Kyllä viiksettää taas niinkuin pientä oravaa! EI saakeli! Luin tuota ferritiiniketjua.
Ihan satavarmasti, jos miehillä olisi sellaista veren menetystä jatkuvasti vuosikymmenestä toiseen, niin ihan varmasti tankattaisiin rautaa suoneen ja annettaisiin lisäverta ja ties mitä. Jos miehellä olisi joku haava tai joku, josta tulisi joka neljäs viikko vähintään puoli kupillista verta, joskus parikin kupillista joillain yksilöillä, ja aina silloin tällöin lähtisi sitten reilummin kun tulisi isäksi, olen vakuuttunut, että asioita olisi tutkittu paljon, että mitä se tekee elimistölle kun verta valuu pois suuria määriä säännöllisesti vuosikymmenten ajan vs joilla ei ole haavoja kuin pieniä ja niitäkin hyvin harvoin.
Nyt kun on kyse naisista, niin raudanpuutteen oireet tulkitaan usein mielenterveyden hankaluuksiksi, hyvä ettei jopa hysteriaksi, ainakin kun nainen sanoo lääkärille, että epäilen itse että minulla on raudanpuute, nauraa lääkäri, että muotihömpötystä, ei sellaista olekaan. Naiseuteen kuuluu väsymys. Äitiyteen varsinkin, vaikka lapsi olisi kuinka kiltti ja helppohoitoinen.
Miesten maailmassa, naisen kuuluu olla väsynyt, jottei ota vielä enemmän asioita haltuunsa.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Ei terveen naisen ferritiinit mihinkään normaalien vuotojen vuoksi katoa. Minulla arvot ovat todella huonot vasta 10 vuotta vaihdevuosista, ja syytä selvitetään.
Ei se ole mikään ratkaisu, että hoidetaan vaan oiretta eikä sen syytä, olipa se sitten vuodot tai joku kamala tauti.
Kyllä pelkkä naisena oleminen riittää.
Ensin, voi olla että äitisi on ollut raudanpuutteinen, eli olet syntynyt raudanpuutteisena.
Sitten vuosikymmenten kuukautiset. Monilla on todella runsaat vuodot, ja siihenkään ei useimmiten saa lääkäristä mitään apua.
Raskaudet, uuden ihmisen tekeminen itsensä sisällä, synnytys, runsaat viikkoja kestävät jälkivuodot ja imetys.
Keskenmenot. Siinäkin voi lähteä aikamoinen määrä verta, ja jotkut saa niitä monia, kun yrittävät lasta.
Endometrioosi. Erittäin yleinen ja huonosti diagnosoitu juttu, joka kuluttaa rautaa myös.
Suoliston ongelmat, imeytyykö ruuasta tai pillereistä saatavissa oleva rauta kuitenkaan.
Nainen voi olla täysin terve, mutta raudanpuutteinen ja se aiheuttaa elimistön vajaatoiminnan. Rauta vaikuttaa 200 eri asiaan elimistössä, joten oireitakin on sitten mistä valita kun rautaa ei vaan ole elimistön tarpeisiin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse voi maksaa verikokeet ja aloittaa raudan tankkaamisen. Ei siihen lääkäriä tarvita vain vaivannäköä ja tutkimista. Lääkäreitä ei kannata uskoa sinisilmäisesti eikä jäädä heidän asiantuntemuksen varaan. Lihaa kannattaa syödä ja muutakin rautapitoista. Liian runsaisiin vuotoihin saa lääkettä ihan tk lääkäriltäkin. Pitäkää naiset huolta itsestänne.
Ei kaikki naiset saa runsaisiin vuotoihin apua mistään.
Ja kyllä syitäkin on hyvä etsiä, koska muuten tilanne pahenee päivä päivältä kun rauta häviää jonnekin vaikka sitä söisi kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien naisten olisi hyvä mittauttaa ferritiini- ja kilpirauhasarvot muutaman vuoden välein. Etenkin jos tapahtuu selittämätöntä painon nousua, väsyneisyyttä, univaikeuksia, hiusten lähtöä jne.
