos vuosia kohti jakaa huoltokulut, niin noin 400- 500 euroa mennyt vuodessa osineen ja töineen. En pidä summaa pahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaihtanut aina ennen kuin tiedossa alkaa olla vähitellen isompaa remonttia, koska en halua roudailla autoa kovin usein huoltoihin ja hankkia sijaisautoa.
Meidän bensa-auto on mennyt 10 vuotta ihan perushuolloilla merkkiliikkeessä. Noin kerr
Noinhan se meneekin monella merkillä, ellei ole VAG-konsernin tuotos tai vastaava. Olen ajanut myös yli 10 vuotiailla autoilla ja niissä on haljennut pakoputkea, ollut nivelongelmia, jarruremppaa, alkavaa pintaruostetta siellä täällä jne.
Vierailija kirjoitti:Olen ajanut myös yli 10 vuotiailla autoilla ja niissä on haljennut pakoputkea, ollut nivelongelmia, jarruremppaa, alkavaa pintaruostetta siellä täällä jne.
Pakoputken halkeamista lukuunottamatta kaikki muut esittelemäsi asiat ovat myös sähköautojen korjauslistassa kun niille tulee ikää. Sähköauton ajomatkakin lyhenee joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Olen ajanut myös yli 10 vuotiailla autoilla ja niissä on haljennut pakoputkea, ollut nivelongelmia, jarruremppaa, alkavaa pintaruostetta siellä täällä jne.
Pakoputken halkeamista lukuunottamatta kaikki muut esittelemäsi asiat ovat myös sähköautojen korjauslistassa kun niille tulee ikää. Sähköauton ajomatkakin lyhenee joka vuosi.
Jos pakoputki peräti halkeaa 10 vuoden ikäisessä autossa, niin uusi maksaa pari sataa ja asennus kestää tunnin. Ei ole iso vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaihtanut aina ennen kuin tiedossa alkaa olla vähitellen isompaa remonttia, koska en halua roudailla autoa kovin usein huoltoihin ja hankkia sijaisautoa. Se väliraha palaisi kuitenkin korjaamoille. Nyrkkipajoilla korjauttaminenkin on kaksiteräinen miekka, koska autokaupassa moista toimintaa ei arvosteta ja taas tarj
Sitten ei kannata ostaa uutta sähköautoa jota joutuu uutenakin käyttämään huollossa ties minkä lataus-, virta- yms. vian takia. Nettifoorumit täynnä näitä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:Nyrkkipajoilla korjauttaminenkin on kaksiteräinen miekka, koska autokaupassa moista toimintaa ei arvosteta.
Miksi edes kertoisit asiasta? Nyrkkipajat alkaa nykyään olla tosi vähissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Sinulla vissiin lienee oma bensapumppu pihassa. Muuten elämäsi ei ainakaan tuossa mielessä helpompaa ole. Minä latailen kauppareissulla eikä mitään ylimääräistä aikaa tai vaivaa siitä ole.
Ostaisitko 6000 eurolla pienen ja akkutakuuttoman sähköauton jossa rangea on kesällä 100 kilometriä, vai premiumtason saman hintaisen ja ikäisen ja hyväkuntoisen bensa-audin, jonka range on sama kuin uutenakin?
En ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Sinulla vissiin lienee oma bensapumppu pihassa. Muuten elämäsi ei ainakaan tuossa mielessä helpompaa ole. Minä latailen kauppareissulla eikä mitään ylimääräistä aikaa tai vaivaa siitä ole.
Ostaisitko 6000 eurolla pienen ja akkutakuuttoman sähköauton jossa rangea on kesällä 100 kilometriä, vai premiumtason saman hintaisen ja ikäisen ja hyväkuntoisen bensa-audin, jonka range on sama kuin uutenakin?
En ostaisi.
Moni ostaisi ennen sen premium-tason Audin kuin loppuunajetun ja samanhintaisen sähköauton. Muutama vuosi menee niin sähköauton rimpulalla ei pääse enää kuin 50 kilometriä, kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi.
Moni ostaisi ennen sen premium-tason Audin kuin loppuunajetun ja samanhintaisen sähköauton. Muutama vuosi menee niin sähköauton rimpulalla ei pääse enää kuin 50 kilometriä, kesällä.
Miten pitkään ajattelit jonne tätä roskaa vielä jankuttaa. Muutaman tonnin ritsa ei ole premium muiden kuin teidän bensalenkkareiden mielestä.
Vierailija kirjoitti:Muutaman tonnin ritsa ei ole premium muiden kuin teidän bensalenkkareiden mielestä.
Se on ihan yhtä premium kuin se oli uutenakin, mutta paljon halvempi.
Vierailija kirjoitti:Muutaman tonnin ritsa ei ole premium muiden kuin teidän bensalenkkareiden mielestä.
Mutta 6000 euroa maksava, sadan kilometrin kesärangen omaava ja loppuunajettu sähköauto on järkevä ostos? Muutama vuosi menee, niin ei pääse kuin muutaman kymmenen kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Nolot persut täällä taas dissaamassa sähköautoja, vaikka niistä mitään tiedäkään.
Eikä onneksi tarvitsekaan tietää mitään. Minulle niitä ei yksinkertaisesti ole olemassa.