Voiko sisaruksilla olla eri veriryhmät, jos on samat vanhemmat
Kommentit (14)
Tottakai. Mun kolmella lapsella on kaikilla eri.
Mulla on punainen veri. Veljellä on vihreä. Eli voi olla eri.
Tietenkin voi, useinkin, ja se on ihan luonnollista.
no tietenkin. etkö osaa googlettaa jos peruskoulusta ei tuon verran jäänyt käteen. ja uu, voi myös olla ruskeat silmät kahden sinisilmäisen jälkeläisellä!
Voi. Jos esim. isän veriryhmä on A ja äidin veriryhmä B niin lapsen veriryhmä voi olla A, B, AB tai O.
Meillä äiti A, isä B ja kaikilla neljällä lapsella eri veriryhmä, minä nuorin 0. Ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Mun kolmella lapsella on kaikilla eri.
Ai isä?
Taas tätä samaa! Katso biologian kirjasta ja jos olet hukannut omasi, käy katsomassa kirjastossa.
Minulla A , miehellä B. Lapsilla on ainakin B ja AB. Ihan kaikkien lasten veriryhmää en tiedä, kun tuotahan ei huvikseen testailla.
Vierailija kirjoitti:
no tietenkin. etkö osaa googlettaa jos peruskoulusta ei tuon verran jäänyt käteen. ja uu, voi myös olla ruskeat silmät kahden sinisilmäisen jälkeläisellä!
Tämä on uusi tieto, jota ei opetettu 1970-luvulla vaan väitettiin ruskeasilmäisyyden olevan dominoiva. Vasta nykyisellä geenitutkimuksella on havaittu, että silmien väri ei periydy niin kuin banaanikärpäsen siipien pituus vaan siihen vaikuttaa useampi geeni.
Voi olla, paitsi jos molemmilla vanhemmilla on veriryhmä O. Silloin se on kaikilla lapsillakin.
Sitten voi olla lisäksi eri reesus + tai -. .
Vierailija kirjoitti:
Minulla A , miehellä B. Lapsilla on ainakin B ja AB. Ihan kaikkien lasten veriryhmää en tiedä, kun tuotahan ei huvikseen testailla.
Kyllä mun lapsilla on synnäriltä saatu kortti, jossa on veriryhmä.
Voi olla. Ks.peruskoulun biologia.