Sairaanhoitajan palkka vain 300e lähihoitajan
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi vastuu lääkkeisiin liittyen. Meillä lähihoitajat eivät tee mitään lääkehoitoa, eivät tilaa niitä tai huolehdi mm. säilytykseen liittyvistä asioista, eivätkä anna potilaille lääkkeitä. Heillä ei ole lääkelupia, eivätkä opiskele lääkkeisiin liittyviä asioita tai tee lääketenttejä säännöllisesti.
Höpöhöpö. Olen opiskellut lääkehoitoa ja suorittanut läjän Love-tenttejä säännöllisin väliajoin, minulla on lääkeluvat, jaan lääkkeitä dosettiin, annan injektiota lihakseen ja ihon alle, annan potilaille lääkkeitä ja seuraan lääkkeiden vaikutusta, käytän omaa harkintaa tarvittaessa annettavien lääkkeiden suhteen, tilaan lääkkeitä apteekista, huolehdin osaltani lääkkeiden oikeasta säilytyksestä. Ja olen lähihoitaja.
Et kyllä varmasti ole sairaalassa töissä, ainakaan millään vaativalla osastolla. Korkeintaan vuodeosastolla saat hoitaa noita tehtäviä, et missään akuutissa.
Tää on niin tapaus kohtaista. Mä oon kotihoidossa töissä lähihoitajana. Oon tehnyt tätä työtä 6 vuotta. Eilen sitten menin ekaa kertaa yhdelle meidän asiakkaista ja huomasin hoitosuunnitelmassa kasan epäkohtia. Meillä myös lähihoitajat päivittää hoitosuunnitelmia arvioimansa hoidon tarpeen mukaan ja olin päivittänyt jo kahden aiemman asiakkaan hoitosuunnitelmat, jotka kuului saman sairaanhoitajan alueelle kun tää yks. Kyseinen sairaanhoitaja on ollut meillä 2 vuotta töissä.
Anyway epäkohdat jotka huomasin oli mm. Ettei hoitosuunnitelmassa lue päädiagnooseissa diabetesta, lääkelistalla kuitenkin on insuliini, diagnoosilistalla diabetes ja kotihoito mittaa aamuisin verensokerin. Hoitosuunnitelma ei kerro pistääkö asiakas itse insuliinin, vai hoitajat. Asiakas itse kertoi, että jotkut hoitajat pistää, toiset ei. Asiakasta ei myöskään ollut ohjattu olemaan syömättä ennen hoitajien tuloa, joten vs seurannassa ei ollut yhtään paastoarvoja vaan kasa 15-28mmol/l arvoa. Näiden pohjalta ei voi arvioida onko nykyinen insuliini annos ok, mutta nääkin anto viitteitä siitä, että annos on liian pieni. Hoitosuunnitelmassa sanottiin myös, että turvotusten vuoksi paino mitataan päivittäin (ei yhtään mitään järkeä turvotusten kanssakaan, pari kertaa viikossa riittää. Kyseisellä asiakkaalla ei ole ollut turvotuksia moneen kuukauteen) ja että asiakkaalla on epäsäännöllinen syke, otetaan syke joka päivä happisaturaatiomittarilla. Tässä oli 3 asiaa. Ensinnäkin epäsäännöllinen syke mitataan aina ranteesta tunnustellen minuutin ajan. Toisekseen sitä ei tarvitse mitata joka päivä, verenpaineiden yhteydessä riittää. Kolmanneksi selvisi, että happisaturaatiomittarilla olikin tarkoitus arvioida joka käynti hengitystä, koska asiakkaalla oli JOSKUS, ollut hengenahdistusta. Tähänkin riittää, että saturaatio otetaan jos hengenahdistusta ilmenee, turha sitä joka päivä on ottaa. Lisäksi meillä hoitosuunnitelmat on rakenteellisesti kirjattu ja useissa kohdissa jossa pitäisi löytyä mitä käynnillä tehdään, oli tekstiä joka kuului eri kohtaan. Koko hoitosuunnitelma oli sekava.
