đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasaan kauppikseen pÀÀsi lapsi tÀnÀÀn, wuhuu.
Hienoa, Vaasan yliopisto on saanut mainetta ja kunniaa maailmalla sekÀ Euroopassa monesti, sekÀ työnantajat arvostavat siellÀ opiskelleita, joten onneksi olkoon opiskelupaikasta.
đ
Vierailija kirjoitti:
Onko osalla tosiaan opintopolkuun tullut tÀnÀÀn muutoksia? Mulla on kerran tai kaksi siirtynyt varasija lauantaina muttei koskaan sunnuntaina! Luulin ettÀ palvelu lomailee sunnuntait.
Mulla ainaki oli yks jono taas liikkunu eilisestÀ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret tarvitsevat usein tukea, monesti heitÀ kiinnostaa yhtÀaikaa moni ala ja moni asia muuttuu yhtÀaikaa, joten on ihan oikein, ettÀ vanhemmat pyrkivÀt selvittÀmÀÀn ja auttamaan pÀÀtösten teossa, vaikka nuori lopulta itse tekee pÀÀtöksensÀ. Moni nuori on varmaan kateellinen vanhemmista, jotka tukevat ja auttavat, joka on eri asia kuin vaatiminen
Olen sitÀ mieltÀ, ettÀ vanhempien ei ole tarvetta selvitellÀ mitÀÀn, saati auttaa pÀÀtöksen teossa! NÀkeehÀn sen tÀÀllÀkin. Vanhemmat, tai useimmiten Àidit, eivÀt tiedÀ nykyisistÀ hakukÀytÀnteistÀ mitÀÀn tai tiedot ovat vÀÀriÀ.
Nuoret kyllÀ tietÀvÀt ensikertalaisuuskiintiöt, kannattaako AMK:n paikkaa ottaa vastaan jos unelma on esim lÀÀkÀri, mitÀ kaikkia mahdollisuuksia on vÀlivuodessa, miten pÀÀsykokeet uudistuvat yliopistoissa ensi vuonna, mitÀ tarkoittaa varasija, mikÀ on todistusjono, milloin paikka otetaan vastaan jne jne.
NÀitÀhÀn te Àidit tÀÀllÀ kyselette uudestaan ja uudestaan, kun oma lapsi saa/ei saa opiskelupaikkaa. KyllÀ me ne tiedetÀÀn ihan itse! Jos tulevaisuuden suunnitelmat ovat epÀselviÀ, niin se tuki mitÀ tarvitsemme, on rauha teiltÀ ja teidÀn unelmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti trolli.
jos ei niin antakaa niiden nuorten olla aikuisia ja selvittÀÀ asiat itse.
Nuoret tarvitsevat usein tukea, monesti heitÀ kiinnostaa yhtÀaikaa moni ala ja moni asia muuttuu yhtÀaikaa, joten on ihan oikein, ettÀ vanhemmat pyrkivÀt selvittÀmÀÀn ja auttamaan pÀÀtösten teossa, vaikka nuori lopulta itse tekee pÀÀtöksensÀ. Moni nuori on varmaan kateellinen vanhemmista, jotka tukevat ja auttavat, joka on eri asia kuin vaatiminen ja painostaminen.
Olen itse keski-ikÀinen nuoren aikuisen Àiti (tÀÀllÀ koska olen alanvaihtaja). Ihan psykologiankin mukaan tÀssÀ iÀssÀ meidÀn tehtÀvÀmme on pÀÀstÀÀ irti ja antaa nuoren aikuistua ja itsenÀistyÀ.
