Sairaanhoitajan palkka vain 300e lähihoitajan
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja kuin hoitaja. onko noilla saikuttajilla muka jotain eroa? jos eivät ole saikulla niin sitten lakossa tai äitiyslomailemassa
Sekä, näillä hoitajilla, jopa 38 päivää lomaa/vuosi (viikko = vain 5pvä) ja saikuttelut päälle. Miten voi ollakaan rahapulaa SoTe sektorilla, kun hoitajat tekee töitä enintään 10kk/ vuosi.
Mä olen yksityisellä töissä eikä mulla todellakaan ole noin paljon lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä sosiaalipuolella lh ja sh tekevät 95% samaa työtä, joten ei se palkanerokaan voi suhteettoman suuri olla, olkoonkin että toinen on korkeammin koulutettu.
Minä olen ollut sairaanhoitajana muutamassa hoitokodissa ja jokaisessa oli se ongelma, että lähärit eivät tajunneet, millaisia vastuita meillä sairaanhoitajilla on. Jos oltiin esim lukemassa uuden asiakkaan tietoja ja tekemässä siihen liittyen paperitöitä, lähärit valittivat, että sh istuu vain koneella. Se oli aivan koiranvirka. Never again hoitokotiin.
Vähän mua mietityttää kuinka surkeaa teirän matikka on ja mä olen siinä ihan tumpelo.
Se kaks sataa enemmän, joka vaikuttais olevan konsensuksen keskiarvo, tulee sinne tilille joka kuu, 12 kertaa vuodessa.
Vuositasolla se on jo alakanttiin arvaamalla yli pari tonnia enemmän, kymmenessä vuodessa yli kakskyt tonnia enemmän, ihan reilu korvaus siis varsinkaan kun se lähärinkään työ ei sieltä helpoimmasta pääetä ole.
Minkä takia ihmiset haluaa HUS:siin töihin, en käsitä oikeasti. Siis pääkaupunkiseudulla, Helsingissäkin, on niitä paikkoja, jotka maksaa sairaanhoitajalle 3+ tonnia aloituksesta ja pääset heti töihin.
Outoa, miten hoitajien palkat ovat aina tapetilla. Enpä ole ikinä nähnyt esim, että koulunkäynninohjaajien palkoista oltaisi keskusteltu. Toki hoitajien palkoissa on nostamisen varaa, mutta esim täällä meillä päin Etelä-Savossa hyvinvointialueella lähihoitajan lähtöpalkka on 2600 euroa. Mielestäni se on aika hyvä palkka juurivalmistuneelle 18-vuotiaalle lähärille ammattikoulusta. Aika harva amisala pääsee heti valmistuttuaan yli 2500 euron kuukausipalkalle.
Nimimerkillä hieman katkera koulunkäynninohjaaja 20 vuoden työkokemuksella ja lähtöpalkka 2300 ja kesät on lomautettuna ilman palkkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Sairaanhoitaja tekee vähemmän, höpöttää enemmän, näpyttää itssestäänselviä jokapäiväisiä kirjauksia, vastailee tympeänä puhelimeen. Lähihoitaja kohtaa ja hoitaa potilasta.
Sitten et varmaan tarvitse sairaanhoitajaa, jos joudut sairaalaan. Eikä omaisesi.
ei ole pelkoa, että julkiselle puolelle joutuisi/pääsisi sairaalaan, kun siellä on niin pitkät jonot. hoitajat on saikulla jokaisen pienen vitutuksen vuoksi ja ylihintaisia lääkäreitä ei kouluteta riittävästi, että saadaan jättipalkat pysymään niin korkeina ettei lääkäreitä ole pulasta huolimatta varaa palkata enempää.