Koska olin jo muokannut 2 tän sairaanhoitajan hoitosuunnitelmaa ja tässä oli niin paljon korjattavaa, konsultoin häntä ensinnäkin siitä pistääkö asiakas vai kotihoito insuliinin. Kerroin myös muut ongelmat hoitosuunnitelmassa ja pyysin tätä sairaanhoitajaa päivittämään hoitosuunnitelman. Sairaanhoitajilla on kuitenkin todella paljon enemmän toimistoaikaa kun lähihoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tapaus kohtaista. Mä oon kotihoidossa töissä lähihoitajana. Oon tehnyt tätä työtä 6 vuotta. Eilen sitten menin ekaa kertaa yhdelle meidän asiakkaista ja huomasin hoitosuunnitelmassa kasan epäkohtia. Meillä myös lähihoitajat päivittää hoitosuunnitelmia arvioimansa hoidon tarpeen mukaan ja olin päivittänyt jo kahden aiemman asiakkaan hoitosuunnitelmat, jotka kuului saman sairaanhoitajan alueelle kun tää yks. Kyseinen sairaanhoitaja on ollut meillä 2 vuotta töissä.
Anyway epäkohdat jotka huomasin oli mm. Ettei hoitosuunnitelmassa lue päädiagnooseissa diabetesta, lääkelistalla kuitenkin on insuliini, diagnoosilistalla diabetes ja kotihoito mittaa aamuisin verensokerin. Hoitosuunnitelma ei kerro pistääkö asiakas itse insuliinin, vai hoitajat. Asiakas itse kertoi, että jotkut hoitajat pistää, toiset ei. Asiakasta ei myöskään ollut ohjattu olemaan syömättä ennen hoitajien tuloa, joten vs seurannassa ei ollut yhtään paa
Loppujen lopuksi kun tää sairaanhoitaja alkoi päivittämään hoitosuunnitelmaa hän ensin mietti pitäisikö konsultoida vastaavaa sairaanhoitajaa. Näin ei siis todellakaan yleensä tehdä tälläsissä muutoksissa. Sit tää sairaanhoitaja pyysi mua kirjoittamaan hänelle lapulle mitä hän muuttaa siihen hoitosuunnitelmaan ja miten. Sanoin että helpompi että muokkaan sen sitten itse. Koska tää sairaanhoitaja ei kuitenkaan ite osannut arvioida tätä hoitosuunnitelmaa hän halus että kysyn vastaavalta sairaanhoitajalta mitä tehdään. Kävin kertomassa vastaavalle sairaanhoitajalle mitä teen hoitosuunnitelmalle ja hän vaan ihmetteli, että miks tuun ees kysymään mitään ja miks siellä hoitosuunnitelmassa on ollu niin ihme kohtia. No nyt on suunnitelma päivitetty, mutta tää näytti taas jälleen kerran sen, ettei kaikki sairaanhoitajat oo tehtäviensä tasalla. Meidän muut sairaanhoitajat on todella ammattitaitosia ja todellakin ansaitsee ne muutamat sadat enemmän kun lähihoitajat (sais ansaita vielä enemmän) mut sit on näitä, jotka ei osaa tehdä työtään edes lähihoitaja tasoisesti. Tätä kyseistä sairaanhoitajaa "konsultoin" vaan ja ainoastaan jos haluun kirjata, että sairaanhoitajaa on konsultoitu. Näinäkin kertoina se oon minä joka kerron mitä teen ja miksi, koska hän ei tiedä mitä pitäis milloinkin tehdä. Muita meidän sairaanhoitajia konsultoin mielelläni, heillä on todella paljon tieto taitoa.
Vierailija kirjoitti:
Anyway epäkohdat jotka huomasin oli mm. Ettei hoitosuunnitelmassa lue päädiagnooseissa diabetesta, lääkelistalla kuitenkin on insuliini, diagnoosilistalla diabetes ja kotihoito mittaa aamuisin verensokerin. Hoitosuunnitelma ei kerro pistääkö asiakas itse insuliinin, vai hoitajat. Asiakas itse kertoi, että jotkut hoitajat pistää, toiset ei. Asiakasta ei myöskään ollut ohjattu olemaan syömättä ennen hoitajien tuloa, joten vs seurannassa ei ollut yhtään paa
Tämä tarina on ilmeisesti esimerkki hoitajien rajallisesta kapasiteetista saada jotain järkevää aikaiseksi ilman lääkäriä.
sairaanhoitajan vuosipalkka alle 37te
nyt tulee paksua valhetta kyllä
Lähihoitajat tekevät hoiva-avustajan töitä, järjetöntä
Eipä ihme että on kallista
Eihän palkkaeroissa monestikaan ole mitään järkeä.
