đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
VÀitÀt siis ettÀ D lunttasi? Silloin hÀnen on pitÀnyt valehdella, mutta samaan aikaan myös B valehtelee. Silloin ei pÀde ettÀ 3 puhuu totta.
Uskottele itsellesi nÀin, totuus on ettÀ D on oikein ja et pÀÀse sen takia sisÀÀn kouluun.
Vierailija kirjoitti:
VÀitÀt siis ettÀ D lunttasi? Silloin hÀnen on pitÀnyt valehdella, mutta samaan aikaan myös B valehtelee. Silloin ei pÀde ettÀ 3 puhuu totta.
Uskottele itsellesi nÀin, totuus on ettÀ D on oikein ja et pÀÀse sen takia sisÀÀn kouluun.
Et siis pysty perustelemaan logiikkaasi?
EikÀ mun uskomukset kouluunpÀÀsyyn liity enÀÀ mihinkÀÀn suuntaan. :D vaikka vÀittÀisin oikean vastauksen olevan A, ei kukaan kÀy vastauksia enÀÀ muuttamassa.
Miten te muut siis lÀhditte ratkaisemaan sitÀ ns. dominopalikkatehtÀvÀÀ, missÀ oli numeroita ja palikoita?
EntÀ se, missÀ kuutio maalataan mustaksi, leikataan 125:een yhtÀsuureen osaan ja pitÀÀ laskea (?) monessako palassa on ainakin yksi musta tahko?
Vierailija kirjoitti:
Miten te muut siis lÀhditte ratkaisemaan sitÀ ns. dominopalikkatehtÀvÀÀ, missÀ oli numeroita ja palikoita?
EntÀ se, missÀ kuutio maalataan mustaksi, leikataan 125:een yhtÀsuureen osaan ja pitÀÀ laskea (?) monessako palassa on ainakin yksi musta tahko?
EnsimmÀinen oli ihan tÀys mysteeri, heitin vaan siihen jotain:D KuutiotehtÀvÀ jÀi mulla viimeiseksi, ja aikaa oli erittÀin vÀhÀn, enkÀ saanut siihen mitÀÀn jÀrkevÀÀ siinÀ paineessa. Mutta kun aloin sitÀ kotona miettimÀÀn, niin tajusin heti... eli molempiin pÀÀtyihin muodostui 25 ja kolmeen keskimmÀiseen neliöön 16, eli 25*2+16*3=98 Oon nyt hakannut itseÀni tÀÀllÀ pÀÀhÀn, etten tajunnut sitÀ silloin heti, mutta ei voi mitÀÀn...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EnsimmÀinen oli ihan tÀys mysteeri, heitin vaan siihen jotain:D KuutiotehtÀvÀ jÀi mulla viimeiseksi, ja aikaa oli erittÀin vÀhÀn, enkÀ saanut siihen mitÀÀn jÀrkevÀÀ siinÀ paineessa. Mutta kun aloin sitÀ kotona miettimÀÀn, niin tajusin heti... eli molempiin pÀÀtyihin muodostui 25 ja kolmeen keskimmÀiseen neliöön 16, eli 25*2+16*3=98 Oon nyt hakannut itseÀni tÀÀllÀ pÀÀhÀn, etten tajunnut sitÀ silloin heti, mutta ei voi mitÀÀn...
Totta! NÀinhÀn se ois mennyt. Tunnen itsenikin aika hölmöksi. Eli vastaus olisi ollut 27? (Koska 125-98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta! NÀinhÀn se ois mennyt. Tunnen itsenikin
Ei, kun vastaus on tuo 98. Itse aloin kyllÀ miettimÀÀn jÀlkeenpÀin, ettÀ oliko siinÀ edes kyseistÀ vaihtoehtoa:D Mutta eiköhÀn siinÀ ollut.. muistan vaihtoehdot 125, 64 ja 62.
Tuo 27 on niiden kuutioiden mÀÀrÀ, joissa ei ole yhtÀÀn mustaa.
Eikun joo totta, tajusin, ettÀ mulla meni nyt itsellÀkin aivot solmuun. Kun tosiaanhan siinÀ kysyttiin niitÀ palikoita, missÀ on maalia, eikÀ niitÀ, mitkÀ jÀi jÀljelle.
