Tunnetteko mitään vastenmielisiä tuntemuksia, jos lapsenne leikkii esim afrikkalaisen lapsen kanssa.
Tuleeko teille mieleen esimerkiksi mahdolliset tarttuvat taudit tms. Siis vaikkapa hepatiitit tai hiv. (Olen nimittäin lukenut tartuntatautien kirjasta, että hepatiitti B tarttuu ihan tavallisessa perhekanssakäymisessäkin.) Mitä te asiasta ajattelette? Itse mietin, mitä ajattelisin.
Kommentit (98)
normaalia, että hieman epäilyttää, jos lapsella on musta afrikkalainen leikkikaverina. En ainakaan heidän kotiinsa päästäisi. Olen pahoillani. Itse olen kyllä aivan tavallisesti heidän kanssaan tekemisissä.
Kaikkien ihmisten välisten mahdollisten erojen esilletuominen saa aikaan niin tunnepitoisen vastalauseryöpyn, että lienee parasta arkistoida arkapitoinen aihe ikuisesti yhden totuuden asiaksi. Siitä poikkeaminen kun näyttää tekevän esittäjästään automaattisesti sekä tyhmän että sairaan.
Jos ei Suomessa syntynyt Suomen kansalainen sitä ole?
Onko Ben Zyskowicz suomalainen? Ei ole Suomessa syntynyt, mutta päättää eduskunnassa Suomen asioista?
Onko Jari Sillanpää suomalainen?
ilmoille ei saisi lausua julki muita kuin ulkomaalaisia kaikin tavoin kehuvia kannanottoja.
Vierailija:
tartuntataudeista ulkomaalaisiin liittyen ei puhuta Suomessa juuri ollenkaan, kun varotaan niin valtavasti, ettei vaan kukaan loukkaantuisi. Tämä on aivan väärää nöyristelyä. Asioista pitää puhua järkevästi asioina. Minusta tällainen puhumattomuus ja avoimuuden puute vain ruokkii pelkoja. Pitäisi selkeästi tiedottaa ulkomaalaisten sairauksista, tartuntatavoista ja riskeistä ja ennen kaikkea lisätä hepatiittirokotus rokotusohjelmaan.
jaaha...jos todella olet tätä mieltä, niin sittenhän sitä pitäisi julkistaa myös suomalaisista vastaavat listat, että kuka sairastaa mitäkin. Samanlainen uhka se on sekin.
Mun lapsella ei olisi kuin pari kaveria jos ruvettaisiin valitsemaan ystäviä etnisen alkuperän tai uskonnon mukaan ja miksi pitäisi ?
kyllä suomalaisuuteen muutakin vaaditaan. Pitää tuntea Suomen tapoja, kulttuuria ja historiaa, olla ylpeä Suomen kansalaisuudestaan yms.
Esimerkiksi jääkiekkoilija Kevin Kanteella on Yhdysvaltain kansalaisuus mutta ei hän missään nimessä ole yhdysvaltalainen.
Ben Zyskowicz on muuten syntynyt Helsingissä.
Vierailija:
Jos ei Suomessa syntynyt Suomen kansalainen sitä ole?Onko Ben Zyskowicz suomalainen? Ei ole Suomessa syntynyt, mutta päättää eduskunnassa Suomen asioista?
Onko Jari Sillanpää suomalainen?
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kuvittelevat että kaikkialla Suomessa asuu paljon ulkomaalaisia/ulkomaalaissyntyisiä. Valtaosassa Suomen kunnista ei ole kuin muutamia ulkomaalaisia.
siksihän hänestä ei voi tulla ministeriäkään.
Missä se sanotaan että pitää olla ylpeä suomalaisuudestaan, jotta on suomalainen? Onko jotain säännöllisiä testejä meille " suomalaisille" , joissa mitataan onko ylpeyden asteemme edelleen riittävä? Tai onko suomalaisen kulttuurin tuntemuksemme riittävä?
Minä olen tavannut umpisuomalaisia, jotka eivät tiedä suomalaisesta kulttuurista mitään (Ai, onko Sibelius säveltäjä, luulin että kirjailija) ja aina välillä minä kyllä häpeän suomalaisuuttani...
