Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöt, joita ei enää ole. Kerto omastasi.

Vierailija
29.03.2024 |

Itse oli Helsingissä Kallion virastotalossa kerroslähettinä. Vein papereita huoneesta toiseen, otin kopioita jne. Aikana ennen sähköpostia. Kiva työ.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uitto.  Miehet työllistyivät joukolla kuljettamaan puutavaraa jokia pitkin merenrantaan.

Oli myös naisia kokkeina ja jokisuulla erottelulla.

Itse olen istuttanut kymmeniä tuhansia puuntaimia, kylvänyt vielä useampia. Ehkä sitä työtä vieläkin on, mutta paljon vähemmän. Nuoruuden kesinä oli linja-autollinen istuttajia töissä kesäkuun alusta juhannukseen, nyt taitavat koko hoitoalueen istuttajat sopia yhteen henkilöautoon.

Vierailija
22/46 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä sairaalassa on vielä lähettejä ja faksitkin laulaa. Mutta olen miettinyt näitä hyvinvointialueiden säästöpaineita, että on tosiaan ihminen joka päivästä toiseen kiertää sairaalarakennusta edes takaisin ja käy joka osastolla kerran-pari-kolme katsomassa onko mitään postia. Yhä harvemmin on, ehkäpä hänenkin kiertoaan olisi mahdollista tiivistää yhteen päivässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin kaiket kesät maalaisposteissa tiskin takana lomittamassa 80-luvulla. Oli leppoisaa, kun ei ollut työkavereita eikä pahemmin asiakkaitakaan. Aloitin jo 16-vuotiaana.

Vierailija
24/46 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 90-luvun alkupuolella kaksi kesää Nordkapin-oppaana. Haettiin saksalaisia Etelä-Ruotsista ja ajettiin täysin bussein tukka putkella Jäämerelle ja takaisin.

Vierailija
25/46 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin kaiket kesät maalaisposteissa tiskin takana lomittamassa 80-luvulla. Oli leppoisaa, kun ei ollut työkavereita eikä pahemmin asiakkaitakaan. Aloitin jo 16-vuotiaana.

Nykyään noita posteja ei varmaan enää ole, vaan kiireinen Salen myyjä juoksee kassalta postitoimipisteelle välillä...

Vierailija
26/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Hämeen lääninhallituksessa konekirjoittajana. Oli aika leppoisaa, se oli se kesä kun Diana ja Charles menivät naimisiin, katsottiin häät siellä telkkarista.

Vierailija
27/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin apulikkana myymäläautossa pari kesää. 

Vierailija
28/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten liikennepuistossa pyörien ja polkuautojen korjaajana. Nykyään taitaa olla vaan se ohjaaja siellä. Vai onko enää sitäkään.

Vierailija
29/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalla kesätöissä. Kitkin rikkaruohoja, istutin kukkia, hoidin hautoja ja leikkasin nurmikkoa muiden kanssa. Kiva kesätyö ulkoilmassa, Aika samanlaista se työ taitaa olla nykyaikanakin, Ruohonleikkaaja vain on moderni, saa istua siinä päällä ja ajella nurmea.

Kyllä nykyäänkin käytetään työnnettäviä ruohonleikkureita. Ei päältäajettavalla pääse kuin suuria väyliä. Hautakivet ovat usein lähellä toisiaan ja kapeita välejä on paljon. Kivet kaatuisivat ja jäisi isoja ruoholänttejä, jos käytettäisiin pelkästään päältä ajettavaa leikkuria. Työnnettävätkin on joskus liian isoja ja trimmerillä vedetään loput.

Vierailija
30/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ruotsinlaivalla persereikänä.

Vierailija
31/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koonnut osia matkapuhelimiin, itse asiassa jopa ihan NMT-puhelimiin. Tällaista tuotantoa ei taida olla enää Suomessa ollenkaan.

Vierailija
32/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalla kesätöissä. Kitkin rikkaruohoja, istutin kukkia, hoidin hautoja ja leikkasin nurmikkoa muiden kanssa. Kiva kesätyö ulkoilmassa, Aika samanlaista se työ taitaa olla nykyaikanakin, Ruohonleikkaaja vain on moderni, saa istua siinä päällä ja ajella nurmea.