Automyyjä: Alan keskiansio on 4726 €/kk
https://www.autoala.fi/ura_autoalalla/autoalalta_ammatti/automyyja
Biokemia, bioteknologia, biotekniikka, biolääketiede, terveyden biotieteet: keskiansio 4771 €/kk
https://www.loimu.fi/tyo-ja-ura/tyossa-oleville/palkkatietoa/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä opiskella sairaanhoitajaksi, kun lähihoitajana tienaa lähes saman lyhyemmällä koulutuksella ja vähemmällä vastuulla työssä.
Mikä ihmeen vastuu?
Olen eri. Olen synnyttänyt tänne kolme uutta kansalaista. Yhdessäkään synnytyksessäni ei ole yhtään lääkäriä näkynyt eikä kyllä tarvittukaan. Näkisin että alatiesynnytyksen hoitaminen on melkoisen vastuullista työtä.
Toki siinä on moraalinen vastuu. Juridista vastuuta ei ole.
Ainakin täällä sosiaalipuolella lh ja sh tekevät 95% samaa työtä, joten ei se palkanerokaan voi suhteettoman suuri olla, olkoonkin että toinen on korkeammin koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
hoitaja kuin hoitaja. onko noilla saikuttajilla muka jotain eroa? jos eivät ole saikulla niin sitten lakossa tai äitiyslomailemassa
Sekä, näillä hoitajilla, jopa 38 päivää lomaa/vuosi (viikko = vain 5pvä) ja saikuttelut päälle. Miten voi ollakaan rahapulaa SoTe sektorilla, kun hoitajat tekee töitä enintään 10kk/ vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Palkka palkka palkka. Mikään muu ammattiryhmä Suomessa ei ole niin obsessoituneita tuohon palkkaan kuin hoitajat.
En ole hoitaja, mutta näin sivusta katsoen näyttää että suomalainen systeemi pysyy pystyssä täysin sairaanhoitajien voimin.
Lasteni sairauksissa ja tapaturmissa olen aina soittanut ensin päivystysnumeroon, missä sairaanhoitaja on antanut toimintaohjeet. Tarvittaessa olen lähtenyt päivystykseen, missä sairaanhoitaja on arvioinut lääkärille pääsyn tarpeen. Lopulta olen päässyt lääkärin vastaanotolle, ja siellä sitten kokenut sairaanhoitaja on yleensä tehnyt diagnoosin lapsenkasvoisen keikkalääkärin puolesta. Sitten lopuksi vielä sairaanhoitaja on puhdistanut ja sitonut haavan.
Ymmärrän kyllä että sairaanhoitajia on niin paljon, että heidän palkkojensa korottaminen tulisi kalliiksi. Mu
Tämä on valhetta. Suomessa on vähemmän lääkäreitä kuin muissa kehittyneissä maissa. Sairaanhoitajien määrä on Suomessa hyvä, mutta lääkäreiden määrä aivan liian vähäinen suhteessa väestön määrään.
Käytännössä STM myöntää suoraan, että hoitajille on tarkoitus siirtää lääkäreiden tehtäviä, koska se tulee halvemmaksi. Ihan järjetöntä se on, koska sairaanhoitajat ovat sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja kuin hoitaja. onko noilla saikuttajilla muka jotain eroa? jos eivät ole saikulla niin sitten lakossa tai äitiyslomailemassa
Sekä, näillä hoitajilla, jopa 38 päivää lomaa/vuosi (viikko = vain 5pvä) ja saikuttelut päälle. Miten voi ollakaan rahapulaa SoTe sektorilla, kun hoitajat tekee töitä enintään 10kk/ vuosi.
Pitkistä vuosilomista on jankutettu monta kertaa aiemminkin, mutta vielä kerran: pitkät vuosilomat on myönnetty kompensaationa huonommasta palkkatasosta. Esim. kiky leikkasi kunta-alan lomarahoista 30%. Yleiskorotukset ovat olleet aina alle muiden alojen. Lakisääteisiä tehtäviä ei kuitenkaan voi jättää hoitamatta, eikä kukaan tee työtä ilman palkkaa, niin mitäpä ehdottaisit? Karsitaanko lomia ja korotetaan palkkatasoa vai pidetäänkö lomat ennallaan ja annetaan maltillisemmat korotukset? Nimimerkillä kunta-alan työntekijä, joka on ollut yhden päivän sairaana viimeisen neljän vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Eihän palkkaeroissa monestikaan ole mitään järkeä.
