đ©đŒđ KEVĂĂN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju đ°
TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.
HYĂDYLLISTĂ TIETOA JĂNNITTĂJILLE:
Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):
Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/HâŠ
Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.
Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vÀhintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.
Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.
Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.
EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.
OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:
Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.
AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.
"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.
Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellÀ jo nÀkyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitÀ, ettÀ olet pÀÀsemÀssÀ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.
Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.
Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.
Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.
Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.
Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintojâŠ
Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin đ
Kommentit (4398)
Ihme ku ruotsinkielisen lÀÀkiksen palkit ei nÀy. Sinne kuitenkin vÀhiten hakijoita
1. vaihtoehdon valintakoetulokset tuli. Olen 1. varasijalla. Piina jatkuu ÀÀÀÀ!! Sanokaa mulle, ettÀ aina joku peruu/peruuntuu jooko :D
Vierailija kirjoitti:
1. vaihtoehdon valintakoetulokset tuli. Olen 1. varasijalla. Piina jatkuu ÀÀÀÀ!! Sanokaa mulle, ettÀ aina joku peruu/peruuntuu jooko :D
MikÀ ala?
Onko ihmisillÀ kokemusta tuosta palkkiteoriasta, ettÀ pitÀÀkö oikeasti paikkansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ ala?
Jyu kirjallisuuden kandi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ ala?
kyllÀ uskon, ettÀ pÀÀset sisÀlle. Joku lÀÀkis ja psyka ehkÀ ainoat, joissa varasijat eivÀt hirveÀsti liiku. NiissÀkin liikkuvat jonkin verran muut kuin ehkÀ Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MikÀ ala?
Kyl varmaan pÀÀset, hauska ala.
Olis kiva nÀhdÀ ne palkit, eli onko niin, jos ei edes palkkeja nÀy - saa odotella opiskelupaikkaa turhaan :)?
Hain lÀÀkikseen "joka" paikkakunnalle, nÀmÀ ovat ylimmÀt hakukohteet, 1. Helsinki.
Oikis tulokset tuli, ens vuonna uutta yritystĂ€ đ
Oikiksen tulokset (ainakin Hesaan) on julkaistu. VielÀkö voi elÀtellÀ toiveita lÀÀkistuloksista tÀlle pÀivÀlle?
Vierailija kirjoitti:
TsemppiÀ siihen oikein kovasti!
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva nÀhdÀ ne palkit, eli onko niin, jos ei edes palkkeja nÀy - saa odotella opiskelupaikkaa turhaan :)?
Hain lÀÀkikseen "joka" paikkakunnalle, nÀmÀ ovat ylimmÀt hakukohteet, 1. Helsinki.
Ei nÀy pÀivittÀmÀllÀkÀÀn palkkeja?
Mul nÀkyy edelleen kaikki muut paitsi ruotsinkielinen.
Palkkiteoria piti mulla paikkaansa! Eilen hÀvisi varasijat ja tÀnÀÀn varmistui paikka, juy filosofian maisteri.
Jotenkin ajattelisin kyl ettÀ toi palkkiteoria on oikein, miksi muuten ne varasijat hÀviÀisi?
Voiko joku tarkentaa mitÀ nÀmÀ palkit on, siis miltÀ se nÀkymÀ nÀyttÀÀ jos ne nÀkyy ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TsemppiÀ siihen oikein kovasti!
Ei kannata vielÀ menettÀÀ toivoa, sillÀ saattaa olla, ettÀ pÀÀset vielÀ varasijalta
Jos alempi hakukohde odottaa hyvÀksyntÀÀ hÀviÀÀkö sekin palkkiteorian mukaan vai vain varasijat?
Kuinka myöhÀÀn tulokset voivat tulla? Vai menevÀtkö viikonlopun yli? Palkit jo nÀkyvissÀ!
Taitaa mennÀ ensi viikon puolelle