Jos olis paremmat työolot ni ei tarviis motivaatiosaikkua.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, miten hoitajien palkat ovat aina tapetilla. Enpä ole ikinä nähnyt esim, että koulunkäynninohjaajien palkoista oltaisi keskusteltu. Toki hoitajien palkoissa on nostamisen varaa, mutta esim täällä meillä päin Etelä-Savossa hyvinvointialueella lähihoitajan lähtöpalkka on 2600 euroa. Mielestäni se on aika hyvä palkka juurivalmistuneelle 18-vuotiaalle lähärille ammattikoulusta. Aika harva amisala pääsee heti valmistuttuaan yli 2500 euron kuukausipalkalle.
Nimimerkillä hieman katkera koulunkäynninohjaaja 20 vuoden työkokemuksella ja lähtöpalkka 2300 ja kesät on lomautettuna ilman palkkaa :D
Aloitus koski sairaanhoitajan ja lähihoitajan palkkaeroa, ei lähihoitajan muka huonoa palkkaa.
On sopiva. Jos ei kelpaa niin vaihtaa parempi palkkaiselle alalle.
Vierailija kirjoitti:
On oikea ero, tekevät lähes samaa työtä.
Koulutus ei kannata. Lähihoitaja käy koulua peruskoulun jälkeen kolme vuotta. Sairaanhoitaja käy koulua peruskoulun jälkeen kuusi-seitsemän vuotta. Palkassa ero 300 euroa. Vastuussa eroa koulutusvuosien eron verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajaksi pääsee kuka vain, jopa nisti mut sairaanhoitajalla sentään edes joku roti! Palkkaus on epäreilua, en ole alalla mut tunnen porukkaa ja lähihoitajat on melko avuttomia elämän jokaisella osa-alueella..
Sairaanhoitajakoulutuksen vaativuus verrattuna muihin AMK koulutuksiin on epäreilua ei se palkka.
Ei ollut vaativaa. Tyhjänpäiväisiä esseitä ja ryhmätenttejä kun olisi pitänyt esim. lukea ja tenttiä akuuttihoidon kirjoja. Työelämässä sitten voi olla hyvinkin vaativaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä sosiaalipuolella lh ja sh tekevät 95% samaa työtä, joten ei se palkanerokaan voi suhteettoman suuri olla, olkoonkin että toinen on korkeammin koulutettu.
Riippuu aivan paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kohtuullista. No, on.
Minä en tiedä näistä teidän palkkavalituksistanne, mutta oli juuri jossakin sanomalehdessä palkkatietoja, ihan oikeita palkkatietoja, oikeilta ihmisiltä saatuja tietoja, niin siellä yks sairaanhoitaja kertoi, että hänen palkkansa on 3800 e per kk.
Että sillä lailla!
Tuossa summassa tietysti on erilaisia lisiä, mutta on ne sairaanhoitajien palkat kyllä vtun surkeita!
Jos sinä sen urasi aloitat jollakin tietyllä palkkasummalla, jossa ei kaiken lisäksi ole mukana lisiä, niin voi, voi.... Eihän sitä huippupalkkoja tokikaan heti valmistuttua saa...
Oletko koskaan kuullut sellaisista seikoista kuin henkilökohtainen lisä, selviytymiseen perustuva lisä, kokemusvuosilisä ja niin edespäin....
VOI VOI MITEN TÄSSÄ MAAILMASSA KUKAAN PYSYY HENGISSÄ KUN NIIN PIENIÄ PALKKASUMMIA MAKSETAAN! TODELLA MYSTEERI!
"Yks sairaanhoitaja sanoi että hänen palkkansa on X"
"ÄBÄLÄ WÄÄ että sillä lailla111!!!"
Kannattaa käydä sosionomiksi. Saman mittainen koulutus kuin sairaanhoitajalla. Molemmat AMK tutkintoja. Palkka koulukuraattorina 800-1000 euroa parempi kuin sairaanhoitajalla ja omat asiakkaat saa vielä valita.
En sanoisi hoiva-avustajienkaan palkkoja huonoiksi ja koulutus on 60 osaamispistettä.
