Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osittainen hoitovapaa

19.01.2007 |

Olen palaamassa töihin ensi syksynä kun pienimmät lapset ovat 2,5v ja 1v3kk. Kovasti himottaisi tuo osittainen hoitovapaa, meillä varmaa parempi 4 pvä/kk.

Otin sen puheeksi työnantajan kanssa, olen töissä päiväkodissa, ja hänpä sanoikin ettei ole pakko sitä myöntää, eikä siis aio myöntää.

Työehtosopimuksessa sanotaan, että jos tilanne aiheuttaa kohtuutonta vaaraa ei vapaata tarvitse myöntää. Ja nyt sapettaa, mitä hiton hyötyä tuollaisesta vapaasta on jos työnantaja voi sen mielivaltaisesti evätä.

mites muut olette toimineet mahdollisesti samanlaisissa tilanteissa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa kokenut mutta neuvoisin menemään asiassa eteen päin: luottamusmies, liitto...

2/6 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä osittainen hoitovapaa on " melkein pakko" myöntää. Kysäsepä työnantajasi selitystä hoitovapaan eväämiseen ja ota sen jälkeen yhteyttä liittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan työnantajalla pitää olla todella vahvat perustelut ja osittaisen hoitovapaan pitäisi tehdä töiden järjestely käytännössä mahdottomaksi. Vaikea kuvitella, että sellainen tilanne voisi olla päiväkodissa eli työnantajan pitää myöntää sinulle osittainen hoitovapaa.

Ainoa, mistä työnantaja voi pitää kiinni, on se, että lyhennys annetaan 6-tuntisina päivinä. Eli työnantajan ei ole pakko suostua 4-päiväiseen viikkoon.

Yhdellä kaverilla, joka on myös töissä päiväkodissa, oli myös aikamoista vääntöä ennen kuin sai osittaisen hoitovapaan. Hänellekin johtaja yritti väitää, ettei onnistu työvuorojen järjestäminen, jos lyhentäisi työaikaa. Mutta ystävä piti päänsä ja konsultoi lakimiestä ja työnantajan oli pakko taipua.

Vierailija
4/6 |
19.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosin työnantajan päätettävissä antaako hän sinun tehdä 4pv/vko vai 6h/pvä sitä lyhennettyä työaikaa eli siihen sinulla ei ole sanomista vaikka toiveen voit esittää.

Vierailija
5/6 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osittaisella hoitovapaalla ja työskentelen päiväkodissa. Kyllä ne työvuorot saa aina järjestettyä!! Itse teen 6h (9-15) päiviä, silloin lapsille ei tule pitkät hoitopäivät!

Vierailija
6/6 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ambulanssilääkäreillä tms, joiden sijaisia ei niin vaan ole edes olemassa. Päiväkotiin nyt aina löytyy pätevääkin henkilökuntaa, kun vain työnantaja siitä maksaa. Ole tiukkana ja pidä oikeudestasi kiinni!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän