Miten lähihoitaja yksinhuoltaja pystyy elämään?
Miten ihmeessä yksinhuoltajana pärjää, kun on matalapalkkaisella alalla.
Kommentit (93)
Minä en suostuisi lähihoitajaksi mistään hinnasta. Karmea työ ja huono palkka.
Eksä maksoi kahdesta lapsesta hyvät elatusmaksut, ja sain asumistukea.
Muuten ei olis onnistunut.
Eiköhän pärjää siinä kun muutkin vastaavaa palkkaa saavat, jotkut tienaavat vähemminkin. Isällä kuitenkin on myös elatusvelvollisuus ja valtio maksaa lapsilisät.
Otetaanko lapset sitten huostaan kun yh ei pysty tarjoamaan heille riittäväksi katsottua asumistasoa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi lähihoitajaksi mistään hinnasta. Karmea työ ja huono palkka.
Samaa mieltä. Ja kammoan sitä, ttä ao. tutkinnin suorittamisesta on tehty 1 tapa siivota työttömyystilastoja. - En minä yliopistossa halunnut valmistua/ suorittanut opintoja siksi, että niiden jälkeen aloittaisin pian hoitajaopinnot päästäkseni "oikeisiin töihin"
Ehkä perus eläminen onnistuu, mutta lapsilla tuskin mitään kummoisia harrastuksia on. Että jääkiekkoilijan urasta on turha yh lapsen haaveilla.
Ei ole edes niin huono palkkainen, jotkut elättää lapset yksin siivoojan palkalla ja ihan ihmisiä heistäkin on kasvanut...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä perus eläminen onnistuu, mutta lapsilla tuskin mitään kummoisia harrastuksia on. Että jääkiekkoilijan urasta on turha yh lapsen haaveilla.
Sehän riippuu ihan siitä miten vaikka lapsen isä osallistuu, jos hän pystyy tuollaisen harrastuksen kustantaa...
Lähihoitajalla on se valttikortti, että työttömyyttä ei tarvitse pelätä ikinä, vaan työpaikkansa voi valita.
Vaikka leipä voi olla kapea, se on varma ja pitkä. Ja niillä yksinhuoltajan lapsilla on yleensä elossa myös isä, joka maksaa elatusmaksuja. Taloudellisesti yksinhuoltaja ei siinä mielessä ole yksin.
Voisiko siitä saada vähän lisätsemppiä, että hoitajat tekevät niin äärettömän tärkeää työtä (vaikka siitä ei taatusti aina kiitosta satele)?
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko lapset sitten huostaan kun yh ei pysty tarjoamaan heille riittäväksi katsottua asumistasoa?
Kerrostalon ylimmällä tasollakin voi asua.
No onpas taas ammattivalittajatason aloitus.
Riippuu paikkakunnasta missä asuu. Kyllä täällä pienellä paikkakunnalla pärjää ihan hyvin lähihoitajan palkalla. Mä olen Attendolla töissä ja peruspalkka on n. 2390€. Siihen lisiä päälle riippuen vuoroista 250-400€. Julkisella puolella palkka enemmän.
En hirveästi yhtään ymmärrä lähihoitajien työn väheksymistä. Korkeasti palkatulta hömpänpömppä-alalta lähdin itse aikoinaan sairaanhoitajaksi. Lähärihän voi myös tehdä työtä lähes missä vaan! Itse joskus opiskeluaikana heitä sijaistin, kyllä asiakkaat ihan arvosti, joskus kovastikin. Se työhän on ihmisten auttamista ja äärimmäisen tärkeää.
Jos siivoojan palkalla pystyy kaksi lasta ja itsensä elättämään niin kyllä lähihoitajankin palkalla
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja lähihoitajan töitä teen keikkatyönä. Viime vuonna tienasin reilut 59 000e. Toki tein enemmän tunteja kuin 100% työaika. Paljon pyhätunteja. Käteen jäi palkoista kuukaudessa keskimäärin 3300e. Tämän lisäksi elatusmaksut 550e, lapsilisät 346e saan. Vähemmälläkin työnteolla pärjättäisiin.
Omakotitalo on velaton, samoin auto on jo velaton.
Asumiskustannukset 300e /kk ja muut laskut 330e (puhelimet, netti, Telia TV, vakuutukset, autovero)
Tuki verkosto auttaa lasten hoidossa viikonloppuisin.
Tykkään työstäni ja pärjätään mielestäni hyvin. Säästöjäkin kertynyt vaikka reissuja tehdään.
Kokoomuksen mukaan köyhien kuuluukin kuolla, mielellään kuitenkin loppuun saakka työskennellen EK'n omistamilla plantaaseilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla on se valttikortti, että työttömyyttä ei tarvitse pelätä ikinä, vaan työpaikkansa voi valita.
Vaikka leipä voi olla kapea, se on varma ja pitkä. Ja niillä yksinhuoltajan lapsilla on yleensä elossa myös isä, joka maksaa elatusmaksuja. Taloudellisesti yksinhuoltaja ei siinä mielessä ole yksin.
Voisiko siitä saada vähän lisätsemppiä, että hoitajat tekevät niin äärettömän tärkeää työtä (vaikka siitä ei taatusti aina kiitosta satele)?
Enpä sanoisi ikinä. Ei merkonominkaan 70-luvulla tarvinnut pelätä työttömyyttä ikinä. Lapset vähenee, vanhukset vähenee - vaikka elinajanodote on tilastollisesti kasvussa, ei tämä läskisukupolvi vanhaksi elä. Kuka tunteen reilusti ylipainoisen yli kasikymppisen? Minä tunnen yhden, mutta tunnen vielä paksumpia nuoria. Lisäksi itsepalvelu lisääntyy tuollakin alalla ja eiköhän niitä hoitorobottejakin ala vähitellen tulla. Kun hoitajia koulutetetaan koko ajan lisää, jossain vaiheessa se rajakin tulee vastaan. Käy niinkuin niille merkonomeille, tavalliseen toimistotyöhön ei enää riitä.
Kyllä ilman maksullisia harrastuksia lapsists
psista voi kasvaa ihan kunnon kansalaisia.
Tukiverkot on avainsana. Löhihoitajille ilm riiittää hyvun töitä. Niin, että yliopistoista valmistuneille maistereille ja amkk:sta valmistuneille osoitetaan työkkärissäkin hakeutunaan lähihoitajakoulutukseen....
Katsos se on koulutus joka kannattaa ja on vai hyvä tulevaisuudessaon e empi maisterihoitajia