Minulla on korkeakoulututkinto alla. Jäin juuri työttömäksi ja olen ajatellut vaihtaa alaa. Olen miettinyt sairaanhoitajaksi kouluttautumista ja sinne hainkin juuri yhteishaussa. Katsoin kuitenkin, että työvoimakoulutuksella voisi opiskella lähihoitajaksi reilussa vuodessa - koulutus alkaisi 4.4., kestäisi heinäkuuhun 2025 ja kouluttautua voisi ansiosidonnaisella. Jos pääsisin opiskelemaan sairaanhoitajaksi nyt syksyllä 2024, valmistuisin loppuvuonna 2027. Lisäksi en saisi enää opintotukea kuin 8 kk, koska olen osan jo käyttänyt. Kumpi kuulostaa mielestänne fiksummalta vaihtoehdolta?
Kyllä se tietenkin vähän harmittaa, kun ennestään lähihoitajana opiskelet lisää, eikä palkka juuri muutu kun siirryt vuorotyöstä pois. Vastuu kyllä kasvaa, ja joudut työksesi neuvomaan niitä lähihoitajia joita ei kiinnosta tehdäänkö työt jonkun ohjeen mukaan vai niin miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä sosionomiksi. Saman mittainen koulutus kuin sairaanhoitajalla. Molemmat AMK tutkintoja. Palkka koulukuraattorina 800-1000 euroa parempi kuin sairaanhoitajalla ja omat asiakkaat saa vielä valita.
Koulukuraattorin lähtöpalkka oli vuonna 2022 keskimäärin 3154 euroa. Oma lähtöpalkkani on noin 3100 kuraattorina. Ja ei, oppilaita ei kyllä voi valita, vaan kaikilla halukkailla on oikeus käyttää kuraattoripalveluita koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vastuu lääkkeisiin liittyen. Meillä lähihoitajat eivät tee mitään lääkehoitoa, eivät tilaa niitä tai huolehdi mm. säilytykseen liittyvistä asioista, eivätkä anna potilaille lääkkeitä. Heillä ei ole lääkelupia, eivätkä opiskele lääkkeisiin liittyviä asioita tai tee lääketenttejä säännöllisesti.
Syyttäkää työnantajaa ettei käytä lähihoitajien potentiaalia hyödykseen. Työpaikkakoulutuksella hoituisi tuokin asia. Olen lähihoitaja ja työskentelen HUSissa. Osallistun lääkehoitoon, vaikkakin hieman suppeammin kuin sairaanhoitaja. En käsittele huumelääkkeitå (mm. opioidit, morfiini, metadoni, fentanyyli), anna rokotuksia tai lääkkeitä suonensisäisesti. Muuten käsittelen lääkkeitä kuten muutkin. Muuten olen samaa mieltä siitä että totta kai pidemmälle kouluja käynyt saa enemmän palkkaa.
Mulla on kaveri joka ei arvosta hoitajia yhtään. Haukkunut niitä kokoaika ja (samaan tyyliin, kun osat täällä palstalla) minullekkin sanonut, että jos et kestä jatkuvaa arvostelua niin miksi aloit hoitajaksi, eroa. No sitten, kun tämä kyseinen kaveri itse joutui leikkausjonoon just pahimpaan aikaan, kun kesälomat ja hoitajia erosi paljon niin itki, kun ei päässyt leikkaukseen. Syyttää hoitajia siitä, kun niitä ei ole. Itse kovaan ääneen hetkeä aiemmin minuakin kehotti eroamaan. Sanoin sille, että "mihin sinä hoitajia tarvitset, sen kuin hoidat itse itsesi, kun hoitajia olet kokoaika haukkunut ja väheksynyt niiden tekemää työnpanosta". Ja parasta tässä on, että se jatkuvasti soittaa aina minulle, kun se itse tai joku tututuntutun tuttu tarvitsee jotain apua, että ei tarvitsisi lähteä päivystykseen.
Etkö saanut mitään puudutteita? Minulla oli kaikissa synnytyksissä paikalla useita lääkäreitä, alkaen ballongin laitosta...