đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Olisi kiva seurata kaikkien varasijoiden etenemistÀ, jotta olisi helpompi arvioida omia mahdollisuuksia.
Etenkin toivoisin tietoa miten Turun DIA varasijat ovat liikkuneet?
JyvÀskylÀn yliopistosta edelleen odottelen tuloksia, vaikka koevalinnan palkit tuli jo pari pÀivÀÀ sitten. On tÀmÀ piinaavaa. Taas piiiitkÀ viikonloppu odotusta edessÀ, jos ei tÀnÀÀn tule.
Jos on todistusvalinnassa varasijalla 10, kÀvi pÀÀsykokeessa joka meni pieleen eikÀ pÀÀssyt sisÀÀn eikÀ varasijalle, onko siis edelleen varasijalla 10?
EntÀ jos olisi pÀÀsykokeissa pÀÀssyt varasijalle 5, kumpi olisi voimassa?
Onko kaksi jonoa vai miten tÀmÀ menee?
Ei oo palkit tullut lÀÀkishakuun, joten taidetaan meitÀ hulluja pitÀÀ jÀnnityksessÀ ensi viikkoon, höh ja pöh.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo palkit tullut lÀÀkishakuun, joten taidetaan meitÀ hulluja pitÀÀ jÀnnityksessÀ ensi viikkoon, höh ja pöh.
Voi paska!
Vierailija kirjoitti:
Jos on todistusvalinnassa varasijalla 10, kÀvi pÀÀsykokeessa joka meni pieleen eikÀ pÀÀssyt sisÀÀn eikÀ varasijalle, onko siis edelleen varasijalla 10?
MielestÀni olet todistusvalinnassa edelleen varasijalla, mutta tuo jÀlkimmÀinen kysymys oli tosi hyvÀ. Luulisin, ettÀ pÀÀsykokeilla ja todistusvalinnoilla on omat kiintiönsÀ, mutta korjatkaa jos olen vÀÀrÀssÀ???
JYU sosiologia (YTM) sisÀÀn ettÀ heilahti, woohoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MielestÀni olet todistusvalinnassa edelleen varasijalla, mutta tuo jÀlkimmÀinen kysymys oli tosi hyvÀ. Luulisin, ettÀ pÀÀsykokeilla ja todistusvalinnoilla on omat kiintiönsÀ, mutta korjatkaa jos olen vÀÀrÀssÀ???
NĂ€mĂ€ kiinnostaa muakin. Olen ei-ensikertalaisena pelkĂ€ssĂ€ todistusvalintajonossa ja kun seurailen jonojen ja pisteiden kehitystĂ€ olen miettinyt koko ajan, mikĂ€ hierarkia ja logiikka niissĂ€ on. Johonkin vanhempaan vastaavaan keskusteluun oli kirjoitettu, ettĂ€ todistusvalintajono olisi hakijan ykkösjono jos on sekĂ€ todistus- ettĂ€ koevalintajonossa. En tiedĂ€ pitÀÀkö paikkaansa ja mitĂ€ se sitten tarkoittaa yleisesti tai vaikka oman hakemukseni kannalta. Todella epĂ€selvÀÀ ja toisaalta mitÀÀn muuta ei voi kuin odotella... ykkösvarasija kahteen hakupainekohteeseen viimeiset pari pĂ€ivÀÀ đ Menis nyt ahteri soikoon jono sen yhden paikan eteenpĂ€in niin pÀÀsisi tĂ€stĂ€ sekoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Helou! MitÀ sanotte. Oon ite 1. varasijalla koulupaikkaan ja vipusen mukaan kaikki paikan saaneet ottaneet paikan vastaan. Opintopolku kuitenkin nÀyttÀÀ, ettÀ opiskelijavalinta kesken ja oon vielÀkin 1. varasijalla. Tuleeko tulos vaan viiveellÀ opintopolkuun vai voiko vipusessa olla virhe?
TodennÀköisesti katsot viime tammikuussa aloittaneita.
Miksi joku on alapeukuttanut ja nÀin kannattanut työttömien julmaa kohtelua?
