50-60 vuotias, onko sinulla omat hampaat ja missä kunnossa ne ovat?
Vanhempieni ikäpolvella taisi olla tavallista, että jo suht nuorina saatiin tekohampaat.
Oma ikäpolveni sensijaan on oppinut huolehtimaan hampaistaan. Muistette varmaan kouluhammashoitajan ohjauksella tehdyt fluoraukset ja punaisten tablettien pureskelut.
Lisäksi melkein joka koulun yhteydessä oli hammaslääkärin vastaanotto. Onneksi näin, ettei tarvitse kärsiä huonoista hampaista vanhempiemme tapaan. Tai hankkia proteesia.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Omat on ja täysin ehjät. Ei yhtään reikää eikä paikkaa. Ikää 53. Meille opetettiin jo lastentarhassa ja peruskoulussa kuinka hampaita hoidetaan. Pysyyhän ne väkisinkin ehjinä kun ei hölmöile ja uskoo mitä sanotaan.
Minä en ikävuosina 0-6 ollut mitenkään vastuussa siitä, miten minun hampaita hoidetaan.1960-luvulla oli suositus, että lapsille annetaan fluorihammastahnaa vain kerran viikossa, muuten piti harjata vain veden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Omat hampaat, ei reikiä. Hammaskiven poisto kahden vuoden välein. N65
Ap ei tiedä mistä kirjoittaa. Jopa 87-vuotiaalla äidilläni on omat hampaat.
Ennen on kuulemma ollut tapana jopa sellainen että lapselle ostetaan tekohampaat rippilahjaksi. Yksi ystävä kertoi, minä en ollut aikaisemmin kuullut. Äitini on äitinsä nuorin lapsi, eli ätinsä on ollut nelikymppinen. Äitini sanoo, ettei muista nähneensä äidillään koskaan hampaita. Mumma kuoli kun olin 12v, ja koko minun aikanikin söi vaan ikenillä, se oli kyllä jännä, en olisi osannut kuvitella mummalle hampaita. Söi kyllä jopa ruisleipää. Mumma oli syntynyt 1910 luvulla, eipä silloin varmasti köyhät ihmiset juuri hampaitaan pesseet, hyvä kun oli aina edes ruokaa.
Omat hampaat suussa. Kaikki viisauden hampaat on poistettu ja ylhäältä molemmat takahampaat. Neljä paikkaa. Valkoiset edelleen, ei värjääntyneitä vaikka poltin 25 vuotta ennenkuin lopetin ja juon kahvia yms mitkä kuulema värjää hampaita. Harjaan hampaat 1-2 krt päivässä ja hammaslankaa käytän päivittäin.
M55
Yksi hammas poistettiin oikomishoidossa, kun olin jotain 11-vuotias. Muuten omat hampaat tallella ja kaikki viisaudenhampaatkin, kun ne ovat ehjät.
Vanhoja paikkoja on jonkun verran, mutta ei ole ollut yhtään vuosikymmeniin enää. Käyn parin vuoden välein tarkistuksessa. Ikää kohta 52 v.
Muistatko, kun Andy McCoy unohti tekohampaansa Ruotsiin?
Kaikki tallella. Juurihoito tehtiin n. 6 vuotta sitten, sen jälkeen puhtain paperein joka vuosi mutta nyt korjattiin kk. sitten pieni lohkeama. Hammaskiveäkään ei ole ollut pitkään aikaan. Käytän sähköhammasharjaa kahdesti päivässä (joskus kolmesti, jos on johonkin tilaisuuteen lähtö, pesen hampaat ensin) ja lankaan säännöllisesti. Xylitolpurkan otan aterian jälkeen pari kertaa päivässä, en aamupalan tai jonkun omenan syönnin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat hampaat, ei reikiä. Hammaskiven poisto kahden vuoden välein. N65
Ap ei tiedä mistä kirjoittaa. Jopa 87-vuotiaalla äidilläni on omat hampaat.