Mittauttakaa sinkki samalla. Sinkinpuute tiputtaa hiuksia myös.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että naisten vaivoja aina vähätellään ja ohitetaan. Tuo feeritiini on nyt kuitenkin noussut liikaa tapetille ja se selittää ja ratkaisee kaikki ongelmat. Tavallaan ymmärrän lääkäreitä koska ennen matalia rauta-arvoja selitys kaikkiin ongelmiin oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli jokaisella naisella jota esim väsytti, paleli tai jonka paino nousi. Nykyään on ihan hullua kun keskustelupalstoilla mitään ymmärtämättömät ihmiset luettelevat toisille mitä labrakokeita heiltä pitää ottaa. Sitten kuikutellaan kun lääkäri ei suostunut ottamaan niitä kokeita, jotka keskustelupalstalla katsottiin välttämättömiksi Millan ja sadan muun naisen toimesta.
Ongelma on siinä, että naiset joutuvat itse etsimään syytä oireilleen. Jos potilas menee lääkäriin ja valittaa oireita, ei riitä, että otetaan perusverenkuva ja sanotaan, että kaikki on ok. Täytyisi etsiä se vika ja se on lääkärin tehtävä, eikä epätoivoisen potilaan, jota ei kuunnella. Jatkuvasti saa lukea potilaista, jotka ovat odottaneet vuosia diagnoosia ja joutuneet juoksemaan monella vastaanotolla ennen kuin heitä on kuunneltu.
Tarkoitit siis, että sinua vituttaa aivan helvetisti. Kirosanoilla on funktionsa psykiatrian näkökulmasta. Anna tulla vaan. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä kupeilla ap mittaa kuukautisveren määrää. Oikeasti runsaista kuukautisista kärsivä menettää verta enintään desin, suurin osa alle puoli desiä.
Verenluovutuksessa verta otetaan puoli litraa. Verta saa luovuttaa 2 kk.n välein.
Näin vertailemalla voi todeta, että minkään mittaluokan kuukautiset eivät selitä matalaa hB:ta. Syy on jossain muualla.
No, minulle aikoinaan kauppiksen terveystiedon tunnilla opetettiin että keskimäärin kuukautiset on puoli kahvikupillista, mutta mitä olen lukenut ja kuullut naisten kertomuksia, on monilla sellaiset määrät vuotoa, että itse en antaisi periksi ennenkuin lääkärit saavat sen talttumaan.
Ei naisilta pitäisikään ottaa verenluovutusta 2kk välein, sillä on moni rautansa hukannut. Mieheltä voi ottaa kun niillä ei veri valu haaruksista tai rauta kulu johonkin muuhun.
Matala hb on vasta sitten kun rautavarasto on ollut tyhjä pitkään, aluksi kun varasto tyhjenee, hb nousee, sitten kun varasto on tankattu täyteen hb asettuu alemmas omalle tasolleen, mikä nyt on kenenkin oma taso.
Miksi tästä ferritiinistä pitää näin paljon vouhkata? Jos se on matala niin syödään rautaa. Ei siihen tarvitse sen enempää mitään isompaa ymmärrystä. Ja jos on joku sairaus siinä taustalla, niin sitten se pitää hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse voi maksaa verikokeet ja aloittaa raudan tankkaamisen. Ei siihen lääkäriä tarvita vain vaivannäköä ja tutkimista. Lääkäreitä ei kannata uskoa sinisilmäisesti eikä jäädä heidän asiantuntemuksen varaan. Lihaa kannattaa syödä ja muutakin rautapitoista. Liian runsaisiin vuotoihin saa lääkettä ihan tk lääkäriltäkin. Pitäkää naiset huolta itsestänne.
Nimenomaan lihaa ja eläinrasvaa pitäisi syödä, mutta ihmiset on peloteltu kasviksia puputtamaan ja sitten puutokset iskee. Eläinperäisessä ravinnossa ravintoaineet ovat hyvin imeytyvässä muodossa toisin kuin kasviksissa.
Ongelma ei ole kylläkään kasvikset, niitähän syödään ihan liian vähän. Viljaa, maitotuotteita ja sokerisia herkkuja ihmiset taas vetää aivan liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien naisten olisi hyvä mittauttaa ferritiini- ja kilpirauhasarvot muutaman vuoden välein. Etenkin jos tapahtuu selittämätöntä painon nousua, väsyneisyyttä, univaikeuksia, hiusten lähtöä jne.
Niin, raudanpuute vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Ja kyllä siinä pitää mittauttaa myös folaatti, b12 ja dee. Ja ferritiini herkän crp:n kanssa, että tietää nostaako tulehdus ferritiiniä.
Mulla on ferritiini reilun 20 ja kilpirauhasen vajaatoiminta ollut vuosikymmenen. Koska hemoglobiini on ollut hyvä, ei tuota ferritiiniä ole mitattu ennen kuin viime vuonna. Vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeillä, mutta annosta joudutaan vaihtelemaan aina vähän väliä. Olisipa mun ferritiini tutkittu silloin jo kuin kilpirauhanenkin.
Ennen vajaatoiminnan löytymistä mun oireet laitettiin masennuksen piikkiin, joten toivon myös että kilpirauhasarvotkin oisi tutkittu vielä aikaisemmin.
Olen yhä väsynyt ja voimaton ja kalpea ja hiukset ja iho hurjassa kunnossa. En tiedä kummasta johtuu, kilpirauhasesta vai ferritiinistä, vai johtuuko kenties vielä jostain muusta mahdollisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin pysyy arvot kunnossa.
Ei se riitä. Pitää syödä verta ja sisäelimiä kuten maksaa. Kuka niitä enää syö niin paljon mitä verta menettää? Maksaakin aina hyihkytään joka paikassa, että kun on niin pahaa, mun mielestä todella hyvää, tosin suolisto tuppaa usein olemaan eri mieltä.
Sä tykkäät maksasta, mä en. Mä olen lapsesta asti inhonnut maksan hajua ja makua. Ei voi mitään. Ikää pian 45v, että ei tämä tästä enää muutu.
Kummallista kun jotkut aikuiset ihmiset ei tajua, että ei kaikki tykkää kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä ferritiinistä pitää näin paljon vouhkata? Jos se on matala niin syödään rautaa. Ei siihen tarvitse sen enempää mitään isompaa ymmärrystä. Ja jos on joku sairaus siinä taustalla, niin sitten se pitää hoitaa.
No sehän se tässä ongelma onkin kun niitä taustalla olevia ongelmia ei selvitetä eikä siten myöskään hoideta.
Toivottavasti mammat muisti laittaa paperit vetämään lääkärikouluun kun noin viisaita ovat 🤣
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että naisten vaivoja aina vähätellään ja ohitetaan. Tuo feeritiini on nyt kuitenkin noussut liikaa tapetille ja se selittää ja ratkaisee kaikki ongelmat. Tavallaan ymmärrän lääkäreitä koska ennen matalia rauta-arvoja selitys kaikkiin ongelmiin oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli jokaisella naisella jota esim väsytti, paleli tai jonka paino nousi. Nykyään on ihan hullua kun keskustelupalstoilla mitään ymmärtämättömät ihmiset luettelevat toisille mitä labrakokeita heiltä pitää ottaa. Sitten kuikutellaan kun lääkäri ei suostunut ottamaan niitä kokeita, jotka keskustelupalstalla katsottiin välttämättömiksi Millan ja sadan muun naisen toimesta.
Kuule. Mietitäänpä tätä hetki.
Jos naisella on erinäisiä oireita. Mitä teemme? Tutkimme. Kuvaamme keuhkot jne. Ja kun emme löydä mitään fyysistä vikaa, määräämme naiselle mielialalääkkeet koska sen täytyy olla päävika tai diagnosoimme kilpirauhasvaivan, koska siihen oireet sopii melko kätevästi pienellä vaivalla.
Oireet jatkuu. Naisen elämä on paskaa. Nainen tuhlaa soten vähiä resursseja ja työelämä kärsii siinä kuin perhe-elämäkin.
