Kyllä viiksettää taas niinkuin pientä oravaa! EI saakeli! Luin tuota ferritiiniketjua.
Ihan satavarmasti, jos miehillä olisi sellaista veren menetystä jatkuvasti vuosikymmenestä toiseen, niin ihan varmasti tankattaisiin rautaa suoneen ja annettaisiin lisäverta ja ties mitä. Jos miehellä olisi joku haava tai joku, josta tulisi joka neljäs viikko vähintään puoli kupillista verta, joskus parikin kupillista joillain yksilöillä, ja aina silloin tällöin lähtisi sitten reilummin kun tulisi isäksi, olen vakuuttunut, että asioita olisi tutkittu paljon, että mitä se tekee elimistölle kun verta valuu pois suuria määriä säännöllisesti vuosikymmenten ajan vs joilla ei ole haavoja kuin pieniä ja niitäkin hyvin harvoin.
Nyt kun on kyse naisista, niin raudanpuutteen oireet tulkitaan usein mielenterveyden hankaluuksiksi, hyvä ettei jopa hysteriaksi, ainakin kun nainen sanoo lääkärille, että epäilen itse että minulla on raudanpuute, nauraa lääkäri, että muotihömpötystä, ei sellaista olekaan. Naiseuteen kuuluu väsymys. Äitiyteen varsinkin, vaikka lapsi olisi kuinka kiltti ja helppohoitoinen.
Miesten maailmassa, naisen kuuluu olla väsynyt, jottei ota vielä enemmän asioita haltuunsa.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom! Ferritiinin voi kuka tahansa tilata ilmaiseksi ja tutkia itseltään! Ei siihen tarvita lääkärin lupaa. Myös rautalisää saa ilman reseptiä. Näin kannattaa tehdä jos raudanpuutteen syy on kuukautiset tai raskaus tai synnytys. Mutta jos on esimerkiksi keliakiaan tai suolistoverenvuotoon liittyviä oireita ja matala ferritiini, niin silloin kannattaa mennä lääkäriin! Terveysasemilla on niin pitkät jonot, että sieltä on turhaa kysyä ferritiinimittauksia jos ei ole muuta syytä kuin kuukautiset.
Mistä saa ilmaisen testin?
Esimerkiksi Puhdista. Se verikoe maksaa tietysti, mutta lähetteen saat ilmaiseksi, ilman että tarvitsee maksaa kallista vastaanottoa yksityisellä.
No eihän se sitten ole ilmainen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä kupeilla ap mittaa kuukautisveren määrää. Oikeasti runsaista kuukautisista kärsivä menettää verta enintään desin, suurin osa alle puoli desiä.
Verenluovutuksessa verta otetaan puoli litraa. Verta saa luovuttaa 2 kk.n välein.
Näin vertailemalla voi todeta, että minkään mittaluokan kuukautiset eivät selitä matalaa hB:ta. Syy on jossain muualla.
Moni on raudanpuutteinen syntymästään asti. Nykyruokavaliosta saa rautaa huonosti, varsinkin, jos sen imeytyminen estetään maitotuotteilla ja jälkkärikahvilla. Naisilla myös raskaudet, synnytykset ja imetykset kuluttavat rautavarantoja. Monilla refluksitautiin määrätyt happosalpaajat osaltaan heikentävät raudan imeytymistä. Tähän kun vielä lisätään rankemmanpuoleinen liikunta, on raudanpuute enemmän sääntö kuin poikkeus.
Monilta löytyy diagnosoimaton keliakia ja joiltakin vielä nykyäänkin helikobakteeri tai ulkomaan tuliaisena dientamoebia fragile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoittelin siihen ketjuun, olen tosiaan raskaana ja ferritiini 4. Lääkäri ei katso aiheelliseksi pistää infuusioon vaikka synnytys lähestyy ja siinä vasta verta menettääkin. Näytän aivan kävelevältä ruumiilta, huulet vitivalkoiset enkä jaksa enää tehdä juuri mitään, ohjeena oli syödä rautalisää joka toinen päivä.
Tuo tilanne on lapsellesi jo vaarallinen.
Lapsi syntyy raudanpuutteisena, kun äidin varastot on tyhjät, eikä ole mistä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien naisten olisi hyvä mittauttaa ferritiini- ja kilpirauhasarvot muutaman vuoden välein. Etenkin jos tapahtuu selittämätöntä painon nousua, väsyneisyyttä, univaikeuksia, hiusten lähtöä jne.
Mittauttakaa sinkki samalla. Sinkinpuute tiputtaa hiuksia myös.
