Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2861/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ja varmaanhan joku sitten kertoo mikĂ€li opintopolku on pĂ€ivittynyt 😁?

Nim. 1.varasijalla kohta kaksi viikkoa

Vierailija
2862/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

On jo pÀivittyny Liikku yhdellÀ

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hei, voiko joku auttaa minua ja kertoa pÀteekö minun tilanteeni tÀhÀn opintopolun esimerkki kohtaan

Harri Hakija on tullut kesÀkuussa hyvÀksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hÀn on jÀÀnyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hÀnelle tarjottua opiskelupaikkaa vielÀ vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jÀlkeen hÀnet hyvÀksytÀÀn myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. TÀssÀ tilanteessa hÀn voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. HÀn voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.

ElikkÀ minulle on kÀynyt nyt nÀin, ettÀ minut on hyvÀksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennÀköisesti hyvÀksyttÀisiin vielÀ 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkÀ haluaisin ja lisÀksi minulla on vielÀ mahdollisuus pÀÀstÀ 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. ElikkÀ mitÀ tÀssÀ kyselen on se, ettÀ kun minulla on vielÀ 6 pÀivÀÀ aikaa hyvÀksyÀ 6 hakutoiveeni niin, mikÀli pÀÀsen siinÀ ajassa 4 hakutoiveeseeni tuleeko 6 hakutoive vaihtoehto sulkeutumaan automaattisesti vai voinko silloin valita 6 ja 4 vaihtoehdon vÀliltÀ niin kuin opintopolun esimerkissÀ. LisÀksi onko minulla mitÀÀn toivoa pÀÀstÀ 5 vaihtoehtoon mikÀli sinne on vielÀ suurempi varasija kuin 4 vaihtoehtoon.

Vierailija
2864/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei ollut mullakaan varasijat liikkuneet. Huoh.

Vierailija
2865/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kellÀÀn aikaisempien vuosien kokemusta pisterajojen liikkumisesta? Olen monta kertaa katsonut vauvan psykologiaketjua josta voi pÀÀtellÀ, ettÀ varasijat ja pisteet on jatkaneet liikettÀÀn vielÀ reilusti heinÀkuun loppupuolelle. Psyka on tyypillisesti haluttu ala ja vaikea pÀÀstÀ sisÀÀn, mut ilmeisesti siellÀkin liikettÀ kuitenkin valintaperiodin loppuun saakka.

Nyt kuitenkin vipusen mukaan esim. psyka/logo ja sosiaalityö osittain ihan jumissa ja kaukana tyypillisistÀ lopullisista pisterajoista. Jos jollain kokemusta olisi kiva kuulla, koska haen ekaa nykysysteemissÀ ja ihmettelen, miten tÀÀ toimii (vai toimiiko).

Vierailija
2866/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei ollut tÀÀllÀkÀÀn varasijat liikkuneet. Vipusen raporttia odotellessa.

t. varasija 3

Vierailija
2867/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt psykan & logon osalta, pisterajat ei liikkunut vielÀ juurikaan omassa kohteessa. EhkÀ moni vielÀ odottelee suosituimpien kaupunkien liikkumista...

Viime vuonna kuulin, ettÀ paikat liikkui tosiaan vielÀ yllÀttÀvÀn paljon heinÀkuussa. Hope so tÀnÀkin vuonna.

Vierailija
2868/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, voiko joku auttaa minua ja kertoa pÀteekö minun tilanteeni tÀhÀn opintopolun esimerkki kohtaan

Harri Hakija on tullut kesÀkuussa hyvÀksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hÀn on jÀÀnyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hÀnelle tarjottua opiskelupaikkaa vielÀ vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jÀlkeen hÀnet hyvÀksytÀÀn myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. TÀssÀ tilanteessa hÀn voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. HÀn voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.

ElikkÀ minulle on kÀynyt nyt nÀin, ettÀ minut on hyvÀksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennÀköisesti hyvÀksyttÀisiin vielÀ 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkÀ haluaisin ja lisÀksi minulla on vielÀ mahdollisuus pÀÀstÀ 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. ElikkÀ mitÀ tÀssÀ kys

En ole aivan varma, mutta kĂ€sittÀÀkseni jos et halua pÀÀstĂ€ hakutoiveeseen 4. niin ymmĂ€rtÀÀkseni sinun kannattaisi ottaa hakutoive 6.vastaan, ettet menetĂ€ sitĂ€ mahdollisuutta. MikĂ€li sinut valitaan neljĂ€nteen hakutoiveeseen, jĂ€lkimmĂ€iset hakutoiveet peruuntuvat automaattisesti. Mutta voi ottaa 6. hakutoiveen vastaan ja jÀÀdĂ€ odottamaan korkeampia hakutoivetta. 