Helekopteroiminen on pitkÀllÀ tÀhtÀimellÀ nuorelle vahingollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret tarvitsevat usein tukea, monesti heitÀ kiinnostaa yhtÀaikaa moni ala ja moni asia muuttuu yhtÀaikaa, joten on ihan oikein, ettÀ vanhemmat pyrkivÀt selvittÀmÀÀn ja auttamaan pÀÀtösten teossa, vaikka nuori lopulta itse tekee pÀÀtöksensÀ. Moni nuori on varmaan kateellinen vanhemmista, jotka tukevat ja auttavat, joka on eri asia kuin vaatiminen
Olen sitÀ mieltÀ, ettÀ vanhempien ei ole tarvetta selvitellÀ mitÀÀn, saati auttaa pÀÀtöksen teossa! NÀkeehÀn sen tÀÀllÀkin. Vanhemmat, tai useimmiten Àidit, eivÀt tiedÀ nykyisistÀ hakukÀytÀnteistÀ mitÀÀn tai tiedot ovat vÀÀriÀ.
Nuoret kyllÀ tietÀvÀt ensikertalaisuuskiintiöt, kannattaako AMK:n paikkaa ottaa vastaan jos unelma on esim lÀÀkÀri, mitÀ kaikkia mahdollisuuksia on vÀlivuodessa, miten pÀÀsykokeet uudistuvat yliopistoissa
TÀÀllÀ tuntuu olevan monilla tunteet kuumina, joka on toisaalta ymmÀrrettÀvÀÀ, mutta eiköhÀn anneta kaikille ystÀvÀllisesti mahdollisuus kysellÀ mielipiteitÀ, sehÀn on elÀmÀn rikkaus, eikÀ se tee pahaa kenellekÀÀn. EnemmÀn suvaitsevaisuutta ja ymmÀrtÀvÀisyyttÀ, toinen toisiamme tukien ja tsempaten.
Aaaaa pÀÀsin kouluun. Olin vielĂ€ eilen varasijalta 12 ja aloituspaikkoja on 22. ĂlkÀÀ menettĂ€kö toivoa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasaan kauppikseen pÀÀsi lapsi tÀnÀÀn, wuhuu.
Hienoa, Vaasan yliopisto on saanut mainetta ja kunniaa maailmalla sekÀ Euroopassa monesti, sekÀ työnantajat arvostavat siellÀ opiskelleita, joten onneksi olkoon opiskelupaikasta.
đ
Ei se ollut puppua ja ellet usko, niin kannattaa googlettaa, sieltÀ löytyy ihan tÀmÀn vuoden puoleltakin parikin merkittÀvÀÀ faktaa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Aaaaa pÀÀsin kouluun. Olin vielĂ€ eilen varasijalta 12 ja aloituspaikkoja on 22. ĂlkÀÀ menettĂ€kö toivoa!!
Onnea đŸđ„đč. Mihin ?
Vierailija kirjoitti:
Juma, onnea!! Mihin hait?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juma, onnea!! Mihin hait?
kiitos! suuhygienisti. Onnea vielÀ kaikille muillekki jotka on jo paikan saanu ja varasijalla odottaville sinnitelkÀÀ loppuun asti mullakin oli toivo ihan menny
Mihin hait suuhygienistiksi? Itsekin olen hakenut kyseiselle alalle OAMK:oon. Edelleen varasijalla 2. Yo-todistusjonossa ja 3. valintakoejonossa. Aivan hermona, kun mitÀÀn ei tapahdu ja vipusen tilastoakaan ei pÀÀse katsomaan, ettÀ onko enÀÀ mahdollisuuksia.
Onkohan minkÀÀnlaista mahdollisuutta tai toivonripettÀ siinÀ ettÀ onnistuisin vaihtamaan ennen lukuvuoden alkua opiskeluoikeuden turun kappiksesta tampereen kauppikseen?
PÀÀsin erittÀin yllÀttÀen varasijalta 140 turkuun opiskelemaan. Puolen vuoden aikana elÀmÀ on kuitenkin muuttunut erittÀin paljon
Kuinka moni tÀÀllÀ aikoo, tai tuntee jonkun, joka harkitsee luopuvansa saamastaan yliopistopaikasta, mikÀli se ei vastaa omaa toivettaan? KinkkistÀ joka laittaa pohtimaan, koska ensikertailaiset voi menettÀÀ ensikertalaisuuden, jolloin haave pÀÀstÀ opiskelemaan toivettaan vastaavaan paikkaan heikkenee. Vaikea pÀÀttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
đ
Ei se ollut puppua ja ellet usko, niin kannattaa googlettaa, sieltÀ löytyy ihan tÀmÀn vuoden puoleltakin parikin merkittÀvÀÀ faktaa asiasta.