Ja kupari. Elimistö tarvitsee sitä rauta-aineenvaihduntaan. Jos ei ole kuparia tarpeeksi, elimistö ei pysty hyödyntämään sitä syötyä rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että naisten vaivoja aina vähätellään ja ohitetaan. Tuo feeritiini on nyt kuitenkin noussut liikaa tapetille ja se selittää ja ratkaisee kaikki ongelmat. Tavallaan ymmärrän lääkäreitä koska ennen matalia rauta-arvoja selitys kaikkiin ongelmiin oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli jokaisella naisella jota esim väsytti, paleli tai jonka paino nousi. Nykyään on ihan hullua kun keskustelupalstoilla mitään ymmärtämättömät ihmiset luettelevat toisille mitä labrakokeita heiltä pitää ottaa. Sitten kuikutellaan kun lääkäri ei suostunut ottamaan niitä kokeita, jotka keskustelupalstalla katsottiin välttämättömiksi Millan ja sadan muun naisen toimesta.
Ongelma on siinä, että naiset joutuvat itse etsimään syytä oireilleen. Jos potilas menee lääkäriin ja valittaa oireita, ei riitä, että otetaan perusverenkuva ja sanotaan, että kaikki on ok. Täytyisi etsiä se
Tämä on myös kamalaa resurssien haaskausta. Jos pitää juosta lääkärillä 5-10 kertaa, ennenkö selvitetään kunnolla syy ja saat apua, niin tuohon tuhlautuu terveydenhuollon resursseja moninkertaisesti siihen verrattuna, että otettaisiin heti muutama verikoe enemmän. Kumpi on kalliimpaa? Apropoo.
Pahimmassa tapauksessa takkiin tulee siitäkin, että se potilas joutuu olemaan pitkillä sairaslomilla, koska jaksaminen on niin huonoa. Näin oli mun kohdalla.
Miettikää millä teholla tää yhteiskunta pyöris, jos kaikkien naisten rautavajeet korjattais ja jaksaminen olis tuplasti parempaa? Onko meillä oikeasti varaa pitää puolet väestöstä kroonisesti uupuneena?
Vierailija kirjoitti:
Naisten täytyy suosia naislääkäreitä. Tästähän on ihan tutkimuksiakin tehty, että kuinka paremmin naislääkäri ymmärtää toisen naisen kipuja ja ottaa ne myös tosissaan.
Ei miehet (edes ne lääkärit) ymmärrä naisista mitään.
Sama juttu esim. pt valmentajissa. Mies valmentajat ehdottelee kaiken maailman juttuja, ruokia, treenejä ymmärtämättä, että naisilla on kuukautiset, jotka voivat rajoittaa treenaamista kipujen ja kramppien kautta.
Jassoo. Kyllä kokemani empatiakyvyttömät lääkärit ovat olleet naisia. Kärsin invalidisoivista kuukautiskivuista ja eritt. runsaista kuukautisista vaihdevuosien kynnyksellä. Ramppasin gynen polilla itkemässä ja rukoilemassa kohdunpoistoa. Turhaan. Hormonikierukkaa tyrkytettiin, eikä uskottu kun sanoin, ettei hormonivalmisteet sovi psyykevaikutusten takia. Toisen sairaalan MIESlääkäri ihmetteli, miksei toivettani ollut kuultu ja kirjoitti sellaisen lausunnon, että pääsin kohdunpoistoon lopulta.
Lääketipan laittanut hoitaja sanoi, ettei ole yli kahdenkymmenen vuoden urallaan nähnyt yhtäkään allergista reaktiota rautainfuusioon, eikä tule näkemäänkään, koska ei niitä tule.
No, minä sain vaarallisen reaktion rautainfuusiosta. Vartalolle tuli punoitusta ja ihottumaa, syke nousi taivaisiin ja verenpaineet pomppasi hetkessä arvoihin 180/260. Verenpainetta laskettiin suonensisäisesti labetalolilla ja lisäksi sain kortisonia ja allergialääkettä. Ko. tapauksen jälkeen olen saanut infuusion aina kortisoni ja allergialääke"suojassa".
Eli vaikka sinä tai ko. hoitaja ei olisikaan kuullut allergisista reaktioista i.v rautaan, niin kyllä niitä on, vakaviakin. Tämänkin takia ensisijainen hoitokeino raudanpuutteeseen on aina rautakuuri, ja vasta jos tämä ei toimi niin harkitaan infuusiota.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä kupeilla ap mittaa kuukautisveren määrää. Oikeasti runsaista kuukautisista kärsivä menettää verta enintään desin, suurin osa alle puoli desiä.
Verenluovutuksessa verta otetaan puoli litraa. Verta saa luovuttaa 2 kk.n välein.
Näin vertailemalla voi todeta, että minkään mittaluokan kuukautiset eivät selitä matalaa hB:ta. Syy on jossain muualla.
