👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka varasija pääsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, että paikka lohkeaa viimeistään 11. pvä
Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielä jäljellä ei-ensikertalaisille?
Mulla on sellanen käsitys, että varasijat menee ihan suoraan paremmuusjärjestyksessä riippumatta siitä, ootko ensikertalainen vai et. Ei oo erillistä ensikertalaisten tai ei-ensikertalaisten varasijajonoa. Olin varasijajonossa paikalla 2 pääsykokeiden jälkeen ja tänään tosiaan oli tullut yhden alaspäin.
Riippuu. Jos ensikertalaisten kiintiöstä vapautuu paikka, sinne täytyy ottaa ensikertalainen. Käytännössä se ensikertalainen voi tulla vaikka varasijalta 2 ohi ykkösen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka varasija pääsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, että paikka lohkeaa viimeistään 11. pvä
Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielä jäljellä ei-ensikertalaisille?
Mulla on sellanen käsitys, että varasijat menee ihan suoraan paremmuusjärjestyksessä riippumatta siitä, ootko ensikertalainen vai et. Ei oo erillistä ensikertalaisten tai ei-ensikertalaisten varasijajonoa. Olin varasijajonossa paikalla 2 pääsykokeiden jälkeen ja tänään tosiaan oli tullut yhden alaspäin.
Riippuu. Jos ensikertalaisten kiintiöstä vapautuu paikka, sinne täytyy ottaa ensikertalainen. Käytännössä se ensikertalainen voi tulla vaikka varasijalta 2 ohi
Onkos tää nyt mutua vai ihan faktatietoa :D
On tapauksia, että varasija on liikkunut esim. yhdellä taaksepäin. Minulle kävi joskus näin, olisin ollut toiskertalainen.
Tietenkään ei voida ensikertalaisten kiintiöön ottaa ei-ensikertalaista, jos sieltä jää paikka vapaaksi. Sitähän sana kiintiö juuri tarkoittaa, kiintiön täytyy täyttyä.
Käytännössä tuossa tapauksessa enska kirjataan kiintiöstä sisäänpäässeeksi, vaikka nousisikin ei-ensikertalaisen takaa kaikkien jonosta matalammilla pisteillä. Tämän takia joillakin aloilla kaikkien jonosta sisään pääsevien vaaditut pisteet voi olla korkeammat kuin enskojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varasijaltakaan pääse ensikertalaisten kiintiöön. Ei-ensikertalaisten kiintiössäkin paremmilla pisteillä/todistusvalinnoilla menevät ensikertalaiset ohi. Voit vaikka tarkistaa Vipusesta, että montako paikkaa on vielä jäljellä ei-ensikertalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varasijaltakaan pääse ensikertalaisten kiintiöön. Ei-ensikertalaisten kiintiössäkin paremmilla pisteillä/todistusvalinnoilla menevät ensikertalaiset ohi. Vo
Ei-ensikertalaisii paikan vastaanottaneita on 1-4. Kyllä tästä sisään siis mennään :D
Vierailija kirjoitti:
On tapauksia, että varasija on liikkunut esim. yhdellä taaksepäin. Minulle kävi joskus näin, olisin ollut toiskertalainen.
😟 Ikävä homma.
Luulisi! Ellei siellä ole vielä vahvistamattomia selkeitä tapauksia odottelemassa muita paikkoja.
Ei ole Vipunenkaan vielä päivittynyt tälle päivää, myöhemmin kuin tavallista.
Vaikka opiskelu tai edes avoin yliopisto ei kohdallani nyt olekaan mahdollista niin syksyllä järjestetään varmasti jossakin julkisessa tilassa esim. kirjasto, työväenopiston tai yliopiston tila tai vastaava jokin ilmainen ja kaikille avoin sosiaalipolitiikkaan liittyvä luento tai keskustelutilaisuus. Jos tällaisen on istun bongaamaan niin menen kyllä kuuntelemaan. Olen tällaisilla ennen koronaa ollutkin ja hyvin kiinnostavia ovat nämä tilaisuudet olleet.
