Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

đŸ‘©đŸŒđŸŽ“ KEVÄÄN 2. YHTEISHAKU 2024 - Virallinen seuranta- & jĂ€nnitysketju 😰

Vierailija
27.03.2024 |

TÀssÀ ketjussa seurataan yhdessÀ hakuprosessin etenemistÀ pÀÀsykokeineen ja jÀnnitetÀÀn valintojen etenemistÀ.

HYÖDYLLISTÄ TIETOA JÄNNITTÄJILLE:

Vipusesta voi seurata hakijoiden ja valittujen mÀÀriÀ sekÀ pisterajoja - Huom! Katso kohtaa "Syksy 2024" (Vipusessa tiedot esitetÀÀn koulutuksen ajankohdan mukaan):

Hakijat ja valitut: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Pisterajat: https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H

Vipusessa voi tietokoneella kÀytettÀessÀ tehdÀ kaikenlaisia rajauksia vasemman laidan suodattimilla sekÀ oikean laidan kenttÀvalinnoilla.

Ensikertalaisille on oma kiintiö, joka on vĂ€hintÀÀn 80% kaikista hakijoista. Ensikertalainen = ei ole aiemmin ottanut vastaan korkeakoulututkintoon johtavaa opiskelupaikkaa.

Vipusessa ensisijainen hakija on eri asia kuin ensikertalainen hakija. Ensisijaisilla hakijoilla hakukohde on siis ollut ykköstoive.

Toisin kuin usein luullaan, ei-ensikertalaisille EI ole olemassa omaa kiintiötÀ, vaan he voivat tulla valituksi "kaikkien kiintiössÀ". Eli jos tarjolla on 50 aloituspaikkaa ja niistÀ 80% = 40 aloituspaikkaa on varattu vain ensikertalaisille, niin lopuista 10 aloituspaikasta taistelevat sekÀ ensikertalaiset ettÀ ei-ensikertalaiset.

EdellisestÀ johtuen ei-ensikertalaisten pisterajat ovat yleensÀ korkeammat, joskus huomattavastikin korkeammat, kuin ensikertalaisilla. NÀet ei-ensikertalaisten pisterajat Vipusesta valitsemalla oikean laidan kenttÀvalinnoista Henkilömuuttujat - Ensikertaisena kohdeltavat.

OPINTOPOLUN SEURAAMISESTA:

Seuraaminen kannattaa aloitella vasta toukokuun lopussa, kun todistusvalinnat julkaistaan. Samoihin aikoihin pidetÀÀn AMK:n pÀÀsykokeet.

AMK:n pÀÀsykoetuloksia voi alkaa odotella kesÀkuun puolivÀlissÀ, ja yliopistojen pian tÀmÀn jÀlkeen juhannuksen tienoilla ja siitÀ eteenpÀin.

"Tulospalkkien" ilmestyminen Opintopolun hakemusnÀkymÀÀn indikoi, ettÀ tuloksia on alettu siirtÀÀ Opintopolkuun. Palkkien ilmestymisestÀ voi mennÀ muutamista tunneista jopa viikkoihin, ettÀ tulos ilmestyy nÀkyviin.

Paljon puhuttu "palkkiteoria": Jos Opintopolussa tuloksistasi katoaa aiemmin siellĂ€ jo nĂ€kyneet varasijasi, se voi mahdollsiesti tarkoittaa sitĂ€, ettĂ€ olet pÀÀsemĂ€ssĂ€ ylempÀÀn hakukohteeseen. Tai sitten ei.

Varasijat elÀvÀt koko kesÀn ajan aina siihen saakka, kunnes varasijoilta valitseminen pÀÀttyy heinÀkuun lopussa. Ei siis kannata menettÀÀ toivoa liian nopeasti.

Suuria liikahduksia jonoissa tapahtuu mm. silloin, kun yliopistojen "suurten" alojen (DIA, lÀÀkis, kauppatieteet yms.) tulokset valmistuvat. TÀllöin etenkin insinööri- ja tradenomijonot liikkuvat paljon. Suurempaa liikettÀ voi tapahtua myös silloin, kun paikat pitÀÀ vastaanottaa heinÀkuun puolivÀlissÀ.