Jaa. No minulle kyllä sekä tk-lääkäri että myöhemmin gyne molemmat sanoivat, että runsaat kuukautiseni ovat syy siihen, että rauta-arvoni ovat todella huonot. Joka kuukautisten jälkeen viikon rautakuurin asin ohjeistukseksi.
Naisia ei ole tarkoitettu jatkuvasti vuotamaan. Ennen oltiin hedelmällinen aika joko raskaana tai imetettiin, niin ei ollut tämmöisiä ongelmia. Tämä siis kylmää biologiaa, eikä mielipide. Itsekin raudanpuutteinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei ole tarkoitettu jatkuvasti vuotamaan. Ennen oltiin hedelmällinen aika joko raskaana tai imetettiin, niin ei ollut tämmöisiä ongelmia. Tämä siis kylmää biologiaa, eikä mielipide. Itsekin raudanpuutteinen olen.
Mitään ei ole tarkoitettu. Evoluutiolla ei ole päämäärää.
Vierailija kirjoitti:
Lääketipan laittanut hoitaja sanoi, ettei ole yli kahdenkymmenen vuoden urallaan nähnyt yhtäkään allergista reaktiota rautainfuusioon, eikä tule näkemäänkään, koska ei niitä tule.
No, minä sain vaarallisen reaktion rautainfuusiosta. Vartalolle tuli punoitusta ja ihottumaa, syke nousi taivaisiin ja verenpaineet pomppasi hetkessä arvoihin 180/260. Verenpainetta laskettiin suonensisäisesti labetalolilla ja lisäksi sain kortisonia ja allergialääkettä. Ko. tapauksen jälkeen olen saanut infuusion aina kortisoni ja allergialääke"suojassa".
Eli vaikka sinä tai ko. hoitaja ei olisikaan kuullut allergisista reaktioista i.v rautaan, niin kyllä niitä on, vakaviakin. Tämänkin takia ensisijainen hoitokeino raudanpuutteeseen on aina rautakuuri, ja vasta jos tämä ei toimi niin harkitaan infuusiota.
Ikävä kuulla. Tuo ei oikeastaan ollut minun mielipide, vaan sen hoitajan kokemus. Noista haitallisista reaktioista varmaan löytyy terveydenhuollossa tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin pysyy arvot kunnossa.
No ei kyllä aina auta.
Tuo viimeinen lause osui ja upposi. Että naisten halutaan tahallisesti olevan väsyneitä, ettei vaan aleta pitämään puoliamme ja vaikuttamaan asioihin liikaa. Voisi vaikka tapahtua jotain positiivista muutosta maailmassa, ja sehän ei vanhoille setämiehille sovi.
Suomessa työikäisistä lääkäreistä 60% on naisia ja terveyskeskuslääkäreistä 2/3, joten vanhoja setämiehiä on turha syyttää, jos lähetteitä labraan ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo viimeinen lause osui ja upposi. Että naisten halutaan tahallisesti olevan väsyneitä, ettei vaan aleta pitämään puoliamme ja vaikuttamaan asioihin liikaa. Voisi vaikka tapahtua jotain positiivista muutosta maailmassa, ja sehän ei vanhoille setämiehille sovi.
Suomessa työikäisistä lääkäreistä 60% on naisia ja terveyskeskuslääkäreistä 2/3, joten vanhoja setämiehiä on turha syyttää, jos lähetteitä labraan ei tipu.
Mikä mahtaa olla sukupuolijakauma siellä portaassa joka näistä asioista päättää? Ne jotka määrää ettei infuusiota anneta ja joissain paikoissa ei anneta edes mitata ferritiiniä koska se on vaan muotia.
Kummasti maha sekoaa niistä rautavalmisteista ja yhyy vää jo ekan viikon jälkeen kun pitäisi 3kk syödä rautaa eikä sitäkin saa woltattua heti mulle nyt :,(. Mutta Ozempic teille mammeloille kyllä maistuu ja vaikka oliski mikä p@skahalvauksen ja suolilaman vaara sitä piikitetään.
Vierailija kirjoitti:
Imetys ja raskaus varsinkin sitä rautaa kuluttaa...
Ei minulle siitä ainakaan mitään haittaa ollut. Pari päivää päätä vähän särki ja siinä se. Lääketipan laittanut hoitaja sanoi, ettei ole yli kahdenkymmenen vuoden urallaan nähnyt yhtäkään allergista reaktiota rautainfuusioon, eikä tule näkemäänkään, koska ei niitä tule. Haittojen suhdetta hyötyyn kenties vähätellään. Minä sain hiukset päähän takaisin infuusion jälkeen ja jaksoin tehdä muutakin, kun käydä kaupassa. Sitä ennen kauppareissu vei voimat päiviksi.