Kyllä nykyäänkin käytetään työnnettäviä ruohonleikkureita. Ei päältäajettavalla pääse kuin suuria väyliä. Hautakivet ovat usein lähellä toisiaan ja kapeita välejä on paljon. Kivet kaatuisivat ja jäisi isoja ruoholänttejä, jos käytettäisiin pelkästään päältä ajettavaa leikkuria. Työnnettävätkin on joskus liian isoja ja trimmerillä vedetään loput.

Vierailija
33/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesäisin nuohoajana kun olin yläasteikäinen. Nykyään se ei enää olisi mahdollista kaiken maailman tulityökorttien ja ikävaatimusten takia. Palkka oli kyllä hyvä ,nykymaailmaan suhteutettuna noin 500€ viikko jonka sai suoraan käteen. Tein myös viikonloppuisin ja kaikkina muinakin lomina mitä koulusta oli. Ihan kiva taskuraha sen ikäiselle pojalle.

Vierailija
34/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin isoissa kaupungeissa löytyy vielä nuorille kesätöitä. Meillä kesällä 16-vuotias tyttö sai heti ensimmäisen kesätyöpaikan mitä haki. Ihan siis kirjoitti mailin ja liitti huolella tehdyn CV:n mukaan. Soittivat sitten hänelle. Ja tietääkseni kaverinsakin saaneet, jotka hakeneet töitä kesäksi.

Tää oli varmaan vitsi?

Vierailija
35/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ainakin isoissa kaupungeissa löytyy vielä nuorille kesätöitä. Meillä kesällä 16-vuotias tyttö sai heti ensimmäisen kesätyöpaikan mitä haki. Ihan siis kirjoitti mailin ja liitti huolella tehdyn CV:n mukaan. Soittivat sitten hänelle. Ja tietääkseni kaverinsakin saaneet, jotka hakeneet töitä kesäksi.

Aloitus meni siis sinulta täysin yli hilseen?

Vierailija
36/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koulujen kesälomilla teurastamolla töissä ohjaamassa sikoja ja nautoja lahtaajalle. Työnimikkeenä oli ajomies.Oli oikein kiva ja helppo työ josta sain 24,60€ tunnilta. Työkaverit olivat mukavia ja työpaikalla aina iloinen tunnelma. Työtahti oli toki kova ja välillä tuntui että painettiin ihan tappotahtia verenmaku suussa.

Vierailija
37/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut huoltamolla letkuapinana. Niitä ei taida enää liiemmälti olla, silloinkin oli kaupungin ainoa palveluasema. Muut hommat on sitten semmoisia mitä nykyäänkin tehdään, naapurin raksalla olin yhden kesän, olen myös istuttanut puita ja siivonnut. Kaksi jälkimmäistä ihan rahakkaita hommia kun puita sai istuttaa urakalla ja siivoushommia sai tehdä niin paljon kun jaksoin. Käytänössä olin arkena 8 h päivät ja viikonloppuisin usein 12-16 h.

Vierailija
38/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla olin kesätöissä. Koulu meni remonttiin ja siellä piti siivota joka päivä. Toisena kesänä kitkin rikkaruohoja koulujen pihoilta. Ihan käsin revittiin niitä. Mitenhän lie nykyään.

Vierailija
39/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas suorastaan ikävä 80-luvulle. Silloin työmäärä oli vielä inhimillinen ja oli ihan helppojakin töitä. 

Minä olin kesätöissä Suomalaisessa kirjakaupassa. Ja ai että mä tykkäsin siitä työstä! Tiedän kyllä, että tuo kauppa on edelleen voimissaan, mutta olihan se työ ennen ihan erilaista. Riitti, että opasti asiakkaita ja rahasti kassalla, nykyään pitää kai myydä jos minkälaista teippiä ja hilavitkutinta kylkeen, jos ei halua mustalle listalle.

Vierailija
40/46 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aina kesät isän firmassa töissä ,sain tosin aika pientä liksaa,oisko ollut vain jotain 1700euroa kuukaudessa.