Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon matkustaneet, mikä on maa/kaupunki jäänyt ikuisesti mieleen?

Vierailija
28.03.2024 |

Mulla varmaa Vancouver ja New York. Vietimme perheenä Vancouverissa tyttäreni 3vuotis synttärit. Asuimme siis Kanadassa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irlanti oli jotenkin lähellä suomalaisuutta. Ainakin lähempänä kuin monet muut maat, joissa olen käynyt. Ja Galway oli helmi kaupunki siellä. 

Vierailija
22/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havanna ja Kingston.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peru ja siellä Machu Picchu.

Bolivia ja Lake Titicaca sekä ylipäätään Andien vuoristo.

Chile ja Atacaman autiomaa sekä sen upea, kirkas tähtitaivas.

Tansania ja Ngorongoro. 

Etelä-Afrikka; Cape Town ja Table Mountain.

Australia, Sydney ja Blue Mountains. 

USA: Death Walley sekä Grand Canyon.

Espanja ja Andalucian kaupungit pääsiäisen aikaan mahtavine pyhimyskulkueineen. Rondan jylhät maisemat, Caminito del Reyn vaellusreitti. 

Pariisi ja Eiffel-torni, jonka huipulla joskus nuorena kihlauduimme.

Monen monta muutakin hienoa muistoa olen tallettanut mieleeni matkustaessamme ympäri maailmaa, mutta ehkä nuo mainitut ovat ne mieleenpainuvimmat, koska tulivat heti mieleen.

Vierailija
24/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan ne jää, mutta ehkä positiivisella tavalla kuormittavin oli Rooma. Olen aina ollut kiinnostunut Rooman valatakunnan ajasta ja sitä tutkinut, lukenut latinaakin, ja 4pvää siellä kävellen oli kyllä kokemus, jota sulatteli pitkään. Ja tämä ei ole mitenkään pois vaikka New Yorkilta tai Seatlelta tai Quebeciltä. Tai Bangkokilta tai Kairolta. HIenoja kokemuksia nekin jokainen omalla tavallaan. 

Vierailija
25/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vastaa Rooman, mutta mua ei oikein vakuuttanut vaikka olihan kiva nähdä paavi livenä. 

Venetsia on jäänyt mieleen erikoisena, mutta ei kiinnosta enää käydä. 

En kai voi sanoa että mikään olis "vienyt sydäntä", vaikka muutamiin paikkoihin aina palaa. 

Jos vastaa Rooman, on tuskin matkustellut kovin paljoa.

Miksei? Olen matkustanut ympäri maailmaa, mutta kyllä Rooma on hieno kaupunki. Ja Vatikaanissa Sikstuksen kappeli teki minuun syvän vaikutuksen, sillä pääsin näkemään sen kutsuvieraana juuri restauroinnin jälkeen, kun sitä ei vielä ollut avattu turisteille. Se upea väriloisto freskoissa! Sinne oli jätetty pieni osio restauroimatonta maalipintaa ja silloin todellakin ymmärsi, kuinka ihmiset olivat siihen mennessä nähneet vain pinttyneen ja haalistuneen maalipinnan freskoissa. 

Vierailija
26/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vastaa Rooman, mutta mua ei oikein vakuuttanut vaikka olihan kiva nähdä paavi livenä. 

En kai voi sanoa että mikään olis "vienyt sydäntä", vaikka muutamiin paikkoihin aina palaa. 

Osalle Rooma on merkityksellinen pyhiinvaelluskohteena. 

Vierailija
27/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firenze 

Vierailija
28/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään Italiasta. Venetsia, Rooma, Milano ja Firenze. 

Vierailija
29/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Olen matkustanut ympäri maailmaa, mutta kyllä Rooma on hieno kaupunki. Ja Vatikaanissa Sikstuksen kappeli teki minuun syvän vaikutuksen, sillä pääsin näkemään sen kutsuvieraana juuri restauroinnin jälkeen, kun sitä ei vielä ollut avattu turisteille. Se upea väriloisto freskoissa! Sinne oli jätetty pieni osio restauroimatonta maalipintaa ja silloin todellakin ymmärsi, kuinka ihmiset olivat siihen mennessä nähneet vain pinttyneen ja haalistuneen maalipinn

Minun silmääni pisti tuo sama kirjoitus. Rooma on ollut monen matkailijanuran alkupään kohteita varmaan Lontoon ja Pariisin lisäksi. Ei se silti tarkoita, etteikö se olisi hieno kaupunki, vaikka olisi miten paljon matkustanut sen jälkeen.

