👩🏼🎓 KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jännitysketju 😰
Tässä ketjussa seurataan yhdessä hakuprosessin etenemistä pääsykokeineen ja jännitetään valintojen etenemistä.
HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen määriä sekä pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetään koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vipusessa voi tietokoneella käytettäessä tehdä kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekä oikean laidan kenttävalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vähintään 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötä, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössä". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistä 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekä ensikertalaiset että ei-ensikertalaiset.
Edellisestä johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensä korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. Näet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttävalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetään AMK:n pääsykokeet.
AMK:n pääsykoetuloksia voi alkaa odotella kesäkuun puolivälissä, ja yliopistojen pian tämän jälkeen juhannuksen tienoilla ja siitä eteenpäin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnäkymään indikoi, että tuloksia on alettu siirtää Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestä voi mennä muutamista tunneista jopa viikkoihin, että tulos ilmestyy näkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellä jo näkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitä, että olet pääsemässä ylempään hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elävät koko kesän ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen päättyy heinäkuun lopussa. Ei siis kannata menettää toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lääkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. Tällöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettä voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitää vastaanottaa heinäkuun puolivälissä.
Ei-ensikertalaisten sisäänpääsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmät kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmän paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj…
Toivottavasti näistä on apua ensikertaa yhteishakua jännittäville, vaikka paljon varmasti jäi kertomattakin 😊
Kommentit (4398)
On jo päivittyny Liikku yhdellä
Hei, voiko joku auttaa minua ja kertoa päteekö minun tilanteeni tähän opintopolun esimerkki kohtaan
Harri Hakija on tullut kesäkuussa hyväksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hän on jäänyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hänelle tarjottua opiskelupaikkaa vielä vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen hänet hyväksytään myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. Tässä tilanteessa hän voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. Hän voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.
Elikkä minulle on käynyt nyt näin, että minut on hyväksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennäköisesti hyväksyttäisiin vielä 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkä haluaisin ja lisäksi minulla on vielä mahdollisuus päästä 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. Elikkä mitä tässä kyselen on se, että kun minulla on vielä 6 päivää aikaa hyväksyä 6 hakutoiveeni niin, mikäli pääsen siinä ajassa 4 hakutoiveeseeni tuleeko 6 hakutoive vaihtoehto sulkeutumaan automaattisesti vai voinko silloin valita 6 ja 4 vaihtoehdon väliltä niin kuin opintopolun esimerkissä. Lisäksi onko minulla mitään toivoa päästä 5 vaihtoehtoon mikäli sinne on vielä suurempi varasija kuin 4 vaihtoehtoon.
Ei ollut mullakaan varasijat liikkuneet. Huoh.
Onko kellään aikaisempien vuosien kokemusta pisterajojen liikkumisesta? Olen monta kertaa katsonut vauvan psykologiaketjua josta voi päätellä, että varasijat ja pisteet on jatkaneet liikettään vielä reilusti heinäkuun loppupuolelle. Psyka on tyypillisesti haluttu ala ja vaikea päästä sisään, mut ilmeisesti sielläkin liikettä kuitenkin valintaperiodin loppuun saakka.
Nyt kuitenkin vipusen mukaan esim. psyka/logo ja sosiaalityö osittain ihan jumissa ja kaukana tyypillisistä lopullisista pisterajoista. Jos jollain kokemusta olisi kiva kuulla, koska haen ekaa nykysysteemissä ja ihmettelen, miten tää toimii (vai toimiiko).
Ei ollut täälläkään varasijat liikkuneet. Vipusen raporttia odotellessa.
t. varasija 3
Samaa ihmetellyt psykan & logon osalta, pisterajat ei liikkunut vielä juurikaan omassa kohteessa. Ehkä moni vielä odottelee suosituimpien kaupunkien liikkumista...
Viime vuonna kuulin, että paikat liikkui tosiaan vielä yllättävän paljon heinäkuussa. Hope so tänäkin vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Hei, voiko joku auttaa minua ja kertoa päteekö minun tilanteeni tähän opintopolun esimerkki kohtaan
Harri Hakija on tullut kesäkuussa hyväksytyksi 2. hakutoiveeseen, mutta hän on jäänyt varasijalle 1. hakutoiveeseen. Harri ei ole ottanut hänelle tarjottua opiskelupaikkaa vielä vastaan. Kaikkien yhteishaun tulosten julkaisemisen jälkeen hänet hyväksytään myös 1. hakutoiveeseen varasijalta. Tässä tilanteessa hän voi valita, ottaako 1. vai 2. hakutoiveen opiskelupaikan vastaan. Hän voi kuitenkin ottaa vastaan vain yhden korkeakoulututkintoon johtavan paikan samana lukukautena alkavasta koulutuksesta.