Siksi kun noi vingunnat ei kuulu tÀhÀn ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
^ Kolme kuukautta on karenssi. TÀmÀ on tiedossa kyllÀ. Eli aikaisintaan syyskuun alusta mitÀÀn työttömyyskorvausta saisikaan. Toimeentulotukeen ei ole oikeutettu eikÀ sellaista hakemassa. Saa tietysti asua kotona enkÀ mitÀÀn vuokraa ole perimÀssÀ.
KÀytÀnnössÀ jos TE-keskus velvoittaa opiskelemaan jotain ei-mielekÀstÀ, vetÀÀ asiakkuuden sieltÀ pois. Töihin voi ilman muuta mennÀ syksyllÀ, vaikka sinne kierrÀtyskeskukseen. KevÀÀllÀ uusi haku tietenkin. SyksyllÀ kÀy varmaan myös korottamassa yo-arvosanoja.
Selvittelee tietenkin itse asiansa mutta kanaemo vÀhÀn kaivelee jo tietoa.
Karenssi ei ole 3 kk, vaan nykyÀÀn 45 pÀivÀÀ. Mutta sun lapsellasi on todennÀköisesti odotusaika, jos valmistunut juuri lukiosta, se on eri asia kuin karenssi. Odotusaika on 21 viikkoa, kÀytÀnnössÀ 5kk.
Toimeentulotukea voi hakea, jos ei ole sÀÀstöjÀ.
Vierailija kirjoitti:
Nuorille voi olla kova kolaus jos ei pÀÀse haluamaansa paikkaan. Mutta joskus siitÀ voi olla jopa hyötyÀ. Omani aloitti työskentelyn pikaruokapaikassa ja sain suostuteltua aloittamaan avoimen opinnot samalta alalta mihin oli hakenut. NiitÀ suorittaessa hÀn huomasi, etteivÀt ala ja sen opinnot olleetkaan sitÀ mitÀ hÀn oli ajatellut eikÀ ala enÀÀ kiinnostanutkaan. HÀn vaihtoi hakukohdetta ja pÀÀsi sisÀÀn. Nyt opiskelee innolla tÀtÀ toista alaa ja on edelleen töissÀ sen rinnalla.
Tuollaisen passiivisaggressiivisen kÀytöksen ja piilovattuilun sijaan olisit voinut heti alussa sanoa lapsellesi suoraan, ettÀ valittu ala tuskin on se, mikÀ oikeasti on lapsellesi sopiva ja auttaa lastasi löytÀmÀÀn ja hakemaan paremmalle alalle. Nyt voit vaan korostaa omaa paremmuuttasi siitÀ, kuinka olit muka oikeassa heti alussa. Nuoren on hyvin vaikeaa löytÀÀ töitÀ, eikÀ työttömÀksi jÀÀvÀÀ nuorta pidÀ tÀstÀ syyttÀÀ ja pakottaa hirveisiin olosuhteisiin töihin pikaruokapaikkaan kun parempaa ei löydy. TÀllainen kÀytÀnnössÀ orjaksi joutuminen sitÀ nuoren itsetuntoa vasta syökin. Tuskin itse mihinkÀÀn pikaruokapaikkaan suostuisit itse töihin kun kuvittelevat olevasi sen ylÀpuolella ns. vanhana ja viisaana parempana ihmisenÀ. SillÀ, miten oma vanhempi kÀyttÀytyy on suuri merkitys nuoreen ja kyllÀ se vaikuttaa suuresti nuoreen, ettÀ avun ja tuen sijaan vanhempi vain irvailee, vÀhÀttelee, pakottaa ja katsoo passiivisena sivusta kun nuori tekee virheitÀ, jotka olisi voinut puuttumalla estÀÀ.
TyöttömÀksi joutuminen on julmaa, mutta mielummin sitten ihan virallisesti työttömÀnÀ kuin orjana jossakin pikaruokapaikkaan. Joillekin vanhemmille taitaa olla liian vaikeaa hyvÀksyÀ sitÀ, ettÀ oma lapsi olisi työtön. Vanhemman ei pitÀisi myöskÀÀn yrittÀÀ estÀÀ kotona asuvaa tÀysi-ikÀistÀÀn hakemasta toimeentulotukea, jos siihen on oikeus, koska tosiaan vain tÀysi-ikÀisen lapsen oma tilanne vaikuttaa tÀhÀn. Vaikka tÀmÀ aikaisemmin lapsensa tilanteesta kirjoittanut olikin oikealla linjalla niin jotenkin vaikutti, ettÀ tÀmÀkÀÀn ei oikein hyvÀksynyt sitÀ, ettÀ tÀysi-ikÀisellÀ lapsellaan saattaa sittenkin olla oikeus toimeentulotukeen. VÀhÀn tÀtÀ Àitioletettua yritettiin neuvoakin ja valitettavasti nÀki, ettÀ ei ole itse joutunut aikaisemmin nÀiden asioiden kanssa tekemisiin.
Kaikki hakeneet nuoret vasta ylioppilaaksi pÀÀsseet eivÀt pÀÀse opiskelemaan tai löydÀ mitÀÀn töitÀ. Olisi kiinnostavaa tietÀÀ, mitÀ tuon yhden kirjoittajan mielestÀ tÀllaisten ihmisten pitÀisi sitten tehdÀ, jos työttömÀksi ei saisi ilmoittautua tai hakea työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea.
Olen se lapsestani kirjoittanut.
HÀnellÀ ei ole oikeutta toimeentulotukeen sÀöstöjensÀ takia eikÀ tarvitsekaan olla. Kuitenkin jos opiskelee avoimessa nyt alkuun se pitÀÀ tehdÀ omalla rahalla maksaen eikÀ mitÀÀn tukea saa mistÀÀn. HÀn on itse huolissaan ettÀ syö kaikki sÀÀstönsÀ siinÀ.
Ongelmat eivÀt poistu sillÀ, ettÀ työttömyydestÀ ei saisi tÀssÀ yhteydessÀkÀÀn puhua. Opiskelupaikkoja pitÀisi olla enemmÀn, mutta ei ole ja sama työpaikkojen kanssa, eikÀ tilanne ole opiskelemaan hakevien syy, eikÀ ketÀÀn nÀistÀ pitÀisi tÀstÀ tilanteesta syyttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Olen se lapsestani kirjoittanut.
HÀnellÀ ei ole oikeutta toimeentulotukeen sÀöstöjensÀ takia eikÀ tarvitsekaan olla. Kuitenkin jos opiskelee avoimessa nyt alkuun se pitÀÀ tehdÀ omalla rahalla maksaen eikÀ mitÀÀn tukea saa mistÀÀn. HÀn on itse huolissaan ettÀ syö kaikki sÀÀstönsÀ siinÀ.
Oletettavasti sÀÀstöt ovat tilillÀ rahana. TÀÀllÀ on jo aikaisemmin neuvottu, ettÀ tili pitÀÀ aluksi nostaa tyhjÀksi ja katsoa, ettÀ tiliotteessa nuo tilitapahtumat eivÀt nÀy hakemukseen liitteeseen laitettavalla tiliotteella. Kun tili on tyhjÀnÀ ja muut ehdot tÀyttyvÀt niin siihen toimeentulotukeen on todellakin oikeus. Ihan oikeinhan tÀmÀ ei mene, mutta nÀin se vaan on. TÀstÀ asiasta on ollut puhetta tÀlla palstalla useissa eri yhteyksissÀ useasti.
Metropolia YAMK, sisÀÀn! PÀÀsykoepisteet puoli pistettÀ vajaa tÀydet ja siitÀ parhaat kutsuttu haastatteluun (3x aloituspaikkoihin nÀhden) ja sieltÀ tulin valituksi. 5000:n palkka, tÀÀltÀ tullaan!
AMK valintakokeesta voi ainakin tilata omat valintakokeen eri osa-alueiden pisteet sÀhköpostiin ensimmÀisen hakukohteen opintotoimistosta. Itse ainakin tein nÀin pari vuotta sitten.