Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoitajan palkka vain 300e lähihoitajan

Vierailija
29.03.2024 |

palkkaa suurempi HUS:ssa. Onko kohtuullista?

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi vastuu lääkkeisiin liittyen. Meillä lähihoitajat eivät tee mitään lääkehoitoa, eivät tilaa niitä tai huolehdi mm. säilytykseen liittyvistä asioista, eivätkä anna potilaille lääkkeitä. Heillä ei ole lääkelupia, eivätkä opiskele lääkkeisiin liittyviä asioita tai tee lääketenttejä säännöllisesti. 

Kotihoidossa ainakin lähihoitajat hoitivat koko lääkepuolen, kun seurasin omaiseni hoitoa.

Vierailija
22/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Sairaanhoitaja tekee vähemmän, höpöttää enemmän, näpyttää itssestäänselviä jokapäiväisiä kirjauksia, vastailee tympeänä puhelimeen. Lähihoitaja kohtaa ja hoitaa potilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Palkka palkka palkka. Mikään muu ammattiryhmä Suomessa ei ole niin obsessoituneita tuohon palkkaan kuin hoitajat.

ja hoitajien palkka suhteessa tehtyihin työtunteihin on kuitenkin huippuluokkaa, kun siellä töissä viihdytään niin harvoin ja pääosa ajasta nostetaan palkaa saikulla tai äitiyslomalla tai sitten muuten vaan lakkoillaan

Ihmeellistä horinaa. Ilmeisesti Suomessa syntyy liikaa lapsia, kun niitä syntyy 1,26 per nainen. Kuinka paljon tästä pitää vielä vähentää ja aloitetaanko vähennys juuri sote-alan naisista? Että tervetuloa alalle, älä edes haaveile perhe-elämästä. Ei sulla paljon järki leikkaa.

Vierailija
24/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Sairaanhoitaja tekee vähemmän, höpöttää enemmän, näpyttää itssestäänselviä jokapäiväisiä kirjauksia, vastailee tympeänä puhelimeen. Lähihoitaja kohtaa ja hoitaa potilasta.

Sitten et varmaan tarvitse sairaanhoitajaa, jos joudut sairaalaan. Eikä omaisesi. 

Vierailija
25/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se aina ole noinkaan paljon. 

Olen kätilö ka mieheni on lähihoitaja. Bruttopalkan ero on 100€. Hassua tässä on se, että minulla on myös lisää palkassa. Olen opiskellut 4.5 vuotta ja 2.5 vuotta vielä erikoistumista. Mieheni tienaa kuitenkin reilusti enemmän kuin minä, sillä heillä on sallittua viikonlopun suunnitellut tuplat. Meillä ei todellakaan ole. 

Noin pienen eron tosin selittää se, että mieheni on yksityisellä, joka on tajunnut palkkaedun ottaa valtikseen. 

Vierailija
26/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi vastuu lääkkeisiin liittyen. Meillä lähihoitajat eivät tee mitään lääkehoitoa, eivät tilaa niitä tai huolehdi mm. säilytykseen liittyvistä asioista, eivätkä anna potilaille lääkkeitä. Heillä ei ole lääkelupia, eivätkä opiskele lääkkeisiin liittyviä asioita tai tee lääketenttejä säännöllisesti. 

Kyllä meillä lähihoitajat antavat lääkkeet tilaavat lääkkeet. On lääkelupa pakollinen muuten 10% pienempi palkka. Lääketentti on joka  viidesvuosi. Ihmeellisessä paikassa olet töissä  ilmeisesti yksityisellä. 

Vierailija
27/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähihoitaja, lääketentit tehtävä joka viides vuosi, muuten ei  lääkkeisiin kosketa. Ainoa mitä en työssäni tee on tipan laitto. Annan lääkkeitä, katetroin, hoidan haavoja ja mittaan verensokerit sekä CRP:n. Konsultoin myös tarvittaessa puhelimitse lääkäriä. Sairaanhoitajia ei ole joka vuorossa (vanhuspalvelut ). Työni olennainen osa on myös perushoito, jota myös sh tekee. Meillä ei onneksi tuijoteta vain titteleitä vaan kaikki osallistuvat hoitoon oman ammattitaitonsa voimalla. Yksin palkka ei työtyytyväisyyttä takaa vaan paljon merkitystä on työpaikan ilmapiirillä. Valitettavasti terveydenhuollossa on edelleen turhaa hierarkista ajattelutapaa.

Vierailija
28/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hoivakodissa lähihoitajana ja lääkehoito on suurimmaksi osaksi meidän lähihoitajien vastuulla. Me jaamme lääkkeet dosetteihin jos jotakin jaettavaa on, muuten on annospussit. Me lähihoitajat tarkistamme pussien sisällöt ja poistamme jos jotakin poistettavaa on. Me lähihoitajat annamme lääkkeet asukkaille, annamme pistoksetkin. Me lisäämme tilauslistaan mitä pitää tilata ja sairaanhoitajat sitten laittaa tilauksen apteekkiin netin kautta. Me myös teemme muutokset lääkelistoihin jos ei ole sairaanhoitajaa töissä kun tulee esim. lääkekuuri. 

Meillä todellakin pitää lähihoitajilla olla lääkeluvat.

Vierailija
29/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä lähihoitajat antavat lääkkeet tilaavat lääkkeet. On lääkelupa pakollinen muuten 10% pienempi palkka. Lääketentti on joka  viidesvuosi. Ihmeellisessä paikassa olet töissä  ilmeisesti yksityisellä. 

