Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.

Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.

AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.

Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…

Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
1021/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään joka pääsi Oulun Diakiin lh-sh monimuoto linjalle? Itse jäin varasijalle ja toivon että pääsisin sisään :)

Vierailija
1022/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin. Vielä odottelen ylempiä haku tuloksia että mihin päädyn. Toivotaan että pääset varasijalta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin opintopolku päivittyy yleensä?

Vierailija
1024/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin. Vielä odottelen ylempiä haku tuloksia että mihin päädyn. Toivotaan että pääset varasijalta! 

Sitä toivon! Jännittää, kun 12 ei ole vahvistanut vielä vipusen mukaan koulupaikkaa..ehkä siellä pieni mahdollisuus on

Vierailija
1025/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, kävin itse katsomassa Oulun YAMK, valinnat ja sain opintopaikan. Jostain syystä en vielä uskalla hyväksyä sitä... Mikä lie, ehkei vielä ole vaan iskeytynyt tajuntaan tämä valinta. 

Vierailija
1026/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mitäs sitten voi tehdä, jos ei tullut valituksi?  Mennä töihin?

Mulla ei ole perusopetuksen jälkeistä koulutusta ja täytän kohta 30 v. 🤷🏻

Aluksi hain opiskelemaan, mutta turhauduin, kun en päässyt mihinkään mihin halusin. Nyt taas yritin, mutta no can do. Nyt saan työmarkkinatukea.

Vinkkejä?

Vierailija
1027/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä töitä tekijälle aina löytyy

Vierailija
1028/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala sinua kiinnostaa? Itse hakisin ehdottomasti alalle töihin, vaikka alemmalle koulutusasteelle oppisopimukseen. Siellä sitten näkis työelämää ja alan todellista kiinnostavuutta. Esim. siis jos kiinnostaa varhaiskasvatuksen opettajan koulutus, niin hakee lastenhoitajaksi töihin tai oppisopimukseen. Kaikenlaisia muuntokoulutusmahdollisuuksia jne. on koko ajan. Ja saa todellisen käsityksen siitä onko se ala sittenkään oma juttu. 

Vierailija
1029/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele iltalukiossa (sinne pääsee kaikki) tai jossain ammattikoulussa (aikuisten iltalinjalla vaikkapa). Ja tee avoimen opintoja samalla. 

Mitä olet tehnyt viimeiset 15v.?

Vierailija
1030/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele iltalukiossa (sinne pääsee kaikki) tai jossain ammattikoulussa (aikuisten iltalinjalla vaikkapa). Ja tee avoimen opintoja samalla. 

Mitä olet tehnyt viimeiset 15v.?

Näistä pitää sitten ilmoittaa etukäteen työkkäriin. Max 5op/kk, muuten lähtee tuet 

Vierailija
1031/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä toivon! Jännittää, kun 12 ei ole vahvistanut vielä vipusen mukaan koulupaikkaa..ehkä siellä pieni mahdollisuus on

Varmasti pääset! Monet odottaa varmasti valintakokeiden tuloksia :)

Vierailija
1032/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala sinua kiinnostaa? Itse hakisin ehdottomasti alalle töihin, vaikka alemmalle koulutusasteelle oppisopimukseen. Siellä sitten näkis työelämää ja alan todellista kiinnostavuutta. Esim. siis jos kiinnostaa varhaiskasvatuksen opettajan koulutus, niin hakee lastenhoitajaksi töihin tai oppisopimukseen. Kaikenlaisia muuntokoulutusmahdollisuuksia jne. on koko ajan. Ja saa todellisen käsityksen siitä onko se ala sittenkään oma juttu. 

Kiitos tästä vinkistä. Olen suorittanut perusopintojen viimeiset vuodet (12-18 v) ulkomailla, joten minulla ei ole suomalaista päästötodistusta. Koulumenestykseni oli hyvä, mutta todistukset ovat nyt auttamatta vanhoja.

Olen itseopiskellut tekemään musiikkia, sävellän, sanoitan ja osallistun tuottamiseen. Olen julkaissut muutaman studioalbumin.

Mitä tutkintoa voisin opiskella oppisopimuksella esim. äänitysstudiossa tai muussa musiikin tekoon liittyvässä? En varsinaisesti soita mitään instrumenttia, mutta käytän keyboardia, kun sävellän. En ole saanut mistään ammatinvalinta- tai opinto-ohjausta, olen vain hakenut Opintopolun yleisessä haussa sekä korkeakouluun että amk:hon muutamalle koulutuslinjalle, jotka minua ovat kiinnostaneet. Mikä 2. asteen (amis?) tutkinto voisi tulla kyseeseen?

Tykkään esiintyä, mutta muuten en ole tyyppi, joka tuo itseään esille. Olen aika vetäytyvä. Minulla on paljon kavereita musiikkialalla.

Vierailija
1033/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koitan ajatella ja ei millään malta odottaa, että loputkin tulokset tulee muille että pääsenkö varasijalta sisään :)

Vierailija
1034/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kävin itse katsomassa Oulun YAMK, valinnat ja sain opintopaikan. Jostain syystä en vielä uskalla hyväksyä sitä... Mikä lie, ehkei vielä ole vaan iskeytynyt tajuntaan tämä valinta. 

Siis hieno homma!! Pääsit useampaan sisään? Pitäähän sitä pohtia mihin haluaa :)

Vierailija
1035/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin opintopolku päivittyy yleensä?

Ehkä aamusta? Ei ainakaan muutosta ole enää aamun jälkeen tapahtunut kun olen seurannut päivittäin ja monta kertaa :D

Vierailija
1036/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Laurean hakuun ilmestynyt AMK-koepalkki, mutta Metropoliaan tai LABiin ei. Palkkiteorian mukaan ammattikorkeiden tulokset tulevat pian!

Vierailija
1037/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin varasijalla 1 :(

Vierailija
1038/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin varasijalla 1 :(

Täällä sama :/ Toivon niin että joku ei ota vastaan paikkaansa 

Vierailija
1039/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaako kaikki ammattikorkeat pääsykoetuloksensa samaan aikaan vai tippuuko niitäkin eri aikoihin?

Vierailija
1040/4398 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkiteknologia voisi olla sopiva. 

Ketju on lukittu.