Aloin nyt myötäelämään jännittäjien kanssa. En itse pysty enää aloittamaan uusia opintoja tai hakemaan opiskelemaan, vaikka koko aikuisikäni onkin harmittanut, että en haluamaani alaa päässyt opiskelemaan tai sillä uraa luomaan. Kiinnostus tätä kohtaan on kuitenkin säilynyt suurena.
Näin jo vanhana huonon lukio/yo-todistuksen saaneena AMK-tutkinnon jo suorittaneena, joka voi vain haaveilla uusista opinnoista sitä vaan toivoo, että kaikki hakijat olisivat tasavertaisessa asemassa yhdessä jonossa opiskelupaikkoja jaettaessa ja ne oikeasti parhaat hakijat saisivat ne opiskelupaikat ilman mitään kiintiöitä.
Ei ole liikkunut kauppakorkeapaikat muutamaan päivään yhtään, millään yliopistolla. Aallolla 40 paikkaa, joita ei ole otettu vielä vastaan. Ilmeisesti Aalto jumittaa koko kauppatieteiden varasijojen tilanteen, kaikki vaan pysyy varasijajonoissa, tai sitten vipunen ei toimi/päivity...
Ei ole Vipunen päivittynyt tänään.
Vierailija kirjoitti:
Näin jo vanhana huonon lukio/yo-todistuksen saaneena AMK-tutkinnon jo suorittaneena, joka voi vain haaveilla uusista opinnoista sitä vaan toivoo, että kaikki hakijat olisivat tasavertaisessa asemassa yhdessä jonossa opiskelupaikkoja jaettaessa ja ne oikeasti parhaat hakijat saisivat ne opiskelupaikat ilman mitään kiintiöitä.
Sehän juuri on tasa-arvoista, että annetaan useammalle mahdollisuus korkeakoulututkintoon. Sinulla on jo yksi. Moni kokonaan ilman tutkintoa oleva haaveilee opiskelusta ja jää tänäkin keväänä rannalle. Opiskelupaikkoja on vain kolmasosalle kaikista hakijoista.
Korkeakoulututkinnon jo suorittaneena luulisi, että selviät pääsykokeesta hyvillä pisteillä paremmin kuin juuri lukiosta tulleet tai ne, joilla ei ole vielä mitään tutkintoa ja kokemusta tutkimusartikkelien lukemisesta. Ei kai se olisi tasa-arvoista, että opiskelupaikat jaetaan aina samoille ihmisille?
No, mutta sellaiset, joilla on oikeasti terveydellinen syy hankkia toinen koulutus, pitäisi kuitenkin katsoa ensikertalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No, mutta sellaiset, joilla on oikeasti terveydellinen syy hankkia toinen koulutus, pitäisi kuitenkin katsoa ensikertalaiseksi.
Voithan sinä ammatilliseen toisen asteen koulutukseen hakea. Ammattiopistot, aikuiskoulutuskeskukset, te-toimiston järjestämät jne.
Olen pienestä asti kärsinyt luetun ymmärtämisen ongelmista ja taas se kostautui AMK pääsykokeessa, paikka jäi saamatta koska opetuskielestä hylätty vaikka muut osiot menikin yllättävän hyvin mm matemaattis luonnontieteellisessä osiosta sain 85 pistettä sadasta (laskin tämän siten että tradenomipääsykokeessa sain 180 pistettä ja insinööripääsykokeessa 265)
Tässä sitten mietinkin että pystyykö luetun ymmärtämistä parantamaan jotenkin ja haluaisin vinkkejä kuulla millä muut ovat pystyneet parantamaan luetun ymmärtämistä.
Onko Aallon kauppiksen pääsykokeella pyrkivien jono liikkunut?