Miten niin yksityisellä? Mä olen Attendolla lähihoitajana hoivakodissa ja todellakin meillä pitää olla lääkeluvat. Mehän niistä lääkkeistä eniten huolehdimme. Sairaanhoitajat on töissä vain arkisin aamuvuoroissa eivätkä he silloinkaan ole lääkkeitä antamassa asukkaille.

Vierailija
30/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne kirjaukset pitää tehdä vaikka ne kuinka olisi itsestään selviä ja jokapäiväisiä. Se mitä ei ole kirjattu ei ole tehty. Siinä kohtaa onkin kiva jos jotakin tapahtuu eikä löydy kirjauksia, että miten potilaan/asukkaan/asiakkaan päivät ovat menneet.

Vierailija
31/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten et varmaan tarvitse sairaanhoitajaa, jos joudut sairaalaan. Eikä omaisesi. 

ei ole pelkoa, että julkiselle puolelle joutuisi/pääsisi sairaalaan, kun siellä on niin pitkät jonot. hoitajat on saikulla jokaisen pienen vitutuksen vuoksi ja ylihintaisia lääkäreitä ei kouluteta riittävästi, että saadaan jättipalkat pysymään niin korkeina ettei lääkäreitä ole pulasta huolimatta varaa palkata enempää.

Vierailija
32/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi pääsee kuka vain, jopa nisti mut sairaanhoitajalla sentään edes joku roti! Palkkaus on epäreilua, en ole alalla mut tunnen porukkaa ja lähihoitajat on melko avuttomia elämän jokaisella osa-alueella..

Vierailija
33/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee kuka vain, jopa nisti mut sairaanhoitajalla sentään edes joku roti! Palkkaus on epäreilua, en ole alalla mut tunnen porukkaa ja lähihoitajat on melko avuttomia elämän jokaisella osa-alueella..

hoitajiksi koulutetaan se suuri jämämassa, joka ei kykene oikeisiin töihin. suurin osa hoitajiksi koulutetuista makaa kotona somettamassa ja nostamassa tukia. se pieni osa, joka käy töissä, on suurimman osan ajasta mt-saikulla.

Vierailija
34/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko varmasti vertailukelpoiset eli ihan perus ilman mitään kokemuslisää. 

No HUS maksaa huonosti. On paikkoja missä 3000 peruspalkka ja ylikin shoitajille ja palkitaan reilusti kokemusvuosista. 

Pistäkää tähän HUS:in kokemuslisät?

miksi ihmeessä pistetään jos puhutaan peruspalkasta. Missä maksetaan 3000 ja ylikin? 

Vierailija
35/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas taas mitä yleistyksiä. Suurin osa lähihoitajista on kyllä ihan asiallista porukkaa ja ei minun mieheni on yksi älykkäimmistä ihmisistä, jonka tiedän. Toki alalle pääsee sinne sopimattomiakin, mutta niin on joka alalla. 

On niitä sopimattomia sairaanhoitajissa ja lääkäreissä. Osa aivan väärällä alalla. On niitä, mt saikkuja niillä lääkäreilläkin. 

T: lääkäri, jonka mies on lähihoitaja

Vierailija
36/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen lähihoitaja enkä todellakaan ole mikään avuton. Tunnen työni kautta paljon lähihoitajia ja suurin osa ihan normaaleja ihmisiä eikä mitenkään avuttomia. Kertoo lähinnä susta itsestä tuo kommentti. Toki on melkoisia tollojakin lähihoitajina, mutta he ovat selkeä vähemmistö. Osa taas ei ole avuttomia, mutta eivät sovi muuten hoitoalalle esim. ilkeän luonteensa vuoksi.

Mä opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi, että muutunko mä sitten valmistumisen myötä mystisesti paremmaksi ihmiseksi? Vai mikä sun typerä logiikka mahtaa olla?

Vierailija
37/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hoitajiksi koulutetaan se suuri jämämassa, joka ei kykene oikeisiin töihin. suurin osa hoitajiksi koulutetuista makaa kotona somettamassa ja nostamassa tukia. se pieni osa, joka käy töissä, on suurimman osan ajasta mt-saikulla.

Mitä ihmettä se jotkut saatte tällaisen valheellisen sonnan levittämisestä?

Vierailija
38/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on vapaus maksaa enemmänkin. Vähemmän ei voi.

Kohtahan sekin muuttuu. Mutta sairaanhoitajathan äänestävät usein kokoomusta.

Ei. SDPtä

Vierailija
39/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään järkeä opiskella sairaanhoitajaksi, kun lähihoitajana tienaa lähes saman lyhyemmällä koulutuksella ja vähemmällä vastuulla työssä. 

Mikä ihmeen vastuu? 

Olen eri. Olen synnyttänyt tänne kolme uutta kansalaista. Yhdessäkään synnytyksessäni ei ole yhtään lääkäriä näkynyt eikä kyllä tarvittukaan. Näkisin että alatiesynnytyksen hoitaminen on melkoisen vastuullista työtä.

Höpöhöpö!

Kun hoitsu painaa sitä kilikelloa, lääkäri tulee muutamassa minuutissa ottamaan siltä sen pahan vastuun kantaakseen.

Saisko noille hoitsuille mitenkään sitä ihan aikuisten oikeaa 365 YT:t päällä vastuuta.

Vierailija
40/104 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajakoulutuksen vaativuus verrattuna muihin AMK koulutuksiin on epäreilua ei se palkka.