Automyyjä: Alan keskiansio on 4726 €/kk
https://www.autoala.fi/ura_autoalalla/autoalalta_ammatti/automyyja
Biokemia, bioteknologia, biotekniikka, biolääketiede, terveyden biotieteet: keskiansio 4771 €/kk
https://www.loimu.fi/tyo-ja-ura/tyossa-oleville/palkkatietoa/
Laakkonen tienaa enemmän kuin husin labratyöntekijä. uliuli
Meillä suurella osalla sairaanhoitajista on reseptin kirjoitusluvat ja siihen kannustetaan. Palkka nousee heti 500 euroa. Osa sairaanhoitajista toimii asiantuntijahoitajana lisäkoulutuksia tehtyään ja silloin on korkeampi palkkaluokka. Kyllä sairaanhhoitaja voi edetä urallaan ja saada parempaa palkkaa.
Kyllä sairaanhoitajan työ on todella paljon vastuullisempaa ihan joka sektorilla. Ainakin 1000 euroa pitäisi tuo ero olla sairaanhoitajien eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä vuosilomista on jankutettu monta kertaa aiemminkin, mutta vielä kerran: pitkät vuosilomat on myönnetty kompensaationa huonommasta palkkatasosta. Esim. kiky leikkasi kunta-alan lomarahoista 30%. Yleiskorotukset ovat olleet aina alle muiden alojen. Lakisääteisiä tehtäviä ei kuitenkaan voi jättää hoitamatta, eikä kukaan tee työtä ilman palkkaa, niin mitäpä ehdottaisit? Karsitaanko lomia ja korotetaan palkkatasoa vai pidetäänkö lomat ennallaan ja annetaan malt
Vaihtoehdot on tässä:
a) Leikataan julkisen palkat vastaamaan tuota 12 miljardin vajetta eli n. 50%
b) Vähennetään julkisen työntekijöitä vastaamaan muuta Eurooppaa eli n. 50%
c) Annetaan IMF:n tyhjätä Suomen eläkekassat ja myydä loput luonnolliset monopolit, jonka jälkeen suoritetaan a ja b ilman vapaaehtoisuutta.
Pitäisiköhän lähi- ja sairaanhoitajan koulutukset yhdistää uudeksi hoitajan koulutukseksi ammattikouluun. AMK ei tuo alalle mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkistä vuosilomista on jankutettu monta kertaa aiemminkin, mutta vielä kerran: pitkät vuosilomat on myönnetty kompensaationa huonommasta palkkatasosta. Esim. kiky leikkasi kunta-alan lomarahoista 30%. Yleiskorotukset ovat olleet aina alle muiden alojen. Lakisääteisiä tehtäviä ei kuitenkaan voi jättää hoitamatta, eikä kukaan tee työtä ilman palkkaa, niin mitäpä ehdottaisit? Karsitaanko lomia ja korotetaan palkkataso
Oikea vaihtoehto: jätetään sinut ja muut kitisijät ilman hoitoa. Ainoa oikea ratkaisu, kun siihen ei ole kerran varaa. Miksi oletat olevasi oikeutettu sellaiseen?
Ymmärtänet varmaan, ettei ole olemassa mitään yksityistä sektoria ilman toimivaa julkista sektoria. Kukas ne yksityisen sektorin ihmiset on kouluttanut, huolehtineen infrastruktuurin, turvallisuuden, terveydenhuollon, lainsäädännön ja sen valvonnan ja kaiken? Kuk!a auttoi sinut maailmaan? Naapurin mummo savusaunassa vai koulutettu kätilö sairaalassa?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtänet varmaan, ettei ole olemassa mitään yksityistä sektoria ilman toimivaa julkista sektoria. Kukas ne yksityisen sektorin ihmiset on kouluttanut, huolehtineen infrastruktuurin, turvallisuuden, terveydenhuollon, lainsäädännön ja sen valvonnan ja kaiken? Kuk!a auttoi sinut maailmaan? Naapurin mummo savusaunassa vai koulutettu kätilö sairaalassa?
Tosta ei enää ei puutu kuin Kim Jong ja ollaan totaalisen hyvinvoinnin tilassa!
Ei oo hääviä.
Narkit osaa jopa valmistaa lääkkeitä itse ja pistää suoneen.