Elikkä minulle on käynyt nyt näin, että minut on hyväksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennäköisesti hyväksyttäisiin vielä 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkä haluaisin ja lisäksi minulla on vielä mahdollisuus päästä 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. Elikkä mitä tässä kys
En ole aivan varma, mutta käsittääkseni jos et halua päästä hakutoiveeseen 4. niin ymmärtääkseni sinun kannattaisi ottaa hakutoive 6.vastaan, ettet menetä sitä mahdollisuutta. Mikäli sinut valitaan neljänteen hakutoiveeseen, jälkimmäiset hakutoiveet peruuntuvat automaattisesti. Mutta voi ottaa 6. hakutoiveen vastaan ja jäädä odottamaan korkeampia hakutoivetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä minulle on käynyt nyt näin, että minut on hyväksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennäköisesti hyväksyttäisiin vielä 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkä haluaisin ja lisäksi minulla on vielä mahdollisuus päästä 1 yhte
Jos pääsee varasijalta ylempään kaikkien tulosten julkaisun jälkeen, voi valita ottaako 4 vai 6. Mutta jos valitsee jäävänsä jonottamaan 4, en ole varma pyyhkiytyykö 6 pois jos pääsee 4.
Toivon ja arvelen, et tulevana perjantaina moni pitkään ekalla/pienillä varasijoilla roikkunut pääsee vihdoin sisään. Toivon sisäänpääsyä kaikille, mut veikkaan että viim. tuossa kohtaa tulee armoa ainakin osalle. Pisterajoista en tiiä, mut muistan kavereilta että tosiaan liikkuvat vielä heinäkuussa. Ihan heinäkuun vikoina sisään pääseville tulee kyl kiire, jos pitää lähteä uudelle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Elikkä minulle on käynyt nyt näin, että minut on hyväksytty varasijalta 6 hakutoiveeseeni, mutta minut todennäköisesti hyväksyttäisiin vielä 4 vaihtoehtooni johon en halua, kun taas 5 vaihtoehtoon ehkä haluaisin ja lisäksi minulla on vielä mahdollisuus päästä 1 yhteyshaun hakemaani paikkaan. Elikkä mitä tässä kys
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/paikan-vastaanotto-ja-ilmoittautum…
Tuolla on lisää keissejä.
Mulla vaan jatkaa kahden huonoimman ja epätodennäköisimmän varasijan nousu. Kituutan ekana varalla toisaalle mut jos tää näin jatkuu ni olen sit näköjään ennemmin sisällä Hgissä ku Joensuussa 😅
Onko Vipunen päivittynyt vielä tänään?
Vipunen on päivittynyt edeltävinä päivinä (pois lukien sunnuntai, jolloin ei päivittynyt) aina klo 13-14 eli ei ole päivittynyt vielä tälle päivää.
Onko teillä liikkunu varasijat tänään?
Eka varasija pääsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, että paikka lohkeaa viimeistään 11. pvä
Vierailija kirjoitti:
Eka varasija pääsykoejonossa. Ei-ensikertaöainen. 35 paikkaa jaossa, vipusen mukaan 21 otettu vastaan. Oon varma, että paikka lohkeaa viimeistään 11. pvä
Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielä jäljellä ei-ensikertalaisille?
Vierailija kirjoitti:
On.
Yllättävän vähän varasijat liikkuvat, johtuen luultavasti siitä, että monet opiskelupaikan saaneet odottavat ylempiin hakutoiveisiin, eivätkä ole halunneet tässä vaiheessa vielä ottaa vastaan saamaansa alempaa paikkaa. Mutta 11.7. saatu paikka on otettava vastaan tai menettää sen, joskin voi ilmoittaa jäävänsä odottamaan ylempää hakutoivetta. Monilla jännitys siis jatkuu vielä elokuun alkupäiviin saakka. Helpottaisi monia jos paikan saaneet ottaisivat paikan vastaan, vaikka sitten ehdollisena. Onko täällä Turkuun DI varasijalla olevia ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli alunperin 7 paikkaa ei-ensikertalaisille. Montako noista 14:sta paikasta on vielä jäljellä ei-ensikertalaisille?
Mulla on sellanen käsitys, että varasijat menee ihan suoraan paremmuusjärjestyksessä riippumatta siitä, ootko ensikertalainen vai et. Ei oo erillistä ensikertalaisten tai ei-ensikertalaisten varasijajonoa. Olin varasijajonossa paikalla 2 pääsykokeiden jälkeen ja tänään tosiaan oli tullut yhden alaspäin.
Ja varmaanhan joku sitten kertoo mikäli opintopolku on päivittynyt 😁?
Nim. 1.varasijalla kohta kaksi viikkoa