Ei-ensikertalaisten sisÀÀnpÀÀsymahdollisuudet varasijoilta ovat kuitenkin huomattavan paljon pienemmÀt kuin ensikertalaisten.

Voit ottaa vastaan vain ylimmÀn paikan, johon tulet valituksi, ja senkin vasta sitten, kun mahdollisten ylempien hakukohteiden tulokset ovat valmistuneet.

Kannattaa lukea myös oppilaitosten ja Opintopolun omia ohjeita, esim. https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/korkeakoulujen-yhteishaun-valintoj

Toivottavasti nĂ€istĂ€ on apua ensikertaa yhteishakua jĂ€nnittĂ€ville, vaikka paljon varmasti jĂ€i kertomattakin 😊

Kommentit (4398)

Vierailija
2061/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston terveydenhuollon kehittĂ€misen maisterikoulutukseen aukesi paikka!! đŸ€©

Vierailija
2062/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tradenomipaikka ottaa vastaa jos yrittÀÀ ensi vuonna uudelleen pÀÀsykokeiden kautta kauppakorkeaan? Yo-todistuksella ei mahkuja pÀÀstÀ.

Ensikertalaisuus menee, mutta pÀÀsykokeiden pisteraja nÀyttÀÀ olevan alempi ei-ensikertalaisille.

MÀ ottaisin, onhan sulla sit mahkuja hakea uudelleen, kun oot valmistunut. Parempi jotain, kuin ei mitÀÀn.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2063/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. hakukohteessa on edelleen opiskelijavalinta kesken, mutta jonosijana nĂ€kyy 2. Onko tĂ€stĂ€ mitÀÀn pÀÀteltĂ€vissĂ€?? 

DIA, enkÀ ollu todistusvalinnassa mukana.

Mihin yliopistoon ja DIA suuntautumisvaihtoehtoon olet hakemassa ja voisin jo sanoa, ettÀ pÀÀsemÀssÀ? Millainen valintakoe oli mielestÀsi ?

Vierailija
2064/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Monen vastauksen jo saaneena, tÀmÀ on kyllÀ hyvÀ ketju - kiitos! :)

Olen varasijalla Mikkelin International Business kandiohjelmaan. SisÀÀnpÀÀsy olisi onnistunut helposti viime vuonna, nyt pisteraja on kuitenkin paljon korkeampi. TietÀÀkö joku, liikkuuko paikat nÀillÀ kansainvÀlisillÀ linjoilla vasta/vielÀ heinÀkuun puolessa vÀlissÀ?

Vierailija
2065/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako tradenomipaikka ottaa vastaa jos yrittÀÀ ensi vuonna uudelleen pÀÀsykokeiden kautta kauppakorkeaan? Yo-todistuksella ei mahkuja pÀÀstÀ.

Ensikertalaisuus menee, mutta pÀÀsykokeiden pisteraja nÀyttÀÀ olevan alempi ei-ensikertalaisille.

MÀ ottaisin, onhan sulla sit mahkuja hakea uudelleen, kun oot valmistunut. Parempi jotain, kuin ei mitÀÀn.

Jos otat paikan vastaan, niin suosittelen ilmoittamaan, ettĂ€ otat paikan vastaan, mutta  jÀÀt odottamaan korkeampaa hakutoivetta, jolloin et menetĂ€ ensimmĂ€istĂ€ mahdollisuutta ja hyvĂ€llĂ€ onnella saat vielĂ€ paikan kauppakorkeasta. Onnea sille.

Vierailija
2066/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. hakukohteessa on edelleen opiskelijavalinta kesken, mutta jonosijana nĂ€kyy 2. Onko tĂ€stĂ€ mitÀÀn pÀÀteltĂ€vissĂ€?? 

Mihin yliopistoon ja DIA suuntautumisvaihtoehtoon olet hakemassa ja voisin jo sanoa, ettÀ pÀÀsemÀssÀ? Millainen valintakoe oli mielestÀsi ?

Aallon bioIT on ykkösenÀ! Kokeessa sain vastattua kaikkiin tarvittaviin, mutta ei oikeestaan mitÀÀn fiiliksiÀ suuntaan tai toiseen ollu missÀÀn vaiheessa

Olin kokeen jĂ€lkeen pitkÀÀn ihan varma, ettĂ€ en pÀÀse, mutta tuo jonosija nyt jotenkii sekottaa :D Kun tosiaankin on jonosija eikĂ€ varasija. 

Vierailija
2067/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllĂ€ Ă€iti ja tĂ€ti -ihminen jĂ€nnittÀÀ nyt monen rakkaan nuoren puolesta tuloksiatietÀÀkö joku,  miten aiempina vuosina kauppis, oikis, lÀÀkis ja dia -valintakokeiden tulokset tulleet. Tulevatko kaikki noista isoista yleensĂ€ vasta ihan viimeisinĂ€ pĂ€ivinĂ€? 

Vierailija
2068/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se sosiaalitieteet Helsinki sitten ihan mahdoton ei-ensikertalaiselle AMK-tutkinnon suorittaneelle 20 vuoden takaiselle ylioppilaalle? 

Nyt lopetatte heti nÀÀ ikÀ ym. höpinÀt! Jos on intoa ja elÀmÀntilanne sallii niin eiku kouluun. Ite olen jo vanha eukko, takana yks amk tutkinto lukion jÀlkeen. Ei koskaan kiinnostanu aidosti mutta töitÀ on sen pohjalta riittÀnyt. Sit tein unelmaopintoni valtsikassa, josta valmistuin 40 veenÀ. Nyt pÀÀsin sisÀÀn toisen mielenkiintoiseen maisteriohjelmaan, toivon ettÀ joskus olen vielÀ tohtoriopiskelija. :)

Vierailija
2069/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nyt lopetatte heti nÀÀ ikÀ ym. höpinÀt! Jos on intoa ja elÀmÀntilanne sallii niin eiku kouluun. Ite olen jo vanha eukko, takana yks amk tutkinto lukion jÀlkeen. Ei koskaan kiinnostanu aidosti mutta töitÀ on sen pohjalta riittÀnyt. Sit tein unelmaopintoni valtsikassa, josta valmistuin 40 veenÀ. Nyt pÀÀsin sisÀÀn toisen mielenkiintoiseen maisteriohjelmaan, toivon ettÀ joskus olen vielÀ tohtoriopiskelija. :)

TÀÀllĂ€ yks 52 v odottelee jĂ€nnittyneenĂ€ tuloksia 🙄

Vierailija
2070/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

IkÀ on vain numero. Jos tahtoa löytyy ja kokee opiskelun omalla kohdallaan mahdolliseksi, niin aina voi hakea opiskelemaan.

Vierailija
2071/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀÀllÀ jÀnnÀÀ myös yksi Àiti oikis tuloksia lapsensa puolesta, TietÀÀkö joku, milloin tulokset tulevat?

Vierailija
2072/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÀÀllÀ jÀnnÀÀ myös yksi Àiti oikis tuloksia lapsensa puolesta, TietÀÀkö joku, milloin tulokset tulevat?