Toki. Huvittaa vaan, kun laitat tuon tÀsmÀlleen saman tekstin niin tÀÀllÀ, jodelissa ja ylilaudalla, kun joku kertoo pÀÀsseensÀ Vaasan kauppikseen. Toivottavasti oppilasaineskin paranee nÀiden kunnioiden kautta.
Ei siihen hakemukseen pidÀ laittaa paikkoja joita ei ole valmis ottamaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen hakemukseen pidÀ laittaa paikkoja joita ei ole valmis ottamaan vastaan.
EipÀ siinÀ mitÀÀn menetÀ, jos laittaa epÀvarman kohteen. Paikan voi aina perua, mutta haun sulkeutumisen jÀlkeen et voi enÀÀ ilmoittautua uusiin kohteisiin. Joka vuosihan nÀitÀ kÀy, ettÀ jollakin elÀmÀntilanne ehtii muuttua puolen vuoden aikana tai joku toinen kohde alkaakin kiinnostaa enemmÀn. Tai joku kÀy kokeessa kokeilemassa, olisiko rahkeita pÀÀstÀ sisÀlle.
Tulin hyvÀksytyksi vitoskohteeseen, jonka laitoin alunperin vÀhÀn varavaihtoehdoksi ja ehkÀ-mielellÀ. Nyt vasta tutustuin siihen oikein kunnolla ja totesin oikeasti kiinnostavaksi alaksi. Ykköseen olen varasijalla 10 eli tuskin sinne tulen pÀÀsemÀÀn, mutta olen tÀysin tyytyvÀinen tÀhÀn vitoseen ja ottanut sen ehdollisesti vastaan (jonotan siis edelleen kuitenkin sitÀ ykköstÀ, 2-4 ovat liian pitkÀn jonon takana).
Voi nÀinkin kÀydÀ.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni tÀÀllÀ aikoo, tai tuntee jonkun, joka harkitsee luopuvansa saamastaan yliopistopaikasta, mikÀli se ei vastaa omaa toivettaan? KinkkistÀ joka laittaa pohtimaan, koska ensikertailaiset voi menettÀÀ ensikertalaisuuden, jolloin haave pÀÀstÀ opiskelemaan toivettaan vastaavaan paikkaan heikkenee. Vaikea pÀÀttÀÀ.
Mie oon toisella varasijalla ei-ensikertalaisena yhteen paikkaan. Uskon, ettÀ mulle saattais sieltÀ paikka aueta, mutta kun tarkotus ei olis kÀydÀ edes kokonaista tutkintoa, niin en taida viedÀ joltain halukkaalta sitÀ paikkaa.. KÀyn mieluummin avoimessa ja maksan siitÀ jonku satasen ku hommaan toiselta paikkakunnalta asunnon, kuljen kahden kaupungin vÀliÀ ja kÀytÀn viimiset opintotukikuukauteni ennen ku pÀÀsen siihen :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
đ
Toki. Huvittaa vaan, kun laitat tuon tÀsmÀlleen saman tekstin niin tÀÀllÀ, jodelissa ja ylilaudalla, kun joku kertoo pÀÀsseensÀ Vaasan kauppikseen. Toivottavasti oppilasaineskin paranee nÀiden kunnioiden kautta.T
Toivottavasti googletit ja sait huomata, ettÀ asia on faktaa. NÀköjÀÀn siitÀ ovat muutkin lukeneet ja kirjoittaneet, sillÀ minÀ en ole millÀÀn muulla palstalla asiasta koskaan kirjoittanut. EikÀ minulla ole tarvetta, eikÀ mitÀÀn intressejÀ kirjoittaa puppua, vaan tÀyttÀ faktaa. Sensijaan ihmettelen, ettÀ mikÀ intressi sinulla on, ettei asiaa saisi nostaa esille ja onnitella pÀÀsystÀ opiskelemaan Vaasan yliopistoon.