Ennen on kuulemma ollut tapana jopa sellainen että lapselle ostetaan tekohampaat rippilahjaksi. Yksi ystävä kertoi, minä en ollut aikaisemmin kuullut. Äitini on äitinsä nuorin lapsi, eli ätinsä on ollut nelikymppinen. Äitini sanoo, ettei muista nähneensä äidillään koskaan hampaita. Mumma kuoli kun olin 12v, ja koko minun aikanikin söi vaan ikenillä, se oli kyllä jännä, en olisi osannut kuvitella mummalle hampaita. Söi kyllä jopa ruisleipää. Mumma oli syntynyt 1910 luvulla, eipä silloin varmasti köyhät ihmiset juuri hampaitaan pesseet, hyvä kun oli aina edes ruokaa.
Yhden tuttavani edesmennyt äiti hommasi itselleen tekohampaat rippikouluikäisenä. Hänellä itsellään oli ollut ihan hyvät omat hampaat ja sitä hän harmitteli kovasti loppuelämänsä, kun meni otattamaan ne pois. Kaikenlaisia puoskareita sitä on ollut, kun tuollaista ovat menneet tekemään. Joku kyläseppä varmaan.
47 unohti ikänsä, paria kuukautta vaille 60.
Vierailija kirjoitti:
Omat on ja täysin ehjät. Ei yhtään reikää eikä paikkaa. Ikää 53. Meille opetettiin jo lastentarhassa ja peruskoulussa kuinka hampaita hoidetaan. Pysyyhän ne väkisinkin ehjinä kun ei hölmöile ja uskoo mitä sanotaan.
Ei se nyt ihan noinkaan mene.
Äidilläni on omat hampaat, 69v, 1-2 hammasta otettu pois.
Mulla otettiin tänään yksi hammas, ja syksyllä jouduttiin ottamaan kaksi, aikaisemminkin on ainakin yksi takahammas otettu kun siinä ei pysynyt paikka ja se ei enää edes puutunut. Mulla on paikattu paljon hampaita just noita takahampaita, ja nyt kun jouduttiin syksyllä ottamaan yksi juurihoidettu (ainoa juurihoito mikä on tehty) joka oli keskellä puruhampaita ja sitten pasahti toiselta puolelta myös, olisi voitu yrittää juurihoitaa, mutta ei olis välttämättä ollut hyvä kuitenkaan, niin otettiin pois. Mulla on se ongelma, että vanhojen paikkojen alle tulee reikä, ja se menee jossain ikenen rajan alapuolella niin pitkälle ettei enää saa hoidettua. Samoin kävi nyt ylhäällä takimmaiselle hampaalle, jonka kaveri alhaalta otettiin jo vuosia sitten. Yritettiin paikata, mutta ei onnistunut. Vituttaa kun on syöminen nyt hankalaa kun alhaalla molemmilla puolilla on reikä keskellä sitä kohtaa millä pitäisi pureskella.
Mä olen kyllä aina pessyt hampaat lapsesta asti tunnollisesti, mutta mä luulen että mun hampaat on ollu huonot jo alusta asti. Yks lääkäri sanoi että äidin raudanpuute raskausaikana vaikuttaa sikiön hampaisiin siinä kehittymisvaiheessa jo, ja mun äiti oli aneeminen kun minua odotti. Ja olen sitten itsekin ollut pahasti raudanpuutteinen koko ikäni, nyt joitain vuosia sitten hoksasin sen, ja sitten senkin että myös folaatti, b12 ja dee on ihan surkeat. Mulla on varsinkin folaatti ja dee suorastaan vaarallisen huonot. Deen sanotaan vaikuttavan hampaisiin, joten oletan että iso syy mun hampaiden huonoudelle on nämä puutokset, jotka on luultavasti olleet suurin osan mun elämää, kun en ole osannut niihin kiinnittää huomiota.
Sekä mulla että äidilläni tulee aika helposti hammaskiveä, ja kumpikin käy säännöllisesti hammaskiven poistossa.
Vituttaa kyllä kun tänä vuonna täytän 50v ja olen kuin mikäkin puolihampaaton eukko.