MinÀ kanssa jÀnnittelen tÀÀllÀ samaa asiaa :) enkÀ viitsi koko ajan kysellÀ lapselta, ettÀ joko? MeillÀ opiskelupaikka oikikseen on jo varma, mutta vielÀ pitÀÀ jÀnnittÀÀ, ettÀ pÀÀseekö 1. valinnan yliopistoon, kun paikka on varma vasta 2. hakukohteen kaupungin yliopistoon. Lapsi meinaa kyllÀ ottaa paikan vastaan tuosta toisesta kohteesta, jos ykköskohde ei tÀrpÀÀ. Viime vuonna nÀillÀ todistusvalinnan pisteillÀ olisi pÀÀssyt 1. hakukohteeseen, joten saa nÀhdÀ riittÀÀkö nyt (jonossa ei ihan hirveÀn montaa ole ennen). Olisi kiva pÀÀstÀ sitten miettimÀÀn asumiskuvioita, kun tietÀisi varmaksi opiskelukaupungin. Jos jÀÀ elokuulle, niin aika vÀhÀn aikaa jÀrjestellÀ asioita.

Vierailija
2073/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aallon bioIT on ykkösenÀ! Kokeessa sain vastattua kaikkiin tarvittaviin, mutta ei oikeestaan mitÀÀn fiiliksiÀ suuntaan tai toiseen ollu missÀÀn vaiheessa

Olin kokeen jĂ€lkeen pitkÀÀn ihan varma, ettĂ€ en pÀÀse, mutta tuo jonosija nyt jotenkii sekottaa :D Kun tosiaankin on jonosija eikĂ€ varasija. 

MissÀ sulla nÀkyy tuo jonosija? kÀvin itse varsin kurkkaamassa tuon muutaman sivun takaisen linkin kautta (mulla siis viralliset tulokset jo tullut, korkeilla pisteillÀ pÀÀsin sisÀÀn omaan hakukohteeseeni) ja nimenomaan jonosijana nÀkyy 7. Jos tuo taas nÀkyy ihan siinÀ etusivulla niin veikkaanpa silti sulle sisÀÀnpÀÀsyÀ, varasijanakin 2 on tÀssÀ vaiheessa tosi hyvÀ. Mutta jos tosiaan kyseessÀ on tuo jonosija mikÀ nÀkyy tuolla piilossa niin isot onnittelut, aika nappiin on mennyt :)

Vierailija
2074/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hain Turun yliopistoon opiskelemaan historiaa ja jÀin 4. varasijalle tuossa kaikille suunnatussa koevalinnassa (ensikertalaisille hakijoille olen varasijalla 10. ja todistusvalintajonossa sijalla 16.). Aikamoiset kuumotukset, nouseeko tuo tuosta ollenkaan. Todistusvalinnassa olen kyllÀ pÀÀssyt 21. sijalta nyt tuohon 16.

Vierailija
2075/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÀÀllĂ€ yks 52 v odottelee jĂ€nnittyneenĂ€ tuloksia 🙄

TÀÀllĂ€ toinen 52 v odottelee myös 😊

Vierailija
2076/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Joko on lÀÀkistulokset tulleet? Viime vuonna tuli muistaakseni viikko juhannuksesta.

Vierailija
2077/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MistĂ€ tuon jonosijan siis nĂ€kee? 

T: erÀs ihan tonttu, joka pÀÀsi kyllÀ jo sisÀlle... ;)

Vierailija
2078/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications

kirjaudu sisÀÀn opintopolkuun ja mene tuohon linkkiin ;) uskon tuon nÀyttÀvÀn ihan asiaa, kun itse vuonna nakki todistusvalinnassa tÀysillÀ pisteillÀ kouluun pÀÀstessÀni olin jonosijalla 1.

Vierailija
2079/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kun olet valmis tradenomi voit hakea suoraan maisterihaussa, jollei pÀÀsykokeiden kautta irtoa paikkaa jo ennen sitĂ€. 

Vierailija
2080/4398 |
27.06.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://opintopolku.fi/omatsivut/secure/applications

kirjaudu sisÀÀn opintopolkuun ja mene tuohon linkkiin ;) uskon tuon nÀyttÀvÀn ihan asiaa, kun itse vuonna nakki todistusvalinnassa tÀysillÀ pisteillÀ kouluun pÀÀstessÀni olin jonosijalla 1.

Kiitos kovasti linkistÀ. Harmillisesti se nÀyttÀÀ vain erroria. :/

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: seitsemÀn viisi kolme