Miksi liikennelentäjiä jotenkin glorifioidaan?
Vaikka kyseessä on vain noin 3 vuoden koulutus. Suorittavaa työtä, joka tehdään pilkulleen proseduurien mukaan eikä saa itse soveltaa mitään. Työvuorojen osalta jne on täysin muiden armoilla.
Kyseessä on kuitenkin vain vähän fiksumpi duunari. Pomoina on sitten dippainssejä jne.
Valintaperusteet esim. Suomen ilmailuopistoon on vähintään salamyhkäiset ja mahdollistaa kaikenlaisen nepotismin.
Yliopistoihin jne on huomattavasti tasa-arvoisempaa päästä.
Kommentit (84)
Ei pyöri juristit ja kirurgit samoissa piireissä useimpien putkimiesten, vartijoiden tai lentäjien kanssa.
Kyllä pyörivät, samoissa piireissä. Tavallisia osaavia ihmisiä, eivät mitään sivistyneistöä. Sinun täytyy vain sivistää itseäsi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on varakkaasta perheestä.
Oli samaan aikaan liikennelentäjänä ja opiskeli juristiksi. Lensi Aasiaan.
Nyt on valmis juristi. En tiedä, lentääkö enää.
Lentomatkustan itse paljon ja säälittää ne ahtaassa putkilossa öitä työkseen valvovat ihmiset. Olkoon kuinka hieno virkapuku tahansa.
On niin luksusta nukkua omassa sängyssä
Olen ollut töissä sekä lentäjien, että juristien kanssa. Voin kertoa, että lentäjien kanssa sai kuulla työpäivinä paljonkin alatyylistä huumoria mitä en ole kuullut koskaan nykyisessä työpaikassani. Se ei tulisi kuuloonkaan vaan kertoisi sivistymättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöri juristit ja kirurgit samoissa piireissä useimpien putkimiesten, vartijoiden tai lentäjien kanssa.
Kyllä pyörivät, samoissa piireissä. Tavallisia osaavia ihmisiä, eivät mitään sivistyneistöä. Sinun täytyy vain sivistää itseäsi lisää.
Minä olen lääkäri sekä lentäjä. En pidä lääkärin työtä lentäjän työstä yhtään helpompana. Molemmissa omat haasteensa. Lennän ulkomailla ja teen molempia töitä osa-aikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatti oli vielä joskus viime vuosituhannella arvostettu, mutta ei ole sitä mielestäni ollut enää. Arvostus laskenut vielä 2010 jälkeen roimasti. Tänä päivänä arvossaan on enemmänkin ammatit joissa vaaditaan yliopistotasoista tutkintoa.
Ei varmasti ole laskenut. Ihan ulkopuolinen olen ilmailualan suhteen, mutta kyllä se minusta hyvin arvostettu ammatti edelleen on. Eikä voi verrata mihinkään muihin ammattiin. Yliopistosta valmistuu osaajia laidasta laitaan; lääkäristä muusikkoon ja kotitalousopettajasta pappiin, joten mitään vertailua ei voi tehdä. Lisäksi monella lentäjälläkin on akateeminen tutkinto jo olemassa.
Ei ole akateemisissa piireissä mitenkään arvostettu ammatti. Kyllä se näkyy
Lähiystävä on perämies isoissa koneissa ja tienaa lähelle 10€ kuussa. Varmaan päivärahat jo tekevät paljon. Vasta muutaman vuoden ollut.
Kyllä se vaan on yksistään se univormu. Ilman sitä tuskin herättäisi juuri mielenkiintoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on yksistään se univormu. Ilman sitä tuskin herättäisi juuri mielenkiintoa.
Juuri näin. Mieheni joka on perus varastomies saa olla naisilta rauhassa, toisin kuin hänen ystävänsä joka on lentäjä. Molemmilla tällä hetkellä aika sama palkka, mutta miehen ystävällä tulevaisuudessa isommat tulot ja naiset kyllä tietävät tämän. Ei käy kateeksi tyttöystävää.
Ainoat jotka täällä yrittää glorifioida ammattia näyttävät olevan lentäjien vaimoja. Täytyyhän sitä statuspuolison myyttiä pitää yllä vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat jotka täällä yrittää glorifioida ammattia näyttävät olevan lentäjien vaimoja. Täytyyhän sitä statuspuolison myyttiä pitää yllä vaikka väkisin.
Mä taas luulen, että vaimot pitävät matalaa profiilia juurikin sen statuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen, että vaimot pitävät matalaa profiilia juurikin sen statuksen takia.
Eivät todellakaan pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä vain ei valitettavasti ole mitään statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä vain ei valitettavasti ole mitään statusta.
Kateellinen lentoemo siellä?
Lentäjien status on vähän sama kuin ahtaajilla. Hyvin palkattuja duunareita.
Vierailija kirjoitti:
Ryanairin toimarihan on kutsunut heitä "glorifioiduiksi bussikuskeiksi"
https://www.betootaadvocate.com/advocate-in-focus/local-pilot-says-she-just-wants-to-be-thanked-like-the-glorified-bus-driver-she-is/
Vierailija kirjoitti:
Lentäjien status on vähän sama kuin ahtaajilla. Hyvin palkattuja duunareita.
Ahtaajaksi pääsee kuka tahansa, lentäjäksi ani harva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryanairin toimarihan on kutsunut heitä "glorifioiduiksi bussikuskeiksi"
https://www.betootaadvocate.com/advocate-in-focus/local-pilot-says-she-just-wants-to-be-thanked-like-the-glorified-bus-driver-she-is/
"Local Pilot Says She Just Wants To Be Thanked Like The Glorified Bus Driver She Is"
Työnä kyllä tylsähköä, varsinkin se matkalentokorkeudessa lentäminen - siis lähes paikallaan istumistahan se on ja mittarien katselua. Edes maisemat ei häikäise, jos on pilviä paljon. Muutenkin esim. jotkut pellot näyttää kaikkialla samanlaisilta, puhumattakaan merenpinnasta. Jos lentelisin työkseni, niin haluaisin lentää maksimissaan jotain tunnin parin tunnin lentoja.
Onko matkustajana mukavaa, useimmiten ei, vaan oottaa, että ois jo perillä. No sama se on siellä ohjaamossa, puuduttavaa. Vain laskut ja nousut kiihottavia.
Joskus tylsistyessäni katselen VASAviatonia Youtubesta, eli kanava jossa on aitoja radiopuhelinkeskusteluja lentokoneen ja lennonjohdon välillä erilaisissa poikkeustilanteissa. Annan arvostusta sille, että vaikka olisi moottorit irti ja peräsin tulessa, niin lentäjät kommunikoivat kuin olisi ihan normipäivä, eli rauhallisesti ja asiallisesti yhtään panikoimatta. Itse varmaan kirkuisin siellä...