đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Mulla nÀkyy nyt valintakokeen pisteet, en varmaan ole ainut? :)
MinkÀ valintakokeen ja mikÀ hakukohde??
Vierailija kirjoitti:
Ootko for real?????
ItĂ€-Suomen yliopiston Julkisoikeus tulokset nĂ€kyvissĂ€ đ
Turun rakennusarkkitehtuurin palkit ilmestyny!! PisteitÀ odotellessa..
Ei oo ainakaan Turun AMK:n tuloksia vielÀ tullut, mitenköhÀn tuo sitten menee?
Valmistuin hakuajan jÀlkeen.
(kÀvin amiksen 2 vuoteen) eli jos pÀÀsen pitÀÀ minun liittÀÀ ammatillisesta todistuksesta kopio opintopolkuun, riittÀÀkö siihen se ettÀ napsii siitÀ puhelimella kuvan ja laittaa sinne vai mitÀ?
ItsellĂ€ kaikki palkit tulleet nĂ€kyviin mutta ei muuta.. Soteli kokeen tuloksia siis oottelen PK-seudulta. Minulla myös eka kerta ja ikÀÀ 36V đ Toivotaan ettĂ€ pÀÀstÀÀn sisÀÀn, tsemppiĂ€!!
Onko tÀÀllÀ muita jamk hakeneita? VielÀ ei siinÀ nÀy valintakoe palkkia, toisen koulun palkki ollu nÀkyvissÀ jo viikon ilman ettÀ pisteitÀ olisi vielÀ tullut. Tuo jamk ei halua pÀivittyÀ ollenkaan nyt :D
Vierailija
Mullakin on Laurean palkki tullut ja alemmista hÀvinneet todistuspisteet. Palkkiteorian perusteella olisin pÀÀsemÀssÀ ainakin tuonne Laureaan, joka mulla neljÀntenÀ. Tulispa nyt ÀkkiÀ pisteetkin nÀkyviin niin tietÀisi onko mahiksia ylempiinkin!
Mullakin Laurean palkki nÀkyvissÀ ja alemmista hÀvinnyt sekÀ todistuspisteet ettÀ varasijat. TÀllÀ hetkellÀ todistusvalinnassa 6. varasija Laureaan... Nyt alkoi jÀnnittÀÀ.
onko kellÀÀn savoniasta mitÀÀn?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitÀÀn vielÀ ainakaan minulla
Vierailija kirjoitti:
ei ole ei :(
Huoltokatko opintopolussa :D onko pÀivitelty liian usein :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YYYHYY EN PĂĂSSYT LUKEMAAN PSYKAA VAIKKA ON PITKĂ SUORA TUKKA, TERHAKAT TISSIT JA SEURAAN REALITYĂđ«đ©
Ida24
Oppimisen asiantuntijat sanoo, ettÀ tekstin alleviivaaminen/yliviivaaminen vÀrikkÀillÀ tusseilla ei mitenkÀÀn erityisesti paranna tai tehosta oppimista. Itse olen myös tÀmÀn todennut. HyvÀ keino kuitenkin tuo, ettÀ lue teksti nauhalle ja kuuntele sitÀ. Se toimii.
Mulla ilmestyi eilen LAB varasija ja pisteet. 1. hakutoiveesta nÀkyy vasta palkki. TÀnÀÀn LAB varasija ja pisteet kadonneet.. Iiiks.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ilmestyi eilen LAB varasija ja pisteet. 1. hakutoiveesta nÀkyy vasta palkki. TÀnÀÀn LAB varasija ja pisteet kadonneet.. Iiiks.
Jeeee!
Ja nyt tulikin sit ilmoitus et mut valittiin 1. hakutoiveeseen. Palkkiteoria toimii. Jeeeeeeeeee!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YYYHYY EN PĂĂSSYT LUKEMAAN PSYKAA VAIKKA ON PITKĂ SUORA TUKKA, TERHAKAT TISSIT JA SEURAAN REALITYĂđ«đ©
Ida24
Oppimisen asiantuntijat sanoo, ettÀ tekstin alleviivaaminen/yliviivaaminen vÀrikkÀillÀ tusseilla ei mitenkÀÀn erityisesti paranna tai tehosta oppimista. Itse olen myös tÀmÀn todennut. HyvÀ keino kuitenkin tuo, ettÀ lue teksti nauhalle ja kuuntele sitÀ. Se toimii.
Kuulostaa ihan hirveÀltÀ jo ajatuksena joutua kuuntelemaan omaa muminaa ja rumaa ÀÀntÀ. Mun alalla on materiaalina usean lukiokirjan kokonaisuus joten johan siinÀ kestÀÀ kuukausitolkulla edes lukea ne nauhalle.
Avoimen vÀylÀ vai pÀÀsykoe?