Tunnetteko mitään vastenmielisiä tuntemuksia, jos lapsenne leikkii esim afrikkalaisen lapsen kanssa.
Tuleeko teille mieleen esimerkiksi mahdolliset tarttuvat taudit tms. Siis vaikkapa hepatiitit tai hiv. (Olen nimittäin lukenut tartuntatautien kirjasta, että hepatiitti B tarttuu ihan tavallisessa perhekanssakäymisessäkin.) Mitä te asiasta ajattelette? Itse mietin, mitä ajattelisin.
Kommentit (98)
36 eri kansallisuutta.
Siellä ei suvivirttä sitten hoilata ilmeisesti?
Eikä lapsetkaan katso suu auki kun niille sanoo jotain, sen enempää kuin suomalaislapsetkaan. Kaikki ne suomea osaa.
kuulu suomalaiseen rokotusohjelmaan. Minusta niiden kyllä pitäisi kuulua. Tosiaankin miten se auttaa, jos terveydenhoitaja tietää jonkun olevan hepatiitin kantaja.
jos jollakulla lapsella todetaan tuonkaltainen sairaus.
Ja hepatiittiakin voidaan hoitaa.
Meidän alueella asuu tosi paljon ulkomaalaisia, ulkomaalaistaustaisia ja puolisuomalaisia. Tänään lapseni leikki ainakin afrikkalaisten, aasialaisten, sveitsiläisten ja romanien kanssa. Hui!
Eikä hepatiitti B:kään tartu " normaalissa" kanssakäymisessä. Ihan vaan tiedoksi.
niitä ulkomaalaisia on leikeissä muuallakin kuin valvotussa päiväkotiympäristössä. Esimerksi voimistelussa, kaupungin hiekkalaatikolla, pihaleikeissä yms.
Tässä infoa Kansanterveyslaitoksen sivuilta:
" Myös hepatiitti B -virus aiheuttaa maksatulehdusta eli keltatautia. Osa sairastuneista jää viruksen kantajiksi; tämä on tavallista varsinkin pikkulapsilla. Osalle kantajista kehittyy myöhemmin krooninen hepatiitti, maksakirroosi tai maksasyöpä.
Huolimatta siitä, että hepatiitti B on maailmassa laajoilla alueilla yleinen (kuva 11 ), se ei yleensä ole matkailijalle merkittävä vaara. Pistettävien huumeiden käyttö ja suojaamaton sukupuolikontakti ovat hepatiitti B:n merkittävimmät vaaratekijät kaikkialla maailmassa. Verituotteiden antaminen kehitysmaissa sekä injektiot, akupunktio, tatuointi ja lävistykset sellaisissa hoitopaikoissa, joiden mahdollisuudet käyttää kertakäyttöisiä tai kunnollisesti steriloituja välineitä ovat puutteelliset, ovat mahdollisia B-hepatiitin tartunnanlähteitä.
Rokote on aiheellinen niille, jotka matkustavat hepatiitti B:n yleisen esiintymisen alueelle (kuva 11 ) opiskelemaan tai tekemään työtä, jossa on verialtistuksen vaara, kuten terveydenhuoltoalan työtä. Työntekijän suojaaminen työssä esiintyvältä tartuntariskiltä on työnantajan velvollisuus, mutta ulkomaiseen harjoittelujaksoon matkustavat terveydenhuoltoalan opiskelijat voivat saada rokotteen maksuttomana osana yleistä rokotusohjelmaa. Rokotetta suositellaan myös niille, jotka oleskelevat runsaan esiintyvyyden alueella pitempään kuin kuusi kuukautta, alueelle usein matkustaville, alueella päivähoidossa oleville tai paikallisten lasten kanssa asuville tai oleskeleville lapsille, henkilöille, joilla on suurentunut riski joutua lääketieteelliseen tai hammaslääketieteelliseen toimenpiteeseen ulkomailla sekä riskimatkailijoille (seksi, pistettävät huumeet). Tavallinen matkailija tarvitsee ani harvoin hepatiitti B-rokotusta."
Minusta on hienoa, että lastemme päiväkodissa on maahanmuuttajalapsia. Suvaitsevaisuus on tärkeä asia ja sen oppii parhaiten, kun monikulttuurisuus on luonteva osa elämää pienestä pitäen.