Meilläpäin vaan otettiin kaikki vähänkin erinäköiset avosylin vastaan ja oltiin kiinnostuneita heidän kulttuuristaan. Ja täällä missä minä nyt asun on tilastollisesti eniten muslimeja suomessa ja tässä lähiössä puhutaan 80 eri kieltä.
103
Vierailija:
Minä en ymmärrä ihmisiä jotka kuvittelevat että kaikkialla Suomessa asuu paljon ulkomaalaisia/ulkomaalaissyntyisiä. Valtaosassa Suomen kunnista ei ole kuin muutamia ulkomaalaisia.
Sodan jälkeen isä tuli Ruotsiin, joka otti sodan kauheudet kärsineitä pakolaisia vastaan. Helsingin juutalainen Ester Fridman asui väliaikaisesti Ruotsissa. Ester ja Abram tapasivat, menivät naimisiin ja isosisko Carmela syntyi 1952. Seuraavana vuonna perhe muutti Helsinkiin, ja Ben syntyi 24.5.1954.
Eduskunnan sivuillakin on syntymäpaikkana Helsinki.
niin hänkö on suomalainen? Mikä erottaa hänet sitten näistä nyt maahan muuttaneiden perheiden lapsista, jotka ovat syntyneet Suomessa aivan vastaavien pakolaisten jälkeläisinä?
Jos taas Ben ei ole suomalainen, miten ulkomaalainen voi olla meille säätämässä lakeja? Hui.
Ovatko he koko ikänsä ulkomaalaisia, kun syntymäpaikka on muualla? Vaikka olisivat tulleet tänne suomalaiseen perheeseen parikuisina?
Tai minä joka olen syntynyt Lontoossa isän työkomennuksen aikana? Syntymämaani on ikuisesti Englanti.
Ben on sopeutunut suomalaiseen kulttuuriin, kunnioittaa Suomen lakia ja tapoja, eikä ole vaatimassa suomalaisten ikivanhojen tapojen hylkäämistä. Valitettavasti Suomessa on myös paljon kansalaisuuden saaneita " suomalaisia" joilla ei ole minkäänlaista kiinnostusta suomalaisuuteen, ainoastaan kansalaisuus kiinnosti, syyt varmaan arvaatkin. He vain halveksivat suomalaisuutta ja suomalaisia.
Minä en kuuna päivänä ottaisi vihaamani maan kansalaisuutta.
Vierailija:
niin hänkö on suomalainen? Mikä erottaa hänet sitten näistä nyt maahan muuttaneiden perheiden lapsista, jotka ovat syntyneet Suomessa aivan vastaavien pakolaisten jälkeläisinä?Jos taas Ben ei ole suomalainen, miten ulkomaalainen voi olla meille säätämässä lakeja? Hui.
että menestynyt juutalainen kelpaa sinulle mutta köyhä afrikkalainen ei?
Mistäs sinä voit tietää, mitä näistä nykyisistä lapsista tulee? Vaikka heidän vanhempansa vihaisivat Suomea (no, olisikohan kohtelussakin syytä tähän), eivät lapset välttämättä enää samoin ajattele. Leimaatko heidät siis alun perin?
Ja mistä sinä tiedät, mitä mieltä Benin vanhemmat Suomesta olivat? Miten hyvin he aikoinaan sopeutuivat?
Puhuin tässä lähinnä aikuisista. Suomessa asuu myös paljon rikkaita afrikkalaisia, eivät he kaikki todellakaan ole köyhiä. Tiedän ulkomaalaisia (jääköön maa tässä mainitsematta) jotka opettavat lapsiaan näin: Suomalaista saa lyödä mutta muita ei. Minä en kyllä ymmärrä mitä pahaa suomalaiset on tehnyt näille ulkomaalaisille että osa heistä niin kovasti meitä vihaa.
Johan se on nähty esim. Ruotsissa että heistä kaikki eivät koskaan sopeudu. On tarjottu ilmainen koulutus, asuminen, avustusta työnhaussa ym. mutta mikään ei kelpaa. Tukholmassa ulkomaalaisnuorille jopa maksettiin koulunkäynnistä mutta sekään ei saanut näitä nuoria kouluun. Kyllä itsestäkin voi syitä etsiä jos ei elämässään pärjää eikä aina vain syyttää rasismia.
Vaikka kuinka jollain olisi Suomen kansalaisuus ei se tee kyseisestä ihmisestä välttämättä suomalaista!
Vierailija: