50-60 vuotias, onko sinulla omat hampaat ja missä kunnossa ne ovat?
Vanhempieni ikäpolvella taisi olla tavallista, että jo suht nuorina saatiin tekohampaat.
Oma ikäpolveni sensijaan on oppinut huolehtimaan hampaistaan. Muistette varmaan kouluhammashoitajan ohjauksella tehdyt fluoraukset ja punaisten tablettien pureskelut.
Lisäksi melkein joka koulun yhteydessä oli hammaslääkärin vastaanotto. Onneksi näin, ettei tarvitse kärsiä huonoista hampaista vanhempiemme tapaan. Tai hankkia proteesia.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat hampaat, eikä niissä mitään vikaa. Hammaskiveä pitäis mennä poistamaan, mutta kun inhoan sitä, niin edellisestä kerrasta on aikaa...
N55
Sama vika. Kuulun vielä heihin, joilla hammaskiveä tuntuu kertyvän helposti, vaikka päivittäin putsaa hammasvälitkin tunnollisesti. Taas pitäisi käväistä putsauttamassa, onneksi se palvelu on vielä olemassa.
Minulla oli sama juttu. Nyt muutama vuosi ollut hiljaisempaa hammaskiviasioissa. En tiedä, miksi sen muodostuminen loppui. Riittää, kun käyn 1 krt/2 vuotta. Aiemmin kävin noin 10 kk välein. Muuten hampaat hyvät, valkoiset. Jotain vanhan paikan lohkeamista/halkeamista ollut pari krt. Yökiskot käytössä kovan purennan vuoksi. N55
Täh? 10-20-luvulla syntyneillä isovanhemmillanikin oli omat hampaat. Ja todennäköisesti myös heidän vanhemmillaan.
Missä savimajassa olette oikein eläneet?
Neljä hammasta jo otettu pois, ketuttaa kuin pientä oravaa. Tuo asia vähän naarmuttaa illuusiota omasta iättömyydestä.
Suunnitteilla kyllä selvittää mitä ja miten voisi purentaa vahvistaa. On säästöjäkin sitä varten.
On ollut semmoista stressiä elämässä mikä on vaikuttanut sekä hampaiden kulumiseen että hoitoon. Toki vähän keljuttaa miksei käynyt tiheämmin tarkastuksissa tai pessyt huolellisemmin mutta mitäpä se nyt hyödyttää.
64v ja omat toki.
Narskutan hampaitani joten halkeamia ja lohkeamia on varmasti. V 21 pääsin viimeksi julkiselle tarkistukseen joten toiveissa on päästä 25 seuraavan kerran. Hamnaskivi poistettu 23.
Mun ongelmani oli lapsena syöty tetrasykliini mikä reikiytti hampaat. Onneksi reikiintyminen pysähtyi aikuisena mutta tarkkana saa olla.
Minä pääsin ensimmäistä kertaa hammaslääkäriin ekaluokalla. Minun hampaat oli pilalla jo silloin, kun reikiintyneet maitohampaat oli reikiinnyttäneet vasta puhkeamassa olevat pysyvät hampaat. Vain etuhampaat ovat ehjät, kaikki muut on paikattu. Kaksi hammasta alhaalta on pitänyt poistaa, kun niitä ei voinut enää paikata.
N60
Hammaskiven kertyy ei jaksa mennä poistamaan 2-3krt vuodessa pitäisi mennä. Hampaat huononee, jos ei sitä tee.
Minulla on erittäin hyvät hampaat. Samoin vanhemmillanikin.
Lähes 50v
Omat hampaat on. Käyn hammaslääkärillä ja suuhygienistillä säännöllisesti. Kuukauden kuluttua on taas aika, uusitaan yksi paikka takahampaaseen. Edessä on alahampaassa lohkeama, katotaan mitä hammaslääkäri sille tekee.
Omat hampaat, ei reikiä. Hammaskiven poisto kahden vuoden välein. N65
Ap ei tiedä mistä kirjoittaa. Jopa 87-vuotiaalla äidilläni on omat hampaat.
Ihminen ei periaatteessa tarvitsisi kuin 24 hammasta. Jos takahampaat reikiintyvät, ne voisi vapaasti poistaa, ainakin minulta. Mutta eihän hammaslääkärit siihen suostu, vaikka oikein pyytämällä pyytäisi. Paikattavat hampaat kun ovat hyviä "lypsylehmiä".
50 v ja omat hampaat on. Lapsena tuli reikiä poskihampaisiin, mutta 12-vuotiaan jälkeen ei ole reikiä enää ollut, eikä muitakaan vaivoja hampaiden kanssa. Viisaudenhampaatkin on kaikki suussa edelleen.
mies on 76 ja hampaat kunnossa, pari taka hammasta pois otettu joskus nuorena, silloin otettiin mielumin pois kuin paikattiin, itselläni sama juttu. Ei enää nuoruuden valkoiset, mutta valkaisemaankaan ei aleta.Ei kuitenkaan keltaiset
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli hyvät omat hampaat. Kuoli 90+vuotiaana. Itselläni hyvät omat hampaat, mutta oli yksi räsäksi mennyt maitohammas joka poistettiin kun olin 65-vee.
Maitohammas..65v öööö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli hyvät omat hampaat. Kuoli 90+vuotiaana. Itselläni hyvät omat hampaat, mutta oli yksi räsäksi mennyt maitohammas joka poistettiin kun olin 65-vee.
Maitohammas..65v öööö
22v pojallanikin on poskihampaana. Pysyvän hampaan aihio voi puuttua ja silloin maitohammas jää pysyväksi.
Omat on - kannassa lukee jotenkin, että hoidetut, mutta paljon remontoidut🤔
hammaskiveä tulee ja kellastumista (kahvista? Teetä en juo)
etuhampaissa kärjet lohkeilee, hmmm ovat siis reilu 50v, kestääköhän loppuelämän?
N63
Omat on ja täysin ehjät. Ei yhtään reikää eikä paikkaa. Ikää 53. Meille opetettiin jo lastentarhassa ja peruskoulussa kuinka hampaita hoidetaan. Pysyyhän ne väkisinkin ehjinä kun ei hölmöile ja uskoo mitä sanotaan.
On omat hampaat ja kaikki tallella, joitakin paikkoja on ja joitakin lohkemia on paikattu.
Hammaskiveä pitää käydä otattamassa kerran vuodessa, mutta muuten on hyvät hampaat.
Ikää on 61.
Isäni kuoli tapaturmiasesti 60-vuotiaana ja hänellä oli kaikki hampaat tallella, eikä paikkoja lainkaan.
Äitini kuoli tapaturmaisesti 72-vuotiaana, hänellä oli myös omat hampaat, vaikkakin hänellä oli paikkoja.