Toki tauteja on hyvä pyrkiä välttämään, mutta joku roti sentään varautumisessakin. Vain pieni osa maahanmuuttajalapsista kantaa hepatiittia ja se ei edes tartu herkästi.
leikkivät että riski on noin suuri? Minulla ainakin lapsilla on ulkoiluvaatteet (pureminen aika hankalaa reimatecin läpi niin että iho menee rikki).
Olen itse käynyt kouluni ulkomailla, jossa oli jos minkä maalaisia. Minusta on ihanaa, että lapseni saavat kokea saman!
jos täällä asuis ulkomaalaisia, meidän lapsi sais leikkiä niiden kanssa samoin perustein ku muutenki. eli ei ihonvöri oo peruste vaan käyttäytyminen, käytöstavat yms. et ei se minkään räyhäävän, purevan ja kiroilevan kakaran kans saa leikkiä oli ihonväri mikä tahansa.
Vierailija:
leikkivät että riski on noin suuri? Minulla ainakin lapsilla on ulkoiluvaatteet (pureminen aika hankalaa reimatecin läpi niin että iho menee rikki).
Läpäseekö hampaat lassietecin?
Ap:n kysymykseen: en tunne vastenmielisyyttä, terveyssyistä tai muutenkaan. Olen oikeasti ihan hämmentynyt, että joku edes miettii tuollaisia! :o
Kuten imurista voidaan sanoa että hoover tai dekkarista että lang. Käsittääkseni myös Lassien haalarit ovat puremalta suojaavia.
Meidän puistossa kyllä aniharvoin näkee häiriköiviä tai purevia lapsia ja kertaakaan en ole nähnyt ulkomaalaistaustaisen näköisen lapsen käyttäytyvän huonosti. Suomalaisen näköisen kyllä.
62
on hienoa olla kaikin puolin suvaitsevainen, mutta kumminkin on otettava huomioon myös tämä hepatiittivaara. Tuossa KTL:n katkelmassa oli siitä, että tietyissä maissa yli 6 kk asuvien kannattaa ottaa rokotus ja päivähoidossa olevien myös. Siis eipä ole ollenkaan mahdoton juttu, että tarttuisi.
Hiekkalaatikoilla on nyt toki talvi, mutta kesäkin tulee taas.
puistattaa ajatus ap:n kaltaisista ihmisistä ja äideistä. Onneksi täällä on ollut paljon fiksuja ja asiallisia ja hyvin perusteltuja vastauksia. Minä en haluaisi lapseni leikkivän ap:n kaltaisen ihmisen lapsen kanssa. Nuo asenteet voivat nimittäin tarttua, joten pidäthän lapsesi pois meidän hiekkalaatikolta, kiitos.
Niillä tosiaan voi olla vaikka mitä tauteja. Jossain vaiheessa mä ajattelin että ne levittää täitä, niillä kun on oikein sellainen pöheikkötukka, missä täitä vois olla paljon. Mutta kuulin että ne täit viihtyy puhtaassa tukassa, joten ei nillä niitä voi olla.
Ennen sinne menoa minussa ei ollut rasistin häivääkään. Nyt en katselisi hyvällä lasteni mustia kavereita. Ei siitä mihinkään pääse, että ainakin Tansanian mustat ovat mahdottoman tyhmiä. Pelkään, että tyhmä seura tekee kaltaisekseen, enkä haluaisi ottaa sitä riskiä lasteni kohdalla. En tulkitse itseäni rasistiksi vieläkään. Totean vain itse uskomani faktana, että steretypiana valkoisissa ja mustissa on myös muita eroja, kuin pelkkä ihonväri. Nykyisin asumme Kiinassa jälleen miehen työn vuoksi, enkä huomaa minkäänlaista älyllistä eroa valkoisten ja paikallisten välillä - kulttuurieroja toki sitäkin enemmän.
Kyllä pitäisi kuulua, kun nykyisin matkustellaan niin paljon. Rokotushan suojaa 20 vuodeksi. Lisäksi hepatiitin (en muista minkä niistä, olikohan A:n) voi saada jopa salaatinlehdestä, joten rokottaminen todellakin kannattaa.
Käsittämättömän suvaitsematonta, jos äidit eivät anna lastensa leikkiä ulkomaalaisten kanssa. Meidän lapsen koulussa on 36 eri kansallisuutta, eikä ihonväriin todellakaan katsota. On kauhea havaita, että suomalaisista löytyy noin ennakkoluuloisia ihmisiä, että ensimmäiseksi tulee mieleen että värillisellä olisi tauteja. HUHHUH!!