Kyllä viiksettää taas niinkuin pientä oravaa! EI saakeli! Luin tuota ferritiiniketjua.
Ihan satavarmasti, jos miehillä olisi sellaista veren menetystä jatkuvasti vuosikymmenestä toiseen, niin ihan varmasti tankattaisiin rautaa suoneen ja annettaisiin lisäverta ja ties mitä. Jos miehellä olisi joku haava tai joku, josta tulisi joka neljäs viikko vähintään puoli kupillista verta, joskus parikin kupillista joillain yksilöillä, ja aina silloin tällöin lähtisi sitten reilummin kun tulisi isäksi, olen vakuuttunut, että asioita olisi tutkittu paljon, että mitä se tekee elimistölle kun verta valuu pois suuria määriä säännöllisesti vuosikymmenten ajan vs joilla ei ole haavoja kuin pieniä ja niitäkin hyvin harvoin.
Nyt kun on kyse naisista, niin raudanpuutteen oireet tulkitaan usein mielenterveyden hankaluuksiksi, hyvä ettei jopa hysteriaksi, ainakin kun nainen sanoo lääkärille, että epäilen itse että minulla on raudanpuute, nauraa lääkäri, että muotihömpötystä, ei sellaista olekaan. Naiseuteen kuuluu väsymys. Äitiyteen varsinkin, vaikka lapsi olisi kuinka kiltti ja helppohoitoinen.
Miesten maailmassa, naisen kuuluu olla väsynyt, jottei ota vielä enemmän asioita haltuunsa.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoittelin siihen ketjuun, olen tosiaan raskaana ja ferritiini 4. Lääkäri ei katso aiheelliseksi pistää infuusioon vaikka synnytys lähestyy ja siinä vasta verta menettääkin. Näytän aivan kävelevältä ruumiilta, huulet vitivalkoiset enkä jaksa enää tehdä juuri mitään, ohjeena oli syödä rautalisää joka toinen päivä.
Tuo tilanne on lapsellesi jo vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta saa kyllä rautalisää. Ei vaadi reseptiä.
Niin. Mutta ongelmahan onkin se jos niitä ei pysty käyttämään tai rauta-arvot eivät nouse tableteista huolimatta koska rauta ei imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä kupeilla ap mittaa kuukautisveren määrää. Oikeasti runsaista kuukautisista kärsivä menettää verta enintään desin, suurin osa alle puoli desiä.
Verenluovutuksessa verta otetaan puoli litraa. Verta saa luovuttaa 2 kk.n välein.
Näin vertailemalla voi todeta, että minkään mittaluokan kuukautiset eivät selitä matalaa hB:ta. Syy on jossain muualla.
No, minulle aikoinaan kauppiksen terveystiedon tunnilla opetettiin että keskimäärin kuukautiset on puoli kahvikupillista, mutta mitä olen lukenut ja kuullut naisten kertomuksia, on monilla sellaiset määrät vuotoa, että itse en antaisi periksi ennenkuin lääkärit saavat sen talttumaan.
Ei naisilta pitäisikään ottaa verenluovutusta 2kk välein, sillä on moni rautansa hukannut. Mieheltä voi ottaa kun niillä ei veri valu haaruksista tai rauta kulu johonkin muuhun.
Matala hb on vasta
Ei naiset saa luovuttaa verta 2 kk:n välein, meillä se väli on 3 kk, jos arvot ovat hyvät. Eihän matalilla hemoglobiineilla veri edes kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta ongelmahan onkin se jos niitä ei pysty käyttämään tai rauta-arvot eivät nouse tableteista huolimatta koska rauta ei imeydy.
Keliakiatesteihin.
Enemmän luulen että veren menetyksestä on hyötyä terveydelle. Sitten kun se loppuu, niin alkaa sairastelu.
Mutta muuten kyllä yhteiskunta ja mm. työelämä on rakennettu miesten ehdoilla. Jos naiset olisivat päättäneet, olisiko meillä viisi arkipäivää ja kaksi vapaata? Ei yhtään välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syökää lihaa ja eläinrasvaa niin pysyy arvot kunnossa.
Ei se riitä. Pitää syödä verta ja sisäelimiä kuten maksaa. Kuka niitä enää syö niin paljon mitä verta menettää? Maksaakin aina hyihkytään joka paikassa, että kun on niin pahaa, mun mielestä todella hyvää, tosin suolisto tuppaa usein olemaan eri mieltä.
Sä tykkäät maksasta, mä en. Mä olen lapsesta asti inhonnut maksan hajua ja makua. Ei voi mitään. Ikää pian 45v, että ei tämä tästä enää muutu.
Kummallista kun jotkut aikuiset ihmiset ei tajua, että ei kaikki tykkää kaikesta.
Kyllä minä sen ymmärrän, en minäkään kaikesta tykkää, mutta maksan suhteen monia inhottaa vain ajatus että se on maksa, eli sisäelin, eivätkä edes suostu maista
Miksi paljot maksaa?
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että naisten vaivoja aina vähätellään ja ohitetaan. Tuo feeritiini on nyt kuitenkin noussut liikaa tapetille ja se selittää ja ratkaisee kaikki ongelmat. Tavallaan ymmärrän lääkäreitä koska ennen matalia rauta-arvoja selitys kaikkiin ongelmiin oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli jokaisella naisella jota esim väsytti, paleli tai jonka paino nousi. Nykyään on ihan hullua kun keskustelupalstoilla mitään ymmärtämättömät ihmiset luettelevat toisille mitä labrakokeita heiltä pitää ottaa. Sitten kuikutellaan kun lääkäri ei suostunut ottamaan niitä kokeita, jotka keskustelupalstalla katsottiin välttämättömiksi Millan ja sadan muun naisen toimesta.
Kuule. Mietitäänpä tätä hetki.
Jos naisella on erinäisiä oireita. Mitä teemme? Tutkimme. Kuvaamme keuhkot jne. Ja kun emme löydä mitään fyysistä vikaa, määräämme naiselle mielialalääkkeet kosk
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta ei diagnoosia saa pelkkien oireiden perusteella, vaan veriarvoista se katsotaan. Itselläni tehtiin kaikki kilpparikokeet, jotta saatiin määriteltyä tarkasti.
Minä sain sairaalassa pussin rautaa suoneen kun ferritiini arvo oli alle 15. Maksaa n. 600 euroa yksi pussi.
T: Mies 34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiatesteihin.
Ja moneen muuhunkin testiin pitäisi päästä. Mutta jos kukaan lääkäri ei sitä koe tarpeelliseksi niin minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Rautalisää ei saa aloittaa noin vain. Ensin pitää todeta raudanpuute, mutta jos ei pääse edes verikokeisiin koska lääkärit on sitä mieltä että kyse on jostain muotisairaudesta niin pattitilanne.
EIkö naisilla sitten riitä taito asian lopulliseen ratkaisemiseen jos miehiä syyllistetään?
Tuo viimeinen lause osui ja upposi. Että naisten halutaan tahallisesti olevan väsyneitä, ettei vaan aleta pitämään puoliamme ja vaikuttamaan asioihin liikaa. Voisi vaikka tapahtua jotain positiivista muutosta maailmassa, ja sehän ei vanhoille setämiehille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalisää ei saa aloittaa noin vain. Ensin pitää todeta raudanpuute, mutta jos ei pääse edes verikokeisiin koska lääkärit on sitä mieltä että kyse on jostain muotisairaudesta niin pattitilanne.
Mikä laki kieltää?
Mulla oli ferritiini 9, b12, b6, folaatti ja d-vitamiini arvot kaikki viitearvojen alle. Käskettiin vaan syödä vähän lisärautaa ja vitamiinit purkista. Kukaan ei uhrannut edes yhtäkään ajatusta sille että miks tämmönen tilanne on syntynyt vaikka syön ihan normaalisti ja monipuolisesti.
https://www.is.fi/terveys/art-2000006164208.html
Miehen lääke ei aina auta naista on tapauksia, joissa nainen ei ole saanut parasta hoitoa, koska eroja ei huomioitu
Naisilla ja miehillä on havaittu eroja joidenkin sairauksien yleisyydessä, kivun kokemisessa ja hoitojen vaikutuksissa. Sukupuolten erilaisuutta selittää osin erilaiset aivot.
Naiset kokevat hormonaalista epävakautta kaikissa elämänvaiheissa, mikä on tärkeä erottava tekijä miehiin ja sillä on merkittäviä vaikutuksia heidän terveyteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki kieltää?
Miksi luulet että tämä olisi laissa määritelty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä laki kieltää?
Miksi luulet että tämä olisi laissa määritelty?
Koska lait kieltävät tekemästä joitakin asioita. No, Raamattuko kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta että naisten vaivoja aina vähätellään ja ohitetaan. Tuo feeritiini on nyt kuitenkin noussut liikaa tapetille ja se selittää ja ratkaisee kaikki ongelmat. Tavallaan ymmärrän lääkäreitä koska ennen matalia rauta-arvoja selitys kaikkiin ongelmiin oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se oli jokaisella naisella jota esim väsytti, paleli tai jonka paino nousi. Nykyään on ihan hullua kun keskustelupalstoilla mitään ymmärtämättömät ihmiset luettelevat toisille mitä labrakokeita heiltä pitää ottaa. Sitten kuikutellaan kun lääkäri ei suostunut ottamaan niitä kokeita, jotka keskustelupalstalla katsottiin välttämättömiksi Millan ja sadan muun naisen toimesta.
Kuule. Mietitäänpä tätä hetki.
Jos naisella on erinäisiä oireita. Mitä teemme? Tutkimme. Kuvaamme keuhkot jne. Ja kun emme löydä mitään fyysistä v
Kyllä. En ole väittänyt ettei tutkittaisi, ja tottakai niissä on häikkää kun sekään elin ei toimi kunnolla kun ei saa rautaa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millä kupeilla ap mittaa kuukautisveren määrää. Oikeasti runsaista kuukautisista kärsivä menettää verta enintään desin, suurin osa alle puoli desiä.
Verenluovutuksessa verta otetaan puoli litraa. Verta saa luovuttaa 2 kk.n välein.
Näin vertailemalla voi todeta, että minkään mittaluokan kuukautiset eivät selitä matalaa hB:ta. Syy on jossain muualla.
Tämä minua naurattaa aina niin. Desin. Tervetuloa meille ensi viikolla katsomaan.
Kyllä minä sen ymmärrän, en minäkään kaikesta tykkää, mutta maksan suhteen monia inhottaa vain ajatus että se on maksa, eli sisäelin, eivätkä edes suostu maistamaan.