Vierailija
2869/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ElikkÀ minulle on kÀynyt nyt nÀin, ettÀ minut on hyvÀksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennÀköisesti hyvÀksyttÀisiin vielÀ 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkÀ haluaisin ja lisÀksi minulla on vielÀ mahdollisuus pÀÀstÀ 1 yhte

Jos pÀÀsee varasijalta ylempÀÀn kaikkien tulosten julkaisun jĂ€lkeen, voi valita ottaako 4 vai 6. Mutta jos valitsee jÀÀvĂ€nsĂ€ jonottamaan 4, en ole varma pyyhkiytyykö 6 pois jos pÀÀsee 4. 

Vierailija
2870/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Toivon ja arvelen, et tulevana perjantaina moni pitkÀÀn ekalla/pienillĂ€ varasijoilla roikkunut pÀÀsee vihdoin sisÀÀn. Toivon sisÀÀnpÀÀsyĂ€ kaikille, mut veikkaan ettĂ€ viim. tuossa kohtaa tulee armoa ainakin osalle. Pisterajoista en tiiĂ€, mut muistan kavereilta ettĂ€ tosiaan liikkuvat vielĂ€ heinĂ€kuussa. Ihan heinĂ€kuun vikoina sisÀÀn pÀÀseville tulee kyl kiire, jos pitÀÀ lĂ€hteĂ€ uudelle paikkakunnalle.

Vierailija
2871/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ElikkÀ minulle on kÀynyt nyt nÀin, ettÀ minut on hyvÀksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennÀköisesti hyvÀksyttÀisiin vielÀ 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkÀ haluaisin ja lisÀksi minulla on vielÀ mahdollisuus pÀÀstÀ 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. ElikkÀ mitÀ tÀssÀ kys

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/paikan-vastaanotto-ja-ilmoittautum

Tuolla on lisÀÀ keissejÀ.

Vierailija
2872/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Mulla vaan jatkaa kahden huonoimman ja epĂ€todennĂ€köisimmĂ€n varasijan nousu. Kituutan ekana varalla toisaalle mut jos tÀÀ nĂ€in jatkuu ni olen sit nĂ€köjÀÀn ennemmin sisĂ€llĂ€ HgissĂ€ ku Joensuussa 😅

Vierailija
2873/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko Vipunen pÀivittynyt vielÀ tÀnÀÀn?

Vierailija
2874/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vipunen on pÀivittynyt edeltÀvinÀ pÀivinÀ (pois lukien sunnuntai, jolloin ei pÀivittynyt) aina klo 13-14 eli ei ole pÀivittynyt vielÀ tÀlle pÀivÀÀ.

Vierailija
2875/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko teillÀ liikkunu varasijat tÀnÀÀn?

Vierailija
2876/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eka varasija pÀÀsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, ettÀ paikka lohkeaa viimeistÀÀn 11. pvÀ

Vierailija
2877/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka varasija pÀÀsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, ettÀ paikka lohkeaa viimeistÀÀn 11. pvÀ

Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielÀ jÀljellÀ ei-ensikertalaisille?

Vierailija
2878/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On.

Vierailija
2879/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YllĂ€ttĂ€vĂ€n vĂ€hĂ€n varasijat liikkuvat, johtuen luultavasti siitĂ€, ettĂ€ monet opiskelupaikan saaneet odottavat ylempiin hakutoiveisiin, eivĂ€tkĂ€ ole halunneet tĂ€ssĂ€ vaiheessa vielĂ€ ottaa vastaan  saamaansa alempaa paikkaa. Mutta 11.7.  saatu paikka on otettava vastaan tai menettÀÀ sen, joskin voi ilmoittaa jÀÀvĂ€nsĂ€ odottamaan ylempÀÀ hakutoivetta. Monilla jĂ€nnitys siis jatkuu vielĂ€ elokuun alkupĂ€iviin saakka. Helpottaisi monia jos paikan saaneet ottaisivat paikan vastaan, vaikka sitten ehdollisena. Onko tÀÀllĂ€ Turkuun DI varasijalla olevia ? 

Vierailija
2880/4398 |
08.07.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielÀ jÀljellÀ ei-ensikertalaisille?

Mulla on sellanen kÀsitys, ettÀ varasijat menee ihan suoraan paremmuusjÀrjestyksessÀ riippumatta siitÀ, ootko ensikertalainen vai et. Ei oo erillistÀ ensikertalaisten tai ei-ensikertalaisten varasijajonoa. Olin varasijajonossa paikalla 2 pÀÀsykokeiden jÀlkeen ja tÀnÀÀn tosiaan oli tullut yhden alaspÀin.

Ketju on lukittu.