Vierailija kirjoitti:
MinÀ yritin palikkakasan muodoista ja palikan sijainnista pÀÀtellÀ voiko olla vaaka- vai pystysuorassa. Jotenkin pÀÀdyin ratkaisuun, ettÀ vaihtoehdot missÀ oli [0,0] ei voi olla oikein. Voin olla kyllÀ tÀysin hakoteillÀ. TÀhÀn tehtÀvÀÀn aikaa jÀi hyvin vÀhÀn.
Apua. Kysyttiinkö siinĂ€ kuinka monessa on vĂ€hintÀÀn yksi mustaksi maalattu sivu? đź Toivon todella ettĂ€ mulla on ollut eri tehtĂ€vĂ€, mĂ€ laskin ettĂ€ monessako palikassa on 2 sivua maalattuna. Sanokaa pliis ettĂ€ kokeissa on ollut eri versioita tuosta tehtĂ€vĂ€stĂ€, muutoin olen menettĂ€nyt pisteitĂ€ tyhmĂ€n ajatuskatkon vuoksi. đ
Millainen dominopalikkatehtÀvÀ? Mulla ei ollut sellaista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua. Kysyttiinkö siinĂ€ kuinka monessa on vĂ€hintÀÀn yksi mustaksi maalattu sivu? đź Toivon todella ettĂ€ mulla on ollut eri tehtĂ€vĂ€, mĂ€ laskin ettĂ€ monessako palikassa on 2 sivua maalattuna. Sanokaa pliis ettĂ€ kokeissa on ollut eri versioita tuosta tehtĂ€vĂ€stĂ€, muutoin olen menettĂ€nyt pisteitĂ€ tyhmĂ€n ajatuskatkon vuoksi. đ
Kysyttiin juurikin nÀin, eli ettÀ kuinka monessa on vÀhintÀÀn yksi mustaksi maalattu sivu.
Vierailija kirjoitti:
TodennÀköisesti on ollut eri tehtÀviÀ:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MinÀ yritin palikkakasan muodoista ja palikan sijainnista pÀÀtellÀ voiko olla vaaka- vai pystysuorassa. Jotenkin pÀÀdyin ratkaisuun, ettÀ vaihtoehdot missÀ oli [0,0] ei voi olla oikein. Voin olla kyllÀ tÀysin hakoteillÀ. TÀhÀn tehtÀvÀÀn aikaa jÀi hyvin vÀhÀn.
Muistaakseni siinÀ tehtÀvÀnannossa sanottiin vaihtoehdot nollapalikoille, esim. 0-0,0-1, 0-2. 0-0 oli kuitenkin siinÀ. Lottosin muiden tapaan viimeisellÀ minuutilla jonkun joka silmÀmÀÀrÀisesti vaikutti sopivan. En ole tÀhÀn mennessÀ törmÀnnyt keneenkÀÀn, jolla olisi ollut aikaa perehtyÀ tehtÀvÀÀn.
Miulla oli kanssa, ettÀ kuinka monessa on 2 maalattua sivua. KÀvin maanantaina pÀivÀllÀ kokeessa.
Monesta tehtÀvÀstÀ voi olla erilaisia variaatioita. Oman kokeen fantasiakirjallisuus-podcast on muilla ollut stand up kilpailu tai joku taidekilpailu. HiivaleivÀstÀ nÀhnyt pulla- ja korvapuustiversioita, neliöiden ja kolmioiden pinta-alatehtÀvÀssÀ joillakin on ollut eri lukuarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Miulla oli kanssa, ettÀ kuinka monessa on 2 maalattua sivua. KÀvin maanantaina pÀivÀllÀ kokeessa.
Kiitos! MÀ ehdin jo pelÀstyÀ ettÀ olenpas tehnyt tyhmÀn virheen.
MitenköhĂ€n on mahdollista, ettĂ€ joillain aloilla nĂ€kyy jo vipusessa amk-valintakokeen tulokset đł
Onkohan nuo jotain syksyn yhteishaun tuloksia sitten.
Jos joku lunttasi niin siitÀ kuuluu kertoa valvojille. Ei mitÀÀn hyötyÀ siitÀ puhua nyt kun koe on jo tehty