Minä ainakin olen pyrkinyt käymään läpi maita ja kaupunkeja mielenkintoisuusjärjestyksessä. Ihmettelen aina, kun joku nuori on Tukholman ja Tallinnan jälkeen suunnannut Balille tai Vietmamin viidakkoon ennen Euroopan nähtävyyksiä. Vaan kukin tavallaan.

Vierailija
30/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki omalla tavallaan. USA lemppari maa ja sinne varattu 14:sta matka toukokuulle.

Vierailija
31/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rooma, Pariisi, New York, ikisuosikit kaupunkini, joihin voin aina palata, enkä ikinä kyllästy.

Lomakohteista Mauritius, mutta vastaavista minulla ei ole kovin montaa vertailukohdetta. Australia oli kyllä maana mielenkiintoinen myös. 

Vierailija
32/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istanbul on mun ykkönen! Käynyt 2x ja haaveilen vielä pääseväni sinne joskus.

Ardeche-joki Ranskassa meloen koskia 30km/9h ja tippukiviluolassa valoshow Ravellin Boleron tahdissa. 

Sveitsissä Grindelwaldin seutu, juna jäätikön sisällä ja Piz Gloria. 

Pietarinkirkon kupolin sisällä ja katolla kävely.

"Pitkä-Jussin" majatalon vieraanvaraisuus Skotlannin ylämaalla ja suoraan merestä nostetut osterit Loch Levenillä

Yli 110 matkaan/43 maahan sisältyy paljon mahtavia paikkoja. 

Vierailija
33/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai on lähinnä kiertänyt kaikki nimekkäät turistikaupungit. Itselle kaikki mielenkiintoisimmat paikat eivät ole olleet kovin tunnettuja kaupunkeja. 

Vierailija
34/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirana, Albania.

Sinne haluan vielä palata, ja ylipäätään siihen maahan. Vietin siellä kaverini kanssa kolme viikkoa muutama vuosi sitten, Tirana,Shkodër . Velipojë rantakohde. Lisäksi käytiin eräässä vuoristokylässä ja paikassa missä oli hieno turkkilaislinnoitus. Näitä oli maassa mutenkin paljon.

Mutta Tirana oli omalla erikoisella tavallaan kiehtova. Paljon jäi näkemättä mutta kun ja jos uudelleen lähden, varaan aikaa enemmän.

Keski- ja eteläeuroopassa olen kierrellyt sekä Afrikan puolella myös missä sitten oli taas paljon elämyksiä. Albania jäänyt mieleen tavattoman ystävällisten ja vieraanvaraisten ihmistenkin takia. Köyhää oli mutta aina vieraalle riitti tarjottavaa ja ystävällisyyttä.

Vierailija
35/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoo, Köln ja Atlanta parhaat.

Vierailija
36/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei yhtikäs mikään paikka. Joka paikassa on kauppoja, katuja, ihmisiä, jotain "nähtävyyksiä"...

Vierailija
37/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään Italiasta. Venetsia, Rooma, Milano ja Firenze. 

Ja lisätään nyt nillittäjille, että olen käynyt yli 30 maassa ja hyvin monessa kaupungissa ympäri maailmaa. Jostain syystä Italia on kuin kotiin menisi. 

Vierailija
38/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankka linna riideltiin Roopen kanssa kumpi   maksaa kahvikupposen,minä hävisin.         

Vierailija
39/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei yhtikäs mikään paikka. Joka paikassa on kauppoja, katuja, ihmisiä, jotain "nähtävyyksiä"...

Lähdepä Andien vuoristoon. Lähes 5 km korkeudella ei ole yhtään kauppaa, ei yhtään katua, ei edes teitä, ihmisiä todella vähän, saman päivän aikana ei välttämättä tule ketään vastaan. Koko vuoristo on nähtävyys ihan ilman lainausmerkkejä.

Vierailija
40/42 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi