Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2141/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ei mut vois viitata palkkiteorian mukaisesti sisÀÀnpÀÀsyÀ

Vierailija kirjoitti:

Onko muillakin lÀÀkishakijoilla jotka haki myös muualle hÀvinnyt alempien hakukohteiden varasijat nÀkyvistÀ?

Vierailija
2142/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihme ku ruotsinkielisen lÀÀkiksen palkit ei nĂ€y. Sinne kuitenkin vĂ€hiten hakijoita 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

1. vaihtoehdon valintakoetulokset tuli. Olen 1. varasijalla. Piina jatkuu ÀÀÀÀ!! Sanokaa mulle, ettÀ aina joku peruu/peruuntuu jooko :D

Vierailija
2144/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. vaihtoehdon valintakoetulokset tuli. Olen 1. varasijalla. Piina jatkuu ÀÀÀÀ!! Sanokaa mulle, ettÀ aina joku peruu/peruuntuu jooko :D

MikÀ ala?

Vierailija
2145/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko ihmisillÀ kokemusta tuosta palkkiteoriasta, ettÀ pitÀÀkö oikeasti paikkansa?

Vierailija
2146/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikÀ ala?

Jyu kirjallisuuden kandi.

Vierailija
2147/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikÀ ala?

kyllÀ uskon, ettÀ pÀÀset sisÀlle. Joku lÀÀkis ja psyka ehkÀ ainoat, joissa varasijat eivÀt hirveÀsti liiku. NiissÀkin liikkuvat jonkin verran muut kuin ehkÀ Helsinki

Vierailija
2148/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MikÀ ala?

Kyl varmaan pÀÀset, hauska ala.

Vierailija
2149/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olis kiva nĂ€hdĂ€ ne palkit, eli onko niin, jos ei edes palkkeja nĂ€y  - saa odotella opiskelupaikkaa turhaan :)?

Hain lÀÀkikseen "joka" paikkakunnalle, nĂ€mĂ€ ovat ylimmĂ€t hakukohteet, 1. Helsinki. 

Vierailija
2150/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oikis tulokset tuli, ens vuonna uutta yritystĂ€ 😅

Vierailija
2151/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oikiksen tulokset (ainakin Hesaan) on julkaistu. VielÀkö voi elÀtellÀ toiveita lÀÀkistuloksista tÀlle pÀivÀlle?

Vierailija
2152/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TsemppiÀ siihen oikein kovasti!

Vierailija
2153/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kiva nĂ€hdĂ€ ne palkit, eli onko niin, jos ei edes palkkeja nĂ€y  - saa odotella opiskelupaikkaa turhaan :)?

Hain lÀÀkikseen "joka" paikkakunnalle, nĂ€mĂ€ ovat ylimmĂ€t hakukohteet, 1. Helsinki. 

Ei nÀy pÀivittÀmÀllÀkÀÀn palkkeja?

Mul nÀkyy edelleen kaikki muut paitsi ruotsinkielinen.

Vierailija
2154/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Palkkiteoria piti mulla paikkaansa! Eilen hÀvisi varasijat ja tÀnÀÀn varmistui paikka, juy filosofian maisteri.

Jotenkin ajattelisin kyl ettĂ€ toi palkkiteoria on oikein,  miksi muuten ne varasijat hĂ€viĂ€isi?

Vierailija
2155/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Voiko joku tarkentaa mitĂ€ nĂ€mĂ€ palkit on, siis miltĂ€ se nĂ€kymĂ€ nĂ€yttÀÀ jos ne nĂ€kyy ? 

Vierailija
2156/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TsemppiÀ siihen oikein kovasti!

Ei kannata vielĂ€ menettÀÀ toivoa, sillĂ€ saattaa olla, ettĂ€ pÀÀset vielĂ€ varasijalta 

Vierailija
2157/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos alempi hakukohde odottaa hyvÀksyntÀÀ hÀviÀÀkö sekin palkkiteorian mukaan vai vain varasijat?

Vierailija
2158/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kuinka myöhÀÀn tulokset voivat tulla? Vai menevÀtkö viikonlopun yli? Palkit jo nÀkyvissÀ!

Vierailija
2159/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MIkÀ ala?

Vierailija
2160/4398 |
28.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Taitaa mennÀ ensi viikon puolelle

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn yhdeksÀn neljÀ