Mitäpä jos olisikin tutkittu ihan ensimmäisenä, että onko tällä naisella kaikkia aineita kropassaan mitä hänen elimistönsä tarvitsee toimiakseen hyvin ja oikein, optimaalisesti, kuten vaikka urheilijoille tehdään? Eli otetaan ne muodikkaat verikokeet ilman mutinoita. Jos huomataan, pitoisuuksia joita voisi kokeilla nostaa, nostetaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Jos missään vaiheessa ei oireet hellitä, sitten on aika niille muille tutkimuksille, että onko syöpä vai mikä. Raudanpuute aiheuttaa kilpirauhasongelmia, joten onko mikään ihme, että raudanpuutteiset naiset hakee apua kilpirauhasongelmiinsa?
Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänyt että ferritiinin nosto ratkaisisi kaikki ongelmat, mutta jos ihminen ei voi hyvin, ja hänellä on matala ferritiini, niin eikö parasta ole hoitaa se? Mikä taika siinä on, että raudanpuute jätetään hoitamatta? Sekö on ratkaisu kaikkiin ongelmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vouhkataan, kun se rautalisä ei aina auta. Pitäisi päästä tutkimuksiin että miksi näin on. Omalla lapsella todettiin Crohnin tauti. Kun mikään ei imeydy kunnolla niin saa tarvittaessa rautainfuusion kun on huono vaihe menossa.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitit siis, että sinua vituttaa aivan helvetisti. Kirosanoilla on funktionsa psykiatrian näkökulmasta. Anna tulla vaan. Psyk.sh.
Kyllä, en laittanut sitä otsikkoon, koska olen huomannut, että täällä nykyään kirosanat jää sensuurin haaviin, yksi pieni vee sana jossain ja koko vaivalla laadittu postaus häviää bittiavaruuteen ikuisiksi ajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ferritiinin kanssa on monella ongelmia, siksi siitä puhutaan. Itse olen lääkärin määräyksestä syönyt rautaa. Ferritiiniarvo silti 5. Infuusioksi meni ja asiaa seurataan.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun ei tiedä onko joku sairaus joka sen aiheuttaa. Joillakin löydetään mm. loisia suolistosta jotka sen aiheuttaa. Ei niitäkään löydetä jos ei tutkita. Lisäksi endometrioosi, jonka diagnoimiseen menee keskimäärin 8 vuotta. Lisäksi siellä kohdun ympäristössä on usein myomia jotka voi kasvaa vaikka miten isoiksi, kystiä ja ties mitä kasvannaisia.
Toiseksi, syöty rauta imeytyy huonosti, kaikilla ei ilman infuusioita saa varastoa täyteen. Ja rauta aiheuttaa suolisto-oireita, minulla esim. pahaa ummetusta. Ei sitä voi vaan lopettaa paskomista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, raudanpuute vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan. Ja kyllä siinä pitää mittauttaa myös folaatti, b12 ja dee. Ja ferritiini herkän crp:n kanssa, että tietää nostaako tulehdus ferritiiniä.
Mulla on ferritiini reilun 20 ja kilpirauhasen vajaatoiminta ollut vuosikymmenen. Koska hemoglobiini on ollut hyvä, ei tuota ferritiiniä ole mitattu ennen kuin viime vuonna. Vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeillä, mutta annosta joudutaan vaihtelemaan aina vähän väliä. Olisipa mun ferritiini tutkittu silloin jo kuin kilpirauhanenkin.
Ennen vajaatoiminnan löytymistä mun oireet laitettiin masennuksen piikkiin, joten
Joku asiantuntijalääkäri sanoi, että todennäköisesti kolmasosa kilpirauhasvaivoista johtuu nimenomaan raudanpuutteesta. Jos sun ferritiini olisi 150, voi olla että saisit heittää kilpirauhaslääkkeillä vesilintua. Eipä se ota jos ei annakaan kokeilla.
Kaupasta saa kyllä rautalisää. Ei vaadi reseptiä.
Ei se riitä. Pitää syödä verta ja sisäelimiä kuten maksaa. Kuka niitä enää syö niin paljon mitä verta menettää? Maksaakin aina hyihkytään joka paikassa, että kun on niin pahaa, mun mielestä todella hyvää, tosin suolisto tuppaa usein olemaan eri mieltä.